×

معرفی بهترین مدل های سازدهنی

معرفی بهترین مدل های سازدهنی

در این مطلب سعی داریم به معرفی بهترین مدل های یکی از سازهای پرطرفدار به نام ساز دهنی یا هارمونیکا بپردازیم. سازدهنی بین نوازندگان زیادی محبوبیت خاصی دارد، زیرا نواختن آن بسیار ساده بوده و تهیه آن کاملا مقرون به صرفه است. از طرفی می‌توان به راحتی آن را در کیف یا جیب خود جا داده و به هر جایی حمل کنید.

در ادامه، با تاریخچه این ساز، انواع سازدهنی‌های موجود، و علل محبوبیت آن آشنا خواهید شد. سپس، ویژگی‌های یک ساز دهنی خوب را بررسی نموده و نکات و ترفندهای لازم برای تهیه یک سازدهنی مناسب را عنوان خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب با سازکالا همراه باشید.

تاریخچه ساز دهنی

در دسته بندی آلات موسیقی، ساز دهنی را جزء سازهای بادی به شمار می‌آورند. سازدهنی (هارمونیکا) را ساز زبانه آزاد نیز می‌نامند. علت این نامگذاری، وجود زبانه ای است که یک سمت آن به بدنه ساز متصل بوده و سمت دیگر آن می‌تواند آزادانه حرکت کند. در نتیجه، دمیدن یا مکیدن هوا (جریان رفت و برگشتی هوا) موجب ارتعاش این زبانه شده و شاهد تولید صدای ساز هستیم.

تاریخچه چگونگی بوجود آمدن ساز دهنی همانند سایر آلات موسیقی، تحت تاثیر تحولات اجتماعی بوده است. کشور چین را می‌توان مادر سازدهنی معرفی کرد. اولین نمونه‌های هارمونیکا برای اولین بار در کشور چین تحت عنوان “شنگ” و از جنس چوب بامبو ساخته شده بود. علت نامگذاری این ساز به این اسم، صدای فوق العاده بی نظیر و شگفت انگیز آن بوده است. از همین رو، ساز دهنی در آسیای شرقی شناخته شده بوده و طرفداران بسیاری داشت.

سال ها بعد از طریق ارتباطات تجاری جاده ابریشم، این ساز به اروپا راه پیدا کرده و به محبوبیت زیادی دست یافت. بعدها، افراد زیادی دست به اختراع سازدهنی‌های اولیه زدند که تفاوت فاحشی با سازدهنی‌های امروزی دارند. به طور کلی، آلمانی‌ها را می‌توان مبتکر سازدهنی‌های اولیه دانست.

نمونه اولیه این ساز تنها دارای یک زبانه بوده و تنها با دمیدن هوا صدا ایجاد می‌کرد؛ به همین خاطر قابلیت نواختن طیف وسیعی از نت‌های موسیقی امکان پذیر نبود. تنها به فاصله پنج سال، فردی به نام Richter ساز دهنی را ساخت که دارای دو زبانه بود. دو زبانه بودن این ساز، امکان تولید نت‌های دمشی و مکشی را فراهم کرده بود.

با افزایش روز افزون محبوبیت این ساز در میان اروپاییان، آلمان‌ها اولین خط تولید سازدهنی را راه اندازی کرده و این ساز به سرعت به تولید انبوه رسید. می‌توان گفت تولید سازدهنی در آن زمان جزو یکی از موفق‌ترین کسب و کارها به شمار می‌رفت. به همین خاطر، به سرعت شاهد پیشرفت در زمینه طراحی و تولید انواع مختلفی از سازدهنی‌ها بودیم.

امروزه سازدهنی یا هارمونیکا در طرح‌ها و مدل‌های متنوعی روانه بازار شده و طرفدارهای خاص خود را دارند. انواع ساز دهنی را می‌توان بر اساس نوع کاربرد، قابلیت‌های مختلف، سبک نوازندگی، و جنس صدا در دسته بندی‌های مختلفی قرار داد. بطور کلی، هارمونیکا را در ۴ گروه اصلی دسته بندی می‌کنند: دیاتونیک، کروماتیک، ترمولو و اکتاو، باس یا کورد. هر یک از این سازدهنی‌ها برای نواختن سبک خاصی از موسیقی کاربرد دارند. برای مثال، اگر به سبک نوازندگی فولک و پاپ علاقه دارید، سازدهنی ترمولو گزینه مناسبی خواهد بود.

ویژگی های یک ساز دهنی مناسب

سازدهنی مناسب

اولین مسئله ی مهم در انتخاب یک ساز دهنی مناسب، کیفیت طراحی و تولید آن است که در یک کلمه می‌توان به برند تولیدکننده آن اشاره داشت. برندهای مطرح بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که در زمینه تولید سازدهنی با بهترین کیفیت ممکن، حرف اول را می‌زنند. برای مثال، کمپانی ژاپنی سوزوکی یکی از معتبرترین و پرفروش‌ترین تولید کننده‌های ساز دهنی می‌باشد. از دیگر کمپانی‌های خوبی که دارای تنوع مدل و قیمت مناسب می‌باشد، می‌توان به برند آلمانی Hohner اشاره داشت.

مسئله دوم در انتخاب سازدهنی، کیفیت، وضوح و میزان رسایی صداییست که تولید می‌کند. سازدهنی می‌بایست قابلیت اجرای تمامی نت‌ها را بصورت کاملا روان و کوک شده داشته باشد. جنس بدنه باید مستحکم و بادوام بوده و در برابر ضربه مقاومت کافی را به خرج دهد. ضدآب بودن این نوع ساز، از دیگر ویژگی‌های آن می‌باشد. نکته مهم بعدی در انتخاب ساز دهنی مناسب، وزن آن است. بهتر است سازی را انتخاب کنیم که تا جای ممکن سبک و ظریف باشد، تا دست از نگهداشتن ساز خسته نشود.

مسئله بعدی که باید به آن توجه داشت، نوع ساز دهنی است. هرچند گفته می‌شود هنگام شروع یادگیری ساز دهنی بهتر است سازی را انتخاب کنید که ساده‌تر باشد، اما توصیه می‌شود هنرآموز سازدهنی ای را تهیه کند که امکان یادگیری و نواختن تمامی نت‌ها را پوشش دهد.

در ادامه، به بررسی بهترین مدل های سازدهنی موجود در بازار و ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت.

بهترین مدل های سازدهنی

در این مطلب سعی داشتیم شما را با تاریخچه ساز دهنی و انواع آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که انتخاب سازدهنی که باکیفیت بوده و در عین حال کوچک، سبک و مقرون به صرفه باشد بسیار حائز اهمیت است. البته سازدهنی تنها سازی محسوب می‌شود که هنرجو برای تهیه آن متحمل هزینه گزافی نخواهد شد.

سازدهنی Suzuki S-64C Sirius 16

Suzuki S-64C Sirius 16 از بهترین مدل های سازدهنی

در حال حاضر، ساز دهنی‌های برند ژاپنی Suzuki در دنیای موسیقی حرف اول را می‌زنند. نوازندگان مطرح بسیاری در سراسر جهان از سازدهنی‌های سوزوکی استفاده کرده اند که همین امر موجب شهرت و اعتبار هرچه بیشتر این برند شد. سابقه درخشان کمپانی سوزوکی در تولید سازدهنی‌های باکیفیت، دارای طراحی خاص و چشم نواز، و صدای رسا دوستداران این ساز را تحت تاثیر خود قرار داده است.

سازدهنی Suzuki مدل S-64C Sirius 16 ، یکی از بهترین های جهان در نوع خود محسوب می‌شود. این مدل ترکیبی از کارایی و طراحی را در کنار هم ارائه می‌کند. ۱۶ سوراخ بودن این ساز دهنی کروماتیک، امکان نواختن انواع سبک‌های موسیقی و ملودی‌های پیچیده را فراهم کرده است. به جرئت می‌توان این محصول را جزو بهترین سازدهنی‌های کروماتیک بازار معرفی کرد.

سازدهنی Suzuki S-48s Sirius

سازدهنی Suzuki S-48s Sirius

مدل بعدی که به معرفی آن خواهیم پرداخت، مجددا از برند سوزوکی است. سازدهنی کروماتیک Suzuki مدل S-48s sirius برخلاف مدل قبلی، ۱۲ سوراخه بوده و صدایی فوق العاده جذاب و گیرا دارد. سازدهنی سری S-48s Sirius مناسب سبک جاز استو مهندسان کمپانی سوزوکی این سازدهنی را به گونه ای طراحی کرده اند که قابلیت اجرای تمامی تکنیک‌ها را امکان پذیر نموده است. ساز دهنی‌های برند سوزوکی بسیار سبک و کوچک بوده و به راحتی قابل حمل است.

سازدهنی کروماتیک Hohner CX12 Gold

برند بعدی که معرفی خواهیم کرد، کمپانی آلمانی Hohner است. اولین چیزی که با دیدن سازدهنی‌های این کمپانی آلمانی توجه شما را جلب می‌کند، طراحی منحصر به فرد و بی نظیر آن می‌باشد. زیبایی بصری این ساز هر نوازنده ای را وسوسه می‌کند تا آن را تهیه کند. صدای فوق العاده واضح، رسا و ملایم این ساز دهنی، جذابیت آن را دوچندان نموده است. این محصول، یک ساز دهنی کروماتیک مدل Chromonica Gold نام دارد که دارای ۱۲ سوراخ است. روکش فولادی ضد زنگ این محصول آن را تبدیل به یکی از مستحکم‌ترین و بادوام‌ترین سازدهنی‌های موجود در بازار کرده است.

ساز دهنی کروماتیک Hohner مدل Mellow Tone , Toots Hard Bopper

Hohner مدل Mellow Tone
Hohner مدل TOOTS HARD BOPPER

یکی دیگر از سازدهنی‌های مطرح برند Hohner مدل‌های سازدهنی کروماتیک Hohner مدل TOOTS HARD BOPPER و ساز دهنی کروماتیک Hohner مدل Mellow Tone هستند که ویژگی‌های تقریبا مشابه و یکسانی دارند. صدای حجیم و غنی این ساز دهنی‌های کروماتیک در نوع خود بی نظیر است. هر دو این سازها دارای ۱۲ سوراخ بوده و محدوده صدایی آن تا ۳ اکتاو را پوشش می‌دهد. روکش استیل ضد زنگ کروم و بدنه محکم و بادوام این دو ساز دهنی مثال زدنیست. طراحی بصری نیز طبق معمول، چشم هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند.

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید سازدهنی

جمع بندی

امیدواریم که با خواندن این مقاله، با انواع ساز دهنی آشنایی کامل را پیدا کرده و اطلاعات مفیدی را در رابطه با خرید مناسب‌ترین نوع ساز دهنی و شروع یادگیری این ساز جذاب بدست آورده باشید. پیشنهاد ما این است که نواختن سازدهنی را با هارمونیکای کروماتیک شروع کنید تا دستتان برای یادگیری انواع ژانرهای موسیقی باز باشد. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “معرفی بهترین مدل های سازدهنی
  • مرداد ۲۲, ۱۴۰۲ at ۱:۲۶ ب٫ظ

    این ساز واقعا خیلی خوبه تنها بدی ای که موقع خرید این ساز وجود داره، نداشتن امکان تست صدا گرفتنه. کلا سازهای بادی این عیب رو دارن اما اگر از یه جای معتبر تهیه کنید و نوازندگی این ساز رو تجربه کنید میفهمید که ارزشش رو داشت که ریسک کنید. در کل ممنون بابت مطلب خوبتون

    پاسخ
    • مرداد ۲۶, ۱۴۰۲ at ۱۱:۰۷ ق٫ظ

      🙏🌻

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *