×

تفاوت گیتار تقلبی و اصلی برند فندر Fender

تفاوت گیتار تقلبی و اصلی برند فندر Fender

شرکت فندر به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح دنیا در زمینه تولید گیتار های الکتریک،  در سال ۱۹۴۶ در ایالت کالیفورنیا توسط Leo Fender تاسیس شد و از آغاز فعالیت خود تا کنون، جزء اولین انتخاب‌های گیتاریست‌های مطرح جهان بوده و سالانه گیتار‌های زیادی توسط این شرکت به فروش می‌رسد. به دلیل محبوبیت بسیار بالای گیتارهای تولید این شرکت، متاسفانه در سال‌های گذشته، گیتار‌های تقلبی بسیاری در بازار به اسم این شرکت به فروش رسیده است که ممکن است بسیاری از افرادی که به تازگی می‌خواهند گیتار فندر خود را تهیه کنند، نکته ای گیج کننده باشد. مقاله تفاوت گیتار تقلبی و اصلی فندر را مطالعه فرمایید.

در این مقاله قصد داریم روش‌هایی را به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید به راحتی گیتار‌ های اصلی و تقلبی این شرکت را تشخیص داده و گیتار‌های اصل و با کیفیتی را تهیه کنید، هر چند کمک گرفتن از یک فرد با تجربه در هنگام خرید و همینطور انتخاب یک فروشگاه معتبر برای خرید ساز، می‌تواند نتیجه بهتری برایتان داشته باشد. در ادامه چند مورد از تفاوت‌های مهم گیتار اصلی و تقلبی فندر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

دسته و فرتبورد گیتار های اصلی و تقلبی

اولین کاری که می‌توانید برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن گیتار الکتریک فندر انجام دهید، این است که با آن به نوازندگی بپردازید و دسته را مورد بررسی قرار دهید. از مشخصه‌های مهم گیتار‌های فندر، فرت‌ها و دسته هایی است که مهندسین این شرکت برای گیتار‌های خود طراحی می‌کنند. هنگامی که یک گیتار فندر اصل را در دست می‌گیرید، نباید هیچ تیزی ای از سمت گوشه‌های فرت‌های موجود بر روی دسته احساس کنید.

فرت‌هایی که برای گیتار‌های فندر در نظر گرفته می‌شود به بهترین شکل ممکن پولیش شده و سمباده خورده اند و کیفیت بسیار بالایی دارند. همچنین محل اتصال دسته به فرت برد گیتار نیز نباید دارای تیزی باشد. این موارد در بسیاری از گیتار‌های تقلبی موجود در بازار مشاهده می‌شود.

به لوگوی فندر بر روی سردسته گیتار

لوگوی فندر و دیگر کلماتی که بر روی هد استاک‌های این گیتار‌ها حک می‌شوند، باید کامل باشد و نوشتار آن‌ها نیز صحیح باشد. لوگو و دیگر اطلاعات در جای مناسب خود و متناسب یا ابعاد هد استاک بر روی آن چاپ شده اند. از طرفی، هیچ کدام از این نوشته‌ها نباید به شکل پیکسلی و یا با کیفیت کم باشد.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که هنگامی که به هد استاک گیتار‌های اصل نگاه می‌کنید، نباید گوشه‌های استیکر‌ها مشخص باشد. اگر در گوشه حروف و یا لوگوی فندر، لبه‌هایی مانند لبه‌های کاغذ و استیکر مشاهده می‌کنید، گیتار مورد نظر تقلبی می‌باشد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که لوگو‌ها و نوشته‌های هد استاک‌های شرکت فندر در بسیاری از سایت‌ها به فروش می‌رسند که باعث می‌شود تا بسیاری از افراد با استفاده از این استیکر‌ها گیتار‌های ارزان قیمت خود را به اسم گیتار‌های فندر به افراد بفروشند.

تفاوت گیتار تقلبی و اصلی
لوگوی فندر اصلی با کیفیت بوده و در جای مناسب درج شده است

بدنه و رنگ گیتارهای فندر اصلی

بدنه گیتار‌های فندر به بهترین شکل ممکن برش خورده و گوشه‌هایی بسیار گرد و دقیق دارند. از طرفی، رنگ بسیار با کیفیتی برای گیتارهای شرکت فندر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچگاه این گیتارها نصفه رنگ نمی‌شوند.

اگر سازی را مشاهده می‌کنید که در برش‌ها، به خصوص قسمت برش کات اوی دارای تیزی بوده و یا رنگ ساز کامل و یکنواخت نبود، به احتمال قوی با یک ساز تقلبی روبرو شده اید پس باید تفاوت گیتار تقلبی و اصلی را بدانید.

در مورد زدگی، ساز‌های بسیاری هستند که ساز‌های رلیک به شمار می‌روند اما اگر رنگ ساز به شکل نصفه انجام شده باشد، کاملا مشخص است. وقتی با دستتان سطح بدنه گیتار فندر اصل را لمس می‌کنید، باید سطحی یک دست و بدون زبری یا نا هم سطحی احساس کنید.

پیک گارد، درپوش های پشتی و درپوش اتصال دسته به بدنه Plate

قسمت‌های پلاستیکی و یا فلزی ای که برای این قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید کیفیت ساخت بالایی داشته باشند و هیچ زنگ زدگی و یا پریدگی ای نداشته باشند.

گیتار‌های فندر در قسمت درپوش اتصال دسته به بدنه خود، از صفحه ای فلزی Plate استفاده می‌کنند که حرف F ابتدایی لوگوی خود بر روی آن حک شده باشد. این نکات را هنگام خرید ساز در نظر داشته باشید. به لبه‌های پیک گارد و لبه‌های درپوش پشت گیتار دقت کنید که یکنواخت باشند.

پیک گارد و درپوش گیتار
Plate به کار رفته در فندرهای اصلی به صورت حک شده است.

دسته ترمولوی در مدل استرتوکستر

یکی از نکاتی که در مورد گیتارهای استرتوکستر وجود دارد این است که بعد از استفاده از دسته ترمولو، سریعا به کوک اصلی باز می‌گردند. نکته دیگری که وجود دارد این است که بریج این گیتار‌ها اگر صدای اضافی هنگام استفاده بدهد، بریجی نیست که توسط شرکت فندر تولید شده باشد.

برای تست کافیست ابتدا گیتار مورد نظر را دقیق کوک کنید، سپس بعد از نصب دسته ترمولو بر روی بریج آن را چند بار با لرزش‌هایی که ایجاد می‌کنید تست کرده و مجددا کوک گیتار را مورد بررسی قرار دهید، در صورتی که گیتار اصلی باشد نباید کوک سیم‌ها تغییر کند.

روان بودن ماشین هدها

ماشین هدها باید روان باشند و سیم‌ها پس از کوک شدن، به راحتی در کوک بماند. اگر ماشین هدهای گیتار مورد نظرتان ظاهری بی کیفیت داشته باشد، ساز مورد نظر تقلبی است. ماشین هدهای گیتارهای فندر روان، و ساخته شده از فلزهای براق و زیبا هستند و در حالی که ثبات کوک بی نقص دارند به نرمی می‌توان آن‌ها را چرخاند.

برای تست این موضوع می‌توانید بعد از کوک گیتار، از تکنیک بِند استفاده کنید، گیتار اصلی فندر بعد از بِند کردن همچنان در کوک خود باقی خواهد ماند.

اتصال گیتار به آمپلی فایر

گیتار مورد نظر را به آمپلی فایر متصل کرده و صدای آن را بشنوید. هنگام نواختن، ناب‌های ولوم و تُن گیتار را کم و زیاد کنید تا مطمئن شوید که نویزی هنگام تغییر آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

با استفاده از کلید سلکتور، از پیکاپ‌های مختلف بر روی ساز استفاده کنید و مطمئن شوید که نویز‌هایی که به شکل مقطعی شنیده می‌شوند در صدای گیتار شما وجود ندارد و صدایی متوازن از همه سیم‌ها در آمپلی فایر به گوش برسد.

شماره سریال گیتار تقلبی و اصلی

شماره سریال درج شده بر روی گیتار را با سریال‌های خود شرکت تطابق دهید. برای همۀ میلیون‌ها گیتاری که توسط شرکت فندر تولید شده، یک شماره سریال تعریف شده که نسبت به سری و یا سال ساخت آن در قسمت‌های مختلف گیتار مانند پشت دسته، هد استاک و یا Plate درج شده است.

برای آگاهی از اصالت فندر، سایت‌هایی وجود دارند که به راحتی با وارد کردن شماره سریال گیتار در آن‌ها ، اطلاعات دقیقی از جمله سال ساخت و محل ساخت را برای شما نمایش می‌دهند.

با یک جستجوی ساده در اینترنت نیز می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر و فهرست‌هایی از انواع فرمت به کار رفته در سریال‌های گیتار فندر را مشاهده و نسبت به گیتار مورد نظرتان مورد بررسی قرار دهید. امیدوارم از مقاله تفاوت گیتار تقلبی و اصلی در سازکالا استفاده کرده باشید.

شماره سریال گیتار
شماره سریال را در اینترنت بررسی کنید

به سر کوک‌ها دقت کنید

از جمله تفاوت های گیتار تقلبی و اصلی می‌توانیم به ویژگی‌هایی که در مورد گیتارهای فندر اصلی وجود دارد، به سرکوک‌های این ساز اشاره کنیم که به راحتی و نرمی می‌چرخند و به راحتی می‌توانید ساز خود را کوک کنید. در نظر داشته باشید که بسیاری از سازهایی که تقلبی هستند، سر کوک‌های بسیار بی کیفیتی دارند و هنگامی که می‌خواهید ساز خود را کوک کنید، دچار مشکل می‌شوید. بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌توانید از اصلی بودن فندر خود مطمئن شوید، سر کوک‌هایی است که برای ساز شما در نظر گرفته شده است.

پیک گارد و بک پلیت ساز را چک کنید

یکی از ویژگی‌هایی که در تمامی سازهای فندر وجود دارد، بک پلیت و پیک گاردهایی است که این شرکت برای سازهای خود در نظر گرفته است. تمامی این بک پلیت‌ها و پیک گاردها از بهترین فینیش‌های دنیا بهره می‌برند. در نظر داشته باشید که این مورد در سازهای تقلبی دیده نمی‌شود و بک پلیت این سازها عموما از لوگوی فندر برخوردار نیست.

ساز را به آمپلی فایر وصل کرده و صدای آن را تست کنید.

چک کردن پیکاپ‌های گیتار، پیکاپ سلکتور و همچنین ناب‌های مختلفی که برای این ساز در نظر گرفته شده است، بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از سازهای تقلبی فندر، از پیکاپ‌های بسیار بی کیفیتی برخوردار هستند و با اتصال ساز به آمپلی فایر، می‌توانید صدای نهایی ساز خود را تست کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *