×

بهترین کوک های متفرقه گیتار

به دنبال کوک جدیدی برای گیتار الکتریک خود هستید؟ تبریک می‌گوییم چون این مقاله دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن اید! فرقی نمی‌کند که فردی مبتدی هستید یا حرفه‌ای، کوک‌های مختلف همیشه ابزاری قدرتمند برای گیتاریست‌ها در تمامی سطوح نوازندگی هستند. کوک های متفرقه راهی برای شناخت ژانرهای مختلف، یاد گرفتن تکنیک‌های جدید و بهبود خلاقیت در گیتار می‌باشند. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

کوک متفرقه چیست؟

کوک متفرقه اصطلاحی برای اشاره به هر کوکی به غیر از کوک استاندارد می‌باشد. کوک استاندارد از بم‌ترین سیم تا زیرترین، شامل نت‌های: E, A, D, G, B, E می‌شود. کوک‌هایی که اکنون توضیح خواهیم داد جزو پر استفاده‌ترین کوک‌های گیتار اند؛ اما به طور کلی بی‌نهایت کوک مختلف برای گیتار قابل اعمال است. نحوه اجرای کوک متفرقه همانند کوک کردن استاندارد گیتار است، تنها تفاوت آن در نت‌هایی است که کوک می‌نمایید.

چرا از کوک متفرقه استفاده کنیم؟

کوک‌های متفرقه گیتار دنیایی جدید را برای شما باز می‌کند. با استفاده از کوک متفرقه تکنیک‌های جدید را یاد می‌گیرید، موسیقی‌های مختلف را می‌شناسید. همچنین شکل اکوردهایی که روی کوک استاندارد بلد هستید نیز در کوک متفرقه تغییر می‌نماید. در نتیجه این امر با شکل‌های مختلف اکورد آشنا شده و در این زمینه نیز مهارتتان افزایش می‌یابد.

۱. کوک Drop D

کوک Drop D یکی از پر طرفدارترین کوک‌های گیتار است؛ یکی از دلایل آن این است که به آسانی می‌توان این کوک را انجام داد. در این کوک تنها سیمی که کوک آن تغییر می‌کند سیم ۶ گیتار است که روی نت D کوک می‌شود. Drop D به خاطر صدای بم، Punchy و جذاب آن پر طرفدار است. کوک Drop D را روی بسیاری از موزیک‌های ژانر Rock پیدا می‌کنید؛ البته این کوک در موسیقی پاپ، ایندی راک و … نیز دیده می‌شود. اگر تازه با کوک‌های متفرقه گیتار آشنا شده‌اید، Drop D می‌تواند برای شروع مناسب باشد. ترتیب کوک Drop D از بم به زیر به شکل: D A D G B E می‌باشد. موزیک‌های Everlong از Foo Fighters، Bat Country از Avenged Sevenfold و That’s What You Get از Paramore روی کوک Drop D می‌باشند.

کوک متفرقه گیتار  Drop D

۲. Double Drop D

کوک Double Drop D از همان فرمول Drop D پیروی می‌کند ولی با این تفاوت که سیم یک را نیز روی نت D کوک می‌کنید. بسیاری از موزیک‌ها که روی Double Drop D کوک شده‌اند از تکنیک‌های Fingerpicking در خود استفاده می‌نمایند و به همین دلیل برای روی هر دو گیتار الکتریک و اکوستیک قابل نواختن هستند. بعضی از ژانرهای محبوب نیز در Double Drop D کوک شده‌اند؛ ژانرهایی مانند کلاسیک راک، فولک و Singer-songwriter. از موزیک‌های معروف در Duoble Drop D می‌توان به Ohio از Neil Young و The Chain از Fleetwood Mac اشاره نمود.

کوک متفرقه گیتار Double Drop D

۳. کوک Open E

Open E مثالی از کوک Open Tuning می‌باشد. Open Tuning نوعی کوک متفرقه است که اگر هر شش سیم گیتار را به صورت دست باز بنوازید صدای یک اکورد ماژور (در اینجا E ماژور) تولید می‌شود. Open E انعطاف بیشتری را هنگام اکورد گرفتن در اختیار شما قرار می‌دهد. Open E در میان کسانی که از تکنیک Slide Guitar استفاده می‌کنند محبوب و شناخته شده است. همچنین این کوک در ژانرهای بلوز-راک و کلاسیک راک نیز بسیار استفاده می‌شود. این کوک به ترتیب: E B E G# B E است. موزیک‌های شناخته شده این کوک Gimme Shelter از The Roling Stones و Bo Diddley از Bo Diddley می‌باشند.

Open E

۴. DADGAD

DADGAD یک کوک خاص تقریبا شبیه Open Tuning است. در این کوک اگر نوازنده تمام سیم‌ها را بنوازد یک اکورد Dsus4 تشکیل می‌گردد. یاد گرفتن این کوک بسیار آسان است و برای موزیسین‌هایی  که به دنبال گسترش صدای خود هستند نیز مناسب می‌باشد. این کوک برای نوازندگان گیتار الکتریک و اکوستیک نیز مناسب است و در ژانرهای کلاسیک راک و پاپ استفاده می‌شود. این کوک به ترتیب D A D G A D  انجام می‌شود. از موزیک‌های مشهوری که در این کوک نوشته شده ‌اند به Kashmir از Led Zeppelin و Photogragh از Ed Sheeran می‌توان اشاره نمود.

کوک متفرقه گیتار DADGAD

۵. BADGBE

کوک BADGBE صدایی بم دارد که نت E سیم ۶ را روی نت B کوک می‌نماید. BADGBE یک کوک غیر معمول است که در سبک‌هایی مانند گرانج و پراگرسیو راک استفاده می‌شود. از موزیک‌های مشهور این کوک می‌توان به Rusty Cage از Soundgarden  اشاره نمود.

BADGBE

۶. New Standard

رابرت فریپ از بند King Crimson کوک New Standard را خلق نمود تا رنج نت‌های بیشتری را روی گیتار داشته باشد. این کوک پنجم‌های مختلفی را بین سیم‌ها ایجاد می‌‎نماید که در نتیجه آن یک گام پنتاتونیک هنگام نواختن سیم‌ها به صورت دست باز ایجاد می‌شود. این کوک بیشتر جنبه تجربی داشته و به طور گسترده در موسیقی استفاده نمی‌شود. اما این کوک یک تمرین عالی برای نوازندگان است. ترتیب نت‌های این کوک به شکل C G D A E G می‌باشد.

New Standard

۷. DGCGCD

جیمی پیج باعث محبوبیت و همه گیری کوک DGCGCD شد. یکی از معروف‌ترین موزیک‌هایی که در آن از این کوک استفاده شده است موزیک The Rain Song از Led Zeppelin است. البته این کوک منبع الهام بسیاری آهنگسازان و گیتاریست‌های مختلف بوده است. ترتیب نت‌های این کوک به شکل D G C G C D می‌باشد.

کوک متفرقه گیتار DGCGCD

۸. GABDEG

GABDEG معمولا به عنوان کوک بند Sonic Youth شناخته می‌شود. بند Sonic Youth یک بند معروف نویز راک است که به خاطر فعالیت‌های تجربی شان در کوک و افکت گیتار نیز شناخته می‌شوند. این کوک در میان آهنگسازان و موزیسین‌های راک، متال و ایندی پاپ محبوب است. ترتیب کوک آن به شکل G A B D E G بوده و موزیک‌های معروف این کوک Teen Age Riot از Sonic Youth می‌باشد.

GABDEG

سخن پایانی

در پایان، آموختن اینکه چگونه روی کوک‌ها مختلف گیتار بنوازیم می‌تواند راهی فوق العاده برای افزایش مهارت گیتار باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *