×

مقایسه پیانوهای CLP و YDP یاماها

در این پست به مقایسه پیانوهای clp و ydp یاماها که دو تا از پر مخاطب ترین و پر تنوع ترین سری های پیانو دیجیتال این شرکت هستند پرداخته ایم. تمام مدل ‌های clp جزو گروه Clavinova هستند. و تمام مدل های ydp  جزو گروه Arius هستند. اختلاف فاحشی که بین این دو سری وجود دارد، شامل بخش های مختلف و مهم هستند.

شامل شباهت های حسی به پیانو آکوستیک واقعی از نظر قیافه ، تاچ و صدا، … و امکاناتی فراوانی که در مدل clp موجود است که هیچ یک از آنها در مدل دیگر نیستند، و همچنین تفاوت در محدوده هزینه پیانو در این مدل ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانیم : مقایسه پیانو یاماها ydp 144 با ۱۶۴

مقایسه اکشن پیانوهای YDP و CLP

منظور از اکشن در حقیقت همان احساس لمس و نواختن کلید هاست. هر چیزی که مربوط به حرکت، سنگینی ، برگشت و جنس کلاویه ها شود، اکشن نام دارد. طی سالیان متوالی که پیانو های دیجیتال به بازار موسیقی ارائه شده اند، استاندارد ها و روش ها و انواع اکشن ها برای پیانو های دیجیتال ارائه شده اند؛ تا بتوانند حداکثر شباهت لمسی و احساسی را به کلاویه های پیانو آکوستیک واقعی از خود نشان دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اکشن میتوانید مقاله کلاویه های پیانو را مطالعه کنید.

کلاویه های پیانو مدل ydp اکثرا شامل اکشن چکشی سنگین شده هستند معمولی هستند. ولی تمام مدلهای clp داری اکشن چکشی سنگین شده ۳ درجه ای هستند که شباهت لمسی بیشتری به پیانو های واقعی دارند. همچنین مدلهای clp-645 و ۶۸۵، علاوه بر مجهز بودن به اکشن  سنگسن شده ۳ درجه ای، دارای کلاویه های ساخته شده از چوب طبیعی با روکش عاج مصنوعی هستند.

درست مانند کلاویه های پیانو آکوستیک. تا بیشترین شباهت را به پیانو واقعی ایجاد نماید یعنی همان احساس نواختن با پیانو گراند واقعی را برای نوازندگان به وجود می آورد. یکی از بهترین مدل های پیانو سری ydp ، مربوط به پیانو ydp144 یاماها می باشد که می توانید خرید آن را از سازکالا انجام دهید.

آپشن های جدیدی در پیانوهای CLP سری ۷ اضافه شده است که از جماه این ویژگی ها می توان به اکشن GrandTouch ، حالت

۸۸-key Linear Graded Hammers برای کلاویه ها ، Grand Expression Modeling برای بخش موتور صدا و GP Response Damper Pedal برای پدال می باشد.
 

GrandTouch

 
یک فناوری پیشگام در مدل های جدید یاماهاست و این امکان را برای پیانیست فراهم می کند تا از تکنیک های مختلف برای تولید صدای یونیک با تونالیته متنوع پیانو گرند استفاده کند. توانایی تغییر شدت و سرعت تاچ برای ایجاد صداهای مختلف، بُعد دیگری از اکسپرشن موسیقی را ممکن می کند.
 
GrandTouch
 

key Linear Graded Hammers

 
وزن تک تک کلاویه های پیانو با یکدیگر متفاوت می باشند.key Linear Graded Hammers، تاچ درجه بندی شده با وزن های متفاوت و حالت key return یا بازگشت کلاویه بعد از برداشتن انگشتان برای هر کلاویه را به طور کامل طراحی می کند. این حالت یک تاچ معتبر و فوق العاده را در اختیار نوزاندگان حساس قرار می دهد.
 
key Linear Graded Hammers

GP Response Damper Pedal

پدال دمپر رسپانس GP منحنی مقاومتی مشابه با پدال پیانو گرند ارائه می کند، این پدال از حالت تاچ سبک شروع شده و رفته رفته که پدال را فشار می دهید سنگینتر می شود و این امکان را برای نوازنده فراهم می کند تا تفاوت های ظریف در پدال گیری مانند نیم پدال و موارد دیگر را به راحتی در اختیار داشته باشد.

GP Response Damper Pedal

تفاوت صدای پیانو یاماها YDP و CLP

مدلهای ydp دارای سیستم صوتی Pure tone هستند که برای نمونه برداری صداهای موجود در آن ، از صدای پیانو گراند C100 یاماها استفاده شده است. ولی در مدل های clp از صداهای دو تا از بهترین مدل پیانو های گراند کنسرتی جهان یعنی گراند پیانو CFX یاماها و Bosendorfer ، استفاده شده است. که البته این موضوع باعث شده تا صدای این پیانو ها در بسیار غنی تر، شفاف تر و واقع گرایانه تر اجرا و پخش شود و این اختلاف صوتی را در میان این دو به راحتی می توان تشخیص داد. با مقایسه صداهای پیانو دیجیتال ydp و clp باید گفت که سری clp با اختلاف زیادی عملکرد بهتری خواهد داشت. برای مشاهده مشخصات پیانو یاماها CLP 645 میتوانید به این صفحه از فروشگاه سازکالا مراجعه کنید.

‌Bosendorfer

امکانات پیانوهای دیجیتال CLP و YDP

مهمترین بخش مقایسه پیانوهای ydp و clp قسمت امکانات و ویژگیهای آن میباشد. سری clp دارای امکانات بسیار متنوع و کاربردی برای نوازندگان پیانو، کیبورد، آهنگسازان و … است. این سری از پیانو دارای حداکثر پلی فونی های قابل اتکا و مکفی هستند. مجموعه وسیعی از صدای ساز های مختلف که در این سری ارائه شده اند، هر نوازنده و آهنگسازی را به وجد می آورد.

صدا هایی که در این مدل ها ارائه شده اند، علاوه بر حالت نواختن ساده و معمولی ساز ها، حالت ها و تکنیک های خاص نواختن برخی سازها نیز ارائه شده است تا بیشترین شباهت به ساز های واقعی را داشته باشند.

مثلا برای ساز های زهی زخمه ای مانند گیتار، علاوه بر تک زخمه، تکنیک تریل یا آرپژ نیز ارائه شده است. همچنین برای ساز های بادی این حالتهای خاص نواختن، ارائه شده است.

این مدل از پیانو یاماها دارای ریتم‌ های بی شمار هستند. و همچنین مجهز به یک سکونسر داخلی است. این امکانات اضافه در هیچ یک از مدل‌ های ydp به چشم نمیخورد.

مطلب پیشنهادی : مقایسه پیانو یاماها ۱۴۵ با ۱۶۵

تفاوت قیمت پیانوهای YDP و CLP

در نهایت بزرگترین و مهمترین اختلاف بین این دو گروه بسیار پر سر و صدا و پر مخاطب، اختلاف قیمت این سری ها  می باشد. برای مقایسه قیمت پیانوهای ydp و clp باید بگوییم که پیانوهای clp گران قیمت تر هستند. البته این موضوع با توجه به موارد یاد شده در بالا، کاملا منطقی است. البته این نکته نیز ناگفته نماند که هرچه مدل این سری بالاتر باشد قیمت آن نسبت به مدلهای قبلی نیز بالاتر بوده و از امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال پیانو دیجیتال YDP 143 نسبت به مدل ۱۶۳ ارزانتر بوده و از امکانات کمتری برخوردار است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
4 thoughts on “مقایسه پیانوهای CLP و YDP یاماها
  • فروردین ۱۲, ۱۴۰۰ at ۲:۵۶ ب٫ظ

    سلام من به مدت ۸ سال پیانو کار کردم و تقریبا ۸ سال هم هست که کنارش گذاشتم الان دوباره میخوام شروع کنم و پیانو بخرم
    مدل clp بهتره برام یا spk؟
    اگه مدل دیگه ی اکوستیک با قیمت مناسب هم درنظر دارین امکانش هست معرفی کنین؟ ممنون

    پاسخ
  • فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ at ۹:۲۹ ق٫ظ

    سلام برای یک فرد نیمه حرفه ای سری clp مناسب تره یا. Spk طرح اکوستیک؟!

    پاسخ
    • اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰ at ۱۲:۳۵ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز سری clp ساز های حرفه ای و مناسبی برای هر نوع نوازنده ای هستند که مشخصات فنی اون ها بر اساس مدل متغیره

      پاسخ
    • آذر ۱۷, ۱۴۰۱ at ۱۱:۱۳ ق٫ظ

      سلام ساز های طرح آکوستیک بیشتر جنبه ی تزیینی دارند و نسبت به بقیه مدل ها قابلیت های کمتری دارند

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *