×

ویولن های افسانه ای Arthur Smith

همانطور که می‌دانید ویولن یکی از مشهورترین سازهای دنیا است که قدمت بسیار طولانی ای در موسیقی جهانی دارد. ویولن نیز مانند دیگر سازها از برندها و سطح‌های گوناگونی برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی یکی از بهترین و معروف‌ترین برندهای ویولن در دنیا یعنی ویولن های افسانه ای Arthur Smith بپردازیم.

هنگامی که به ساخت ساز ویالون فکر می‌کنیم، بسیاری از افراد به یاد سازنده‌های ایتالیایی همانند Stradivari و Guarneri می‌افتند. با این که آن‌ها سازهای بسیار افسانه ای را تولید کرده اند که در تمام دنیا از شهرت بسیار بالایی بر خوردار است، اما آیا تا به حال به گوشتان تولید کننده‌های استرالیایی ویالون خورده است؟

 Arthur Edward Smith را بیشتر بشناسید 

یکی از مشهورترین سازندگان ویالون در استرالیا شخصی به نام Arthur Edward Smith است. سازهایی که او تولید کرده است را می‌توان بسیار با کیفیت دانست. صدای فوق العاده، کیفیت ساخت بسیار مطلوب، استفاده از بهترین متریال‌ها در هنگام ساخت و همچنین استحکام بالای سازهای او باعث شده است تا او به یکی از منحصر به فرد ترین تولید کننده‌های ویالون تبدیل شود.

اما شاید تاریخچه تولید این ساز در کشور استرالیا برای شما نیز جالب باشد. این ساز در این کشور بیش از ۱۵۰ سال است که در حال تولید است. یکی از با سابقه‌ترین افراد در تولید این ساز در کشور استرالیا، John Devereux نام دارد که ویالون‌های بسیار با کیفیتی را بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۸۸۰ تولید کرده است.

ویولن های Arthur Smith
ویولن های Arthur Smith

یکی از نکات بسیار جالب درباره سازهای او این است که او از نوآوری‌هایی استفاده کرده بوده تا به واسطه آن‌ها، ساز‌هایی تولید کند که در برابر آب و هوای استرالیا مقاوم باشند. برای مثال، او از یک Tone Bar در این سازها استفاده می‌کرده است تا به این ترتیب، چوب‌ها هنگامی که دچار تغییر دما می‌شدند، تاب بر نمی‌داشتند و به این ترتیب، سازهای او بسیار مقاوم تر از دیگر ویالون‌ها بوده اند.

از او به عنوان یکی از معروف‌ترین ویالون سازهای دنیا یاد می‌شود و بسیاری بر این باورند که او یکی از خلاق‌ترین سازنده‌های ویالون در دنیا بوده است. یکی از ویالون‌هایی که او ساخته است، در حال حاضر در یکی از موزه‌های علم و هنر نگهداری می‌شود.

راز ویالن های اسمیت 

ویولن های Arthur Smith

اما در عصر جدید، بسیاری از سازندگان ویالون در استرالیا همواره سعی داشته اند تا با استفاده از تکنیک‌هایی، ویالون‌هایی را تولید کنند که شباهت بسیاری به ویولن های Arthur Smith دارد. در دورانی که او به ساخت ویالون‌ها می‌پرداخت، او یکی از خاص‌ترین و مرموزترین سازنده‌های ویالون بوده است.

سازهایی که او تولید کرده است، به طور بسیار خاصی تولید شده اند که هیچ کس از راز آن‌ها با خبر نیست. سازهایی بسیار فوق العاده، با کیفیت بسیار بالا و صدای بی نظیر، که مانند آن را هیچ کس نتوانسته است بسازد. سازهایی که وی ساخته است را در حال حاضر با قیمتی حدود ۱۰۰ هزار دلار خرید و فروش می‌کنند.

او در طول زندگی حرفه ای خود، تنها به چند نفر رازهای خود را یاد داده است، برای مثال دختر او، در حال حاضر یکی از مشهور ترین سازنده‌های ویالون در استرالیا می‌باشد. اما راز سازهای او در چه بوده و چرا بسیاری از سازنده‌ها سعی کرده اند تا سازهایی شبیه به او تولید کنند.

سازهای بی مانند

جمعی از کسانی که به تولید ویالون مشغول هستند، تلاش کرده اند تا راز سازهای اسمیت را به دست بیاورند و کاری که آن‌ها انجام داده اند، در نوع بسیار جالب است. آن‌ها با استفاده از تکنولوژی CT Scan سعی کرده اند تا ویالون‌های اسمیت را بشکافند و متوجه شوند که او از چه روشی برای تولید سازهای خود استفاده کرده است.

تکنولوژی CT Scan با استفاده از ترکیب چندین موج X Ray، باعث می‌شود تا بتوانید ۳ بعدی یک جسم را بشکافید و از داخل آن مطلع شوید. آن‌ها این تکنولوژی را با قرض گرفتن یکی از دستگاه‌های CT Scan یکی از بیمارستان‌های استرالیا به دست آوردند و با استفاده از آن، به دنبال این هستند که یکی از ویالون‌های ساخت اسمیت را کالبد شکافی کرده و متوجه شوند راز این ویالون‌ها در چیست.

بهترین-ویولن

سپس با استفاده از اطلاعات کسب شده، آن‌ها به تولید یک ویالون مشابه با ویالونی که اسمیث آن را ساخته است می ‌کنند و سپس آن دو را با یک دیگر مقایسه می‌کنند.

یکی از کسانی که در این تیم حضور دارد می‌گوید که یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که ویولن های Arthur Smith که اسمیت آن‌ها را تولید کرده از آن بهره مند هستند، چوب‌هایی است که او در این سازها از آن‌ها استفاده کرده است. او ادامه می‌دهد: که اسمیت نیز همانند بسیاری از سازندگان، سازهای خود را با استفاده از چوب‌هایی تولید می‌کرده است که از اروپا برای او ارسال می‌شده است.

این چوب‌ها که در مناطقی با آب و هوایی سرد تر نسبت به آب و هوای استرالیا رشد می‌کنند، باعث می‌شوند تا ساز ویالون صدای بسیار خوبی را تولید کند. اما مشکل اینجاست که منبع چوب‌هایی که اسمیت از آن‌ها استفاده می‌کرده، ناشناس است.

اما پس از این که نوع چوب شناسایی شد، این تیم این چوب را کاملا مطابق با برش‌هایی که اسمیث برای ویالون‌های خود می‌زده، می‌تراشند.  یکی از افرادی که در این تیم وجود دارد، دانشجوی طراحی صنعتی است و برش‌های ویالون جدید و در حال ساخت را با دقتی نزدیک به ۱ میلی متر نسبت به ویالون اسمیت می‌زند.

مقاله پیشنهادی: ۱۰ برند برتر تولید کننده ساز ویولن

در قسمت پایانی، قسمت وارنیش باید انجام شود. مرحله ای که از دید بسیاری از کسانی که به تولید ویالون مشغولند، سخت‌ترین قسمت تولید آن است. چرا که کافی است تا این مرحله را بد انجام دهید و کل ساز شما خراب شود. وارنیش کردن یک ساز باعث می‌شود تا صدای نهایی، ظاهر و حس ساز ساخته شود و یکی از مهم‌ترین مرحله‌های ساخت ویالون است.

اما در نهایت ویالونی که تولید شده را نمی‌توان با ویالون اسمیت مقایسه کرد. برای تولید یک ساز، بسیاری از المان‌ها همانند چوب شناسی و تسلط کامل بر روی ساز بسیار مهم است. همچنین هنر دست سازنده نیز تاثیر به سزایی دارد. با این که این تیم بسیار به آن کیفیت نزدیک شده اند، اما قطعا هیچ کس نمی‌تواند ویولن های Arthur Smith را همانند خود او تولید کند.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *