×

آموزش کوک کردن گیتار با تیونر و سایر روش های تیونینگ (Tuning)

نحوه کوک گیتار الکتریک

چه یک نوازنده نو آموز باشید و چه یک نوازنده با تجربه و حرفه ای ، اولین کاری که قبل از نوازندگی یا تمرین با گیتار می بایست انجام دهید، کوک کردن سیمهای گیتارتان است چرا که یک گیتار با سیمهای گیتار صدایی نا خوشایند را ایجاد خواهد کرد. کوک کردن گیتار برای نوازندگان مبتدی می تواند کمی چالش بر انگیز باشد برای همین بسیاری خواهان سریع تر یادگیری روش درست کوک  کردن ساز خود هستند تا بتوانند صدایی ژوست و درست را بشنوند.  در این مطلب به روش درست کوک کردن گیتار پرداخته ایم پس با سازکالا همراه باشید تا به طور کامل این مبحث را فرا گیرید.

مطلب پیشنهادی : آموزش ویدئویی گیتار در بخش آکادمی سازکالا

الفبای موسیقی : شما قبلا با نام سیم گیتار آشنا شده اید، که شامل E-A-D-G-B-E می باشند. مورد بعدی که شما باید یاد بگیرید، الفبای طبیعی موسیقی است، که امری ساده و یادگیری آن ضروری است. الفبای موسیقی شامل ۷ نت اصلی است که با حروف لاتین C-D-E-F-G-A-B  نشان داده می شود.

بمل ها : سمبلی که مانند b دیده می شود، سمبل بمل است، هر گاه در کنار یک نت طبیعی قرار می گیرد، آن نت نیم پرده بم می شود.

دیز ها : سمبلی که مانند # می باشد، به اصطلاح دیز است. وقتی هنگام کوک کردن گیتار صحبت از دیز است، بدان معناست که نت شما نیم پرده زیر شده است

نکته : هنگامی که از یک تیونر استفاده می کنید، روش هایی وجود دارند که دیز یا بمل بودن نت شما را مشخص می کنند. روش اول استفاده از چراغ های روی تیونر است، که اگر نت شما بمل باشد، چراغ به سمت چپ رفته و با سفت تر کردن سیم دیز خواهد شد. و اگر چراغ به سمت راست حرکت کرد، نت شما دیز بوده و با شل کردن سیم بمل خواهد شد. به جای چراغ یا صفحه ال سی دی که در تیونر های الکترونیکی می شود نوع دیگری به اسم تیونر عقربه ای نیز موجود هست، که با همان دستور العمل تیونر های الکترونیکی ولی با عقربه کار می کند.

آموزش کوک کردن گیتار

نکات مهم کوک کردن گیتار

ابتدا مطمئن شوید که پیچ کوک کردن (ماشین هد) سالم می باشد. برای مثال، اگر میخواهید سیم D خود را کوک کنید، سیم D را در امتداد فرت برد به هد استاک و تیونیگ ماشین دنبال کنید تا سیم درست را کوک (تیون) کنید. در غیر این صورت، شما ممکن است به طور تصادفی گوشی کوک سیم دیگری را بپیچانید و باعث پاره شدن سیم دیگر شوید.

برای تمرین تیونینگ قبل از شروع کوک کردن می توانید هر سیم را به صورت جدا کوک کنید، و یاد بگیرید چه میزان چرخش پیچ باعث می شود تا نت بمل یا دیز شود، اینگونه می توانید با فرآیند کوک کردن به خوبی آشنا شوید.

استفاده از تیونر الکترونیکی

امروزه تیونر های مختلفی وجود دارند که میتوانید برای کوک کردن گیتار خود از آن ها بهره ببرید. تیونر های Clip on، تیونر های پدال، تیونر های دستی، و اپلیکیشن های کوک کردن برای تبلت و گوشی های هوشمند از جمله مواردی هستند که شما برای کوک کردن یا تیون گیتار خود می توانید استفاده کنید.

KORG TMR-50-BK یکی از تیونر های پیشنهادی سازکالا به شما کاربران گرامی است.

کالیبره کردن تیونر : اول از همه، اگر تنظیمات کالیبراسیون تیونر خود را دارید، مطمئن شوید روی ۴۴۰ هرتز تنظیم شده باشد. این فرکانس، فرکانس استاندارد کوک کردن می باشد.

مرحله اول : اولین قدم، تنظیم هر سیم بر روی نت مناسب است، بنابراین اگر سیم E بیس (سیم ششم) گیتار خود را کوک می کنید، نت را روی سیم E بیس تنظیم کنید.

مرحله دوم : هنگامی که تیونر نت درستی را برای سیم نشان می دهد، می توانید نت را به آرامی پیچ کوک را تا زمانیکه سوزن تیونر در وسط قرار گیرد بچرخانید.

نکات مهم کوک کردن گیتار

۳ روش رایج کوک کردن گیتار در دنیا

DROP-D : این مدل کوک کردن رایج ترین روش کوک گیتار در بسیاری از سبک های موسیقی به ویژه راک و متال است و همچنین راحتترین گزینه برای کوک استاندارد به شمار می رود. به سادگی سیم E بیس خود را پایینتر و روی نت D تنظیم کنید، به طوری که این سیم را با سیم چهارم، یا سیم D ، یک اوکتاو پایینتر هم نت شود. سریعترین و آسانترین روش کوک Drop-D برای داشتن صدای هارمونیک طبیعی در سیم ۶ ام ۱۲ امین فرت و تیون کردن آن به نحوی است که با سیم چهارم مطابق باشد.

DOUBLE DROP-D : این سبک تیون کردن توسط نوازندگان مشهور و به نامی مانند Jimmy Page ، Neil Young ، Robbie Krieger و Puddle of Mudd’s Wes Scantlin مورد استفاده قرار گرفته است. روش کوک کردن DOUBLE DROP-Dمانند کوک کردن Drop-Dمی باشد، اما در این روش سیم شماره ۱ گیتار روی D تیون می شود.

DADGAD : کوکی بین اساتید گیتار آکوستیک مانند Pierre Bensusan، Phil Keaggy و Martin Simpson مورد استفاده قرار می گیرد، در کوک DADGADیک قدم جلوتر از روش Drop-Dخواهید رفته و سیم B گیتار را یک پرده شل تر می کنید.

3 روش رایج کوک کردن گیتار در دنیا

نحوه کوک گیتار الکتریک

کوک کردن با گوش : روشی که همه گیتاریست ها قبل از رو آوردن به یک تیونر گیتار الکتریک باید یاد بگیرند. یادگیری کوک کردن با گوش یک تجربه ارزشمند است که در طول نواختن گیتار نوازنده را یاری می کند.

تیونر های مبتنی بر میکروفن: این تیونر های الکتریک صدای هر سیم را توسط میکروفن دریافت می کنند. تیونر های مبتنی بر میکروفن دارای یک رابط ساده و صفحه نمایش هستند که نزدیک بودن هر سیم به کوک درست را نمایش می دهند.

تیونر های مبتنی بر لرزش: این سبک از تیونر ها برای کوک کردن گیتار الکتریک در فضاهای شلوغ بسیار مناسب هستند. از جمله موارد حائز هنگام خرید گیتار الکتریک، کیفیت گیتار و حفظ کوک ان می باشد که قبل از خرید باید به آن توجه کنید. تیونر های مبتنی بر لرزش در بین گیتاریست ها بسیار رایج است و در اشکال و اندازه های مختلفی ارائه می شود.

پلاگین و پدال: تیونر های الکتریک اغلب در کنار انواع پدال های مختلف یافت می شوند. تیونر پلاگین / پدال تیونر یکی از مناسب ترین تیونر ها برای کنسرت و محیط های استودیویی می باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *