×

تفاوت چوب های گیتار آکوستیک

در ارتباط با تفاوت چوب های گیتار آکوستیک ، مهمترین نکته بدنه این گیتار است، که عموما به دو دسته تقسیم بندی می شود:

قسمت بالای گیتار یا تاپ

پشت و اطراف به طور معمول باهم در نظر گرفته می شود به این دلیل که غالبا از یک جنس می باشند.

ظهور صدای گیتار به دلیل جنس چوب استفاده شده در آن است. اگر شما یک مبتدی در نواختن هستید، ممکن است تعجب کنید که تفاوت چوب های گیتار آکوستیک تفاوت تن صدای آن را تعیین می کند.

اولین تفاوت چوب های گیتار آکوستیک

چوب های لمینت در مقابل چوب های سالید (یک تکه) : هنگام خواندن در ارتباط با گیتار های آکوستیک، شما ممکن است متوجه شوید که در سازهای ارزانتر، تمایل به استفاده از چوب های لمینت وجود دارد، درحالی که در گیتار های گرانتر تمایل به استفاده از چوب های سالید(یک تکه) دیده می شود.

تفاوتهای چوب گیتار اکوستیک

به طور خلاصه، یک گیتار با بدنه کاملا لمینت، جلو، پشت و کناره ها از تکه های چوبی لایه لایه ساخته شده است.

ساخت چوب های یک تکه به این معنی است که گیتار از ورق های چوبی سالید ساخته شده است. معمولا قسمت جلو، پشت یک گیتار تمام بدنه از دو ورق سخت چوبی، همراه با یک مرکز متصل قابل رویت ساخته شده است. مهمترین مزیت استفاده از چوب های سالید این است که این نوع چوب ها بسیار پر طنین تر هستند، و بنابراین تن صدای بسیار بهتری نسبت به گیتار های لمینت دارند.

بعلاوه، گیتار های چوب سخت( به ویژه صنوبر) در اثر خشک شدن در طی زمان بهتر و طنین تر می شوند. با این حال، کار با گیتار از جنس چوب های سالید به مراتب سختتر، و همچنین گرانتر می باشند.

گیتار های از جنس چوب های لمینت نسبتا ارزانتر بوده و کار با آن ها به مراتب آسانتر است.

با این حال، در حالیکه گیتار های بدنه سالید اغلب در طی زمان کیفیت بهتری پیدا می کنند، گیتار های لمینت درنهایت رو به زوال می روند و از کیفیت آن ها کاسته می شود.

تفاوت انواع چوب های گیتار آکوستیک

صنوبر (SPRUCE)

صنوبر محبوبترین چوب به منظور استفاده در ساخت گیتار های حرفه ای است و با کم رنگ بودنش شناخته می شود. دلیل این محبوبیت بخاطر تن صدای همه گیر و عالی آن است. صنوبر زمانی که برای ساخت ساز های چوبی ترکیب می شود همواره نتیجه خوبی از کیفیت را نشان داده است.

مشخصات چوب صنوبر در گیتار اکوستیک

علاوه بر این، همچنین دارای طرح و حجم بسیار مناسب جهت بوت شدن است. صنوبر گونه ای رایج از چوب است، که باعث افزایش اعتبار مواد تشکیل دهنده گیتار می شود.

صنوبر سیتکا رایج ترین نوع از صنوبر، با رگه های مختلف مانند “پنجه خرس” که باعث زیباتر شدن هر چه بیشتر می شود. سیتکا با هارمونیک های اساسی مشخص شده است.

این مقاله را از دست ندهید : تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک و فلامنکو

سرو (SEDAR)

سرو احتمالا دومین ماده پر طرفدار برای گیتار های حرفه ای است  و به طور کلی می توان با رنگی که بیشتر به سمت قهوه ای مایل به قرمز است آن را شناخت.

تفاوت چوب گیتار اکوستیک

تفاوت چوب های صنوبر و سرو در گیتار اکوستیک

در تفاوت چوب های سرو و صنوبر گیتار آکوستیک ، سرو بسیار کم تراکم تر است. این امر باعث ساکتتر، روشنتر و ماندگاری کمتر نسبت به صنوبر می شود. اما نکته مهم این است که سرو بسیار گرمتر بوده و نیاز به زمان کمتری برای رسیدن به پتانسیل کامل تونال خود دارد. در نتیجه، سرو یک انتخاب محبوب در بین نوازندگانی با انگشتان سبک است.

ماهون یا ماهاگونی (MAHOGANY)

ماهون یک نوع چوب متراکم، دارای رنگی تیره، و رگه های نزدیک بهم است. به طور کلی از لحاظ تن، بسیار گرمتر، تاریکتر نسبت به سرو و صنوبر است. اگر چه معمولا به عنوان تزئینی برای پشت و کناره های کاسه گیتار استفاده می شود، ماهون گاهی بعنوان ماده اصلی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

تفاوت چوب ماهاگونی در صدای گیتار

بعنوان ماده ای برای پشت و کناره های گیتار، چگالی ماهون می تواند محکم و همراه با طرح ریزی فوق العاده، گرم، اما با تعریف و یک کاراکتر “چوبی” باشد.

ترکیبی از صنوبر و ماهون یکی از محبوبترین ترکیب ها برای ساخت گیتار های حرفه ای است، زیرا تنی را ایجاد می کند که بسیار متعادل، اما تطبیق پذیراست و خود را با اکثر سبک های موسیقی همراه می کند.

تاثیر چوب افرا در صدای گیتار

گرچه افرا (MAPLE) از محبوبیت کمتری به عنوان یک چوب برای ساخت ساز دارد، با این وجود افرا در برخی از محبوب ترین گیتار های صوتی که تا کنون ساخته شده است (بعنوان مثال Gibson J-200) بکار گرفته شده است. یکی از سخت ترین و متراکم ترین گونه های چوب های مخصوص سازبوده، افرا در کنار طرح ریزی عالی و تعریف عالی از نت، صدای بسیار واضح و خوبی تولید می کند.

بدنه-گیتار-اکوستیک-افرا

همه گیتار های آکوستیک از جنس افرا، و حرفه ای ترین گیتار ها از جنس افرا معمولا رایج نیستند، اما چوب افرا در پشت و کناره های گیتار بسیار استفاده می شود، و اغلبا توان های بالا و رنج متوسط را به گیتار اضافه می کند.

چوب بلسا بنفش (BALSA)

به عنوان یکی از گرانترین گونه های چوب ساخت ساز شناخته می شود، چوب بلسان بنفش حرف برای گفتن بسیار دارد. با این حال، با تن گرم و صاف همراه با هارمونی های فرعی پیچیده بسیار جذاب و فریبنده می باشد.

چوب-بلسام-بنفش-گیتار

از لحاظ ظاهری، چوب بلسان بنفش معمولا قهوه ای تیره، شکلاتی، همراه با رگه های باریک است، و به طور کلی بعنوان ماده ای برای پشت و کناره های بدنه گیتار استفاده می شود. فروشگاه اینترنتی سازکالا اماده فروش اقساطی گیتار در انواع آکوستیک، فلامنکو، کلاسیک و الکتریک به شما علاقمندان به موسیقی میباشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *