×

تفاوت میان همر اکشن و کلاویه های سنگین یا وزنی

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از نوازندگان پیانو پیش می آید، این است که چرا بسیاری از مدرسان اصرار بر خرید پیانوهای آکوستیک دارند و استفاده از کیبوردهای عادی را برای نوازندگی پیانو مناسب نمی دانند. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع اما، نداشتن وزن در بسیاری از کیبوردها می باشد. این موضوع ممکن است در ابتدای امر، چندان اهمیت خاصی نداشته باشد اما کیبوردهای مختلف بازار، از اکشن و وزن‌های مختلفی در کلاویه‌های خود بهره می برند که در این مقاله قصد داریم تا بیشتر راجع به تفاوت میان اکشن و وزن کلاویه‌ها در پیانو صحبت کنیم.

وزن در کلاویه‌ها به چه معناست؟

اگر شما یک پیانوی آکوستیک و گرند را در نظر داشته باشید، مکانیزمی که برای استفاده از این سازها استفاده می شود به این شکل است که هنگامی که شما کلاویه‌های مختلف آن را می نوازید، چکشی بر روی سیمی برخورد می کند و به این ترتیب، صدای پیانو تولید می شود. برای آن که بتوانید داینامیک نوازندگی مناسبی داشته باشید و ساز خود را به گونه ای بنوازید که این چکش، به درستی و با ضربه ای مناسب به سیم برخورد داشته باشید، نیاز است تا نیروی زیادی را بر روی کلاویه خود وارد کنید.

به همین دلیل است که بسیاری از نوازندگان پیانو با نواختن با کیبوردهای عادی با مشکل مواجه می شوند زیرا کلاویه‌هایی که برای کیبوردها در نظر گرفته می شوند، وزن خاصی ندارند و همین موضوع سبب می شود تا نحوه نوازندگی با آن‌ها در مقایسه با پیانو‌های آکوستیک، تفاوت زیادی داشته باشد. حال برخی از سازندگان این سازها، از مکانیزم‌های خاصی استفاده کرده اند که موجب می شود تا در کلاویه‌هایی که برای کیبوردها ساخته می شود نیز وزن مشخصی در نظر گرفته شود تا نه تنها نوازندگان پیانو بتوانند با استفاده از این کیبوردها به تمرین و یا اجرا بپردازند، بلکه نوازندگان مبتدی نیز بتوانند با استفاده از این سازها شروع به یادگیری پیانو کنند.

تفاوت میان کلاویه‌های بدون وزن و وزن دار

کیبوردهای مختلف بسیاری در بازار وجود دارند که از کلاویه‌های بدون وزن بهره می برند. این نوع کلاویه‌ها بیشتر در سینت سایزرها و یا کیبوردهای ارزان قیمت دیده می شود و دلیل استفاده از این کیبوردها در جنبه اول کم کردن قیمت محصول و در جنبه دوم، امکان نوازندگی راحت و بدون مشکل برای افرادی است که به تازگی می خواهند مسیر موسیقایی خود را آغاز کنند. می باشد.

از طرفی اما، کیبوردهای مختلفی در بازار وجود دارند که از کلاویه‌های وزن دار بهره می برند. از جمله این کیبوردها می توانیم به ورک استیشن‌های گران قیمت و یا پیانوهای دیجیتال اشاره کنیم. دلیل آن که این نوع سازها طرفداران بسیاری پیدا کرده اند در این است که اگر نوازندگی را بر روی این کیبوردها یاد بگیرید، می توانید به راحتی بر روی پیانو‌های آکوستیک نیز به نواختن قطعات مختلف بپردازید.

اکشن در کلاویه پیانوها به چه معناست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که اکشن در پیانوها به چه معناست و چه نوع اکشنی مناسب استفاده می باشد. عموما اکشن در پیانوهای آکوستیک به نحوه برخورد چکش‌های پیانو بر روی سیم و همچنین نحوه بازگشت آن‌ها گفته می شود که در پیانوهای آکوستیک مختلف، متفاوت است. برای مثال، اکشن یک پیانوی Grand با یک پیانوی Upright متفاوت می باشد، با این که هر دوی این سازها نوعی پیانوی آکوستیک به شمار می روند.

حال با این که پیانوهای آکوستیک با برخورد چکش به سیم‌های آن به تولید صدا می پردازند، باید در نظر داشته باشید که پیانوهای دیجیتال، با استفاده از سمپل‌ها صدای خود را تولید می کنند. در واقع، وزنی که شرکت‌های مختلف برای پیانوهای دیجیتال و کیبوردهای خود در نظر می گیرند، تنها برای بازسازی حس نوازندگی با پیانوهای آکوستیک می باشد در صورتی که صدای تولید شده توسط آن‌ها، از طریق سمپل‌ها بازتولید می شود.

در کنار کلاویه‌های وزن دار و کلاویه‌های بدون وزن، اکشن‌های مختلفی نیز برای پیانوهای دیجیتال و کیبوردهای حرفه ای در نظر گرفته می شود که این موضوع باعث شده تا با خرید محصولات مختلف، اکشن‌های مختلفی را در اختیار داشته باشید. در ادامه، با انواع اکشن‌هایی که برای کیبوردها در نظر گرفته می شود بیشتر آشنا می شویم.

۱. اکشن Semi Weighted

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، برای پیانوهای دیجیتال و کیبوردهای ارزان قیمت، از کلاویه‌هایی استفاده می شود که وزنی ندارند. اما برخی از کیبوردهایی که در رده متوسط قرار دارند، از کلاویه‌های نیمه سنگین بهره می برند که نوع خاصی از اکشن برای این محصولات به شمار می رود. این نوع اکشن، تفاوت چندانی با کلاویه‌های بدون وزن ندارد اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید، این است که استفاده از این کیبورد و پیانوها این امکان را به شما می دهد تا داینامیک نوازندگی وسیع تری را در اختیار داشته باشید.

۲. اکشن Hammer Action

در کیبوردها و پیانوهای دیجیتالی که از این نوع اکشن استفاده شده است، در واقع مکانیزمی مورد استفاده قرار گرفته شده که از طریق آن می توانید همان حسی را دریافت کنید که از نوازندگی با یک پیانو آکوستیک دریافت می کنید. در داخل کلاویه‌های این محصولات، یک مکانیزم فیزیکی در نظر گرفته شده که وزن مشخصی را به تمامی کلاویه‌های ساز اضافه می کند.

۳. اکشن Graded Weighting

نکته ای که باید در مورد پیانوهای آکوستیک در نظر داشته باشید این است که وزن هر کلاویه با دیگری متفاوت است. دلیل آن نیز واضح است. سیم‌هایی که برای این پیانوها در نظر گرفته می شود از ضخامت و طول متفاوتی برخوردار هستند و این موضوع باعث می شود تا فشاری که برای نواختن هر کدام از این نت‌ها نیاز باشد نیز متفاوت باشد. برای مثال، وزن کلاویه‌هایی که برای نت‌های بم در نظر گرفته می شود با وزن کلاویه‌هایی که برای نت‌های زیر در نظر گرفته شده در یک پیانوی آکوستیک متفاوت است.

حال برای آن که بتوانید حسی مشابه را در کیبورد و یا پیانوی دیجیتال خود دریافت کنید، می توانید محصولی را خریداری کنید که از اکشن Graded Weighting برخوردار است. این نوع اکشن به گونه ای است که وزن هر کلاویه منحصر به فرد است و در اکتاوهای مختلف، با حس متفاوتی مواجه خواهید بود.

اکشن Linear Graded Hammer

هر کلاویه ای که در پیانو گرند وجود دارد دارای وزن متفاوتی به نسبت دیگری است. Linear Graded Hammer یکی از بهترین اکشن های موجود در پیانوهای دیجیتال است که با درجه بندی اصولی و تعریف وزن های مختلف و حالت key return متفاوت به ازای هر کلاویه، کیفیت کار نوازندگی شما را وارد مرحله جدیدی می کند. نوازندگانی که به دنبال دریافت حس نواختن با یک پیانو گرند هستند، حتما باید اکشن Linear Graded Hammer را امتحان کنند.

مطلب پیشنهادی: انواع اکشن کلاویه پیانو دیجیتال

سخن پایانی

در این مقاله راجع به تفاوت میان اکشن و وزن کلاویه‌ها در پیانو صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر هدف شما از خرید یک کیبورد، یادگیری و نواختن ساز پیانو است، حتما باید در نظر داشته باشید که سازی را تهیه کنید که از کلاویه‌های سنگین برخوردار باشد تا در طولانی مدت بتوانید با پیانوهای آکوستیک نیز به نوازندگی بپردازید. انتخاب اکشن مناسب اما موضوعی است که نه تنها به سلیقه شما و هدفتان از نوازندگی مرتبط است، بلکه ارتباط مستقیمی با بودجه شما  نیز دارد و هر چه بیشتر هزینه کنید، اکشنی دقیق تر نسبت به پیانوهای آکوستیک دریافت خواهید کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *