×

آموزش تعویض سیم گیتار الکتریک و آکوستیک

حتی اگر نوازنده سطح مبتدی گیتار باشید، یادگیری نحوه تعویض سیم گیتار، یک مهارت مفید خواهد بود. برای داشتن صدایی واضح و با کیفیت از گیتارتان، بهتر است که هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض سیم‌های گیتارتان اقدام نمایید تا همیشه صدایی گوش نواز و نت‌هایی درست از گیتارتان به گوش برسد که تاثیر مستقیم بر تقویت قدرت شنیداری موسیقیاییتان و همچنین لذت بردن از طنین آن خواهد داشت.

تعویض سیم گیتار الکتریک و آکوستیک

  • یک فضای ساکت و تمیز برای تعویض سیم گیتار خود پیدا کنید: محیط خود را تمیز نگه دارید. به همین ترتیب، یک فضای آرام برای تیون کردن گیتار خود پیدا کنید که هیچ صدای اضافی نداشته باشید.
  • تجهیزات خود را آماده کنید : شما نیاز به یک تیونر، سیم‌های جدید، سیم بر، و String winder دارید. بسته به اینکه شما مبتدی یا متخصص باشید، ممکن است نیاز به تیونر نداشته باشید و بتوانید با گوش خود گیتارتان را کوک کنید. سیم گیتار خود را بر اساس سلیقه ی خود انتخاب کنید.
  • نک گیتار خود را بالانس کنید : از یک ابزار خاص برای ثابت نگه داشتن نک گیتار خود استفاده کنید. اگر مبتدی هستید، می‌توانید از یک قطعه نرم از جنس پلی استایرن برای این کار استفاده کنید. و نک گیتار را بر روی آن قرار دهید.

مراحل تعویض سیم گیتار آکوستیک

با استفاده از تیونینگ فشار روی سیم گیتار را کم کرده و سیم را جدا کنید

پیچ کوک را چرخانده و فشار روی هر سیم را احساس کنید. وقتی که سیم شل شد، سیم را از تیون خارج کرده و خارج کنید.

پین‌های بریج را از روی بریج خارج کنید

برای جدا کردن هر پین از شکاف داخلی روی بریج می‌توانید از String winder یا انبر یا انگشتان خود استفاده کنید، به این صورت که هر پین را با یک انبر به طرف بالا کشیده و سیم و پین را از هم جدا کنید اما در نظر داشته باشید که در String winder یک قسمت مخصوص بیرون آوردن پین‌ها تعبیه شده و راحت‌ترین روش استفاده از String winder است. بعد از اینکه پین خارج شد، شما می‌توانید سیم را نیز از قسمت بریج گیتار خارج کنید.

سیم و پین بریج را از ۶ سوراخ بریج عبور دهید

پین و سیم را داخل سوراخ بریج قرار دهید. به صورت همزمان سیم را با دست دیگرتان بکشید و با فشار دادن پین به داخل سوراخ سیم و پین هر دو در جایگاه خود قرار می‌گیرند.

سیم و پین بریج را از 6 سوراخ بریج عبور دهید

سیم را از پیچ های کوک عبور دهید

هنگامی که در حدود سه اینچ از سیم را از داخل پیچ کوک عبور دادید، سیم را محکم کنید. سیم‌ها باید سفت شوند. سپس سیم گیتار را با استفاده از سیم بر روی پیچ‌های کوک مناسب محکم کنید، اما به خاطر داشته باشید که سیم را در این لحظه تیون نکنید. فقط و فقط سیم را محکم کرده تا مطمئن شوید به درستی تنظیم شده باشد.

سیم‌های دیگر را محکم کنید

معمولا توصیه می‌شود که سیم‌ها را به ترتیب: می بیس تا می تریبل محکم کنید. سیم‌ها را کمی بکشید تا مطمئن شوید آن‌ها را به درستی تنظیم شده باشند. بیشتر افراد مبتدی نیاز دارند که سیم‌های خود را همراه با ماشین تیونینگ گاه به گاه تیون کنند.

سیم‌های اضافی بیرون زده از تیونیگ ماشین‌ها می‌توانند مشکلاتی در نوازندگی شما ایجاد کنند. هر سیم اضافی را ببرید تا حرکات دست شما راحت‌تر شود.

سیم های دیگر را محکم کنید

مراحل تعویض سیم گیتار الکتریک

وقتی گیتار خود را بر روی یک سطح صاف قرار می‌دهید حتما از یک وسیله برای ثابت نگه داشتن نک استفاده کنید و هنگامی که سیم‌ها را باز می‌کنید، نک را در مقابل بدن خود قرار دهید.

سیم ها را محکم کنید 

همینطور که سیم را می‌کشید، تقریبا ۳ اینچ از سیم خود را عبور دهید تا بتوانید آن را ببرید. انگشت شصت خود را در طرف دیگر سوراخ قرار دهید، پس از برخورد، کشش سیم‌ها را متوقف کنید.

یک دست خود را بالای پست قرار داده و دست دیگر را زیر آن قرار دهید تا سیم را با حرکت در جهت عقربه‌های ساعت به آرامی بچرخانید. برای سیم‌های بلندتر روی هد استاک، سیم‌ها را در جهت مخالف بچرخانید و گره بزنید.

یک حلقه (Loop) و گیره (Crimp) ایجاد کنید

دو انتهای سیم را به هم حلقه کرده و آن را در بالای هد استاک محکم کنید. با این روش سیم را محکم و قفل کنید. سپس پیچ کوک رادر جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و از انگشت شصتتان برای احساس محکم بودن سیم استفاده کنید.

یک حلقه (Loop) و گیره (Crimp) ایجاد کنید

هنگام تیون کردن کشش سیم ها را بررسی کنید

این روند را در صورت لزوم تکرار کنید تا مطمئن شوید سیم‌ها به مقدار کافی محکم شده‌اند. برای شروع از ۵ امین فرت استفاده کنید. با یک دست سیم را کشیده و با دست دیگر فرت برد را به طرف بالا حرکت دهید. فرت‌های دیگر را تیون کنید. این پروسه را آنقدر تکرار کنید که هیچکدام از سیم‌ها نلغزند. هنگامی که از میزان کشش سیم‌ها راضی شدید بقیه سیم‌های اضافی را ببرید.

تا ساعاتی بعد از تعویض سیم ممکن است گیتارتان مدام از کوک خارج شود و این امری عادی است. بعد از مقداری نوازندگی این مشکل نیز برطرف می‌شود زیرا کمی طول می‌کشد تا سیم ها در جای خود ثابت شوند.

مطلب پیشنهادی: انواع سیم گیتار الکتریک و آکوستیک

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =