×

تفاوت گیتارهای آکوستیک با کلاسیک و فلامنکو

در این مقاله به تفاوت گیتار آکوستیک با کلاسیک و فلامنکو میپردازیم تا با آگاهی بیشتری برای خرید گیتار اقدام کنید. شاید به عنوان یک علاقه مند به این ساز قصد یادگیری این ساز محبوب را داشته باشید. در نگاه اول شاید تمام گیتارهای ویترین مغازه برای شما یکسان به نظر برسند در این صورت احتمالا برای خرید ساز اشتباه را انتخاب میکنید!

تفاوت گیتارهای کلاسیک با آکوستیک

گیتار کلاسیک در بین انواع مختلف گیتار  جز پرطرفدار ترین ها می باشد. قاعدتا این مدل به گونه ای طراحی شده است که صدای نرم و لطیف آن برای اجرای قطعات کلاسیک مناسب باشد. شاید در نگاه اول تفاوتی بین گیتار فلامنکو و کلاسیک به نظر نرسد ولی در باطن تفاوت های عمده ای در این دو مدل وجود دارد. تفاوت عمده در نوع چوب بکار برده شده در صفحه ی رو، کنار و پشت، و همچنین ساختار این دو مدل می باشد. در مدل کلاسیک در صفحه رویی از چوب اسپروس، صدر، ماهاگانی و میپل استفاده میشود. در زیر ویدیویی با موضوع تفاوت گیتار اکوستیک با کلاسیک را برایتان قرار داده ایم.

چوب اسپروس در گیتار کلاسیک چوب پر طرفدارتری می باشد. چوب های نام برده در لطیف تر شدن صدای ساز کمک بسیاری می کنند. در گیتارهای کلاسیک چوب های متنوع تری در بک و ساید استفاده می شود. رز وود ، سپلی ، ماهاگانی ، میپل ، کوآ و … استفاده می شود. باید به این نکته توجه داشت اگر قصد یادگیری سبک پاپ را دارید این مدل مناسب ترین گیتار برای شما می باشد. همچنین مدل های پیشرفته کلاسیک همراه با پیکاپهای پیزو ( Piezo ) در بازار عرضه می شوند. پیکاپ قابلیت اتصال به امپلی فایر یا میکسر را دارد به این ترتیب احتیاجی به استفاده از میکروفن برای اجرای زنده یا رکورد نخواهید داشت. میتوانید اطلاعات بیشتر درباره پیکاپ های گیتار را در این مقاله مشاهده کنید.

بررسی مشخصات گیتار فلامنکو

موسیقی فلامنکو بیشتر در اسپانیا و مکزیک رواج دارد با توجه به توکه هایی که در این سبک نواخته می شود این گیتار نسبت به کلاسیک صدای خشن تری دارد و فرکانسهای زیر بیشتری تولید میکند. این نوع صدا باعث می شود توکه های فلامنکو با احساس بیشتری نواخته شوند. این ساز به واسطه صدایی که تولید می کند تفاوت زیادی با گیتار اکوستیک و کلاسیک دارد. نوع چوب بکار برده شده در این مدل بسیار متفاوت است.

Guitarra-Flamenca-01

نوازندگان اصیل فلامنکو ساز های خود را به کارگاه های کوچک در اسپانیا سفارش می دهند. مدل های گران قیمت باید به صورت سفارشی و دست ساز آماده شوند. گیتار های فلامنکو با یک لایه نازک پلاستیک محافظ روی تاپ که اصطلاحا گلپیدور نام گذاری می شوند عرضه می شوند. گلپیدور از زخمی شدن سطح تاپ گیتار در اثر ضرباتی که در توکه های فلامنکو به ساز وارد می شود جلوگیری می کند. به عنوان یک نو اموز باید به این نکته توجه داشته باشید قبل از شروع یادگیری سبک مورد نظر خود یک سازایده آل انتخاب کنید.

تفاوت گیتار اکوستیک با کلاسیک و فلامنکو در سیم

تفاوت گیتار آکوستیک با کلاسیک و فلامنکو کاملا محسوس است. همانطور که می دانید در گیتارهای کلاسیک و فلامنکو از سیم های نایلونی برای نواختن استفاده می شود. در گیتار اکوستیک از سیم های استیل و دیگر آلیاژ های فلزی استفاده می شود. این مدل در سبک های بلوز، جز، کانتری و راک کاربرد بیشتری دارد. تعداد فرت های آن اغلب ۲۱ و ۲۲ فرت است.

مقایسه گیتار اکوستیک و کلاسیک

این مدل نسبت به بقیه مدل ها پیشرفت های بیشتری داشته است. نوع کاسه در آن بسیار متفاوت بوده و سلیقه نوازندگان سبک های مختلف در آن لحاظ شده است. بیش از ۱۵ نوع کاسه متفاوت برای این نوع ساز ساخته شده است. در دهه ۷۰ میلادی برند اویشن (OVATION) گیتارهایی تولید کرد که فقط صفحه رویی از جنس چوب بود بک و ساید این گیتار بصورت منحنی ساخته شده  و جنس آن از پی وی سی بود که مورد استقبال نوازندگان بزرگی قرار گرفت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
14 thoughts on “تفاوت گیتارهای آکوستیک با کلاسیک و فلامنکو
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹ at ۷:۳۹ ب٫ظ

    با سلام
    میخواستم بدونم کسی که گیتار کلاسیک یاد میگیره توانایی زدن گیتار اکوستیک هم داره چون گیتار اکوستیک بزرگتره

    پاسخ
    • اسفند ۷, ۱۳۹۹ at ۱:۲۹ ق٫ظ

      بله فرق آنچنانی نداره، فقط باید خیلی خوب کلاسیک رو بلد باشین

      پاسخ
    • آبان ۱۹, ۱۴۰۰ at ۹:۰۰ ق٫ظ

      سلام برای شروع بهتره با کلاسیک شروع کنیم یا اکوستیک ؟

      پاسخ
      • دی ۲۷, ۱۴۰۰ at ۳:۴۹ ب٫ظ

        سلام دوست عزیز تفاوتی نمیکنه باید ببینید شما با کدوم راحت تر هستید و به سبک کار شما میخوره.

        پاسخ
      • تیر ۱۸, ۱۴۰۱ at ۱۲:۳۵ ب٫ظ

        معمولا توی آموزشگاه ها کلاسیک رو پیشنهاد میکنن

        پاسخ
      • آذر ۳, ۱۴۰۱ at ۱۲:۳۱ ب٫ظ

        کلاسیک

        پاسخ
  • بهمن ۲۹, ۱۳۹۹ at ۹:۱۹ ب٫ظ

    با سلام میخوام گیتار بخرم اما نمیدونم چی بخرم که کیفیتش خوب باشه و قیمتشم مناسب باشه مثلا حول قیمت دو تومن و اینکه از کجا بخرم که گیتار سالم تحویلم بده بدون ضربه خوردگی

    پاسخ
    • فروردین ۱۴, ۱۴۰۰ at ۵:۱۹ ب٫ظ

      من گیتار یاماها مدل سی چهل رو پیشنهاد میکنم گیتار بی نظیری هستش و کلی طرفدار داره من خودم سه چهار سالی هست که میزنم و کیفیتش بی نظیره قیمتش هم حدود سه تومن ایناس و اینکه میتونید از گالری دلارام خریداری کنید چون واقعا مطمعن و خوبه

      پاسخ
    • شهریور ۲۹, ۱۴۰۰ at ۷:۲۳ ب٫ظ

      چقدر جالب چون من یه گیتار دارم هدیه تولدم بود ولی بنا به دلایلی میخوام بفروشمش خیلی خیلی کم استفاده شده ازش ضربه خوردگیم نداره و خیلی خوش صداس خریدار باشی زیر دوتومن میدم

      پاسخ
  • شهریور ۸, ۱۴۰۰ at ۱۱:۴۴ ب٫ظ

    سلام ببخشید
    من ی گیتار میخوام ک هر اهنگی که بخوام رو باهاش بزنم حالا موندم بین اکوستیک و کلاسیک شما وی رو پیشنهاد میکنید

    پاسخ
    • دی ۱۹, ۱۴۰۰ at ۴:۳۸ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز لطفا با مجموعه تماس بگیرید.

      پاسخ
  • آبان ۷, ۱۴۰۰ at ۳:۵۳ ب٫ظ

    با گیتار کلاسیک میشه سبک فلامنکو رو یاد گرفت؟

    پاسخ
  • آذر ۷, ۱۴۰۰ at ۱:۱۷ ق٫ظ

    سلام. ممنون بخاطر مطلب مفیدتون. میخواستم بدونم اگه مثلا گیتار کلاسیک بخریم میشه بعدا اگه یه وقتی خواستیم سیم آکوستیک بخریم ببندیم روش. ممنون

    پاسخ
  • آذر ۲۴, ۱۴۰۰ at ۶:۲۸ ب٫ظ

    من خودم از گیتار فلامنکو استفاده می کنم اکشن پایین صدا پرطنین و زیبا داره براق هم هست
    ولی زیاد تو سبک فلامنکو خوب نیستم
    پاپ و کلاسیک کار می کنم

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − دو =