×

راهنمای خرید کابل

راهنمای خرید کابل

در حالی که کابل ها ممکن است جذاب‌ترین قسمت تنظیمات شما نباشند، درک نحوه عملکرد آن‌ها و اینکه در هنگام خرید به چه نکاتی توجه کنید، دردسرها را از بین می‌برد و از بهترین صدای ممکن اطمینان حاصل می‌کند. این مقاله سازکالا راهنمای خرید کابل را در اختیار شما قرار داده است و به شما کمک می‌کند تا تمام کابل‌های صوتی ورودی و خروجی را انتخاب کرده و کابل‌های مناسب را برای هدف خود انتخاب کنید.

کابل‌های صوتی می‌توانند در ظاهر ساده به نظر برسند، تا زمانی که قصد خرید آن را نداشته باشید و متوجه نشوید که چقدر نمی‌دانید. اگرچه آن‌ها ممکن است کمترین هیجان انگیز در دکور صحنه یا تنظیم استودیو شما باشند، اما برخی از مهم‌ترین آن‌ها هستند. بنابراین در اینجا چیزی است که باید بدانید، به زبان ساده، تا مطمئن شوید که بهترین کابل را برای وسایل و هدف خود تهیه می‌کنید.

کابل‌های بالانس و غیر بالانس

کابل‌های غیر بالانس

کابل‌های نامتعادل دارای دو سیم هادی هستند: یک سیم داغ که سیگنال را حمل می‌کند و یک سیم زمین مشترک که به یک روکش عایق متصل است. سیم زمینی محافظت شده به جدا کردن سرب گرم از تداخل که باعث ایجاد همهمه و سایر سر و صدا می‌شود، کمک می‌کند. کابل‌های ابزار ساز معمولا نامتعادل هستند، مانند بسیاری از کابل‌های پچ. از آنجا که کابل‌های نامتعادل طولانی بیشتر مستعد مشکلات سر و صدا هستند، طول آن‌ها در حالت ایده آل باید زیر ۲۵ فوت نگه داشته شود.

کابل‌های بالانس

برای کاهش نویز، کابل‌های متوازن یک رسانای سیگنال دوم اضافه می‌کنند که به عنوان هادی سرد یا منفی نامیده می‌شود. هر دو رسانا سیگنال‌های یکسانی را ارسال می‌کنند که ۱۸۰ درجه با یکدیگر فاصله دارند. با افزایش ولتاژ سیگنال در سیم داغ، ولتاژ سیگنال سیم سرد کاهش می‌یابد و دقیقاً معکوس سیگنال داغ را منعکس می‌کند. هر گونه نویز مشترک در هر دو خط با خود خارج از مرحله خواهد بود و از طریق فرآیندی به نام رد حالت مشترک حذف می‌شود. کابل‌های متعادل اغلب دارای اتصالات XLR یا هستند، همانطور که در زیر بحث می‌کنیم.

در حالی که در برخی موارد کابل‌های متوازن و نامتعادل قابل تعویض هستند، دستگاه‌هایی که به آن‌ها متصل می‌شوید اغلب مورد نیاز را تعیین می‌کنند. برای مثال میکروفون ها مانند D.I. به کابل‌های متعادل نیاز دارند. جعبه‌هایی (تزریق مستقیم) که امکان اتصال مستقیم یک ساز یا دستگاه دیگر در سطح خط را به برد میکسر یا رکوردر می‌دهد. هنگامی که به کابل‌های طولانی‌تری نیاز دارید، کابل‌های متعادل به اطمینان از سیگنال بدون نویز کمک می‌کند.

کابل های بالانس و غیر بالانس(راهنمای خرید کابل)

چهار مدل کابل محبوب صدا

هدف اصلی یک کابل انتقال سیگنال الکتریکی از یک جزء به قطعه دیگر بدون کاهش قابل توجه سیگنال یا ایجاد نویز است. انواع آن ظاهراً بی پایان هستند و مشخصات و ویژگی‌های آن می‌تواند گیج کننده باشد.

در نهایت، شما کابل‌هایی می‌خواهید که انعطاف پذیر، بادوام و دارای سخت افزار با کیفیت و اتصالات لحیم کاری شده باشند. شما می‌خواهید کابل‌هایی بخرید که طول آن‌ها کافی است، اما نه بیش از حد طولانی، زیرا هرچه طول کابل بیشتر باشد، مستعد نویز و خرابی سیگنال است.

از نظر عملکرد، چهار نوع اصلی کابل وجود دارد:
کابل‌های ساز
پچ کابل‌ها
کابل‌های میکروفون
کابل‌های اسپیکر

در ادامه به راهنمای خرید کابل ها نام برده صحبت خواهیم کرد.

کابل های ساز

یک کابل ساز گیتار، بیس، کیبورد یا سایر سازهای الکترونیکی را به تقویت کننده یا پیش تقویت کننده ای که برای اتصال مستقیم یک ساز در نظر گرفته شده است، متصل می‌کند. کابل‌های ابزار برای حمل سیگنال‌های ولتاژ پایین طراحی شده‌اند و اغلب دارای اتصالات پلاگین ۱/۴ اینچی هستند. بسته به محل قرارگیری جک خروجی بر روی دستگاه شما، ممکن است یک جک نر با اتصال مستقیم یا زاویه راست بخواهید. هنگام تصمیم گیری در مورد طول خرید کابل، به خاطر داشته باشید که کابل‌های طولانی بیشتر مستعد ایجاد تداخل هستند.

کابل های پچ

اصطلاح “کابل وصله” به طور کلی هر کابل را که اجزای مختلف را به هم متصل می‌کند، توصیف می‌کند. آن‌ها اغلب طول بسیار کوتاهی دارند و ممکن است در PA یا تنظیمات ضبط برای اتصال دنده یا اتصال پدال‌های جلوه ای به یکدیگر در زنجیره سیگنال استفاده شوند. بسته به هدف آن‌ها ممکن است هادی‌های متوازن یا نامتعادل داشته باشند (در بالا مورد بحث قرار گرفت) و انواع مختلفی از اتصالات از جمله XLR، تلفن ۱/۴ اینچی، TRS یا RCA داشته باشند.

 راهنمای خرید کابل های پچ

کابل های میکروفون

کابل‌های میکروفون محافظ شده و متعادل هستند و معمولاً در یک طرف آن یک کانکتور نر XLR و در طرف دیگر آن یک کانکتور ماده XLR وجود دارد. برخی کابل‌های میکروفون دارای یک TRS، یک مینی فیش یا یک کانکتور USB در انتهای تحویل برای اتصال مستقیم به کارت صدای رایانه، DAW یا دستگاه ضبط دیجیتال هستند. علاوه بر اتصال میکروفون به سیستم صوتی، کابل‌های میکروفون اغلب به عنوان کابل‌های پچ بلندتر و متعادل استفاده می‌شوند – برای مثال اتصال برد میکسر به بلندگوهای قدرتمند.

اتصالات آنالوگ

در اینجا نگاهی سریع به شش نوع متداول‌ترین کانکتورهایی که در انتهای همه این کابل‌ها پیدا خواهید کرد، می‌بینید: TS ،RCA، بنانا پلاگ و Speakon برای اتصالات نامتعادل، و TRS و XLR برای اتصالات متعادل. ما همچنین چندین اتصال کمتر معمول را وارد کرده‌ایم که ممکن است به آن‌ها برخورد کنید.

TS

TS مخفف اتصالات “Tip، Sleeve” است. موجود در پیکربندی ¼ ”و ⅛” ، آن‌ها دارای دو هادی برای عملکرد نامتعادل هستند و با کابل‌های وصله، ساز و اسپیکر استفاده می‌شوند. یک حلقه عایق بین نوک، محل اتصال سیم داغ و Sleeve، محل اتصال زمین (معمولاً محافظ) وجود دارد. کانکتورهای TS اغلب به عنوان “اتصالات یک چهارم اینچی” (اشاره به قطر Sleeve) یا “جک‌های تلفن” (زیرا در ابتدا برای تابلوهای تلفن ساخته شده بودند) نامیده می‌شوند. کابل‌های TS همچنین ممکن است به عنوان “کابل‌های گیتار” یا “کابل‌های ساز” شناخته شوند.

TRS

اتصال “Tip, Ring, Sleeve” شبیه یک اتصال دهنده استاندارد TS است، اما دارای یک قسمت اضافی روی شافت به نام “حلقه” است. این طرح امکان اتصال دو سیم، به علاوه یک زمین (دوباره، معمولاً محافظت شده) را می‌دهد. از این کابل‌ها برای کابل‌های متوازن، استریو و به عنوان یک کانکتور واحد که سیگنال‌های ورودی و خروجی را کنترل می‌کند ، استفاده می‌شود. اتصالات TRS اغلب در کابل‌هایی که به عنوان جک اتصال دهنده میکسر استفاده می‌شوند که سیگنال‌های ورودی را با یک هادی و سیگنال‌های خروجی را با دیگری هدایت می‌کنند، یافت می‌شوند.

در ادامه مقاله راهنمای خرید کابل با ما همراه باشید.

RCA

اتصالات RCA بیشتر در تجهیزات استریو استفاده می‌شود. در سیستم‌های PA اغلب از آن‌ها برای اتصال دستگاه پخش سی دی استریو یا سایر وسایل الکترونیکی مصرفی به برد استفاده می‌شود. آن‌ها معمولاً از یک جفت سیم تشکیل شده‌اند که با انتهای جداگانه رنگی برای کانال‌های چپ و راست در دستگاه‌های استریو کدگذاری شده است. آن‌ها همچنین با ورودی و خروجی های aux و tape استفاده می‌شوند. برخی از میکسرها دارای خروجی RCA برای اتصال به دستگاه ضبط هستند. کابل‌های RCA همچنین ممکن است در دستگاه‌های S/PIDF استفاده شوند (در زیر انواع کانکتورهای دیجیتال مورد بحث قرار گرفته است).

“RCA” مخفف شرکت رادیویی آمریکا می‌باشد، شرکتی که این طرح را در دهه ۱۹۴۰ معرفی کرد. اتصالات RCA گاهی اوقات به عنوان “اتصالات فونو” نیز شناخته می‌شوند زیرا از آن‌ها برای اتصال گرامافون استفاده می‌شود.

اتصال بنانا

دوشاخه‌های بنانا کانکتورهای دو شاخه ای هستند که برای اتصال ایمن سیم‌های صوتی به امپ، اسپیکرها و سایر وسایل صوتی استفاده می‌شوند. سیم‌هایی که در اتصالات بنانا استفاده می‌شوند به جای لحیم کاری با پیچ‌های قفل کننده ثابت می‌شوند، که در صورت نیاز به تعمیر، می‌توان سریع این کار را انجام داد.

اتصالات Speakon

اتصالات Speakon برای اتصال اسپیکرها، امپ‌ها و مانیتورها به سیستم PA استفاده می‌شود. آن‌ها بیش از اتصال دهنده‌های TS و پلاگ بنانا محبوبیت دارند، زیرا در محل خود قفل می‌شوند و بنابراین نمی‌توان آن‌ها را به طور تصادفی قطع کرد.

“Speakon” یک علامت تجاری ثبت شده از Neutrik است، اما شرکت‌های دیگر محصولات همسانی تولید می‌کنند، که اغلب به عنوان “اتصالات پیچشی” شناخته می‌شوند.

XLR

کانکتورهای XLR دارای سه پین ​​مثبت، منفی و زمینی هستند. آن‌ها بیشتر در کابل‌های میکروفون استفاده می‌شوند، اما می‌توانید آن‌ها را در کابل‌های پچ متعادل و تجهیزات روشنایی با قابلیت DMX نیز مشاهده کنید.

مینی جک ۱/۸

این جک‌ها می‌توانند TS یا TRS باشند. آن‌ها اغلب در تجهیزات ضبط دیجیتال و کارت‌های صدا که در آن جک کوچک مورد نیاز است استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین در هدفون‌های سبک وزن و بسیاری از وسایل الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شوند.

D-Subminiature

شناخته شده به عنوان “D-Sub” ، مخفف D-Subminiature، این اتصالات چند پینی هستند که معمولاً در تجهیزات صوتی حرفه ای آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌شوند. کانکتورهای D-Sub دارای تنظیمات ۹- ، ۱۵- ، ۲۵- ، ۳۷- و ۵۰ پین هستند. اندازه DB25 D-Sub معمولاً توسط برخی از مارک‌های صوتی (Tascam و دیگران) برای ورودی/خروجی آنالوگ/دیجیتال استفاده می‌شود. میکسرهای مکی از استاندارد DB25 برای اتصال به کارت صدای FireWire استفاده می‌کنند. اتصالات DB25 در برخی از کارهای صوتی برای اتصالات آنالوگ ، به ویژه در مواردی که از استاندارد Tascam استفاده می‌کنند، استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع استفاده از تجهیزات استودیویی آنالوگ

سخن آخر

در این مقاله راجع به راهنمای خرید کابل صحبت کردیم. برای کسب اطلاع بیشتر با مشاورین ما در کامنت درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *