×

اشتباهات رایج در خرید پیانو

پیانو یکی از محبوب‌ترین سازهای جهان به شمار می‌­رود. ولی هر نوازنده‌­ای چه مبتدی و چه فرد حرفه‌­ای نیاز به خرید یک پیانو استاندارد و مناسب دارد. متاسفانه اغلب افراد بدون داشتن آگاهی لازم درباره پیانو اقدام به خرید آن می­‌کنند و زمانی به اشتباه خود پی می‌برند که هزینه زیادی از دست داده اند. مسئله‌­ای که قصد داریم به آن بپردازیم، اشتباهات رایجی است که افراد مبتدی در اولین تجربه خرید پیانو انجام می‌دهند.

مردم اغلب زمانی در خرید پیانو به مشکل می­‌خوردند که:

هنوز تصمیم قطعی برای یادگیری نگرفته ­اند

وقتی از اغلب مردم درباره علاقه آن­‌ها به یادگیری پیانو بپرسید، بسیار مشتاق به نظر می‌­رسند. ولی اکثرا اراده کافی برای یادگیری را نداشته و آن را رها می‌­کنند. یکی از رایج‌­ترین مسائلی که وجود دارد این است که افراد فرزندان خود را با کمترین شهریه ممکن در دوره‌­های یک ماهه ثبت نام می‌­کنند. و برای یادگیری آن­‌ها کیبوردهای ارزان تهیه می‌­کنند.

گرچه برخی از این کیبوردها، ابزاری فوق ­العاده با ویژگی‌­هایی قدرتمند هستند؛ ولی گاهی افراد احساس واقعی که در روند یادگیری نیز کمک کننده است را ندارند. پس از یک ماه کودک چیزی یاد نگرفته، و مبلغی که هزینه شده نیز به هدر رفته؛ درصورتی که می­توانست بهینه­ تر مصرف شود.

در این شرایط ما خرید پیانو را به افرادی که واقعا نمی­‌خواهند وقت و هزینه خود را صرف یادگیری کنند، توصیه نمی‌­کنیم. آموزش پیانو سازکالا را دنبال کنید.

اشتباهات رایج در خرید پیانو

از هزینه ­های جانبی نگهداری پیانو اطلاع ندارند

کوک کردن پیانو هزینه زیادی می­‌طلبد و به علت حساس بودن تجهیزات پیانو  هزینه حمل و نقل آن نیز بالاست و عواملی چون مسافت یا پله، بر هزینه جاب­جایی پیانو می‌­افزاید.

پیانو ساز حساسی است و هرگونه تغییر در مکان قرارگیری و یا شرایط جوی آن در کوک و تنظیمات این ساز تاثیر می‌­گذارد بنابراین تنظیم کوک پیانو بعد از جابجایی ضرورت دارد. علاوه بر آن سالی یک بار و در حالت مطلوب ­تر سالی دوبار نیاز به تنظیم دارد.

 درهر صورت بهتر است قبل از خرید از شرایط و هزینه‌­های نگهداری پیانو آگاه باشید.

کیفیت پیانو و آموزه ­ها

این نکته مشابه نکته اول است، ولی کمی ظریف­‌تر به آن می­‌پردازد. ممکن است شما یکی را درست و دیگری را اشتباه انجام دهید که سرمایه­ گذاری شما را بی ارزش می­‌کند. گاهی مردم پیانوهای گرند upright  و پیانو دیجیتال گران می‌­خرند.

ولی وقتی از آن­‌ها می‌­پرسیم که آیا در حال آموزش دیدن هستند یا نه؟! می­‌گویند که با یوتیوب یا کتاب­‌های کمک آموزشی و یا توسط یک دوست در حال یادگیری هستند.

در این مواقع معمولا رجوع به یک استاد موسیقی توصیه می­‌شود. مگر اینکه فرد با وجود پیانو در خانه­‌اش به عنوان یک وسیله تزئینی مشکلی نداشته باشد.

همچنین افرادی هستند که برای آموزش دیدن توسط اساتید مشهور و برجسته پیانو بسیار هزینه می‌­کنند، ولی درباره خرید پیانو با قیمت بالا مردد هستند؛ چراکه گمان می­‌کنند ممکن است کلاس­‌ها مفید نبوده و سرمایه­‌شان هدر رود. ولی در اصل هزینه‌­ای که برای دوره‌­های آموزشی صرف می­‌کنند خیلی بیشتر از یک ساز خوب است.

پیانو دیجیتال

از پیانوهای قدیمی خانوادگی­شان استفاده می­ کنند

این مسئله همیشه بد نیست. گاهی پیانوهای قدیمی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. به خصوص اگر موسیقی در خانواده­ موروثی باشد. البته اغلب پیانوهای خانوادگی دارای عیوب جدی هستند.

برای مثال اگر پیانو مشکل ثبات تنظیم داشته باشد نوازنده در معرض مشکلات شنوایی قرار می­‌گیرد. اگر دارای مشکلات فنی بوده و برخی قطعات آن دارای نقص جدی باشد، طبیعتا در روند یادگیری فرد تاثیرگذار خواهد بود و فرد به کیفیت مطلوب در نوازندگی نخواهد رسید.

از یک دبیر موسیقی مشاوره نمی­گیرند

معلم­‌ها یک منبع عالی برای راهنمایی هستند، که معمولا به دلیل روش تدریس­شان نظرات سازنده­‌ای برای دانش‌­آموزان دارند.

حال اگر بدون راهنمایی استاد موسیقی­تان سازی تهیه کنید چه می‌­شود؟ یک ساز نامناسب مانع ایجاد رابطه درست بین معلم و یادگیری و نواختن موسیقی می‌­شود. بهتر است قبل از خرید ساز موردنظر از استاد موسیقی خود مشورت گرفته و سازی که برای شروع و یادگیری شما مناسب‌تر است را تهیه کنید.

پیانو دست دوم با نواقص اساسی می­خرند

شما از چیزهایی که نمی­‌دانید اطلاعی ندارید. شما می­‌توانید یک پیانوی Craigslist  استفاده شده تهیه کنید. البته اگر سیم شکسته یا مشکل ثبات تنظیم اکشن نداشته باشد.

چرا که در صورت داشتن چنین نواقصی بیش از قیمت خود پیانو ضرر خواهید کرد؛ زیرا مبلغی برای حمل و نقل و مبلغی برای تنظیم ساز پرداخت کرده و دست آخر باید آن را دور بیندازید که این نیز شامل هزینه­ هایی است. چرا که نمی‌­توان آن را در سطل زباله معمولی انداخت.

piano

برای خرید مردد هستند و امروز و فردا می­کنند

ناراحت کننده ترین داستانی که به یاد می‌­آورم درباره پدری بود ک می‌گفت زمانی می‌خاست پیانویی را برای دختر دبیرستانی اش بخرد ولی این کار را نکرد و حال با دیدن پیانویی مشابه آن  گفت:«باورم نمی­‌شود که اینقدر گران‌­تر شده باشد. پشیمانم که این کار را برای او نکردم.

او عاشق موسیقی بود و اکنون دیگر موسیقی نمی­‌نوازد». او درباره خرید بالقوه پیانو برای فارغ­‌التحصیلی دخترش صحبت کرد، ولی در آخر گفت که باید بیشتر در این باره فکر کند.

خیلی زیاد یا خیلی کم هزینه می‌­کنند

اگر فرزند ۴ ساله مبتدی دارید، پیانو گرند ۹′ premium زیاده روی است و اگر بیش از ۵ سال است که پیانو می‌­نوازید، یک پیانو ارزان و معمولی مانع رشد شما در موسیقی می‌­شود.

راهکار کلیدی این است که بدانید دقیقا در چه نقطه‌­ای از موسیقی هستید و مقصد سفر موسیقی شما کجاست، تا بتوانید بهترین انتخاب در ساز را داشته باشید.

سرمایه­‌گذاری خود را به حداکثر برسانید و در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

سریع خرید می­کنند

و در نهایت به مشکل می­‌خورند. درد، پول و زمان صرف شده افزایش می‌­یابد و حسرت و پشیمانی از خرید سازی ایجاد می­‌شود که باید لذت و خاطرات خوش را برای شما به ارمغان می‌­آورد. شما به صدای یک پیانوآکوستیک فکر نمی­‌کنید و سپس متوجه می­‌شوید که یک پیانو دیجیتال برای شما مناسب‌­تر بوده، به تناسب رنگ پیانو با وسایل و سبک منزل خود توجه نمی‌­کنید.

یک پیانو دیجیتال می­‌خرید، ولی می­‌خواهید صدای پیانو آکوستیک را احساس کنید. این لیست می­‌تواند تا روزها ادامه داشته باشد، اما نیازی به تصمیم آگاهانه ندارد. قبل از خرید تحقیق کنید، از یک راهنمای دقیق کمک بگیرید و تصمیمی حساب شده و آگاهانه بگیرید.

پیانو آکوستیک

انتخاب بین دیجیتال و آکوستیک

یکی از چالش‌های اصلی نوازندگان مبتدی و حتی حرفه ای بر سر انتخاب بین پیانو دیجیتال و آکوستیک است.

یکسری از نوازندگان حرفه ای خرید پیانو دیجیتال به همراه تجهیزات جانبی مانند اسپیکر مانیتورینگ برای دریافت بیشترین شفافیت صدا، کارت صدا برای اتصال میکروفون و خوانندگی در کنار نواختن ساز و همچنین استفاده از نرم افزار های استودیویی برای در اختیار داشتن افکت های بیشتر، رکورد، میکس و مستر قطعات ضبط شده، استفاده از بانک صداهای مختلف دیگر که به عنوان VST شناخته می‌شوند و در مجموع کار نوازندگی و آهنگسازی حرفه ای را ترجیح می‌دهند.

برخی دیگر از نوازندگان کلاسیک علاقه مند به صدای منحصر بفرد یک پیانو آکوستیک و گرند می‌باشند که البته باید گفت هر پیانو براساس مدل، برند، ارتفاع و کیفیت ساخت صدای منحصر بفرد خود را دارد.

به عنوان مثال برخی از پیانوهای آکوستیک دارای صدایی به اصطلاح تیز و برخی دارای صدای گرد می‌باشند که خرید هر مدل بر اساس سلیقه صدایی نوازنده منطقی است.

برای نوازندگان مبتدی نیز خرید پیانو دیجیتال هم از لحاظ قیمتی و هم از لحاظ ویژگی‌های مختلف اعم از نمونه صدا و افکت‌های مختلف، امکان رکورد روی خود پیانو و امکان اتصال به کامپیوتر گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برند‌های معتبری نظیر برند یاماها و کرگ که پیانوهای دیجیتال با مشخصات کامل ، کیفیت اکشن کلاویه و صدای بالایی دارند را در اولویت قرار دهید. این دو برند دارای نمایندگی می‌باشند و گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی نیز ارائه می‌دهند.

تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک

خرید پیانو دیجیتال

این تصور که برای خرید پیانو و تجربه نوازندگی حرفه ای یا آموزش حتما باید پیانو آکوستیک پولیش آبنوس تهیه کنید، اشتباه است. این موضوع که ظاهر و حس نوازندگی پیانو آکوستیک، جذاب و هیجان انگیز است کاملا قابل درک می‌باشد اما برای شروع نوازندگی ، آهنگسازی ، استفاده از افکت‌های مختلف و بسیاری موارد جذاب دیگر، خرید یک پیانو دیجیتال توصیه ای کاملا عاقلانه است.

برخی از امکانات پیانوهای دیجیتال

امکان استفاده از هدفون برای نوازندگان مبتدی از جمله گزینه‌های عالی در رابطه با پیانوهای دیجیتال است. البته در خرید پیانو دیجیتال باید به موارد بسیاری نظیر اکشن ، خروجی صدا ، مشخصات موتور صدا ، افکت و مواردی نظیر رکورد و … توجه کنید.

به عنوان مثال  وقتی با عناوین اکشن نظیر GH3 یا RH3 روبرو می‌شوید، به این معناست که از ۳ سنسور برای تشخیص لمس نوازنده استفاده شده است و به نسبت پیانوهای دارای ۲ سنسور حساسیت لمس بهتری ارائه می‌دهد.

موتور صدای هر پیانو قلب آن مدل در نظر گرفته می‌شود. مشخصه‌های مختلفی نظیر شبیه سازی شربه چکش به سیم ، رزونانس دمپر و موارد مختلفی که از شبیه سازی پیانو آکوستیک و گرند گرفته شده، نقش اصلی در کیفیت صدای پیانو را ایفا می‌کند.

به ورودی و خروجی‌های پیانو دقت کنید، اکثر پیانوهای دیجیتال امروزی دارای دو خروجی هدفون هستند و امکان استفاده همزمان در کنار استاد را فراهم می‌کنند. یکی از آپشن‌های آموزشی مناسب حالت DUO ایت که با تقسیم کلاویه‌ها با تونالیته یکسان آموزش در کنار استاد را ممکن می‌کند.

اشتباهات رایج در خرید پیانو

خرید از فروشگاه ها یا فروشنده های نامعتبر

مطمئن ترین  راه برای خرید پیانو، خرید از نمایندگی یا فروشگاه‌های معتبر در حوزه ساز و تجهیزات استودیویی می باشد. گاها فروشنده‌ها قیمت‌های پایین تری به نسبت نمایندگی ارائه می‌دهند که مواردی اعم از عدم وجود گارانتی یا گارانتی نامعتیر، دست دوم یا کارتن باز شده، عدم وجود خدمات پس از فروش، کارشناسی و راهنمایی اشتباه ( بر اساس سطح توانایی نوازنده و قابلیت‌های پیانو )، برند نامعتبر و مدت زمان زیاد برای تحویل کالا به دلیل عدم موجودی در رابطه با خرید از این فروشگاه‌ها وجود دارد.

دقت داشته باشید که پیانوهای برند مانند یاماها، کرگ، کاسیو، کاوایی، رولند و … که دارای گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش هستند، همه دارای مشخصات فنی کامل در سایت‌های مرجع، نمونه صدا در یوتیوب و از همه مهم‌تر نظرات کاربران در سایت‌های ایرانی و خارجی می‌باشند که این موارد در انتخاب مدل، نقاط قوت و ضعف و کیفیت سازی که به دنبال آن هستید بسیار موثراند.

در این مقاله راجع به اشتباهات رایج در خرید پیانو صحبت کردیم. امیدوارم مفید بوده باشد.

شرکت سازکالا

اگر به دنبال خرید پیانو دیجیتال، آکوستیک و انواع ساز‌های مختلف دیگر اعم از گیتار، کارت صدا، اسپیکر مانیتورینگ، میکروفون و … می‌گردید، شرکت سازکالا یک مجموعه کامل برای خرید انواع ساز و تجهیزات مورد نیاز شما خواهد بود.

شما می‌توانید با بررسی منوهای مختلف و بررسی مشخصات فنی، ویژگی‌های منحصربفرد هر محصول و کسب اطلاعات بیشتر از طریق چت سایت یا تماس تلفنی اطلاعات جامعی در زمینه انواع تجهیزات مد نظر بدست آورده و خرید مطمئن و آسانی را تجربه کنید. یکی از نکات حائز اهمیت این کمپانی، گارانتی معتبر شرکتی است که بر اساس کالای خریداری شده، گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *