×

۲ قدم برای ایجاد وکال با کیفیت

دو قدم برای ایجاد وکال با کیفیت

امروزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی هر کسی می‌تواند استودیویی شخصی داشته باشد و برای خود رکورد و آهنگسازی انجام دهد. آنچه در این میان پر اهمیت‌تر است، آموزش و دانش درست در این زمینه می‌باشد، چرا که اگر با عدم دانش و مهارت کافی در زمینه آهنگسازی پیش رویم، نه تنها پروژه مان به سر انجام نمی‌رسد، بلکه ضررهای زیادی نیز متحمل می‌شود. در ادامه می‌خواهیم ۲ قدم برای ایجاد وکال با کیفیت را بررسی کنیم. با سازکالا همراه باشید.

۱. رکورد بهترین وکال

یک برداشت حرفه‌ای وکال تحت این سه شرط به دست می‌آید:

  • یک میکروفون خوب
  • تنظیمات گین ورودی مناسب
  • تکنیک آوازی خوب

برای تنظیمات مناسب گین می‌توانید وکال‌ها را در سطح پایین رکورد نمایید و بعدا ترک را Normalize کنید. سعی کنید گین را بالاتر از ۳- dB نبرید. اما اگر بیشتر از این میزان هم پیش رفتید مشکلی ندارد. در زمینه آواز نیز متمرکز باشید. چرا که خواننده حرفه‌ای می‌تواند سطح کیفیت موزیک را تا مقدار زیادی افزایش دهد. می‌توان گفت این مرحله ای است که می‌تواند تا حد زیادی چالش برانگیز باشد. چرا که همزمان که یک خواننده خوب موزیک را بهتر می‌کند، یک خواننده غیر حرفه‌ای نیز می‌تواند موزیک را خراب کند.

البته باید تا جای ممکن با خواننده کار کرد تا موزیک و ساختار آن را بشناسد و با موزیکتان ارتباط بهتری برقرار نماید. ارتباط بهتر خواننده با موزیک یعنی اجرای بهتر آن و در نتیجه به دست آوردن کیفیت بالاتر. همچنین به خواننده بگویید که فاصله اش را تا میکروفون حفظ نماید. یک خواننده حرفه‌ای در موقعیت‌های مختلف فاصله اش را با میکروفون تغییر می‌دهد. چنین فردی معمولا خود را از میکروفون دور می‌کند، اما فقط هنگامی که نت‌های High را می‌خواند.

این عمل آن‌ها به خاطر این است که قصد دارند داینامیک صدا را با حرکت بدن کنترل نمایند. همچنین پاپ فیلتر باید بین چهار تا شش اینچ از میکروفون فاصله داشته باشد. همچنین بسته به نوع میکروفون و محیط اکوستیک پیشنهاد می‌کنیم چند بار فاصله تان را با میکروفون تغییر دهید تا به صورت تجربی نقطه مناسب را بیابید.

در ادامه مقاله ۲ قدم برای ایجاد وکال با کیفیت با ما همراه باشید.

۲. میکس وکال

در مرحله بعد باید به حاشیه و تمیز کاری وکال بپردازیم. می‌توانید از FX های مختلفی استفاده نمایید. اما اولین کاری که پیشنهاد می‌کنیم به آن بپردازید، Sibilance می‌باشد. این پروسه باید قبل از کمپرسور انجام شود. برای این پروسه از دو روش می‌توان استفاده نمود: ۱) از De-esser استفاده نمایید. ۲) از Gain Automation استفاده کنید. De-esser ها برای صداهای “س” مناسب اند. همچنین باعث می‌شود تا نویزهایی که توسط لب خواننده ایجاد می‌شود (مانند “پ” یا “ک”) کاهش یابند.

در اینجا Automation وارد می‌شود. سعی کنید از اتومیشن برای پروسه میکسینگ استفاده نمایید. مرحله دوم باید تعادل گین را نگه دارید. نباید سیگنال‌های پراکنده و پخش را به کمپرسور ارسال کنیم و انتظار داشته باشیم که مناسب و خوب عمل کنند. اگر این کار را انجام دهیم داینامیک‌ها خراب شده و بیش از حد کمپرس می‌شوند. مثلا اگر Chorus ها -۱۰ هستند ولی Verse ها -۱۵ dB باشند، باید گین را Automate نمایید تا این تفاوت‌ها از بین بروند. البته ما به دنبال کمال و کمال گرایی نیستیم و در واقع هرچه کمال گراتر باشیم ممکن است موزیک مان اصالت خود را از دست بدهد. در واقع باید سعی کنیم پلاگین‌ها در سطح مناسبی قرار داشته باشند. بعد از این مرحله بررسی کنید تا اگر وکال‌ها از لحاظ نت خوانی مشکلی داشتند، با Auto Tune آن‌ها را اصلاح کنید.

Automation

مشاهده و خرید میکروفون با تنوع بی نظیر در فروشگاه اینترنتی سازکالا

بعد از این مرحله که به اندازه کافی به حاشیه و جزئیات وکال پرداختیم، باید FX های مورد نیاز را اضافه نماییم. پیشنهاد می‌کنیم زنجیره FX های وکال را با Subtractive EQ شروع کنید. سپس یک High Pass Filter در محدوده ی ۱۰۰ Hz قرار دهید. سپس در همین محدوده تغییرات ایجاد کنید و به اصطلاح بالا و پایین بروید تا نقطه مناسب را پیدا کنید. ما از EQ فقط به این دلیل استفاده می‌کنیم که سیگنال‌هایی را به کمپرسور ارسال کنیم که می‌دانیم ارزش دارند. در ابتدا مشکلات و بخش‌های اصلی را با EQ اصلاح نموده و سپس به کمپرسور اضافه شان کنید.

بعد از آن از یک EQ دوم استفاده نمایید. تا وکال بهتر دیده شود. بنابراین زنجیره افکت‌ها به این شکل خواهد بود: Subtractive EQ/Compressor/Additive EQ . بعد از دومین EQ یک Spectrum Spreader نیاز دارید. وکال‌های مونو همیشه به تنهایی با کیفیت مناسبی شنیده نمی‌شود. باید از چنین ابزارهایی (Spectrum Spreader) استفاده نمایید. به این روش می‌توانید استریو بهتری ایجاد نمایید. همچنین می‌توانید از Stereo Spreader استفاده کنید.

البته حواستان باشد در استفاده از این ابزار زیاده روی نکنید چرا که این ابزارها می‌توانند موزیک را بهم بریزند و کل میکس را از بین ببرند. بعد از آن بهتر است از یک پلاگین Saturation استفاده کنید. این پلاگین رنگ صدا را آنالوگ می‌کند. بسته به سلیقه خود می‌توانید این پلاگین را قبل از پلاگین Modulation قرار دهید. بعد از این که زنجیره افکت‌ها را تکمیل کردید و کیفیت وکال به سطح مناسبی رسید، دو پلاگین Reverb و Delay را اضافه نمایید. این پلاگین‌ها باید به مستر روت شوند و ۱۰۰% wet باشند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *