×

بهترین مکان ها برای قرارگیری اسپیکر در خانه

قرار دادن اسپیکرها در قسمتی از اتاق که بتوانید با استفاده از آن‌ها بهترین صدای ممکن را دریافت کنید، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در اتاقتان انجام دهید تا بتوانید صدایی که مورد نظر دارید را از اسپیکرهای خود دریافت کنید. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را به شما بگوییم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید بهترین مکان را برای اسپیکر های خود در خانه انتخاب کنید.

بسیاری از افراد هنگامی که می‌خواهند صدای بهتری را از اسپیکرهای خود دریافت کنند، به دنبال تغییر المان‌هایی هستند که لازم است مبلغ زیادی را برای آن‌ها خرج کنند. برای مثال، یکی از اولین کارهایی که انجام می‌دهند این است که DAC جدید را برای سیستم‌ های فای خود تهیه می کنند. یا به دنبال یک امپلی فایر جدید هستند و یا در نهایت اسپیکر های جدیدی تهیه می کنند.

مشاهده محصولات و  قیمت اسپیکر سینما خانگی 

تمامی این کارها می‌تواند صدایی بهتر را در اختیار شما قرار دهد. اما یکی از نکاتی که بسیاری از مردم در نظر نمی‌گیرند، این است که تنها می‌توان با تغییر مکان اسپیکرها، به سرعت و بدون هزینه به صدایی به مراتب بهتر دست پیدا کرد. در ادامه این مقاله، نکاتی را برای شما آماده کرده ایم که با رعایت این نکات می‌توانید بهترین مکان اسپیکر های خود در خانه را بیابید و آن‌ها را قرار دهید و صدایی بهتری را در اختیار داشته باشید. اما نکته ی حائز اهمیت این است که صدای مد نظر شما، کاملا سلیقه ای است، بنابراین می‌توانید با امتحان کردن پوزیشن‌های مختلف به صدای مورد علاقه خود دست پیدا کنید.

خرید-اسپیکر-های-یاماها

هر اتاقی متفاوت است و کیفیت صدای و تجهیزات متفاوتی نیاز دارد

شرکت‌های مختلف هنگام تولید محصولات خود، صدای آن‌ها را در قسمت‌های مختلف امتحان می‌کنند تا مطمئن شوند که اسپیکرهای تولید شده، کیفیت صدای مطلوبی را در هر فضایی فراهم کنند. بنابراین به احتمال زیاد، تولید کنندگان اسپیکرهای خانگی، کیفیت و حجم صدای این اسپیکرها را در خانه تست کرده اند.

هر اتاق، دارای آکوستیک‌های صدایی متفاوت است و اگر شما جزو کسانی نیستید که خانه‌های لاکچریشان دارای یک اتاق سینما با آکوستیک‌های بسیار حرفه ای است، به احتمال بسیار زیاد، اتاقتان به طور استاندارد به گونه ای طراحی نشده که بتوانید در آن صدای اسپیکرهایتان را در بهترین شرایط ممکن بشنوید.

این یکی از دلایلی است که بسیاری از مهندسان صدا که در زمینه تولید اسپیکرها مهارت دارند، به طور اختصاصی اسپیکرهایی که تولید می‌کنند را در محیط خانه نیز تست می‌کنند تا مطمئن شوند می‌توانید از این محصولات صدای بسیار خوبی دریافت کنید.

فروش-اسپیکر-های-یاماها

برخی نکات و پیشنهادها برای موقعیت اسپیکر گذاری

  • یکی از نکاتی که هنگام قرار دادن اسپیکرها باید در نظر داشته باشید، این است که اسپیکرها را در عرض اتاق قرار دهید، در این صورت صدای اسپیکرها در طول اتاق گسترش پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید از سیستم‌های اسپیکری Surround برای تلویزیون خود استفاده کنید، بهتر است که مبل‌های خود را نزدیک به وسط اتاق قرار دهید و از قرار دادن آن‌ها نزدیک به دور ترین دیوار از تلویزیون خودداری کنید.
  • یکی از نکاتی که بسیار واضح اما بسیاری از افراد از آن چشم پوشی می‌کنند، این است که سعی کنید چیزی را در مقابل اسپیکرهای خود قرار ندهید. بسیاری از افراد DVD Player های خود و یا برخی از لوازم خانگی خود را برای زیبایی بیشتر مقابل اسپیکرها قرار می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که صدای منتشر شده در سطح اتاق دیستورت شده و نتوانید صدا را با بالاترین کیفیت ممکن بشنوید.
  • فرقی نمی‌کند که اسپیکرهایی که از آن استفاده می‌کنید، اسپیکرهایی هستند که آن‌ها را بر روی استند قرار داده اید، بر روی قفسه گذاشته اید و یا آن‌ها را به دیوار متصل کرده اید. نکته ای که باید بدانید این است که برای دریافت بهترین صداها، بهتر است اسپیکرها را هم ارتفاع با گوش‌هایتان قرار دهید.
  • سعی کنید میان اسپیکرهای خود و دیوار فاصله ای بگذارید. با این کار، بهبود زیادی را در فرکانس‌های مید و بیس خود خواهید داشت.
  • اگر به دنبال استفاده از سیستم‌های صوتی Surround هستید، پیشنهاد ما به شما این است که ساب ووفر خود را با فاصله ۳۰ سانتی متری از گوشه قرار دهید تا به این صورت، صدای بیس شما دچار اکوهای اضافی نشود.
  • اگر اسپیکرهای خود را بر روی دیوار نصب می‌کنید و یا آن‌ها را بر روی قفسه قرار می‌دهید، بهتر است که زیر قسمت نصب، از فوم‌های آکوستیکی استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود تا صدایی که دریافت می ‌کنید دچار ریورب ناشی از لرزش دیوار و یا قفسه نشود و صدایی بسیار شفاف را تجربه کنید.

در ادامه مقاله بهترین مکان ها برای قرارگیری اسپیکر در خانه با ما همراه باشید.

مکان اسپیکر در خانه

تنظیمات مربوط به اسپیکر ها

بسیاری از شرکت‌هایی که به تولید اسپیکرهای خانگی و های فای مشغولند، اسپیکرهای خود را به گونه ای طراحی می‌کنند که برای دریافت بهترین نوع صدا نیازی به زاویه دادن به اسپیکرها نداشته باشید. این موضوع باعث می‌شود که اسپیکرها را به صورت مستقیم قرار دهید و صدای مورد نظر خود را دریافت کنید.

اما نکته ای که باید بدانید این است که هر اسپیکری با دیگر متفاوت است و بهترین کار این است که با شرکت تولید کننده اسپیکر تماس بگیرید و یا دفترچه اسپیکرهای خود را بخوانید تا متوجه شوید که بهترین روش استفاده از آن‌ها به چه شکل است.

در ادامه نکاتی را به شما برای چگونگی قرار دادن اسپیکرها آماده کرده ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صدایی فوق العاده به دست بیاورید. اما بهتر است این نکات را هنگامی استفاده کنید که اسپیکرهای شما به اصطلاح گرم شده اند که پس از آن نیازی به تغییر مکان آن‌ها نداشته باشید.

  • ابتدا لازم است تا اسپیکرهای خود را به دیوار بچسبانید. لازم نیست آن‌ها را زاویه دهید، بلکه اسپیکرها را به صورت موازی و صاف به دیوار بچسبانید. فاصله بین دو اسپیکر از یک دیگر را حدود ۱.۵ تا ۲.۵ متر در نظر بگیرید.
  • پس از این که اسپیکرها را در این موقعیت قرار دادید، بهتر است تا ۳۰ ثانیه از یک آهنگی که می‌شناسید را با استفاده از این اسپیکرها گوش دهید. هر چه آهنگ را از نظر فرکانسی بهتر بشناسید، ست کردن اسپیکرها بهتر خواهد بود.
  • حال هر دو اسپیکر را به اندازه ۱ اینچ از دیوار دور کنید و دوباره به آهنگ گوش دهید. در این مرحله، متوجه می‌شوید که صدایی که دریافت می‌کنید، بهتر از مرحله قبلی بوده است.
  • سپس همانند مرحله ی قبلی، اسپیکرها را به اندازه ۱ اینچ از دیوار دور کنید و دوباره به آهنگ گوش دهید، به احتمال زیاد، این بار نیز صدایی بهتر را دریافت می‌کنید.
  • این کار را آنقدر تکرار می‌کنید که به نقطه ای برسید که با دور کردن اسپیکر از دیوار، صدا به جای بهتر شدن بدتر می‌شود. سپس اسپیکر را ۱ اینچ به دیوار نزدیک کنید (موقعیتی که فاصله اسپیکر با دیوار بهترین صدا را به شما می‌دهد.) و اسپیکرها را در آن جا نگه دارید.
  • پس از این کار می‌توانید به اسپیکرها زاویه دهید. برای پیدا کردن بهترین زاویه نیز، همانند مراحل قبلی عمل می‌کنید، با زاویه‌های کوچک شروع کنید و رفته رفته زاویه را افزایش دهید. پس از انجام این کار، به نقطه ای می‌رسید که با افزایش زاویه صدای شما بدتر می‌شود.
  • پس از این که به این نقطه رسیدید، می‌توانید مقداری از زاویه را کم کنید تا به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. با این کار شما توانسته اید اسپیکرهای خود را به بهترین شکل ممکن ست کنید.

با استفاده از نکات بالا می‌توانید بهترین مکان برای قرار گرفتن اسپیکر در خانه را پیدا کرده و به بهترین شکل ممکن ست کنید و از آن‌ها صدایی بسیار حرفه ای دریافت کنید. اما نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که هیچ قانونی برای ست کردن اسپیکرها وجود ندارد و این موضوع به این معناست که با توجه به اتاق، نحوه استفاده و نوع اسپیکر ممکن است نحوه ست کردن اسپیکر ها تغییر بکند.

مکان اسپیکر در خانه

مقاله پیشنهادی: جایگذاری اسپیکر مانیتورینگ

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *