×

بهترین کمپرسور ها برای میکس در سال ۲۰۲۴

میکس یک مرحله بسیار حائز اهمیت در روند تولید و پردازش موسیقی می‌باشد. چرا که یکی از مراحل نهایی ای است که موسیقی باید طی کند. کمپرسور یک ابزار ضروری برای میکس می‌باشد. چرا که تعادل و بالانس صداها و المان‌های مختلف را تنظیم می‌نماید. با استفاده از کمپرسور بخش‌های مختلف مانند وکال، درامز، بیس و … تنظیم می‌شوند. کمپرسورهای زیاد و متفاوتی در دسترس می‌باشد، اما بسیاری از آن‌ها کاربردی نمی‌باشد. بنابراین باید در انتخاب کمپرسور مناسب دقت زیادی فرمائید. در ادامه با پنج تا از بهترین کمپرسور ها برای میکس آشنا می‌شوید.

۱. The FabFilter Pro-C 2

بهترین کمپرسور ها برای میکس The FabFilter Pro-C 2

یک کمپرسور چند وجهی می‌باشد که امکانات مختلف و متنوعی دارد. می‌توان از این کمپرسور در طی وسیعی از سازهای مختلفی همچون وکال، درامز، بیس و سینت سایزر استفاده نمود. این پلاگین استایل‌ها و سبک‌های مختلف کمپرسینگ را ارائه می‌دهد، استایل‌هایی همچون Transparent و Light/Heavy و حتی Punchy. از این جهت روی این کمپرسور به عنوان یک ابزار ایده آل برای هر موزیسین یا آهنگسازی می‌توان حساب کرد.

محیط Userfriendly و آسان برای یادگیری

یکی از نکات بارز و مهم این پلاگین محیط آن است. چرا که باعث شده تا یاد گرفتن این پلاگین راحت شود. در واقع این پلاگین طراحی شده است تا به راحتی بتوان با آن کار کرد و برای سطوح مختلف مناسب باشد. بنابراین اگر در زمینه میکس تازه کار هستید، این پلاگین گزینه مناسبی برای شما می‌باشد.

Saturation داخلی

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این پلاگین Saturation داخلی آن است. این ویژگی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای میکس در ژانرهای مختلف موسیقی است. این ویژگی می‌تواند گرما و عمق بیشتری به صدای موسیقیتان بیفزاید. این ویژگی مخصوصا هنگامی که با صدا و سازهای دیجیتال کار می‌کنید بسیار مفید واقع می‌شود. چرا که می‌تواند گرمای طبیعی صدا را به صدای غیر طبیعی سازهای دیجیتال اضافه نماید.

استایل های مختلف و متنوع کمپرسور

FabFilter PRO-C تنها یک نوع کمپرسور نیست، بلکه انواع زیادی از استایل‌ها و سبک‌های مختلف کمپرسور را دارد که هرکدام صدا، تنظیمات و کارکتر خاص خود را دارند. برای مثال این پلاگین شامل کمپرسور کلاسیک، کمپرسور FET، کمپرسور Feed-Forward و … می‌باشد.

۲. The Universal Audio 1176

The Universal Audio 1176

یکی از بهترین کمپرسور ها برای میکس The Universal Audio 1176 می‌باشد. این کمپرسور یک کمپرسور کلاسیک است که برای دهه‌ها در استودیوهای مختلف دنیا استفاده می‌شده است. این کمپرسور ارزشمند به یکی از اجزای جدایی ناپذیر راک ان رول تبدیل شده است. ۱۱۷۶ کمپرسوری است که در سازهای مختلف می‌توان از آن استفاده نمود. این کمپرسور نیز می‌تواند گرما و کارکتر خاص خود را به موسیقی اضافه نماید.

اتک قدرتمند

یکی از ویژگی‌های کلیدی این کمپرسور اتک سریع آن می‌باشد. ۱۱۷۶ طراحی شده است تا نسبت به تغییرات داینامیک صدا به سرعت واکنش نشان دهد. بنابراین این کمپرسور یک گزینه بی نقص برای وقت‌هایی ست که نیازمند تغییرات داینامیکی و ترنزیت‌های سریع هستید. مانند اسنر، درامز و سیمبال.

گرمای آنالوگ

۱۱۷۶ صدایی خاص خود دارد که آن را از دیگر کمپرسورها متمایز می‌کند. گرمای ویژه آنالوگ این کمپرسور، کلید اصلی کیفیت بالای آن است. علاوه بر آن باعث می‌شود تا کل ترک را بهبود دهد.

میراث

۱۱۷۶ در گذر زمان خود را اثبات کرده است. همچنان که پس از چند دهه هنوز اعتبار خود را حفظ نموده و در بین موزیسین محبوب است. این کمپرسور را می‌توان در میکس انواع سازها استفاده نمود. اتک سریع آن و صدای گرم اش باعث شده تا یک ابزار ضروری در هر استودیویی باشد.

در ادامه مقاله بهترین کمپرسور ها برای میکس در سال ۲۰۲۴ با سازکالا همراه باشید.

۳. The Waves API 2500

The Waves API 2500

این کمپرسور یک انتخاب محبوب بین مهندسین میکس و مستر می‌باشد. چرا که میکس تان را بالانس می‌کند، باعث می‌شود کانال‌های مختلف میکس با هم صدایی مناسب بدهند و در عین حال که با یکدیگر پخش می‌شوند، از هم مستقل باشند. همچنین Waves API 2500 برای استریوی میکس می‌تواند به شکل شگفت انگیزی عالی عمل کند. به این معنی که Level کل میکس را تغییر و متعادل می‌نماید.

صدایی طبیعی و روان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های API 2500 صدای طبیعی و روان آن است.  این کمپرسور طراحی شده است تا میکس تان را بهبود ببخشد بدون اینکه کارکتر یا ساختار صدا را تغییر دهد. اهمیتی ندارد که در ژانر راک، پاپ، هیپ-هاپ یا کلاسیک کار می‌کنید. API 2500 میکس تان را صیقل می‌دهد.

Sidechain قدرتمند

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز و مهم API 2500 ویژگی Sidechain قدرتمند آن است. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا سطح المان‌های مختلف میکس تان را کنترل نمایید. برای مثال وکال یا بیس. برای مثال اگر می‌خواهید مطمئن شوید که وکال همیشه بالاترین سطح صدا را در میکس دارد، می‌توانید از این پلاگین استفاده کنید. بنابراین می‌توان گفت این پلاگین کمکتان می‌کند تا هر المان در جا و سطح مناسب خود قرار داشته باشد.

راحتی در یادگیری

اگر چه این پلاگین توانایی‌های حرفه‌ای و ساختاری قدرتمند دارد، اما یادگیری و کار با آن بسیار آسان است. با این پلاگین می‌توانید به راحتی به صدای مورد نظرتان دست بیابید. بنابراین فرقی نمی‌کند یک مهندس میکس مسترینگ حرفه‌ای باشید یا یک فرد تازه کار،  چرا که با این پلاگین هر کس با هر سطح و لولی می‌تواند به صدای مورد نظرش دست یابد.

۴. iZotope Ozone 10 Dynamics

iZotope Ozone 10 Dynamics

جهان آهنگسازی و طراحی صدا مملو از پلاگین‌ها و ابزار مختلف است که می‌توانند در روند ساخت موزیک تان بسیار کمک آفرین باشند. اما ممکن است همین ابزارها اگر به درستی و به جا انتخاب و استفاده نشوند، به میکس یا موزیکتان لطمه وارد نمایند. یکی از مهم‌ترین المان‌ها و مراحل میکس یک آهنگ، پروسه Multi-Band Dynamics می‌باشد. این پروسه در واقع کنترل و تنظیم لول المان مختلف میکس است. در این مرحله است که iZotope Ozone 10 Dynamics به کارتان می‌آید. یک پلاگین چند کاره که علاوه بر کمپرسور شامل: Gate، Expander می‌شود.

Compressor، Gate ، Exoander همه در یک جا

این پلاگین طیف وسیعی از ابزارهای مختلف برای شکل دهی و تنظیم داینامیک میکس ارائه می‌کند. کمپرسور آن باعث می‌شود تا سطح هیچ المان و کانال میکسری در میکس تان بیشتر از حد مجاز نباشد. Gate باعث می‌شود تا نویز بک گراند و صداهای ناخواسته در میکس از بین بروند. Expander می‌تواند سطح المان‌هایی که کمتر شنیده می‌شوند را بالا بیاورد و فضای بیشتری در میکس ایجاد کند.

استایل ها و سبک های مختلف

ای پلاگین به شما دسترسی وسیعی از استایل‌ها و سبک‌های مختلف می‌دهد. استایل‌هایی از وینتیج گرفته تا مدرن. این میزان گستردگی Ozone را برای کسانی که می‌خواهند با یک پلاگین پروسه تنظیم داینامیک میکس را انجام دهند، تبدیل به یک انتخاب ایده آل می‌کند.

۵. TheSSL E-Channel

TheSSL E-Channel

این پلاگین یک استریپ چنل است که برای پردازش و تنظیم داینامیک‌ها بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. این پلاگین همواره به عنوان یکی از پیشتازان این زمینه قلمداد می‌شده است. SSL E-Channel مخصوصا برای میکس و مسترینگ طراحی و دیزاین شده است. علاوه بر آن گفتنی است که این مدل بعد از کنسول‌های سری SSL E-Classic به وجود آمد.

کمپرسور

کمپرسور این پلاگین اتک سریعی دارد. دیگر قابلیت متمایز کمپرسور این پلاگین توانایی آن در افزودن قدرت و پانچ به میکس است. دیزاین کمپرسور این پلاگین به گونه ای بوده است تا در تنظیم داینامیک‌ها به کار آید و هر ترک میکسر را به طور مستقل تنظیم نماید.

اکولایزر

اکولایزر این پلاگین نیز یک اکولایزر چهار بنده می‌باشد که کنترل شما بر کل فرکانس‌های میکس را تضمین می‌نماید. علاوه بر آن باعث می‌شود تا میکس تان شفاف و واضح شود.

فیلتر

فیلتر این پلاگین High-pass می‌باشد و طراحی شده است تا فرکانس‌های Low را حذف کرده و میکس را از نویز پاک نماید.

ویژگی های متنوع

این پلاگین ویژگی‌های متنوعی دارد که می‌تواند برای سازهای مختلفی استفاده شود و در عین حال بهترین عملکرد را از خود به اجرا بگذارد. این پلاگین یک گزینه عالی برای درامز، بیس، گیتار و وکال است. حاصل این پلاگین در میکس، صدایی گرم و طبیعی می‌باشد.

جمع بندی

به عنوان جمع بندی می‌توان گفت اگرچه ابزارها و پلاگین‌های متنوعی و زیادی وجود دارد، اما همیشه سعی کنید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید و به یاد داشته باشید ممکن است انتخاب اشتباه به ضرر میکس تان تمام شود. همچنین پلاگین به تنهایی نتیجه مورد نظر را نمی‌دهد، بلکه خود شما نیز باید تلاش کنید تا مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید، تا بهترین نتیجه برایتان حاصل شود.

همچنین کمپرسورها برای تنظیم سطح ترک‌های مختلف میکس استفاده می‌شود. ما در این مقاله تلاش نمودیم که پنج تا از بهترین کمپرسور ها برای میکس را معرفی نماییم که شامل : FabFilter Pro-C ،۱۱۷۶ ،Waves API 2500 ،SSL E-Channel ،iZotope Ozone  می‌شود. هر کدام این کمپرسورها صدا و تاثیر خاص خود را می‌گذارند که بنابر نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده نمائید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *