×

تاریخچه آمپلی فایر های گیتار

تاریخچه آمپلی فایر های گیتار به حدود صد سال پیش باز می‌گردد. در سال ۱۹۲۰، نواختن گیتار مجهز به پیکاپ بسیار سخت بود، پیدا کردن آمپلی فایر و اسپیکر تنها ازکمپانی Radio Horns قابل خریداری بود و دارای خروجی آکوستیک فرکانس پایین بود. اسپیکر مخروطی، در محفظه‌های آمپ ۲۰۰۰ به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت و تا سال ۱۹۲۵ برای فروش عرضه نشده بود. اولین آمپلی فایر و اسپیکرها فقط با باتری‌های بزرگ قابل اجرا بودند، که باعث می‌شد حمل آن‌ها سخت و این آمپلی فایرها سنگین باشند. زمانیکه مهندسین اولین آمپلی فایر دارای جریان AC  را طراحی کرده بودند خیلی زود برای آلات موسیقی با صدای بالاتر مورد استفاده قرار گرفتند.

سرگذشت آمپلی فایر های گیتار الکتریک

مهندسین اولین سیستم آمپلی فایر و اسپیکر با صدای بلند، و قدرتمند را برای سیستم‌های عمومی و سالن‌های سینما طراحی کردند. این سیستم‌های PA بزرگ و سیستم‌های صدای سالن‌های سینما بزرگ و گران قیمت بودند، و همچنین برای بسیاری از موزیسین‌ها مورد استفاده نبود. پس از سال ۱۹۲۷، سیستم‌های PA کوچک‌تر و قابل حمل با جریان AC که می‌توانستند به سوکت‌های دیواری به راحتی متصل شوند بین موزیسین‌ها بسیار محبوب شدند. در اواخر دهه، ۱۹۲۰ تا اواسط دهه ۱۹۳۰، سیستم‌های قابل حمل کوچک PA و آمپلی فایرهای کومبو کوچک تقریبا مشابه یکدیگر بودند. این آمپ‌ها یک بخش کنترل ولوم تک و یک یا دو جک ورودی، اسپیکرهای فیلد کویل و محفظه چوبی نازک داشتند.

مقاله بهترین امپلیفایر مارشال را از دست ندهید!

این آمپ‌های اولیه کنترل تن یا حتی سوئیچ On-Off نداشتند. در سال ۱۹۲۸، Stromberg-Voisinet اولین شرکتی بود که سازهای استرینگ شده و پک آمپلی فایر می‌فروخت. این امپ شمایلی همچون تصویر زیر را داشت. با این حال، نوازندگان به دلیل استفاده از تن و ولوم نامطلوب، و عدم اطمینان کافی توجه چندان زیادی به محصولات این شرکت نداشتند. در سال ۱۹۳۲، ابزارهای الکترو استرینگ آمپ گیتار همراه با خروجی بالا و پیکاپ مپنتیک استرینگ رونمایی شدند. الکترو الگوی استاندارد آمپ‌های کوچک موسیقی جز را تنظیم کرده است: یک محفظه چوبی همراه با آمپلی فایر الکترونیکی که در داخل آن نصب شده بود و یک دسته راحت جهت حمل راحت این سیستم را ارائه کرد.

اولین امپلیفایرهای گیتار

تاریخچه آمپلی فایر های گیتار کمبو

تاریخچه آمپلی فایر های گیتار کمبو به سال ۱۹۳۳ مربوط می‌شود. در این سال تنظیمات آمپ Vivi-tone برای اجراهای زنده و برنامه‌های رادیوئیمورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۳۴، Rickenbacker یک آمپ کومبو مشابه را راه اندازی کرد که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید. این شرکت محافظ‌های کناری را به آن اضافه کرد تا  در هنگام حمل و نقل، سیستم در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و پروسه حمل آن راحت‌تر شود.اولین امپلیفایر کمبو

در اوایل دهه ۱۹۶۰، Dick Dale نوازنده معروف، گیتاریست سبک راک با کمپانی فندر شروع به تولید امپ‌های سفارشی کرد که منجر به تولید اولین آمپلی فایر ۱۰۰ واتی شد. او محدودیت‌های فناوری تقویت الکتریکی را شکست، و به توسعه تجهیزات جدید کمک کرد که قادر به تولید تن‌های Clean باشند. دیستورشن در دهه ۱۹۶۰ محبوبیت بیشتری پیدا کرد، هنگامی که دیو دیویس گیتاریست، افکت‌های دیستورشن را توسط اتصال خروجی یک آمپلی فایر در ورودی یک آمپلی فایر دیگر تولید کرد.

تاریخچه افکت دیستورشن در آمپلی فایر

در دهه ۱۹۵۰، چندین گیتاریست آمپلی فایرهای اوور درایو دیستورشن تولید کردند. این گیتاریست‌ها شامل گوره کارتر، جو هیل لوئیس، المور جیمز، ایکه ترنز و غیره بودند. در سال ۲۰۰۰، اوور درایو و دستورشن به بخش جدایی ناپذیری از بسیاری سبک‌های نوازندگی گیتار الکتریک، بلوز راک تا هوی متال و پانک هاردکور تبدیل شد. آمپ‌های گیتار کومبو  برای گیتارهای بیس و پیانوهای الکتریک مورد استفاده قرار گرفت، اما این سازها محدوده فرکانس وسیعی ایجاد می‌کردند و نیاز به سیستم اسپیکر با محدوده کامل داشتند. برای تولید توان آمپ نیاز به فرکانس صدای پایین، مخصوصا در ولوم‌های بالا می‌باشد. تولید فرکانس‌های پایین همچنین نیاز به اسپیکر ووفر یا اسپیکر ساب ووفر، همراه با محفظه بیس، اغلب بزرگ‌تر از محفظه صداهای متوسط داشت.

آشنایی با عملکرد امپلی فایر گیتار

آمپلی فایر گیتار وسیله یا یک سیستم الکترونیکی است که سیگنال الکتریکی ضعیف را از یک پیکاپ بر روی گیتار الکتریک، گیتار بیس، یا آکوستیک تقویت کرده تا بتواند در یک یا چند اسپیکر صدای آن را پخش کنید. تقویت کننده گیتار ممکن است یک محفظه چوبی مستقل یا فلزی داشته باشد که مدارهای الکترونیکی آمپلی فایر را در خود جای داده است و نیاز به استفاده از بخش اسپیکر به صورت جداگانه دارد (که به آن هد می‌گویند) یا ممکن است یک آمپلی فایر کومبو باشد، که شامل یک آمپلی فایر و یک یا چند اسپیکر در محفظه چوبی خود می‌باشد.

طیف گسترده ای از سایزها و رده بندی‌های مختلف از توان برای آمپلی فایرهای گیتار وجود دارد، از سبک و کوچک که به نام آمپلی فایرهای تمرینی شناخته می‌شوند و همراه با  اسپیکر تکی هستند و یا ۱  آمپ ۱۰ واتی با یک اسپیکر ۸ اینچی، حتی آمپ‌های کمبو سنگین همراه با ۴ اسپیکر ۱۲ اینچی یا ۴ اسپیکر ۲۰ اینچی.

کشف صدای اوردرایو

یکی از ویژگی‌های مباحث علمی و آزمایشی اتفاقات ناگهانی  و دور از انتظار بوده و هست. این اتفاقات باعث پیدایش خیلی از مواد در علم شیمی و… شده اند. صدای اوردرایو نیز حاصل یکی از این اتفاقات است. در گذشته آمپلی فایرها بیشتر با تکنولوژی لامپ خلا ساخته می‌شدند. وقتی که صدای امپلی فایر و یا اتک نوازندگی بیشتر از حد عادی می‌شد این لامپ‌ها توانایی پردازش درست صدا را نداشتند و باعث تولید صدایی می‌شدند که خشن بود و نویز داشت. خیلی از نوازنده‌ها از این صدا خوششان آمد و به دنبال تقویت آن بودند تا جایی که صدای اوردرایو یک صدای پرطرفدار شد.

برای خرید امپلی فایر، افکت و انواع گیتار می‌توانید محصولات ما را در صفحه خرید گیتار مشاهده کنید.

تاریخچه آمپلی فایر های گیتار مدرن

امروزه ورودی آمپ‌های مدرن گیتار یک جک ۱.۴ اینچی می‌باشد، که از یک پیکاپ الکترو-مگنتیک یا پیکاپ پیزو با استفاده از کورد پچ یا ترنسمیتر بی سیم تغذیه می‌شود. برای نوازندگان گیتار الکتریک، انتخاب آمپ گیتار و تنظیماتی که بر روی آمپلی فایر استفاده می‌کنند یک بخش کلیدی از تن و صدای آن‌ها می‌باشد. برخی از نوازندگان گیتار، به مدت طولانی از یک برند آمپ خاص یا مدل خاص استفاده می‌کنند. گیتاریست‌ها ممکن است از پدال‌های افکت اکسترنال نیز استفاده کنند تا صدای تن خود را قبل از رسیدن سیگنال به آمپلی فایر تغییر دهند. آمپلی فایرهای گیتار همچنین می‌توانند با تاکید بر فرکانس‌های خاص، با استفاده از کنترل‌های اکولایزر، صدای ساز را تغییر دهند، که همانند ناب‌های بیس و ناب‌های سه گانه استریو Hi-fi خانگی است.

تاریخچه امپلی فایر های گیتار الکتریک

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد انواع افکت‌ها و صداهای مختلف بر روی امپ‌ها هستیم. افکت‌هایی همچون Chorus, Delay, Reverb و Flanger تقریبا در بیشتر امپ‌های معمولی مشاهده می‌شود. علاوه بر این بسیاری از امپ‌ها قابلیت اتصال به یک افکت جداگانه را دارند که برای این منظور، از دو پورت SEND و RETURN استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 3 =