×

چگونه آکورد های گیتار را یاد بگیریم؟

نواختن و یادگیری گیتار کلاسیک مستلزم یادگیری تکنیک‌های بسیاری است. برای مثال شما برای این که یک گیتاریست حرفه‌ای شوید نیاز دارید تا بر روی برگه نت‌های مختلف تسلط کامل داشته باشید. هماهنگی دست چپ و دست راست شما بسیار عالی باشد و دیگر تکنیک‌هایی که برای نواختن آکورد های گیتار کلاسیک و به طور کل، سبک کلاسیک به آن‌ها نیاز دارید.

بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از افراد، هنگامی که شروع به یادگیری گیتار می‌‌کنند، به طور کلی آکورد‌ گیتار را فراموش کنند و به سراغ یادگیری آکورد‌های مختلف نروند. همین موضوع باعث می‌شود تا یادگیری آکورد‌ها به یکی از مسائلی تبدیل شود که بسیاری از نوازندگان در آن ضعف دارند.

موضوع جایی جالب می‌شود که سبک کلاسیک، سبکی است که کاملا بر پایه توالی آکورد‌ها پایه ریزی شده و یادگیری و دانستن آکورد‌های مختلف، یکی از اولین مهارت‌هایی است که باید برای نواختن این سبک به بهترین شکل ممکن، بلد باشید. در ادامه این مقاله، ما سری به دنیای وسیع آکورد های گیتار می‌زنیم و آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

همچنین در این مقاله یک چالش برای شما در نظر گرفته ایم که با انجام آن، می‌توانید آکورد‌های مختلف را سریع تر از گذشته بیاموزید لذا همراه sazkala بمانید.

چالش حافظه: موسیقی و زبان

خب بیایید با چالشی که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم، شروع کنیم. به خودتان ۵ ثانیه فرصت دهید تا حروف زیر را به ترتیب حفظ کنید:

AOEULRCHKOUSNT

کاری بسیار دشوار بنظر می‌رسد، این طور نیست؟ حتی اگر بتوانید امروز این حروف را حفظ کنید، آیا می‌توانید فردا هم آن را به خوبی به یاد بیاورید؟ حال جمله زیر را حفظ کنید.

The quick brown fox jumps over the lazy dog

چه چیزی باعث شد تا حفظ کردن جمله دوم به مراتب آسان تر از حروف اول باشد؟ دلیل آن این است که کلمات به گونه ای کنار یک دیگر قرار گرفته اند که جمع آن‌ها برای ما معنی می‌دهد.

حال بیایید همین طرز فکر را به موسیقی منتقل کنیم. در موسیقی “نت” های مختلف را “حروف” الفبا در نظر بگیرید، “کلمات” را “آکورد” های مختلف و “جمله” ها را “توالی آکورد” در نظر بگیرید.

همانند زمانی که کلاس اول بودیم و برای این که بتوانید الفبا را به خوبی یاد بگیریم، با آن کلمات مختلف را بسازیم و سپس با استفاده از آن کلمات، جمله‌‌های کاربردی درست کنیم، در موسیقی نیز ابتدا باید نت‌ها را به خوبی یاد بگیریم.

با استفاده از نت‌ها به ساخت آکورد‌های مختلف بپردازیم و پس از آن که به شکل کامل بر روی آکورد‌ها مسلط شدیم به ساخت توالی آکورد‌های مختلف بپردازیم. بنابراین یادگیری آکورد‌ها و کنار هم قرار دادن آن‌ها نیازمند تمرین بسیار است.

باشه آکورد‌ها رو یاد می‌گیرم! اما از کجا شروع کنم؟ آکورد‌ها خیلی زیادن!!

هنگامی که شما به تازگی نوازندگی گیتار را آغاز می‌کنید، بسیاری از مدرسین با آکورد‌های دست باز شروع می‌کنند و نحوه صحیح گرفتن آکورد‌ گیتار را به شما آموزش می‌دهند. برای مثال بسیاری از افراد با آکورد “دو” آغاز می‌کنند که در واقع همان “دو ماژور” است.

پس از آن به سراغ آکورد‌هایی مانند “سل ماژور” و “ر ماژور” می‌‌روند. این سه آکورد، جزو محبوب‌ترین آکورد‌هایی هستند که در بسیاری از آهنگ‌های پاپ، کلاسیک و دیگر سبک‌ها مورد استفاده قرار گرفته شده است.

نواختن پشت سر آن‌ها نیز یک توالی آکورد بسیار دلنشین ایجاد می‌کند. موضوعی که شما باید آن را تمرین کنید، تغییر نرم و روان میان این آکوردهاست. باز هم یاداوری می کنیم که تمرین آکورد گیتار به صورت مداوم بسیار مهم و ضروری است.

اما همانند هر تکنیک دیگری در نوازندگی، با سرعت آرام شروع کنید و پس از آن که توانستید موقعیت دست خود را برای نواختن این آکورد‌ها به نرم‌ترین حالت ممکن تغییر دهید، سرعت تمرین آکورد نوازی گیتار خود را بیشتر کنید.

آکورد

یکی دیگر از نکاتی که باید حتما به آن توجه داشته باشید، محل قرار گیری شست دست چپ شماست. بسیاری از نوازندگان به اشتباه انگشت شست خود را بالای دسته قرار می‌دهند که این موضوع اشتباه است. انگشت شست شما باید پشت بقیه انگشتانتان و در وسط دسته گیتار قرار داشته باشد.

برای این که بتوانید آکورد‌های مختلف را بشناسید و نحوه انگشت گذاری آن‌ها را یاد بگیرید، منابع بسیاری در سایت‌های مختلف وجود دارد که آن‌ها را با عکس به شما نمایش می‌دهد. نکته‌هایی که باید در نظر داشته باشید به شرح زیر است.

۱- نقاط سیاه بر روی عکس نشان دهنده فرت‌هایی است که باید با انگشت آن‌ها را بگیرید. گاهی عددهایی بر روی این نقاط گذاشته می‌شود که به شما نشان می‌دهد تا از کدام انگشت خود برای گرفتن آن فرت استفاده کنید.

۲- نقاط سفید رنگ، نت‌هایی هستند که باید سیم را به شکل دست باز بنوازید.

۳- اگر در کنار یک سیم علامت X را مشاهده کردید، به این معناست که برای نواختن آکورد نباید آن سیم را بنوازید.

یک راه ساده برای یادگیری اکوردها

یکی از بهترین راه‌های یادگیری آکورد گیتار، حفظ کردن شکل‌های مختلف آن‌هاست. برای این کار لازم دارید تا نت‌های سیم ۶ گیتار را حفظ کنید و بعد شکل‌های اکوردهای مینور و ماژور را به خاطر بسپارید. تمام شد! حالا شما تمام اکوردهای مینور و ماژور را بلد هستید. نحوه کارکرد این فرمول اینگونه است که شما انگشت اشاره خود را روی مثلا نت A در سیم ۶ بگذارید و بقیه انگشت‌ها را طبق شکل مینور، حالا شما یک اکورد لامینور را بلد هستید. به همین روش تمام اکوردهای مینور و ماژور را بلد هستید.

بهتر نواختن آکورد های گیتار

هر گاه برای یادگیری آکورد‌ها به مشکل برخورد کردید، یاد مثالی بیافتید که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. یادگیری آکورد‌ها را همانند یادگیری یک زبان ببینید. شخصی که به یادگیری زبان مشغول است، مستقیما به سراغ جمله بندی نمی‌رود و ابتدا کلمات را به خوبی یاد می‌گیرد، سپس کلماتی را که مرتبا پشت یک دیگر قرار می‌گیرند را می‌آموزد و سپس به جمله بندی می‌پردازد.

پس از آن که نحوه انگشت گذاری آکورد‌های مختلف را آموختید، بهترین کار این است که میان آکورد‌هایی که مرتبا پشت سر هم نواخته می‌شوند، تغییر موقعیت دهید. این موضوع کمک می‌کند تا راحت‌تر از گذشته به نواختن توالی آکورد‌های مختلف بپردازید.

ابتدایی ترین نوع آکورد ها

مشهورترین و پر استفاده‌ترین آکورد‌هایی که در موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آکورد‌های ماژور، مینور و آکورد‌های ۷ می‌باشد. با این که بی‌شمار آکورد دیگر نیز در موسیقی وجود دارد، اما در بیشتر آهنگ‌ها از این آکورد‌ها استفاده می‌شود. نحوه خواندن آن‌ها نیز به شکل زیر است.

برای نشان دادن آکورد مینور، از حرف m انگلیسی استفاده می‌شود. برای مثال آکورد می مینور را به شکل Em نمایش می‌دهند.

اگر برای نام آکورد تنها حرف نت را نشان دادند، این به این معناست که باید آکورد ماژور را بنوازید. برای مثال آکورد سل ماژور به شکل G نمایش داده می‌شود.

آکورد‌ها برای تمامی گیتار‌هایی که از کوک استاندارد (EADGBE) بهره می‌برند قابل نواختن هستند. حتی اگر در کوک‌های مختلف نیز به نوازندگی بپردازید، نحوه گرفتن بسیاری از آکورد‌ها به شکلی خواهد بود که در کلاس‌های مختلف یاد می‌گیرید.

بنابراین یادگیری آکورد‌ها نه تنها برای گیتار کلاسیک بسیار مناسب است، بلکه در آینده اگر قصد نوازندگی با گیتار‌های الکتریک و یا آکوستیک را نیز داشته باشید می‌توانید از این آکورد‌ها استفاده کنید.

پس از آن که نواختن آکورد های ابتدایی گیتار برایتان آسان‌تر شد، می‌توانید به سراغ نواختن آکورد‌های مختلف با استفاده از کاپو، آکورد‌های باره و همچنین Slash Chordsها بروید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *