×

میکس با استفاده از هدفون

هنگامی که شما در یک استودیوی موسیقی کار می‌کنید و یا در استودیوی خانگی خود مشغول به ساخت آهنگ و یا میکس هستید، یکی از موضوعاتی که زیاد با آن برخورد خواهید کرد، این است که میکس‌های خود را با استفاده از هدفون ها نیز چک کنید.

این موضوع به این دلیل است که شما با این کار، متوجه می‌شوید که آهنگی که در حال میکس کردن آن هستید، در دیگر سیستم‌ها و به خصوص هنگامی که شنونده آن را با استفاده از هدفون‌ خود گوش می‌دهد، چگونه صدا می‌دهد.

دلایل استفاده از هدفون در میکس کردن

این موضوع باعث می‌شود تا خطاهای شما در زمینه میکس و مسترینگ کمتر شود و یا تصمیمات دیگری را در طول میکس و مسترینگ آهنگ خود بگیرید. اما گاهی، این موضوع پیش می‌آید که بخواهید آهنگ خود را از ابتدا و تنها با استفاده از هدفون‌ها میکس کنید. این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

برای مثال ممکن است آهنگ خود را بخواهید در نیمه شب میکس کنید و اگر از سیستم مانیتورینگ خود استفاده کنید، مزاحم دیگر اعضای خانواده شوید.

از دیگر دلایل این موضوع می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که شاید در حال مسافرت باشید و امکان این که سیستم مانیتورینگ خود را با خود به همراه داشته باشید را ندارید. ممکن است برای میکس یک آهنگ به یک استودیوی دیگر بروید و با صدای اتاقی که در آن میکس می‌کنید آشنا نباشید و یا فرکانس‌ها را به شکل دقیق از اسپیکرهای مانیتورینگ دریافت نکنید. تمامی این موضوعات باعث می‌شود تا بخواهید یک هدفون را برای کارهای میکس و مستر خود انتخاب کنید.

استفاده از هدفون برای میکس کردن

تفاوت‌های میکس با هدفون و سیستم مانیتورینگ

اما یکی از نکاتی که اکثر افراد به آن اعتقاد دارند، این است که استفاده از هدفون‌ها برای انجام کارهای میکس و مستر، همواره باید گزینه دوم شما باشد. دلیل آن، تفاوت میان اسپیکرهای مانیتورینگ و هدفون هاست.

همچنین این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که اگر از هدفون‌ها برای مدت زمان طولانی استفاده کنید، این موضوع باعث می‌شود تا صداها را به خوبی دریافت نکنید و به اصطلاح، گوش شما خسته شود. این نکته باعث می‌شود تا با قرار دادن تایمی میان میکس‌های خود، به گوش‌های خود مقداری استراحت دهید تا به حالت عادی باز گردد و بتوانید صداها را دقیق بشنوید.

تصویر سازی استریو یا Stereo Imaging

اما یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان اسپیکرهای مانیتورینگ و هدفون‌ها، Stereo Imaging آن هاست. این موضوع، به این شکل است که شما می‌توانید با استفاده از اسپیکرهای مانیتورینگ، به راحتی پنینگ‌های خود را انجام دهید.

دلیل آن این است که هنگامی که صدای خود را از اسپیکرهای مانیتورینگ می‌شنوید، تمامی پنینگ‌هایی که انجام داده‌اید را با استفاده از هر دو گوش خود متوجه می‌شوید. این در حالی است که هنگامی که از هدفون‌ها برای این کار استفاده می‌کنید، ترک‌هایی که آن‌ها را به سمت چپ پن کردید را تنها از گوش چپ می‌شنوید و بلعکس. این موضوع باعث می‌شود تا پنینگ با استفاده از هدفون بسیار دشوار باشد.

تفاوت‌‍های ساختاری در المان‌های میکس مانند پن کردن ترک‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های این محصولات با یکدیگر، به نحوه عملکرد مغز هنگام شنیدن صدا مربوط می‌شود. هنگامی که شما از اسپیکرها برای میکس و مستر استفاده می‌کنید، به این دلیل که صدایی که دریافت می‌کنید، از هر دو گوش به شما می‌رسد، مغزتان فرکانس‌ها را به نحوی دیگر پردازش می‌کند و در واقع، نوعی تصویر استریویی را از همان ابتدا شکل می‌دهد.

این درحالی است که هنگامی که شما با استفاده از هدفون‌ها مشغول به میکس کردن کارتان باشید، مغزتان به طور کاملا متفاوتی صداها را پردازش می‌کند. این پردازش، به این صورت است که مغز، هنگامی که با استفاده از هدفون‌ها به موزیک خود گوش می‌دهید، صداها را از دو گوش به صورت مجزا دریافت می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا نتواند تصویر استریویی خوبی را دریافت کند.

همین نکته باعث می‌شود تا هنگامی که آهنگی را با استفاده از هدفون میکس کرده باشید، این امکان وجود دارد تا برخی از المان‌های میکس را در اسپیکرهای مانیتورینگ نشنوید. در نظر داشته باشید که برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند.

تفاوت های ساختاری در المان های میکس مانند پن کردن ترک ها

میکس با هدفون ایده ال و مناسب

اما چه هدفون‌هایی برای کارهای میکس و مسترینگ مناسب است؟ آیا می‌توانیم با استفاده از هر هدفونی آهنگ هایمان را میکس کنیم؟ هدفون‌های  بسیار زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. اما تنها دو مورد از این هدفون‌ها در استودیوها استفاده می‌شوند.

هدفون‌های پشت بسته یا Closed Back و هدفون‌های پشت باز یا Open Back. هدفون‌های پشت بسته به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صدایی از آن خارج نمی‌شود. این موضوع برای کسانی حائز اهمیت است است که می‌خواهند با استفاده از این هدفون‌ها به ضبط بپردازند. زیرا در این صورت، صدایی از هدفون خارج نمی‌شود و می‌توانند صدایی بسیار شفاف را در هنگام ضبط تجربه کنند.

هدفون های مناسب میکس و مسترینگ

اما مشکلی که این هدفون‌ها دارند، این است که اغلب از بازه فرکانسی عجیبی بهره می‌برند. به صورتی که بسیاری از فرکانس‌ها را نمی‌توانید با استفاده از این محصولات بشنوید. همین موضوع باعث می‌شود تا این هدفون ها برای میکس و مستر مناسب نباشند. البته این نکته نیز گفتنی است که بسیاری از محصولات جدید شرکت‌های بزرگ هدفون سازی، از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و بازه فرکانسی بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

هدفون پشت باز

میکس کردن با هدفون‌های استودیویی پشت باز

اما در کنار این‌ها، می‌توانید از هدفون‌های پشت باز نیز استفاده کنید. این هدفون‌ها که به طور اختصاصی برای انجام کارهای میکس و مستر طراحی و ساخته شده‌اند و معروف به هدفون میکس و مسترینگ هستند. دارای بازه فرکانسی بسیار کاملی هستند و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید تصمیمات درستی را هنگام میکس بگیرید.

تنها نکته‌ای که درباره این هدفون‌ها باید در نظر بگیرید، این است که بر خلاف هدفون‌های پشت بسته، صدا از این هدفون‌ها خارج می‌شود و همچنین شما می‌توانید صدای اطراف خود را بشنوید. این موضوع هنگامی که محل میکس و مستر و ضبط شما یکی باشد، ممکن است مشکل ساز شود.

از آمپلی‌های حرفه ای برای هدفون خود استفاده کنید

یکی از نکاتی که در مورد هدفون‌های استودیویی باید در نظر داشته باشید، امپدانس این هدفون‌ها می‌باشد که در نسخه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود و دست شما را برای کارهای مختلف باز می‌گذارد. عموما بسیاری از استودیوها از هدفون‌هایی استفاده می‌کنند که امپدانس بالایی دارند و دلیل این کار نیز این است که هنگام میکس کردن پروژه‌های خود، دیستورشن اضافی دریافت نکنند.

اما اگر شما از یک کارت صدا و یا میکسر نسبتا ارزان قیمت استفاده کنید، احتمال آن که کارت صدای شما بتواند به شکل دقیق هدفون شما را درایو کند پایین است. این موضوع مخصوصا برای هدفون‌های ۲۵۰ اهم به بالا رخ می‌دهد و در صورت استفاده از یک آمپلی فایر حرفه‌ای برای این محصولات، می‌توانید صدایی به مراتب دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تری را به دست آورید.

استفاده از یک آمپلی فایر هدفون مناسب نه تنها بازه فرکانسی دقیق‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه مبدل‌هایی که درون آن قرار داده می‌شود بر روی صدای نهایی هدفون شما تاثیر گذار خواهد بود.

شما می‌توانید از پلاگین‌های کالیبراسیون مختلف نیز استفاده کنید. علاوه بر پلاگین Sonarworks که یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های موجود در بازار برای این کار به شما می‌رود.

یک نکته خوب در استفاده از هدفون‌ها برای میکس و مستر

استفاده از یک پلاگین مانند SonarWorks برای کالیبره کردن هدفونی که با آن قصد میکس کردن را دارید به شما کمک بسیاری در زمینه داشتن میکسی دقیق‌تر کمک می‌کند.

استفاده از این پلاگین بسیار ساده است و نتایج خیلی خوبی را برای شما به همراه می‌آورد. کافی است که پس از نصب آن، این پلاگین را بر روی یک سند آگزیلری و یا حتی مستر ترک خود لود کرده و پروفایل هدفون خود را با توجه به مدل آن انتخاب کنید تا کالیبراسیونی که مهندسین شرکت آن به طور پیش‌فرض آماده کردند برای شما آماده شود، بدین ترتیب شما هدفون میکس و مسترینگ قوی‌تری خواهید داشت که صدای فلت‌تر و دقیق‌تری به شما نشان می‌دهد.

پلاگین SonarWorks
نرم افزار SonarWorks از جمله نرم افزارهای برتر در زمینه کالیبراسیون انواع تجهیزات صوتی می باشد.

شما می‌توانید از دیگر پلاگین‌های ممکن نیز استفاده کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سری پلاگین‌های NX شرکت Waves، یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های کالیبراسیون و شبیه ساز موجود در بازار برای میکس با هدفون به شما می‌رود. این پلاگین‌ها در واقع بهترین استودیوهای موجود در بازار را برای شما شبیه سازی می‌کنند و هنگامی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید صدایی حرفه‌ای و سه بعدی را از هدفون خود به دست آورید.

علاوه بر این پلاگین، شما می‌توانید از دو پلاگین Mixroom و Bassroom نیز استفاده کنید تا بازه فرکانسی ای دقیق را در اختیار داشته باشید. پلاگین Bassroom می‌تواند یک پلاگین فوق العاده برای افرادی باشد که فرکانس‌های بیس خود را به خوبی نمی‌شنوند و با استفاده از این پلاگین، می‌توانند به دقیق‌ترین شکل ممکن، این بازه فرکانسی را مانیتور کنند.

یکی دیگر از کارهایی که هنگام استفاده از هدفون‌ها به شما پیشنهاد می‌کنیم، این است که از پلاگین‌های رفرنس استفاده کنید. این پلاگین‌ها این امکان را به شما می‌دهند تا آهنگ‌های مختلف را در کنار میکس خود در اختیار داشته باشید و با گوش دادن به صدای هر کدام از این میکس‌ها در کنار میکس خود، ایرادات آن را به شکل کامل از بین ببرید و برطرف کنید.

اگر نمی‌توانید یکی از این پلاگین‌ها را خریداری کنید، نگران نباشید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که میکس مورد نظر خود را در پروژه نرم افزار میزبان خود Import کرده و به شکل متعدد آن را سولو کنید. پیشنهاد ما برای این نوع فایل‌ها، در وهله اول فایل‌های Wav و یا فایل‌های FLAC است زیرا این فایل‌ها اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “میکس با استفاده از هدفون
  • تیر ۲۸, ۱۴۰۱ at ۱۰:۲۲ ق٫ظ

    سلام
    ترک رفرنس یعنی چی؟
    از کجا بدونیم تواهنگی که می سازیم کدوم آهنگ رو رفرنس قرار بدیم؟

    پاسخ
    • تیر ۳۰, ۱۴۰۱ at ۹:۲۸ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      بستگی به سبکی که کار می کنید باید ترک های مشابه رو رفرنس قرار بدید.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =