×

راهکار هایی برای حذف نویز پس زمینه در ضبط وکال

نویز پس زمینه در ضبط وکال، همواره یکی از دردسر سازترین اتفاقاتی است که موجب افت کیفیت ضبط شما می‌شود اما راهکارهایی برای حذف آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به راهکارهایی اشاره کنیم که به شما کمک می‌کنند تا این نویزها را تا حد بسیاری کنترل کنید. با سازکالا همراه باشید.

اولین و مهم‌ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، ضبط در شرایط و فضای مناسب است. اگر ضبط شما در شرایط مناسبی انجام نشود، از کیفیت اولیه مناسبی برخوردار نخواهد بود و در نتیجه نمی‌توانید از یک ضبط بی کیفیت، انتظار یک محصول نهایی با کیفیت را داشته باشید. استفاده از این ابزارها و راهکارها فقط برای بهبود نسبی کیفیت ضبط شما بوده و نمی‌تواند یک ضبط کاملا غیر استاندارد و بی کیفیت را به یک ضبط دلچسب و بی نقص تبدیل کند. با این حال، اگر ضبط وکال شما دارای نویز پس زمینه می‌باشد و قصد دارید آن را کاهش داده و یا حذف کنید، بهره گیری از نکات زیر می‌تواند برای شما مفید باشد.

۱. استفاده از کارت صدا

کارت صدای داخلی سیستم‌های کامپیوتری، از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و قادر به ضبط و پردازش مناسب سیگنال صوتی نیستند. تهیه یک کارت صدای مرغوب و مناسب، کیفیت ضبط‌های شما را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.

۲. استفاده از میکروفون مناسب

استفاده از میکروفون برای حذف نویز پس زمینه در ضبط وکال

یکی از دلایلی که باعث ایجاد نویز در ضبط شما می‌شود، آسیب دیدن میکروفون شماست. می‌توانید برای ضبط خود میکروفون‌های مختلف را امتحان کنید. اگر در هنگام ضبط با میکروفون‌های دیگر نویز نداشتید، ایراد از میکروفون شما بوده و باید آن را تعویض کنید.

مشاهده و خرید میکروفون با تنوع بی نظیر در فروشگاه اینترنتی سازکالا

۳. استفاده از کابل با کیفیت

یکی دیگر از عوامل ایجاد نویز در ضبط شما، کابل‌های نامرغوب و بی کیفیت هستند. خرید و در اختیار داشتن کابل‌های مناسب یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین عوامل در کیفیت صدای ضبط‌های استودیویی شما هستند.

۴. استفاده از کابل های Balanced

بهترین گزینه برای ضبط وکال، استفاده از کابل‌های Balanced با جک‌های XLR می‌باشند. کابل‌های Unbalanced که دارای خروجی ¼” اینچی هستند، اغلب در هنگام ضبط باعث ایجاد نویزهای اضافی و ناخواسته می‌شود. البته در نظر داشته باشید که میکروفون‌های USB به دلیل پردازش و تبدیل سیگنال صوتی به سیگنال‌های دیجیتال، نویز پایینی ایجاد می‌کنند.

۵. اجسامی که از خود صدا تولید میکنند را خاموش کنید

بهتر است قبل از ضبط، وسایلی نظیر سیستم تهویه هوا را خاموش کنید و محل ضبط خود را با کمی فاصله نسبت به اجسامی که صدا تولید می‌کنند قرار دهید. برای مثال اگر فن خنک کننده کامپیوتر شما صدای زیادی تولید می‌کند، بهتر است در هنگام ضبط میکروفون را با فاصله بیشتری نسبت به آن قرار دهید.

۶. فضا و محیط ضبط خود را ارتقا دهید

استفاده از پنل آکوستیک برای حذف نویز پس زمینه در ضبط وکال

یکی از عوامل ایجاد صداها و نویزهای پس زمینه در ضبط، فضای نامناسب است. شما می‌توانید با استفاده از پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و نصب آن‌ها بر روی درب و دیوارهای محیطی که در آن به ضبط می‌پردازید، از ورود صداهای اضافی از محیط‌های بیرون و همچنین از بازتاب صداهای داخلی و ورود آن‌ها به ضبط تان جلوگیری کنید.

۷. نوسانات برق را کنترل کنید

ممکن است نویز ایجاد شده در ضبط شما، بخاطر نواسانات جریان برق و تاثیر منفی آن‌ها بر تجهیزات شما باشد. شما می‌توانید با استفاده از منبع تغذیه برق‌های مرغوب و با کیفیت و اتصال تجهیزات خود به آن‌ها، جریان برق ثابت و یکنواختی را در اختیار داشته باشید. این امر سبب می‌شود تا نویزهای ناشی از نوسانات برق در استودیوی شما خنثی شوند.

۸. ضبط های خود را استودیو های مجهز انجام دهید

اگر تجهیزات و لوازم مناسبی برای ضبط در اختیار ندارید، و یا فضای مناسبی را برای ضبط کردن در اختیار ندارید، می‌توانید این کار را در استودیوهایی که فضا و تجهیزات با کیفیت و مناسبی را در اختیار دارند انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله به راهکارهایی برای حذف نویز پس زمینه در ضبط وکال اشاره کردیم که می‌تواند به شما در داشتن یک ضبط بهتر کمک کند. به یاد داشته باشید که این نکات و راهکارها زمانی کارآمد هستند که ضبط اولیه شما از کیفیت لازم برخوردار باشد. شما با استفاده از این نکات می‌توانید ایرادهای جزئی ضبط خود را برطرف کنید، بنابراین نیاز است تا برای رسیدن به محصول نهایی مطلوب و استاندارد، ضبطی با کیفیت اولیه مطلوب و مناسب داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *