×

تاریخ موسیقی راک

موسیقی راک را شاید بتوان یکی از اسرارآمیزترین و خاص‌ترین سبک‌های موسیقی به شمار آورد. این موسیقی به دلیل تاریخ بسیار جالب خود و این موضوع که در طول تاریخ، بسیاری از المان‌ها آن تغییر کرده است، باعث شده تا به یکی از بهترین سبک‌های موسیقی تبدیل شود.

مقدمه

ریشه این موسیقی را می‌توان از دهه ۴۰ میلادی دانست و از آن موقع تا به امروز، بسیاری از المان‌های این موسیقی تغییر کرده است. به همین دلیل است که نمی‌توان تعریف درستی از این سبک کرد. اما به طور کلی، این موسیقی، نوعی از موسیقی است که با استفاده از گیتار الکتریک، بیس، دارمز آکوستیک و وکال ساخته می‌شود. شاید با خود بگویید که این تعریف بسیار ساده است.

اما هنگامی که به اشعار و نوع آهنگ سازی گروه‌هایی که در این سبک فعالیت می‌کنند نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که سبک راک بسیار پیچیده تر از چیزی است که فکر آن را می‌کنید. یکی از نکات جالب توجه در این سبک موسیقی این است که نه تنها این سبک دچار تغییرات بسیاری شده است، بلکه بر روی بسیاری از سبک‌های دیگر نیز تاثیر مستقیم داشته است.

حال کمی دقیق‌تر به این سبک موسیقی نگاه می‌کنیم و درمی‌یابیم که چه چیزی باعث شده است تا این سبک به این میزان از محبوبیت برسد.

-03تاریخ-موسیقی-راک

ریشه های موسیقی راک (دهه ۴۰ میلادی)

می‌توان ریشه‌های موسیقی راک را در اواخر دهه ۴۰ میلادی جستجو کرد. زمانی که موسیقی کانتری و بلوز محبوب‌ترین سبک‌های موسیقی در دنیا بوده‌اند. نوازندگان و شنوندگان سبک‌های کانتری و بلوز، به دنبال تغییر و ایجاد صدایی جدید بودند تا به این سبب، باعث شوند تا کمی تازگی به سبک‌های خود اضافه کنند. به همین ترتیب گام‌های این سبک روز به روز دچار تغییراتی گسترده تر شد و سازهای بیشتری به آن اضافه شد.

کاری که آن‌ها انجام دادند، این بود که با تغییر صدای گیتارهای خود و همچنین استفاده از ریتم‌های درامز متفاوت، صدایی جدید را در سبک بلوز ایجاد کردند. صدایی که از آن به نام راک نام برده می‌شود. از اولین موزیسین‌هایی که به سبک راک روی آورد می‌توانیم به Chuck Berry اشاره کنیم که در موسیقی خود از المان‌های بلوز بسیار بهره برده است.

سبکی که آن‌ها می‌نواختند، در مقایسه با موسیقی پاپ دهه ۵۰، سبکی خشن‌تر و اعتراضی‌تر بود و به این سبب، باعث شد تا طرفداران بسیاری پیدا کند و همچنین، بسیاری از موزیسین‌ها وارد این سبک شده و آهنگ‌های خود را در این سبک بنویسند.

-01تاریخ-موسیقی-راک

چاک بری و رقص پای معروفش بر روی صحنه

در اوایل دهه ۶۰ میلادی بود که گروه‌هایی که با الهام از Chuck Berry شروع به ساخت موسیقی کرده بودند، همانند گروه The Rolling Stones، با استفاده از ویژگی‌هایی که سبک راک آن دوران را تعریف می‌کرد، باعث شدند تا این سبک بسیار پیشرفت کرده و گروه‌ها و شنوندگان بیشتری به سمت این سبک سوق دهند.

دوران اوج سبک راک (دهه ۷۰ میلادی)

پس از این‌که سبک راک به پرطرفدارترین سبک موسیقی در دنیا تبدیل شد، حال بسیاری از گروه‌ها با صداهای بسیار منحصر به فرد، باعث شدند تا این سبک به کمال خود دست پیدا کند. گروهی همانند Led Zeppelin، باعث شد تا این سبک صدایی کمی تاریک تر به خود بگیرد. صدایی که از آن می‌توان به شروع سبک هوی متال یاد کرد.

همین فضای تاریک و خشن تری که آهنگ‌های گروه لد زپلین نسبت به دیگر گروه‌های دهه ۷۰ داشتند، باعث شد تا آن‌‎ها به یکی از مشهورترین گروه‌های این سبک در آن دوران تبدیل شوند. در همان دوران بود که گروهی با اضافه کردن المان‌های سایکدلیک به موسیقی راک، نه تنها به مشهورترین گروه راک، بلکه به عنوان یکی از افسانه‌ای ترین گرو‌های تاریخ تبدیل شدند.

گروه پینک فلوید را می‌توان همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های راک در تاریخ موسیقی دانست زیرا تاثیری که این گروه بر روی این سبک گذاشتند، بی‌نظیر بود. آن‌ها اجرای Concept Album ها که به آلبوم‌هایی گفته می‌شود که یک فضا و یک داستان را روایت می‌کنند، طرفداران بسیاری پیدا کردند. از بهترین نمونه‌های این آلبوم‌ها می‌توان به آلبوم Dark Side Of The Moon اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی بر روی سبک پراگرسیو راک داشت.

-04تاریخ-موسیقی-راک

آلبوم Dark Side of The Moon را می‌توان یکی از البوم‌های مهم در تاریخ موسیقی راک دانست!

در حالی که در دهه ۷۰ بسیاری از گروه‌ها همانند پینک فلوید با استفاده از آهنگسازی‌های پیچیده و المان‌های بسیار، آلبوم‌های بسیار موفقی را عرضه کردند، اما گروه‌هایی همانند گروه Clash و دیگر گروه‌ها، با استفاده از ریشه موسیقی راک سعی کردند تا آن موسیقی را نیز بار دیگر بازگردانند. گیتارهای بلند و خشن، انرژی بسیار زیاد و وکال‌های کوبنده، باعث شد تا سبکی به نام سبک پانک در موسیقی راک ساخته شود.

در حالی که این سه سبک در حال تکامل بودند، سبک چهارمی که هیچ وقت به آن اندازه شناخته نشد، در حال شکل گیری بود. استفاده از صداهای عجیب و غریب و همچنین استفاده از سازهایی که در سبک راک به چشم نمی‌خورد، باعث شد گروه‌هایی  مانند Pere Ubu در سبک Industrial Rock شروع به فعالیت کنند. سبکی که هیچ وقت طرفداران بسیاری پیدا نکرد اما تاثیر بسیار بالایی در گروه‌های نسل‌های بعد خود داشت.

این سبک از موسیقی در هیچ برهه زمانی هیچ محدودیتی برای پیشرفت نداشته است. از دیگر سبک‌های موسیقی الهام گرفته و آن را با اصول اولیه راک تلفیق کرده است. هتل کالیفرنیا یک نمونه کامل برای این تلفیق است. گام این آهنگ هارمونیک مینور می‌باشد؛ درواقع همان گامی که بیشتر در موسیقی فلامنکو و کشور اسپانیا کاربرد دارد. موضوع ترانه و سولوهای آخر آهنگ کاملا شما را به یاد موسیقی راک اصیل آمریکایی می‌اندازد. تلفیق این دو خلاقیتی باور نکردنیست که آهنگی مرموز به اسم هتل کالیفرنیا را پدید آورده است.

هتل کالیفرنیا

سقوط موسیقی راک و بازگشت دوباره آن (دهه ۹۰)

در دهه ۸۰ میلادی، موسیقی راک شهرت خود را از دست داد، آهنگ‌های این سبک کمتر در رادیوها پخش می‌شدند و بسیاری از این گروه‌ها به سبک‌هایی همانند Post Punk و Alternative Rock روی آوردند که باعث شد طرفداران این سبک‌ها همانند قدیم نباشند.

اما در دهه ۹۰ و با ظهور گروه نیروانا، بار دیگر موسیقی راک به اوج خود بازگشت و آهنگ‌های این گروه به یکی از محبوب ترین آهنگ‌های آن دوران تبدیل شد. این گروه با ایجاد سبکی که از آن به عنوان Grunge یاد می‌شود، باعث شد تا مردم دهه ۹۰ میلادی، بار دیگر به موسیقی راک روی بیاورند.

-05تاریخ-موسیقی-راک

نیروانا را می توان به عنوان یکی از گروه های راک موفق در دهه ۸۰ میلادی دانست

پس از خودکشی کرت کوبین، به نظر می‌رسید که موسیقی راک بار دیگر رو به سقوط پیش می‌رود. اما گروه‌هایی همانند Limp Bizkit با استفاده از المان‌های هیپ هاپ و رپ در موسیقی راک، جان تازه‌ای به این سبک بخشیدند.

همچنین گروه‌هایی همانند Red Hot Chilli Peppers و Foo Fighters نیز باعث شدند تا بار دیگر این سبک طرفداران خود را داشته باشد. اما در قرن ۲۱، که همگی فکر می‌کردند که موسیقی پاپ و رپ جایگزین سبک راک می‌شود، گروه‌هایی همانند Linkin Park باعث شدند تا موسیقی راک با قدرت به مسیر خود ادامه دهد و طرفداران خود را حفظ کند.

موسیقی راک مدرن ( دهه ۲۰۰۰ تا کنون)

پس از گذشت دهه ها، موسیقی راک همچنان پابرجا مانده و طرفداران خود را در سراسر جهان حفظ کرده است. برخی شاید گمان کنند که موسیقی راک به فراموشی سپرده شده و از بین رفته است، اما حقیقت این است که این سبک موسیقی جزء سه سبک موسیقی برتر جهان می باشد. هنرمندان بسیاری در زمینه موسیقی راک مشغول به فعالیت بوده و به دنبال دیده شدن در عرصه جهانی موسیقی هستند.

گروه هایی نظیر breaking Benjamin، Green day، Papa Roach، Arctic Monkeys و صد ها گروه دیگر همچنان در موسیقی راک به عالیت خود ادامه داده و از طرفداران بسیاری برخوردار می باشند.

سخن پایانی

سبک راک سبک بسیار فوق‌العاده‌ای است، زیرا با تمام مشکلات و فراز و نشیب‌هایی که طی کرده، همچنان به عنوان یکی از پرمخاطب ترین سبک‌های دنیا شناخته می‌شود. برای نواختن سبک راک می‌توان از مدل‌های مختلف گیتار استفاده کرد. برخی از گیتارهای الکتریک مناسب این سبک را می‌توانید درسازکالا مشاهده نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *