×

دلیل ارتقا پیانو دیجیتال به آکوستیک

اگر یکی از نوازنده‌هایی هستید که چند سال است در زمینه نوازندگی با ساز پیانو فعالیت می‌کنید، حتما شنیده اید که بسیاری از استادها بر این باور هستند که نوازندگان حرفه‌ای برای پیشرفت بیشتر باید پیانوهای آکوستیک تهیه کنند. اما آیا واقعا چنین چیزی وجود دارد؟ آیا پیانوهای آکوستیک بهتر از پیانوهای دیجیتال هستند؟ چه دلیل هایی باعث می‌شود تا نوازندگان از پیانو های دیجیتال به پیانوهای آکوستیک ساز خود را ارتقا دهند؟ در این مقاله قصد داریم تا تمامی این نکات را مرور کنیم و عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

تفاوت اصلی میان پیانوهای دیجیتال و پیانوهای آکوستیک

تفاوت اصلی میان پیانوهای دیجیتال و پیانوهای آکوستیک

کلاویه ها در پیانو دیجیتال

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان این دو نوع پیانو وجود دارد، کلاویه‌هایی است که برای این سازها در نظر گرفته شده است. عموما کلاویه‌هایی که برای پیانوهای دیجیتال در نظر گرفته شده است، کلاویه‌هایی است که برای آن که سنگین وزن شوند، از سنسورهای مختلفی برای آن‌ها استفاده شده است. همین نکته باعث می‌شود تا کلاویه در پیانوهای دیجیتال با توجه به قیمتی که ساز دارد، متفاوت باشد و حس مختلفی را از این سازها دریافت کنید.

کلاویه ها در پیانو آکوستیک

در پیانوهای آکوستیک اما این موضوع کاملا متفاوت است. کلاویه‌هایی که برای این سازها در نظر گرفته شده، در پشت کابینت ساز از فاصله بیشتری برخوردار هستند که دلیل آن، متصل شدن کلاویه‌ها به سیم‌ها و در نهایت چکش‌هایی است که برای ساز در نظر گرفته شده است. در واقع مکانیزمی که در پیانوهای آکوستیک در نظر گرفته شده، با مکانیزمی که برای پیانوهای دیجیتال در نظر گرفته شده متفاوت است.

همین مکانیزم متفاوت، باعث می‌شود تا با استفاده از پیانو های آکوستیک بتوانید تاچ متفاوتی را به دست آورید. در واقع طول کلاویه بیشتر در کابینت این محصول به این معناست که بالانس بهتری را می‌توانید از کلاویه‌های خود به دست آورید و با ولاسیتی‌های مختلف صداهای مختلفی را از ساز خود به دست آورید. در واقع یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا بسیاری از افراد بخواهند پیانوهای آکوستیک تهیه کنند، تاچ بسیار دقیقی است که این پیانوها در اختیار نوازنده قرار می‌دهند.

بسیاری از اساتید پیانو بر این باور هستند که با شنیدن داینامیک نوازندگی یک نوازنده و یا تاچی که هنگام نوازندگی دارند، به راحتی می‌توان تشخیص داد که نوازنده یک پیانوی آکوستیک داشته و یا با پیانوهای دیجیتال تمرین کرده است. از دید بسیاری از این اساتید، نوازندگانی که با استفاده از پیانوهای دیجیتال تمرین کرده اند، تاچ ضعیف‌تری نسبت به نوازندگانی دارند که از پیانو های آکوستیک استفاده می‌کنند. دلیل آن نیز واضح است. میزان حساسیتی که کلاویه‌های سنسوری دارند، به مراتب پایین‌تر از کلاویه‌هایی است که به سیم و چکش متصل هستند و می‌توانید با کمترین میزان فشار، داینامیک متفاوتی را به دست آورید. از طرفی، برای آن که بتوانید چنین داینامیکی دقیق را به دست آورید، باید فشار بیشتری بر روی کلاویه‌ها وارد کنید.

برای اطلاع از قیمت پیانو دیجیتال و قیمت پیانو آکوستیک کلیک کنید.

تفاوت صدا در پیانو دیجیتال و آکوستیک

تفاوت صدا در پیانو دیجیتال و آکوستیک

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود تا بسیاری از نوازندگان به سراغ خرید پیانوهای آکوستیک بروند، این است که صدایی که از این سازها دریافت می‌شود با صدایی که توسط پیانوهای دیجیتال تولید می‌شود، متفاوت است. با این که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده پیانو های دیجیتال، از سمپل‌هایی استفاده می‌کنند که توسط بهترین تیم‌های جهان از پیانوهای آکوستیک ضبط می‌شود، اما حسی که از یک پیانوی آکوستیک دریافت می‌کنید، کاملا متفاوت است.

دلیل آن نیز این است که هنگامی که یک ضربه بر روی کلاویه یک پیانوی آکوستیک وارد می‌کنید، کلاویه در انتهای مسیر به یک چکش متصل است و سپس این چکش به یک سیم  برخورد کرده و صدای مورد نظر شما تولید می‌شود. در نظر داشته باشید که هر بار که این برخورد صورت می‌گیرد، صدای متفاوتی را دریافت می‌کنید که همین نکته یکی از مزیت‌های تمرین با یک پیانوی آکوستیک به شمار می‌رود.

از طرفی، ارتعاشی که برخورد چکش با سیم به وجود می‌آورد، به گونه ای است که حس متفاوتی را از ساز خود دریافت می‌کنید. این حس را نمی‌توانید در پیانوهای دیجیتال به دست آورید زیرا سمپل‌هایی که برای این سازها در نظر گرفته می‌شود، به گونه ای است که پس از چند بار ضربه، تکرار می‌شود بنابراین نمی‌توانید آن ارتعاش زیبا و محبوب را از پیانوهای دیجیتال به دست آورید.

مطلب پیشنهادی : قدیمی ترین و خاص ترین پیانوهای جهان

سخن پایانی

در این مقاله دلیل هایی که باعث می‌شود تا نوازندگان از پیانو های دیجیتال به پیانوهای آکوستیک ساز خود را ارتقا دهند و مزیت‌هایی که پیانو آکوستیک نسبت به پیانوهای دیجیتال دارند را بررسی کردیم و دلیل هایی را ذکر کردیم که می‌توانند ویژگی‌هایی باشند که بخواهید یک پیانوی آکوستیک خریداری کنید و پیانوی دیجیتال خود را کنار بگذارید. اگر یک نوازنده حرفه‌ای پیانو هستید و به فکر خرید یک پیانوی آکوستیک حرفه‌ای هستید، اطلاعاتی که در این مقاله وجود دارد می‌تواند به شما کمک کند.

برای آشنایی با اجزای پیانو در انواع مختلف کلیک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “دلیل ارتقا پیانو دیجیتال به آکوستیک
  • اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ at ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    منم بعد ۵ سال پیانو دیجیتالم رو به آکوستیک ارتقا دادم و واقعا خوشحالم ازین تصمیمم

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *