×

بهترین قطعه نوازی های گیتار الکتریک

گیتار الکتریک در سبک‌های مختلفی از جمله راک، متال، بلوز، پاپ، جز و هیپ هاپ استفاده می‌شود؛ اما در سبک راک، متال و بلوز به عنوان ساز اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده این ساز در موسیقی از دهه ۱۹۳۰ آغاز شد و از همان ابتدا محبوبیت بسیاری بدست آورد. در این مقاله قصد داریم بهترین قطعه نوازی های گیتار الکتریک که توسط نوازندگان مطرح دنیا نواخته شده‌اند را معرفی کنیم. پس اگر علاقه مند به گیتار شدید می‌توانید برای خرید آن به صفحه قیمت گیتار سازکالا مراجعه نمایید.

آهنگ “Hey Joe” از جیمی هندریکس

این آهنگ توسط خواننده‌ای به نام بیلی رابرتز، در اوایل دهه ۶۰ نوشته شد. ساختار این آهنگ به حالت مکالمه دو مرد است، “Joe” در حال مکالمه با شخص دیگری است که همسرش را هنگام خیانت دیده و به دنبال کشتن اوست. در ادامه Joe می‌گوید که قطعا همسرش را می‌کشد و در حال رفتن به مکزیک است.

Billy Roberts در سال ۱۹۶۲ این آهنگ را کپی کرد اما هیچ وقت آن را منتشر نکرد. در سال ۱۹۶۶، برخی آرتیست‌ها شامل گروه لس آنجلسی به نام The Leaves ( خواننده اصلی و بیسیست Jim Pons، که قبل از رکورد آلبوم Happy Together به گروه Turtles پیوست ) این آهنگ را کاور کردند. گروه Arthur Lee این آهنگ را در همان سال رکورد کردند و گروه The Byrds که خواننده آن‌ها David Crosby بود نیز از سال ۱۹۶۵ به اجرای این اهنگ پرداختند.

نسخه آهسته این آهنگ از خواننده سبک فولک به نام Tim Rose، الهام بخش ضبط این آهنگ توسط هندریکس بود که با تنظیم آهسته در اولین آلبوم ۱۹۶۷ نواخته شد و در اواخر ۱۹۶۶ آن را به صورت یک تک آهنگ منتشر کرد. Rose یک خواننده و ترانه سرای محبوب بود. وی در سال ۲۰۰۲ در سن ۶۲ سالگی در گذشت.

این آهنگ شروع کننده همه چیز برای هندریکس بود.  هندریکس آهنگ “Hey Joe” را به گروه خود معرفی و آن را به ست لیست اضافه کرد. در حین اجرایی در کلوب Greenwich Village ، Chas Chandler از گروه Animals از هندرکس درخواست کرد تا به گروه ملحق شود. هندرکس با همکاری Noel Redding و Mitch Mitchell، Chandler آهنگ Hey Joe را رکورد و به صورت یک تک آهنگ در انگلستان در دسامبر سال ۱۹۶۶ منتشر کردند.

hendrix-hey-joe یکی از بهترین قطعه نوازی های گیتار الکتریک
آهنگ “Hey Joe” از جیمی هندریکس

آهنگ Yesterday از گروه بیتلز

این آهنگ به صورت اورجینال توسط گروه بیتلز برای آلبوم Help در سال ۱۹۶۵ ضبط شد. این آهنگ توسط Paul McCartney نوشته شده است. امروزه نیز با وجود ۲۲۰۰ ورژن کاور شده، این آهنگ یکی از معروف‌ترین آهنگ‌ها به شمار رفته و از لحاظ تعداد کاور نیز از جمله آهنگ‌هایی است که تعداد کاور بالایی را در طول تاریخ به خود اختصاص داده است.

در همان ابتدای انتشار این اهنگ توسط گروه بیتلز، این آهنگ به مدت ۳ ماه رتبه یک از ۱۰ آهنگ برتر بریتانیا قرار گرفت. آهنگ “Yesterday” به عنوان بهترین آهنگ قرن ۲۰ ام در رادیو BBC سال ۱۹۹۹ و همچنین شماره یک آهنگ‌های پاپ توسط MTV و مجله Rolling Stone در همان سال در نظر گرفته شد. در سال ۱۹۹۷ این آهنگ به Grammy Hall of Fame پیوست.

beatles-yesterday
آهنگ Yesterday از گروه بیتلز

آهنگ Hotel California از گروه ایگلز

همراه با آهنگ Hotel California، گروه ایگلز وضعیت موجود در دنیای راک را تکان دادند. آلبوم قبلی One of These Nights در سال ۱۹۷۵ جزء ۱۰ تک آهنگ برتر و بزرگترین آلبوم آن‌ها به عنوان یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های قرن ۲۰ ام در ایالات متحده شناخته شد.

Glenn Frey می‌گوید: ما زیر میکروسکوپ بودیم. همه به دنبال رکورد بعدی و خلاصی از قضاوت‌ها بودند. این آهنگ معروف‌ترین رکورد توسط کروه ایگلز است و در سال ۱۹۷۸ جایزه گرمی بهترین رکورد سال را نیز از آن خود کرد.

eagles-hotel-california
آهنگ Hotel California از گروه ایگلز

آهنگ Still Got The Blues از گری مور

Still Got The Blues عنوان آلبومی از گری مور است که فروش میلیونی داشته و موسیقی بلوز را به جوانان برگرداند. گری مور گفت: من از گروه Lizzy در سال ۱۹۸۰ جدا شدم، و گروهی با نام G-Force تشکیل داده و بعد به سولونوازی پرداختم.

گری مور در رابطه با گیتار استاندارد Les Paul سال ۱۹۵۹، گفت که برای اجرای لندن سال ۱۹۸۹ از این گیتار استفاده نمی‌کند زیرا او همچنان در حال نواختن به سبک هارد راک است و استفاده از این گیتار را درست نمی‌داند.

اما زمانی‌که می‌خواست آهنگ Still Got The Blues را ضبط کند به اتاق استودیو رفت و گیتار ۵۹ خود را نیز برای تست با خود برد. به گفته وی، روز اول رکورد خاطره انگیر و به یاد ماندنی بود و او هرگز اجرایی که در آن روز داشت را فراموش نکرد. در اواخر سال ۲۰۰۸، یک دادگاه آلمانی تصریح کرد که گری مور سولونوازی گیتار برای اجرای این آهنگ را از آهنگ “Nordrach” 1974 گروه Jud’s Gallery دزدیده است.

gary-moore-still-god-the-bluse
آهنگ Still Got The Blues از گری مور

در ادامه مقاله بهترین قطعه نوازی های گیتار الکتریک با سازکالا همراه باشید.

آهنگ Comfortably Numb گروه پینک فلوید

راجر واترز شعر این آهنگ را نوشت. در حالی که بسیاری از مردم فکر می‌کنند این آهنگ در رابطه با مواد مخدر است، اما راجر واترز ادعا می‌کند که این‌طور نیست. شعر این آهنگ در رابطه با احساس کودکی است که تب دارد. در بزرگسالی، او این احساس را گاها تجربه می‌کند.

او به مجله Mojo ( در دسامبر ۲۰۰۹ ) گفت، وقتی من کودک بودم، تب داشتم، به یاد دارم که عفونت و دمای بالا را تجربه کردم و می‌گوید خاطره‌ی بیش از حد ترسناکی بوده است.

در یک مصاحبه رادیویی در سال ۱۹۸۰ با جیم لد از KLOS در لس آنجلس، واترز گفت بخشی از این آهنگ مربوط به زمانی بوده که وی مبتلا به هپاتیت بوده ولی خودش از این موضوع بی خبر بوده است. دیوید گیلمور آهنگ را زمانی نوشت که در حال تمرین سولو نوازی آلبوم در سال ۱۹۷۸ بود و راجرز شعر را نوشت.

گیلمور معتقد است که این اهنگ را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: تاریکی و نور. بخش نور بخش‌هایی است که از “When I was a child…,” شروع شده که گیلمور در حال خواندن آن‌ها است. بخش تاریک از “Hello, is there anybody in there” است که توسط واترز خوانده می‌شود.

pnik-floyd-comfortably-numb
آهنگ Comfortably Numb گروه پینک فلوید

آهنگ Stairway to heaven لد زپلین

معروف‌ترین آهنگ راک تمام دوران “Stairway To Heaven” در هیچ چارتی به عنوان تک آهنگ این گروه قرار نگرفت زیرا هیچ وقت به عنوان یک تک آهنگ منتشر نشد. در روز سه شنبه به تاریخ ۱۳ نوامبر سال ۲۰۰۷، تمامی کاتالوگ لد زپلین برای دانلود قانونی در اختیار همه قرار گرفت، و تمامی تک آهنگ‌های آن‌ها واجد شرایط قرار گیری در چارت‌های انگلیسی قرار داد.

لد زپلین برنامه ریزی این آهنگ را از اوایل سال ۱۹۷۰ آغاز کرد، زمانی‌که به دنبال ساخت آهنگ جدیدی برای جایگزین کردن با “Dazed And Confused” بود. جیمی پیج در حال تلاش برای اضافه کردن بخش‌های مختلف به گیتار نوازی این قطعه بود. در اوایل ماه آوریل، وی به خبرنگاران گفت که آهنگ جدید آن‌ها ممکن است ۱۵ دقیقه طول بکشد. در اکتبر سال ۱۹۷۰، بعد از ۱۸ ماه، آهنگ شکل گرفت.

led-zeppelin-Stairway-to-heaven
آهنگ Stairway to heaven لد زپلین

آهنگ Layla از اریک کلپتون

۵۰ سال پیش اریک کلپتون همراه با نوازندگانی شامل Duane Allman به Criteria Studios در فلوریدا رفت تا یکی از بزرگ‌ترین آلبوم‌های کلاسیک تمام دوران را ضبط کند.  Layla آهنگی بود که توسط کلپتون نوشته شد و همراه با درامر Dominos ، Jim Gordon بوده و در رابطه با عشق ممنوعه کلپتون نسبت به همسر George Harrison می‌باشد.

یک داستان عاشقانه پارسی ( رمان لیلی و مجنون ) الهام بخش کلپتون برای نوشتن این اهنگ بود آلبوم وی تاثیر بسزایی دربزرگ‌تر کردن نام وی در بین گروه داشت. وقتی نسخه ویرایش شده آهنگ Layla توسط رادیو در سال ۱۹۷۲ منتشر شد، به خوبی خود را نشان داد اما این اتفاق در زمانی بود که Allman مرده و گروه از هم پاشیده شده بود.

eric-clapton-layla
آهنگ Layla از اریک کلپتون

آهنگ Smoke On The Water از گروه Deep Purple

این آهنگ از آتش سوزی در Montreux سوئیس در ۴ ام دسامبر ۱۹۷۱ الهام گرفته شده است که یکی از بهترین قطعه نوازی های گیتار الکتریک به شمار می‌آید. گروه شروع به ضبط آلبوم Machine Head پس از کنسرت فرانک زاپا کرده بود، اما فردی با یک اسلحه آتش زا سالن کنسرت را به آتش کشید. گروه Deep Purple در بین شنوندگان اجرا بودند، و خواننده گروه یعنی Ian Gillan ، آتش گرفتن دو صندلی پشت سر خود را به یاد می‌آورد.

این گروه آتش را از یک رستوران در نزدیکی سالن اجرا تماشا کرد، و زمانی‌که آتش فروکش کرد، دود دریاچه Geneva را پوشانده بود. گروه به یک هتل در Montreux رفتند و نیاز به یک آهنگ دیگر برای کامل کردن مجموعه خود داشتند، که باهم آهنگ “Smoke On The Water” را با استفاده از لیریک Gillan و ریف‌های گیتاریست Ritchie Blackmore ضبط کردند.

deep-purple-smoke-on-the-water
هنگ Smoke On The Water از گروه Deep Purple

آهنگ mr crowley از Ozzy Osburne

mr crowley یک آهنگ در سبک هوی متال است که در سال ۱۹۸۰ توسط آزی آزبورن ساخته و اجرا شد. بعد از جدایی آزی از بند افسانه ای black sabbath این اولین پروژه انفرادی او بود که پس از از انتشار عنوان ۴۶ بهترین آهنگ‌ها در جدول بریتانیا را به خود اختصاص داد.

از برجسته‌ترین نوازنده‌های این آهنگ می‌توان به رندی رودز افسانه ای اشاره کرد. گیتاریستی که سبک کلاسیک را می‌شناخت و از آن در ساخت اهنگ‌های متال استفاده می‌کرد. سولوهای زیبای این اهنگ در یاد همه طرفداران این بند باقی مانده است. سولوی این اهنگ در نظرسنجی مجله گیتار رتبه ۲۸ ام از ۱۰۰ سولو را به خود اختصاص داد.

داستان این آهنگ از کتاب‌هایی در رابطه با Aleister Crowley اقتباس شده است.

با مطالعه این مقاله، اگر به گیتار علاقه مند شدید و هنوز توانایی نواختن آن را ندارید، می‌توانید از آموزش گیتار سازکالا استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ سولوی ماندگار گیتار الکتریک در سبک راک

سخن پایانی

در این مقاله ۹ تا از بهترین قطعه نوازی های گیتار الکتریک که توسط افراد خاص نواخته شده بودند را به شما معرفی کردیم. در صورتی که شماهم قطعه نوازی‌هایی از نوارندگان گیتار الکتریک دیگری می‌شناسید می‌توانید در قسمت دیدگاه وبلاگ به ما معرفی کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *