×

رزین، کلیفون یا کلوفون چیست و چگونه ساخته می شود؟

کلیفون یا کلوفون چیست

اگر شما یک نوازنده ویولن باشید و یا به نوازندگی با این ساز علاقه داشته باشید، حتما مشاهده کرده‌اید که نوازندگان حرفه‌ای این ساز، یک یک ماده خاصی را به آرشه خود می‌زنند. این ماده رزین یا کلوفون نام دارد و یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای نوازندگی ساز ویولن و یا دیگر سازهای زهی به آن نیاز دارید. در ادامه این مقاله، در مورد اینکه رزین، کلیفون یا کلوفون چیست و چگونه ساخته می‌شود صحبت می‌کنیم و به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید تجربه ای فوق العاده هنگام نوازندگی با ساز خود داشته باشید. با سازکالا همراه باشید.

رزین، کلیفون یا کلوفون چیست؟

کلیفون یا کلوفون چیست

رزین ویولن در واقع ماده ای است که شرکت‌های تولید کننده آن، آن را از درخت رزین به دست می‌آورند که شباهت زیادی به شهد درخت دارد. تولید کنندگان رزین برای به دست آوردن ماده ای که بتوان آن را برای استفاده برای آرشه ویولن، نیاز دارند تا این ماده را به مقدار زیاد مورد سابش قرار دهند و پس از آن، به ماده ای پودر مانند دست پیدا می‌کنند که مناسب استفاده برای آرشه سازهای زهی می‌باشد.

هنگامی که از یک فروشگاه موسیقی، rosin تهیه می‌کنید، عموما این ماده پودر مانند به شکل یک کیک کوچک به شما تقدیم می‌شود که به همراه آن، یک دستمال مخصوص نیز در نظر گرفته شده است. از طرفی اما، برخی شرکت‌ها رزین‌های خود را به شکل مربع تولید می‌کنند و جعبه ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود، جعبه ای پلاستیکی و یا چوبی می‌باشد. همچنین در نظر داشته باشید که رزین در رنگ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود و رزین‌هایی به رنگ زرد و یا سبز تا قهوه ای در بازار وجود دارند.

برای مشاهده قیمت ویولن به زیر منو ویولن در فروشگاه معتبر سازکالا مراجعه کنید

چرا آرشه‌ها به رزین نیاز دارند؟

پیش از آن که به این سوال پاسخ دهیم، باید با مکانیزم ساز ویولن آشنا باشید. هنگامی که بخواهید با ساز خود به نوازندگی بپردازید، باید آرشه را بر روی سیم‌های ساز خود بکشید و به این ترتیب، لرزشی را بر روی سیم به وجود می‌آورید که باعث می‌شود تا نت مورد نظر شما باز تولید شود. حال اگر آرشه ای را استفاده کنید که رزین نخورده باشد، به هیچ عنوان نمی‌توانید صدایی از آن به دست آورید! (شاید تجربه استفاده از آرشه‌های جدید را هنگامی که رزین نخورده باشند داشته باشید)

به زبان ساده‌تر، استفاده از رزین این امکان را برای شما به ارمغان می‌آورد که موهای آرشه را به ماده ای چسبناک و پودر مانند آغشته کنید تا به این ترتیب، این موها به راحتی بر روی سیم‌های ویولن سایش پیدا کنند و باعث لرزش آن‌ها شوند. موهای آرشه در حالت عادی بسیار نرم هستند و بر روی سیم‌های ویولن لیز می‌خورند بنابراین نیاز دارید تا این موها را به ماده ای آغشته کنید تا سیم‌ها به موی آرشه شما بچسبد.

چه مقدار رزین باید برای آرشه استفاده کرد؟

چه مقدار رزین باید برای آرشه استفاده کرد؟

بسیاری از نوازندگان و یا مدرسین ساز ویولن، نظر‌های مختلفی در این مورد دارند اما به عنوان یک قانون کلی، شما باید چند بار آرشه خود را بر روی رزین بکشید تا مطمئن شوید تمام سطح موی آرشه به رزین آغشته شده است.

بسیاری از نوازندگان مبتدی، هنگامی که می‌خواهند به آرشه ساز خود رزین بزنند، یا خیلی کم از این ماده استفاده می‌کنند و یا با استفاده بیش از حد آن، نوازندگی را برای خود مشکل می‌کنند. یکی از بهترین کارها برای آن که بتوانید به مقدار لازم به آرشه خود رزین بزنید، این است که هر بار که ساز را از درون کیس خارج کردید، آرشه را برداشته و آن را به رزین آغشته کنید.

در ادامه مقاله رزین، کلیفون یا کلوفون چیست و چگونه ساخته می‌شود با ما همراه باشید.

چگونه از رزین خود مراقبت کنیم و برای مدت طولانی تری از آن استفاده کنیم؟

یکی از نکاتی که باید هنگام نگهداری رزین به آن توجه کنید، این است که همانند ویولن خود، بهتر است تا رزین را نیز در دمای اتاق قرار دهید. یکی از کارهایی که بسیاری از نوازندگان حرفه‌ای انجام می‌دهند این است که رزین خود را درون کیس ویولن قرار می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید همواره به آن دسترسی داشته باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که رزین را در یک محفظه و یا کیس جداگانه قرار دهید و سپس آن را درون کیس ساز خود قرار دهید تا به این ترتیب، مقداری از این پودر داخل کیس شما نریزد.

در نظر داشته باشید که رزین، نگهداری بسیار دقیقی می‌خواهد و اگر به خوبی از آن استفاده نکنید، ممکن است غیر قابل استفاده باشد. رزین‌ها ممکن است به قطعات کوچک‌تر بشکند و یا به شکل کامل ترک بردارد. همچنین در نظر داشته باشید که اگر این ماده را در محیط‌های بسیار گرم قرار دهید، به احتمال بسیار بالا احتمال ذوب شدن آن وجود دارد.

حال اگر رزین شما شکسته باشد، نیازی به نگرانی نیست. شما می‌توانید به راحتی از یک رزین شکسته شده همانند یک رزین عادی استفاده کرده و آرشه خود را به آن آغشته کنید.

هر چند وقت یکبار باید رزین خود را تعویض کنیم؟

هر چند وقت یکبار باید رزین خود را تعویض کنیم؟

اگر نوازنده‌های حرفه‌ای را دیده باشید، متوجه می‌شوید که این افراد عموما رزین‌های خود را سالی یکبار عوض می‌کنند و رزینی تازه برای ساز خود خریداری می‌کنند. اما برای نوازندگان مبتدی و یا نوازنده نیمه حرفه‌ای، نیازی به نگرانی از بابت تعویض رزین وجود ندارد.

با این که رزین تازه برای بسیاری از نوازندگان حرفه‌ای، نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود، اما در نظر داشته باشید که برای نوازندگان مبتدی و یا سطح متوسط، تفاوتی میان رزین کهنه با رزین تازه وجود ندارد و با استفاده از هر کدام می‌توانید به راحتی به نوازندگی بپردازید و تمرین‌‌های خود را انجام دهید.

بیشتر بدانیم : روش صحیح کلیفون زدن به آرشه ویولن

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا به موضوع رزین، کلیفون یا کلوفون چیست بپردازیم و شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم. این ماده، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که نوازندگان مبتدی ویولن به آن توجه نمی‌کنند و حال با دانستن مطالبی که در این مقاله گفته شد و با استفاده از رزین، می‌توانند صدایی به مراتب بهتر از ساز خود دریافت کنند.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *