×

کاپو گیتار چیست؟

یکی از لوازم جانبی‌ که در بسیاری از سبک‌ها توسط نوازنده‌های گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاپو است. اما کاپو گیتار چیست و چه کارهایی می‌توانید با آن انجام دهید؟ نکته‌ای که باید در مورد این محصول بدانید این است که از کاپوها تنها برای گیتارها استفاده نمی‌شود و برای بسیاری از سازهای دیگر نیز می‌توانید از کاپوها استفاده کنید.

در ادامه با توضیحات جامعی در مورد کاپو گیتار، متوجه موضوع خواهید شد با سازکالا همراه باشید.

نام کاپو در واقع یک نام به زبان ایتالیایی است که به معنای “سر” می‌باشد. به طور کلی، کاپو یک وسیله کوچک اما کارآمد است که می‌توانید آن را دور دسته گیتار خود بر روی سیم‌ها قرار دهید و فاصله سیم‌ها از بریج تا سر دسته را کاهش دهید.

به عبارت دیگر، شما می‌توانید با استفاده از کاپوها، نت‌های دسته باز گیتار خود را تغییر دهید. همانطور که گفته شد، شما می‌توانید از این محصول برای بسیاری از سازها استفاده کنید؛ اما مشهورترین سازی که کاپوها برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع گیتارها هستند.

علت استفاده از کاپو

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا نوازنده‌ها از کاپو استفاده کنند، این است که فرض کنید شما می‌خواهید آهنگی را در کلید متفاوتی بنوازید. یکی از راحت‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که کاپو را بر روی دسته گیتار خود قرار دهید و نت‌های دسته باز خود را به تمامی نت‌های برای مثال فرت ۳ تغییر دهید. این موضوع حتی برای گرفتن آکوردهای کامل نیز بسیار کارآمد می‌باشد.

برای این که کاملا با نحوه کار کردن با کاپو آشنا شوید، بهتر است بدانید که نات در گیتارها چه وظیفه ای دارد. کمی پایین‌تر از سر دسته گیتارها، قسمتی وجود دارد که به آن نات گیتار گفته می‌شود. شاید با واژه ی طول دسته در گیتارها آشنایی داشته باشید.

در ادامه مقاله کاپو گیتار چیست با ما همراه باشید.

نات گیتار چیست؟

طول دسته در گیتارها در واقع فاصله بریج گیتارها تا نات گیتار می‌باشد. نات عموما از جنس‌هایی مانند پلاستیک، استخوان و فلز ساخته می‌شود و در واقع فاصله بین فرت بورد تا سر کوک‌های گیتار می‌باشد. اما وظیفه اصلی نات این است که لرزش و ارتعاش سیم‌های گیتار را به بهترین شکل به دسته و چوب‌های گیتار منتقل می‌کند.

حال که با نات گیتار آشنا شدید، باز به سراغ کاپوها برویم. کاپو را در واقع می‌توان یک نات متحرک برای گیتارها در نظر گرفت که ارتعاش سیم‌ها را به سیم‌های بالایی منتقل می‌کند. بر خلاف نات‌ها، کاپوها ارتعاش سیم‌ها را تشدید نمی‌کنند. بلکه تنها نت‌ها را به نت‌های بالایی منتقل می‌کنند. در واقع، کاپو‌ها در کنار نات‌ها باعث تغییر نت‌های سیم‌های دسته باز می‌شوند و جای آن‌ها را در گیتار شما نمی‌گیرند.

نکته دیگری که باید در مورد این محصولات در نظر بگیرید این است که استفاده از کاپوها تنها باعث می‌شود تا نت‌های دسته باز شما تغییر کنند، نه نت‌های موجود بر روی فرت‌های سازتان.

کاپو در گیتار چه حکمی دارد؟

در واقع کاپو حکم تغییر کوک ساز را دارد، اما بر خلاف تغییر کوک که تمامی نت‌های گیتار را تغییر می‌دهد و همه آن‌ها را به یک اندازه جا به جا می‌کند، کاپوها تنها نت‌های دسته باز را برای شما تغییر می‌دهند. همچنین کشش سیم‌ها هنگام استفاده از کاپوها تغییر می‌کند. به همین دلیل است که هنگام استفاده از آن‌ها، به طور کلی صدای گیتار شما تغییر می‌کند.

کاپو گیتار چیست
کاپو گیره ای

انواع کاپو

نکته دیگری که در مورد این محصولات وجود دارد، انواع آن‌هاست. از ساده‌ترین نوع کاپوها می‌توانیم به مواردی اشاره کنیم که دور دسته گیتار قرار داده می‌شوند و سپس تمامی سیم‌ها را به شکل باره در بر می‌گیرد. قسمتی که بر روی سیم‌های گیتار قرار می‌گیرد از جنسی همانند نایلون و یا پلاستیک خاصی تولید می‌شود. در کنار این‌ها، وجود یک دسته برای باز کردن کاپو نیز در نظر گرفته شده است.

به تازگی مدل‌های جدیدی از کاپوها نیز به بازار عرضه شده است که بر خلاف مدل‌های عادی ک هر شش سیم گیتار را در بر می‌گیرد. می‌توانید آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که یک، دو، سه و یا تعداد دلخواهی از سیم‌ها را برای شما در بر بگیرند. این موضوع این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید صداهای بسیارمتنوعی را تولید کنید و کوک‌های مختلفی را به دست بیاورید.

مدل‌های متنوعی از کاپو

اما این محصول در کدام سبک‌ها مورد استفده قرار می‌گیرد؟ این محصولات بیشتر در سبک‌هایی مانند بلوز، فولک، فلامنکو و موسیقی سنتی ایرلند مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین بسیاری از نوازنده‌های سبک راک و پاپ با استفاده از کاپوها آهنگ‌های مشهوری را ضبط کرده اند که از این آرتیست‌ها می‌توانیم به جیمی پیج، پاول سایمن و جان میر اشاره کنیم.

مقاله پیشنهادی: چگونه آکورد های گیتار را یاد بگیریم؟

خرید کاپو گیتار

سازکالا مرجعی برای فروش گیتار و لوازم جانبی گیتار می‌باشد. شما می‌توانید برای خرید کاپو گیتار به صفحه فروشگاه ما مراجعه کنید. خرید کاپو گیتار از سازکالا دارای مزیت‌هایی از جمله اطمینان از اصالت کالا می‌باشد و شما می‌توانید با بهترین کیفیت و قیمت منطقی اقدام به خرید نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *