×

بررسی تفاوت سازهای ویولن و ویولن سل

تفاوت سازهای ویولن و ویولن سل

یکی از تجربه‌هایی که بسیاری از نوازندگان ویولن سل آن را تجربه کرده‌اند این است که هنگامی که اولین ساز خود را خریداری کرده‌اند و خواستند تا با آن به نوازندگی بپردازند، آن را بلند کرده و سعی در نواختن آن همانند یک ویولن غول پیکر داشتند. سپس به دلیل وزن بسیار زیاد این ساز مجبور شدند تا آن را روی زمین بگذارند. فکر می‌کنم این موضوع برای همه نوازندگان این ساز یک بار اتفاق افتاده باشد. اما دلیل این اشتباه چیست؟ دلیل آن این است که هر دو ساز ویولن و ویولن سل، از طراحی ای بسیار شبیه به هم برخوردار هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از افراد این دو ساز را با یکدیگر اشتباه بگیرند. اما چگونه تفاوت میان سازهای ویولن و ویولن سل را تشخیص دهیم؟

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع خرید ساز ویولن

اصلی‌ترین تفاوت میان سازهای ویولن و ویولن سل، در اندازه آن‌هاست. برای نواختن ویولن سل باید ساز را بر روی زمین قرار داده و بر روی یک صندلی نشسته و به این ترتیب به نوازندگی بپردازید.

به طور عمده اگر اجراهایی که در آن از ویولن سل استفاده شده را مشاهده کنید، مشاهده می‌کنید که عموما نوازنده‌ها این ساز را در میان پاهای خود قرار می‌دهند و آن را می‌نوازند در حالی که نوازنده‌های ویولن ساز خود را در دست خود می‌گیرند و انتهای ساز خود را به چانه خود تکیه می‌دهند.

مشاهده لیست قیمت ویولن در فروشگاه اینترنتی سازکالا

تفاوت در صدا

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد تفاوت این دو ساز در نظر داشته باشید، اکتاوهای صدایی است. هنگامی که با ویولن سل یک قطعه را می‌نوازید، صدایی که دریافت می‌کنید صدایی بسیار بم و در اکتاوهای پایین است. این به این دلیل است که در ابتدا (و همچنان) از ویولن سل به عنوان یک ساز بیس استفاده می‌شود و در بسیاری از ارکسترال‌های بزرگ، این ساز بیشتر برای نواختن نت‌های بم قطعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما این تمام تفاوت میان سازهای ویولن و ویولن سل نیست؛ در ادامه این مقاله، به تفاوت‌های عمده دیگری نیز اشاره می‌کنیم و این دو ساز را به شکل دقیق‌ترین مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

تفاوت در اندازه ویولن و ویولن سل

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم تفاوت اصلی میان دو ساز ویولن سل و ویولن در اندازه بدنه آن‌ها می‌باشد. اما جالب است بدانید که این دو ساز، از اندازه‌های مختلفی در میان سازهای خود نیز برخوردار هستند. به این معنا که هنگامی که می‌خواهید یک ویولن عادی تهیه کنید، سایزها و اندازه‌های گوناگونی برای شما در نظر گرفته می‌شود که می‌توانید از میان آن‌‌ها با توجه به سلیقه و نیاز خود، ساز مورد نظر خود را تهیه کنید. این موضوع در مورد ویولن سل نیز صدق می‌کند.

اندازه های ویولن
ویولن
اندازه های ویولن سل
ویولنسل

هر دو ساز ویولن و ویولن سل در سایزهای فول سایز، ⅞ ، ¾ و ½ در بازار وجود دارند. برخی از شرکت‌ها همچنین سازهایی با اندازه کوچک‌تر را برای کودکان به بازار عرضه کردند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هر چه اندازه ساز کوچک‌تر باشد، طول دسته و در نتیجه کشش سیم نیز کاهش پیدا می‌کند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا صدایی که از ساز دریافت می‌کنید صدایی تیزتر باشد.

برای آن که مقایسه میان این دو ساز منطقی باشد، ما از یک ویولن عادی در اندازه فول سایز و یک ویولن سل در اندازه فول سایز استفاده کردیم و آن‌ها در ویژگی‌های مختلف خود با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. اگر یک ویولن عادی را در اندازه فول سایز اندازه بگیرید، متوجه می‌شوید که اندازه آن برابر با ۲۳ اینچ یا ۵۸.۴۲ سانتی متر است. این در حالی است که اگر یک ویولن سل در اختیار داشته باشیم و آن را اندازه گیری کنیم، به عدد ۴۷.۶ اینچ یا ۱۲۰.۹ سانتی متر می‌رسیم.

به زبان ساده‌تر، اندازه و طول یک ویولن سل، ۲ برابر یک ویولن عادی می‌باشد. اما تفاوت اندازه این دو ساز تنها در طول آن‌ها نیز بلکه یک ویولن سل سازی است که از نظر عرض، و قطر نیز نسبت به یک ویولن عادی از ابعاد بیشتری برخوردار است.

مطلب پیشنهادی : تفاوت های بین ویولن و فیدل

متریال استفاده شده برای ساخت بدنه

متریال استفاده شده برای ساخت بدنه

ممکن است با خود فکر کنید که برای ساخت این دو ساز، از متریال مختلفی استفاده می‌شود. اما باید بدانید که تمامی سازندگان و یا شرکت‌هایی که به ساخت این سازها می‌پردازند، برای ساخت آن‌ها از ترکیب انواع چوب‌ها استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا ترکیب این چوب‌ها بسیار شبیه باشد. در نظر داشته باشید که تفاوت در ترکیب چوب‌ها کاملا بستگی به سازنده و یا شرکتی دارد که این سازها را تولید می‌کند.

تفاوت ویولن و ویولن سل در نوع کوک کردن

هر دوی این سازها از ۴ عدد سیم برخوردار هستند اما اندازه این سیم و به اصطلاح گیج آن‌ها بسیار متفاوت است. از طرف دیگر، کوک کردن هر کدام از این سازها به شکل خود منحصر به فرد است. برای مثال در یک کوک استاندارد برای ویولن سل، به ترتیب از ضخیم‌ترین سیم تا نازک‌ترین سیم باید سیم‌ها را به نت‌های لا، ر، سل و دو کوک کنید.

در حالی که همین ترتیب برای یک ویولن عادی به ترتیب سل، ر، لا و می می‌باشد. اگر سیم سل را بر روی هر دو ساز گوش دهید، متوجه می‌شوید که سیم سل استفاده شده بر روی ساز ویولن سل یک اکتاو از ساز ویولن بم‌تر است.

تفاوت در آرشه

تفاوت در آرشه

این دو ساز نه تنها در زمینه اندازه بدنه، بلکه در زمینه آرشه نیز با یکدیگر متفاوت است. آرشه ای که برای ویولن سل استفاده می‌شود در اندازه کوچک‌تر است و قسمت بیشتری از آن را موی آرشه تشکیل می‌دهد که این موضوع در ویولن‌های عادی، برعکس است.

مطلب پیشنهادی: معرفی و راهنمای جامع خرید ویولنسل

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت سازهای ویولن و ویولن سل پرداختیم. اگر در مورد نحوه نوازندگی و یا تفاوت‌های اصلی این دو ساز سوالی برایتان بوجود آمده باشد، با خواندن این مقاله می‌توانید به جواب سوالات خود دست پیدا کنید. در صورتی که قصد خرید ویولن سل را دارید برای مشاهده قیمت ویولن سل می توانید روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

برچسب ها :     
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *