×

برنامه ریزی روزانه برای تمرین گیتار

بیاید صادق باشیم، تمرین روزانه گیتار تا حد زیادی تکراری و کسل کننده است، پایبندی به یک برنامه منظم تمرین روزانه و حفظ استمرار، می‌تواند بسیار سخت و غیر قابل تحمل باشد. برای همین در این مقاله تصمیم داریم تا بهترین برنامه ریزی روزانه برای تمرین گیتار را به شما معرفی کنیم. این برنامه یک ترکیب از مجموعه تمرینات آسان، متوسط و سخت می‌باشد که در پروسه یادگیری نوازندگی گیتار به شما کمک شایانی می‌کند.

این برنامه شامل ۴ مرحله کلی گرم کردن، تمرین آهنگ، تمرین آکوردها و در نهایت تمرین گام‌ها می‌شود که در ادامه به هر یک از این مراحل به صورت جداگانه اشاره خواهیم کرد. پیروی از این برنامه ریزی روزانه برای تمرین گیتار، به استمرار شما کمک کرده و از خسته شدن در زمان تمرین تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند. با سازکالا همراه باشید.

۱. گرم کردن (Warm Up)

اولین و مهم‌ترین مرحله در تمرین گیتار، گرم کردن است. گرم کردن عضلات و انگشتان دست به شیوه صحیح، نقشی بسیار حیاتی در نوازندگی شما ایفا می‌کند. می‌توانید یک چرخه از آکوردهای دلخواه خود را انتخاب کرده و با استفاده از مترونوم، به نواختن پشت سر هم آکوردها بپردازید. ابتدا از سرعت پایین آغاز کنید و سپس به مرور سرعت مترونوم را افزایش دهید. نیازی نیست که به مدت ۵ دقیقه پشت سر هم این کار را انجام دهید، کافی است چند مرتبه چرخه آکورد خود را تکرار کنید. سپس گرم کردن خود را با تمرینات انگشت گذاری ساده ادامه دهید. برای مثال می‌توانید از فرت ۴ فرت ابتدایی سیم ششم شروع کرده و سپس به سیم پنجم و به همین ترتیب تا سیم اول پیش بروید، سپس یک فرت به سمت جلو حرکت کرده و همین مسیر را از سیم‌های پایینی به سمت بالا ادامه دهید. انجام این تمرین با مترونوم به مدت ۱ تا ۲ دقیقه، به هماهنگی و همچنین گرم شدن انگشتان دست‌های شما کمک می‌کند.

۲. تمرین قطعه ها (Songs)

پس از گرم کردن، گوش‌ها و دستان شما اکنون آماده شنیدن و نواختن گیتار هستند. وقت آن هست که تمرین خود را با نواختن قطعاتی که از قبل آن‌ها را آموخته و بر آنها تسلط دارید ادامه دهید. این امر باعث افزایش آمادگی شما شده و همچنین تجربه لذت بخشی را در هنگام انجام تمرینات روزانه برای شما به ارمغان می‌آورد. نواختن قطعاتی که از قبل به آنها مسلط هستیم، به مراتب لذت بخش‌تر و خوشایندتر از تمرین کردن تکنیک‌ها و قطعات جدید است. بنابراین تمرین اینگونه قطعات روحیه لازم برای سر و کله زدن با تکنیک‌ها و قطعات جدید و سخت‌تر را در وجود شما ایجاد خواهد کرد.

یک فهرست از قطعاتی که آنها را به خوبی می‌نوازید و از نواختن آنها لذت می‌برید آماده کنید و هر روز پس از گرم کردن، قطعات موجود در این فهرست را یک یا دو بار تمرین و مرور کنید. برای نواختن این قطعات می‌توانید از مترونوم استفاده کنید، یا قطعه اصلی و یا بکینگ ترک‌های موجود از قطعه مورد نظر خود را پخش کرده و همزمان با آن به نوازندگی بپردازید.

یک نکته کاربردی که در هنگام تمرین، وارم آپ کردن، نواختن قطعاتی که از قبل آموخته اید و یا حتی آموختن قطعات جدید بسیار به ارتقای سطح نوازندگی شما کمک می‌کند، نوازندگی رو به روی آینه است. شما می‌توانید در هنگام تمرین و نوازندگی رو به روی آینه، نوازندگی خود را از زاویه رو به رو ببینید و این امر در شناسایی و بر طرف کردن ایرادات نوازندگیتان کمک بزرگی می‌کند.

پس از نواختن قطعاتی که از پیش آموختید، می‌توانید آموزش نوازندگی یک قطعه جدید را آغاز کنید. سعی کنید برای هر هفته حداقل یک قطعه جدید را به طور کامل یاد بگیرید. و منظور از یاد گرفتن این است که قطعه جدید را با تمام جزئیات فرا بگیرید و از ابتدا تا انتهای آن را بدون توقف و اشتباهات فاحش و چشمگیر بنوازید. اگر هر روز مدتی را به تمرین قطعات خود اختصاص دهید و برای هر هفته یک قطعه جدید یاد بگیرید، ظرف یک مدت کوتاه یک فهرست کامل از قطعاتی که می‌توانید آنها را به خوبی بنوازید در اختیار خواهید داشت.

۳. تمرین آکورد ها

برای تمرین آکوردها، می‌توانیم همان شیوه ای که برای تمرین قطعات موسیقی استفاده کردیم را به کار ببریم. برای شروع می‌توانید آکوردهایی که از قبل آموخته اید را مجددا مرور کنید، نت‌های تشکیل دهنده آنها را تحلیل کرده و انواع حالت‌های آن در سراسر فرت بورد را امتحان کنید. سپس حداقل یک آکورد جدید را بیاموزید و همه مراحل مذکور را مجدد طی کنید تا به خوبی بر آن مسلط شوید. در این مرحله می‌توانید با ترکیب آکوردی که به تازگی یاد گرفته اید و آکوردهایی که از قبل آنها را آموخته اید، یک چرخه آکورد جدید طراحی کنید و از آکوردهای جدید در این سیکل‌ها استفاده کنید. می‌توانید از آکوردهای سر دسته یا Open Chords، آکوردهای باره دار یا Barre Chords، و همچنین پاورکورد (Power Chord) برای یادگیری و استفاده در سیکل‌ها بهره ببرید و همچنین با انواع مختلف فواصل در آکوردها آشنا شوید.

.۴ تمرین گام ها (Scales)

این قسمت، آخرین مرحله از تمرین روزانه گیتار به شمار می‌رود. حال که قطعات و آکوردهای گیتار را تمرین کردید، نوبت آن فرا رسیده که به تمرین گام‌ها بپردازید. برای تمرین گام‌ها باید یک شیوه متفاوت نسبت به تمرین قطعه‌ها و آکوردها در پیش بگیریم. در اولین قدم باید گام‌های ابتدایی ماژور و مینور را فرا گرفته و به آنها مسلط شویم. اما شناختن این گام‌ها به تنهایی برای نوازندگی کافی نیستند، بنابراین باید سایر گام‌های مورد نیاز در نوازندگی گیتار را نیز بیاموزیم. یکی از پر کاربردترین گام‌ها در نوازندگی گیتار، گام پنتاتونیک (Scale Pentatonic) می‌باشد. شکل این گام بر روی دسته در تصویر زیر نمایش داده شده است.

حال که با این گام آشنا شدید، مترونوم خود را روشن کنید و همزمان با ریتم، نت‌های این گام را به ترتیب از بالا به پایین و سپس از پایین به بالا بنوازید تا بر این گام روی دسته گیتار مسلط شوید. می‌توانید هر هفته یک گام جدید بیاموزید و با مترونوم به تمرین آن بپردازید. یک تمرین بسیار کاربردی برای فرا گرفتن گام‌ها این است که با استفاده از بکینگ ترک‌های موجود در اینترنت، گام‌های جدیدی که آموخته اید را با یک سیکل آکوردی بنوازید تا با نحوه صدا دهی آن آشنایی بیشتری پیدا کنید. سپس می‌توانید چند گام مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا یک برنامه روتین تمرین روزانه گیتار به شما معرفی کنیم. تمرینات روزانه می‌تواند تا حدودی سخت و کسل کننده باشد، حفظ جذابیت و لذت بردن از پروسه تمرین بهترین راه برای نگه داشتن انگیزه شما برای تمرینات روزانه به مدت طولانی است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *