×

قدیمی ترین و خاص ترین پیانوهای جهان

پیانو، به عنوان یکی از محبوب ترین سازهای دنیا شناخته می‌شود و قرن‌هاست که توسط بسیاری از موزیسین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیانو در انواع مختلف دارای طرح های بسیار قدیمی می‌باشد که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت. در این مقاله به سراغ قدیمی ترین و خاص ترین پیانوهای جهان می‌رویم و نگاهی جامع به آن‌ها می‌اندازیم.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : دلیل ارتقا پیانو دیجیتال به آکوستیک

Schindler Yacht Piano

اگر در محیط کوچکی می‌خواهید به تمرین و یا نوازندگی پیانو بپردازید، این ساز مناسب شماست. پیانوهای Yacht که به آن‌ها Ship Piano نیز گفته می‌شد، پیانوهای آپرایتی هستند که صفحه کلاویه آن‌ها به طور کامل جمع می‌شد. این پیانوها برای اولین بار در قرن ۲۰ تولید شدند و جزو قدیمی ترین و خاص ترین پیانوهای جهان هستند. نکته جالب در مورد این پیانوها این است که پدال Damper برای آن‌‌ها در نظر گرفته نشده است. بلکه به جای آن یک دسته در قسمت جلویی این پیانوها در نظر گرفته شده تا کار پدال Damper را انجام دهد.

هنگامی که این پیانو را جمع کنید، بدنه آن شباهت بسیاری به تلوزیزیون‌های قدیمی پیدا می‌کند.


The Bed Piano

این پیانو یکی از جالب ترین پیانوهای تاریخ است. مهم نیست که شما فردی تنبل هستید یا به دلیل بیماری مجبورید مدت زیادی در تخت بمانید. در سال ۱۹۳۵، پیانویی تحت نام Bed Piano معرفی شد که طراحی آن به گونه ای است که می‌توانید در تخت خود بخوابید و با استفاده از این ساز به تمرین بپردازید.


The Pedal Piano

گاهی ۸۸ کلاویه برای نوازنده کافی نیست! در سال ۲۰۰۰، Luigi Borgato یک پیانو خاص را به بازار عرضه کرد که به شکل دو طبقه ساخته شده است و در کنار ۸۸ کلاویه ای که برای آن در نظر گرفته شده، ۳۷ عدد پدال نیز در قسمت پایی این پیانو در نظر گرفته شده که می‌توانید با استفاده از آن ۳۷ نت بیشتر در اختیار داشته باشید.

جالب است بدانید که این ایده، ایده جدیدی نیست و موتزارت نیز پیانویی بسیار شبیه به آن را داشته است.


پیانو Photoplayer

این محصول یکی از خاص ترین پیانو‌های دنیا به شمار می‌رود که در قرن ۲۰ میلادی تولید شده است. نکته ای که در مورد این محصول وجود دارد این است که این ساز در واقع ترکیبی از پیانو، پرکاشن و ارگ می‌باشد و صداها و افکت‌های بسیاری را می‌توانید با استفاده از آن تولید کنید. به همین دلیل است که از این ساز، در ساخت فیلم‌های قدیمی استفاده می‌شده است.


پیانوی Erard بتهوون

یکی دیگر از قدیمی ترین و خاص ترین پیانوهای جهان این پیانو می‌باشد. بسیاری از طرفداران موسیقی کلاسیک این موضوع را می‌دانند که لادویگ ون بتهوون، یک پیانو فورته چوبی داشت که پس از مدتی به Franz Liszt داده شد. اما بتهوون یک پیانو فرانسوی دیگر به نام Erard نیز داشت. شاید با دیدن عکس این پیانو، متوجه خاص بودن آن نشوید اما نکته اصلی در مورد این ساز، پدال‌های آن است.

در پیانوهای امروزی، پدال Damper در سمت راست و پدال Una Corda در سمت چپ نوازنده قرار می‌گیرد اما در این پیانو، عکس این ویژگی درست است که باعث می‌شود تا نوازندگی با آن بسیار متفاوت تر باشد.


Schimmel Pegasus Piano

در میان پیانو‌های مختلفی که در این لیست وجود دارند، این محصول طراحی بسیار خاص و منحصر به فردی را دارد که باعث می‌شود تا راحت تر از پیانو‌های معمولی بتواند با آن به نوازندگی بپردازید. بدنه این محصول دارای یک شیب زیبا است و همچنین صندلی ای که برای این محصول در نظر گرفته شده به گونه ای است که می‌توانید آن را به راحتی تنظیم کنید.

صدای این محصول نیز از نقاط قوت آن به شمار می‌رود که صدایی بسیار خاص و منحصر به فردی را تولید می‌کند.


پیانوی Liberace Rhinestone

یکی از مجری‌ها و نوازنده‌های محبوب در دهه ۸۰ میلادی Liberace بوده است و برنامه‌های او بازدید بسیار زیادی داشته است. اما نکته ای که در مورد او وجود داشته، علاقه او به سنگ‌های گران قیمت و پر زرق و برق بوده است.

از همین رو، یکی از پیانوهای او که از جمله پیانوی مورد علاقه او نیز بوده، با استفاده از این سنگ‌ها ساخته شده است. این ساز هیچ تفاوتی با یک پیانو گرند عادی ندارد و تنها نکته ای که باعث خاص بودن آن شده، استفاده از سنگ‌هایی بسیار زیبا بر روی بدنه این محصول بوده است.


پیانوی Pianocktail

بسیاری از پیانوهایی که در این لیست نامشان ذکر شده، پیانوهایی بودند که یا صدای متفاوتی داشتند و یا پیانوهایی بودند که نوازندگی با آن‌ها نیازمند استفاده از تکنیک‌های متفاوتی بود. اما Pianocktail، نام پیانویی عجیب است که در یک بار برای درست کردن نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز بر اساس حس قطعه، نوشیدنی‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا یک نوشیدنی جدید درست شود. هر کدام از نت‌های این پیانو مربوط به یک نوشیدنی خاص می‌باشد و با فشار دادن پدال‌ها یخ در لیوان مورد نظر ریخته می‌شود.


Boganyi Piano

این پیانو که مدتی به Bat Piano نیز مشهور بود، یک پیانو با ظاهری بسیار عجیب است که به گونه‌ای طراحی شده که گویا در یک فیلم تخیلی طراحی شده است. برخلاف بسیاری از پیانو‌های گرند، برای ساخت این محصول به جای استفاده از چوب، از بدنه ای ساخته شده از کربن استفاده کرده‌اند که نه تنها ظاهر خاصی را به این محصول داده، بلکه صدایی بسیار متفاوت را نیز تولید می‌کند. نکته دیگر در مورد اکشن کلاویه‌های این محصول است که باعث شده تا آرپژهای مختلف را بسیار روان تر از دیگر پیانوها بنوازید.


Maene-Barenboim Straight-strung Concert Grand

یکی از پیانو سازان مشهور دنیا به نام Maene Barenboim، چند سال پیش در حین بررسی یکی از پیانوهای Franz Liszt، به نکته ی جالبی دست پیدا کرد و آن این بود که این پیانو برخلاف پیانوهای گرند امروزی که دارای چند سیم بر روی یکدیگر است، سیم‌های آن به شکل موازی ساخته شده و هیچ سیمی بر روی دیگری قرار ندارد.

این موضوع باعث شد تا ایو پیانویی را خلق کند که دقیقا با این طراحی ساخته شده اما امکانات مدرن بسیاری را در اختیار نوازندگان پیانو قرار می‌دهد. این پیانو در آلبوم جدید Barenboim به نام On My New Piano مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *