×

ده روش برای گرفتن بهترین وکال

گرفتن بهترین وکال : همه ما می‌دانیم که وکال‌ها مهم ترین قسمت هر آهنگ هستند. با استفاده از وکال‌ها می‌توان داستانی را به وسیله موسیقی تعریف کرد و هر چقدر که خواننده آهنگ را با احساس تر بخواند، باعث می‌شود تا آهنگ در ذهن مخاطب بیشتر باقی بماند. یکی از نکات بسیار مهمی که درباره ضبط وکال‌ها وجود دارد این است که عموما ضبط کردن آن‌ها یکی از مشکل ترین کار‌های دنیای موسیقی است.

فرض کنید که ساعت‌ها در حال ضبط یک وکالیست هستید و هر بار به او می‌گویید “با احساس تر”! وکالیست نیز تمام تلاش خود را می‌کند اما دقیقا نمی‌داند که با احساس تر خواندن، چگونه است.

اتفاقی که در نهایت رخ می‌دهد این است که ساعت‌ها زمان خود را بر روی ضبط وکال گذاشته اید اما نتوانسته اید که یک برداشت خوب بگیرید. اگر این موضوع، برای شما هم آشنا است، پس بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید زیرا در آن ۱۰ نکته را به شما آموزش خواهیم داد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید گره ضبط وکال‌ها را باز کنید.

ده نکته مهم برای گرفتن بهترین وکال

۱-هر چه درباره احساسی خواندن می دانید را فراموش کنید

یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه ای کرد این است که احساس کردن یک حس خاص و منتقل کردن آن از طریق موسیقی، دو موضوع کاملا متفاوت هستند.

این که صرفا خود را نارحت فرض کنید تا بتوانید یک آهنگ غم انگیز بخوانید، کار بسیار اشتباهی است. سعی کنید صدا‌ها و آوا هایی که باعث می‌شود یک آهنگ احساسی شود را پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها، ملودی‌های خود را بنویسید.

۲- از تکنیک های وکال برای احساسی کردن آهنگ خود استفاده کنید

در ادامه نکته قبلی، این موضوع را بدانید که برای انتقال کردن یک احساس خاص از طریق وکال، می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های وکال این کار را انجام دهید. تمامی آهنگ‌هایی که بنظرتان با احساس هستند تنها با استفاده از تکنیک‌های وکال اجرا می‌شوند.

برای مثال، ترک Beautiful از Christina Aguilera را در نظر بگیرید، احساسی که در این آهنگ وجود دارد تنها با استفاده از تکنیکی به وجود آمده است که در علم وکال به آن Creak یا Cry گفته می‌شود.

 

christina aguilera beautiful

۳-ترکیب حس واقعی برای گرفتن بهترین وکال

این نکته در واقع مجموع دو نکته قبلی است. با استفاده از تکنیک‌های وکال می‌توانید صدای بسیار طبیعی و با احساسی را تولید کند اما مهم است که بتوانید هنگام ضبط کردن و خواندن نیز آن احساس را وارد صدای خود کنید. این، یکی از موضوعاتی است که خواننده‌ها و وکالیست‌های حرفه ای به خوبی آن را انجام می‌دهند.

در آهنگ بعدی خود سعی کنید احساسی که در آهنگ نهفته است را وارد صدای خود کنید و در نهایت با استفاده از تکنیک‌های وکال، آن را به کمال برسانید.

۴- تمرین با مربی صدا

شما نمی‌توانید یک فوتبالیست حرفه ای باشید تا زمانی که با یک مربی تمرین کنید. این موضوع در خواندن نیز صدق می‌کند. مایکل جکسون در طول زندگی حرفه ای خود همواره یک مربی وکال در کنار خود داشت. پس اگر مایکل جکسون به یک مربی وکال نیاز داشته است، شما نیز نیاز دارید. با تمرین در کنار یک مربی وکال، پیشرفت چشم گیری در این زمینه خواهید داشت.

ده-راه-برای-گرفتن-بهترین-ووکال-02

Seth Riggs مربی ووکال مایکل جکسون

۵- تمرین، تمرین، تمرین

خوانندگی را بهتر است همانند یک ورزش در نظر بگیرید. اگر شما یک ورزشکار باشید و یک مسابقه ورزشی بسیار مهم پیش رو داشته باشید، چه می‌کنید؟ به شدت تمرین می‌کنید! مسابقه بزرگ برای خواننده‌ها نیز هنگام ضبط و اجرا است. اگر آهنگ خود را تمرین نکنید، نمی‌توانید آن طور که باید آن را ضبط کنید.

این موضوع را همیشه در نظر داشته باشید که تمرین کردن در کنار یک مربی و تمرین‌های ممتد به صورت شخصی، باعث می‌شود تا به یک وکالیست حرفه ای تبدیل شوید.

۶- با آوا های هر کلمه بازی کنید

هر کلمه ای که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از دو نوع آوای مختلف تشکیل شده است، صامت و مصوت. با بازی کردن با این آوا‌ها، به خصوص آوای‌های مصوت، می‌توانید ملودی‌ها و احساس بی‌نظیری را در آهنگ خود ایجاد کنید.

حتما لازم نیست که کلمه ای که در آهنگ خود از آن استفاده می‌کنید را، همان گونه که صحبت می‌کنید در آهنگ نیز بخوانید. هر کلمه را از نظر آوایی بشکافید، و سعی کنید با آوا‌های آن بازی کنید. این موضوع باعث می‌شود تا احساس را بهتر منتقل کنید.

۷- حذف برخی آواها برای گرفتن بهترین وکال

این موضوع در ادامه نکته قبلی است. برای مثال فرض کنید که می‌خواهید کلمه Down را در آهنگ خود بخوانید. مصوت‌هایی که در این کلمه وجود دارند، “آ” و “او” هستند. حال می‌توانید به جای خواندن Down به شکل عادی، آن را daa-oo بخوانید و آوای صامت n را حذف کنید.

این یکی از تکنیک‌هایی است که بسیاری از خواننده‌های پاپ از آن استفاده می‌کنند و آهنگ هایی بسیار احساسی تولید می‌کنند. همچنین برای رنگ دادن بیشتر به این کلمه می‌توانید آوای مصوت “آ” را بیشتر بکشید که باعث می‌شود تا این کلمه احساسی تر از گذشته شود.

میکروفون های حرفه ای برای ضبط وکال در این قسمت از سازکالا

۸- اهمیت کنترل نفس برای گرفتن بهترین وکال

نفس گرفتن و کنترل کردن آن هنگام خواندن یکی از سخت ترین کار‌های خواننده‌ها است. اگر صدای نفس‌های شما در آهنگ مشخص باشد، از احساس آهنگ شما کاسته می‌شود. 

اینجا یکی از تکنیک‌های تمرین نفس گیری برای خوانندگی را برای شما مثال می‌زنیم:

  • از پایین ریه‌های خود عمیق نفس بکشید – در ذهن خود حلقه لاستیکی را در اطراف کمر خود تصور کنید (دیافراگم)
  •  نفس بکشید و سعی کنید حلقه را به سمت بیرون فشار دهید.
  • از طریق بینی نفس بکشید و از طریق بینی و دهان خود هوا را خارج کنید.
  • از بالا بردن شانه‌ها در حین دم خودداری کنید – آن‌ها را آرام و هموار نگه‌دارید.
  • آرامش خود را حفظ کنید! تنش مانع از ایجاد صدای خوب می‌شود.

breathing-exercise-for-singing-sazkala

۹- در حمام بخوانید

بله درست شنیده اید، برای این که ذهن خود را باز کنید و ایده‌های جدید به ذهن شما برسد، می‌توانید در حمام، در ماشین و هر جایی که تنها هستید شروع به خواندن کنید. این نکته باعث می‌شود تا ایده‌های جدید به ذهن شما برسد و دور از استرس، به دنبال راه‌هایی برای انتقال احساس از طریق صدای خود باشید.

۱۰- از یک کلمه به روش های گوناگون استنفاده کنید

بسیاری از آهنگ‌ها وجود دارند که خواننده با استفاده از ملودی‌های مختلف و یا احساسات مختلف تنها بر روی یک کلمه باعث شده است تا احساس فوق العاده ای را منتقل کند. آهنگ Modern Myth از گروه ۳۰ Seconds to Mars را در نظر بگیرید.

جرد لتو درقسمت پایانی این آهنگ تنها با استفاده از کلمه Goodbye، ملودی‌ها و تکنیک‌های مختلف را بر روی این کلمه پیاده می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا این آهنگ در ابتدای خوانده شدن این کلمه احساس غم را منتقل کند و هر چه پیش تر می‌رویم، خشم را در این آهنگ حس می‌کنیم.

شما نیز می‌توانید از این تکنیک استفاده کرده و نتایج فوق العاده ای را دریافت کنید.

 

از یک کلمه به روش های گوناگون استنفاده کنید

ترک دهم از البوم دوم این گروه

نحوه ضبط ماکت در خانه

برای ضبط حرفه ای لازم است که شماتیک ابتدایی وکال خود را داشته باشید. برای انجام این کار لازم است که یکبار وکال خود را برای خود ضبط کنید و آن را بشنوید تا هنگام ضبط نهایی در استودیو حرفه ای که هزینه هنگفتی برای اجاره دارند، بدانید از چه تکنیک‌ها و نتهایی بهتر است استفاده نمایید. برای این کار می‌توانید از ابتدایی ترین محصولات مانند میکروفون‌های لاوالیر و ضبط با موبایل تا یک استودیو خانگی نیمه حرفه ای بهره ببرید. از مواردی که می‌توان برای ضبط ماکت از آن‌ها بهره برد می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:
۱-میکروفون لاوالیر و موبایل
۲-میکروفون کاندنسر یو اس بی
۳-میکروفون کاندنسر همراه کارت صدا و یک منبع مانیتور مانند اسپیکرهای مانیتورینگ یا هدفون‌های حرفه ای
۴- استفاده از سیستم‌های صوتی خانگی که دارای ورودی کارائوکه (Karaoke) می‌باشند.

گرفتن بهترین وکال
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “ده روش برای گرفتن بهترین وکال
  • آذر ۱۲, ۱۴۰۰ at ۱:۵۳ ب٫ظ

    کاش آموزش وکال هم در سایتتون قرار بدین یا مثلا یه چیج خوب یوتوب براش معرفی کنین

    پاسخ
  • اسفند ۱۵, ۱۴۰۱ at ۶:۲۳ ب٫ظ

    سلام ممنون از مقاله مفید و فروشگاه خوبتون
    برای دوستی که میخواد وکال رو به صورت انلاین یاد بگیره و در منزل پیشنهادم کتاب و سی دی صدای خود را ازاد کنید اثر راجر لاو رو استفاده کنید و در اینستا و وب تا میتونید سرچ کنید و هر روز تمرین داشته باشید و موفق باشید 🌺

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *