×

تفاوت های بین ویولن و فیدل

تفاوت بین ویولن و فیدل

اگر شما هم به سازهای زهی علاقه داشته باشید و یا نوازنده این سازها باشید، حتما ساز ویولن را به خوبی می‌شناسید و یا با آن به نوازندگی پرداخته اید. اما اگر به تازگی می‌خواهید نوازندگی این سازها را آغاز کنید، دو نام مختلف را شنیده اید که ممکن است سوال‌هایی درباره تفاوت آن‌ها داشته باشید. با کمی تحقیق، حتما این سوال نیز برای شما به وجود می‌آید که تفاوت های بین ویولن و ساز فیدل در چیست؟

این دو ساز از نظر ظاهری کاملا شبیه به یکدیگر هستند و در این مقاله قصد داریم تا تفاوت‌های اساسی میان این دو ساز را بررسی کنیم. با سازکالا در ادامه این مقاله همراه باشید.

لیست قیمت ویولن را در فروشگاه اینترنتی سازکالا مشاهده کنید.

ویولن چیست؟

ساز ویولن یکی از محبوب‌ترین سازهایی است که در دنیای امروزی برای نوازندگی در انواع سبک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهمی که باید در مورد این ساز در نظر داشته باشید، مکانیزم صدادهی آن است. این ساز با استفاده از چوب‌های مختلف ساخته می‌شود و ۴ سیم بر روی بدنه آن در نظر گرفته شده است. شما با استفاده از یک آرشه می‌توانید هر کدام از این سیم‌ها را به لرزش درآورید و قطعات مورد نظر خود را بنوازید. عموما نوازنده‌های ویولن از این ساز در سبک‌های کلاسیک استفاده می‌کنند و این ساز، یکی از اصلی‌ترین سازهای دنیا در دنیای موسیقی غرب می‌باشد. اما آیا فیدل با ویولن تفاوت دارد؟

ویولن چیست

فیدل چیست؟

اگر در مورد ساز فیدل تحقیق کنید، متوجه می‌شوید که این ساز از نظر ظاهری دقیقا شبیه به ویولن است. در واقع، فیدل تنها نوعی سبک در نوازندگی ویولن است که با نوازندگی سبک کلاسیک آن متفاوت است. عموم نوازندگانی که با ویولن نوازندگی می‌کنند، از این ساز در سبک کلاسیک استفاده می‌کنند اما عموما نوازندگانی که در سبک فیدل فعالیت می‌کنند، در سبک‌هایی نظیر بلوگرس و یا سبک‌های سرعتی نوازندگی می‌کنند.

به شکل کلی، نوازندگی در این دو سبک کاملا با یکدیگر متفاوت است و نوازنده ای که در سبک‌های ویولنی نوازندگی می‌کنند، عموما نوازندگانی هستند که باید از تکنیک‌های مختلفی برای نواختن یک قطعه استفاده کنند. عموما نوازندگی در این سبک‌ها، بسیار مشکل تر است.

اما با این که نوازندگی در سبک فیدل بر روی کاغذ بسیار آسان‌تر از نوازندگی در سبک کلاسیک است، اما عموما این نوازندگان از سرعت بالاتری برای نواختن قطعه‌های خود استفاده می‌کنند و به این ترتیب، می‌توانیم این سبک‌ را سبکی سرعتی‌تر نسبت به کلاسیک مد نظر داشته باشیم.

فیدل چیست

آیا در سازهای مورد استفاده در این سبک‌ها تفاوتی وجود دارد؟

به شکل کلی، پاسخ این سوال منفی است. هر دو سبک از ساز ویولن استفاده می‌کنند اما ممکن است نوازندگان برای آن که بتوانند صدای بهتری را از ساز خود به دست آورند، از سیم‌های گوناگونی استفاده کنند. بسیاری از ویولن‌هایی که برای سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سیم‌های عادی ویولن استفاده می‌کنند در حالی که نوازندگان سبک فیدل گاهی از سیم‌های استیلی استفاده می‌کنند تا صدایی تیزتری را به دست آورند.

از طرفی، بسیاری از نوازندگان سبک فیدل ممکن است ظاهری ساز خود را تغییر دهند. برای مثال، بسیاری از آن‌ها قوس بریج و یا بدنه ساز خود را تخت‌تر می‌کنند تا به این شکل صدایی دقیق‌تری را به دست آورند. همچنین، به تازگی یک ویولن ۵ سیم به بازار عرضه شده است که مناسب نوازندگی در سبک فیدل می‌باشد. نتی که برای این سیم در نظر گرفته شده، نت دو می‌باشد که دست شما را برای نوازندگی قطعات مختلف باز می‌گذارد.

مطلب پیشنهادی: بررسی تفاوت سازهای ویولن و ویولن سل

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم راجع به تفاوت های بین ویولن و فیدل صحبت کنیم. اما در کل متوجه شدیم که این دو، تفاوت چندانی باهم ندارند و فیدل بیشتر به سبک نوازندگی گفته می‌شود. و آموختیم که در سبک فیدل نیز از ویولن استفاده می‌شود و ساز متفاوتی برای نوازندگی در سبک فیدل نیاز نیست.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “تفاوت های بین ویولن و فیدل
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ at ۴:۳۸ ب٫ظ

    و منی که فکر می کردم تفاوت های بین ویولن و فیدل زمین تا آسمونه 🙂

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هفت =