×

روش صحیح کلیفون زدن به آرشه ویولن

روش صحیح کلیفون زدن

کاربرد کلیفون به چه شکل است؟

استفاده از کلیفون و یا رزین برای آرشه ویولن، یکی از کارهایی است که اگر برای اولین بار به عنوان یک نوازنده ویولن انجام می دهید، حس بسیار خوبی خواهد داشت. نوازندگان سازهای زهی عموما نه تنها باید بیشتر زمان خود را صرف یادگیری قطعات جدید، تمرین کردن و یا تقویت حافظه عضلانی خود کنند، بلکه باید زمانی را نیز به مراقبت و تمیز کردن ساز و آرشه خود اختصاص دهند تا همواره بهترین صدای ممکن را از ساز خود دریافت کنند.

برای کلیفون زدن به آرشه ویولن ، همانند بسیاری از کارهای مربوط به ساز، بهتر است تا دانش کافی داشته باشید تا به بهترین شکل ممکن به آرشه خود کلیفون یا رزین بزنید. باید در نظر داشته باشید که از چه رزینی استفاده می کنید، چه مقدار باید به آرشه خود رزین بزنید و روش درست کلیفون زدن به ویولون به چه شکلی است.

پس از مدتی اما به عنوان یک نوازنده شما می توانید به طور چشمی به درستی مقدار رزین مورد نیاز را تخمین بزنید. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش صحیح این کار آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید صدای مورد نظر خود را به دست آورید. در ادامه با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : آموزش کوک کردن ویولن

۱- از کلیفون مناسب برای ساز خود استفاده کنید

کلیفون‌ها مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها برای سازهای به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی، تراکم و چسبندگی کلیفون‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و همین موضوع باعث می شود تا برای ساز خود، گزینه‌های مختلفی در اختیار داشته باشید.

به طور کلی، کلیفون‌هایی که رنگ آن‌ها تیره تر است، چسبندگی و تراکم بیشتر دارند و برای سازهای بزرگ تر همانند ویولن سل مناسب هستند. این در حالی است که کلیفون‌هایی که از رنگ روشن تر بهره می برند، از چسبندگی و تراکم کمتری برخوردار هستند و همین موضوع باعث می شود تا نوازندگان سازهایی همانند ویولن و یا ویولا، از این کلیفون‌ها استفاده کنند.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، شرایط آب و هوا و محیطی است که در آن به تمرین می پردازید. همانند ساز شما، کلیفون نیز در شرایط آب و هوایی مختلف، عملکرد مختلفی خواهد داشت. بنابراین اگر در محیطی بسیار گرم و یا شرجی هستید، باید کلیفون متفاوتی را تهیه کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که پس از خریدن کلیفون، آن را درون کیس ساز خود قرار دهید تا در مقابل رطوبت هوا از آن محافظت کنید.

۲- اگر آرشه جدیدی تهیه می کنید، مطمئن شوید که پیش تر کلیفون نخورده است

هنگامی که ساز و یا آرشه خود را تهیه می کنید، ایده بسیار خوبی است که از فروشنده بپرسید که آیا آرشه کلیفون خورده است یا خیر. دلیل آن این است که موی آرشه‌های جدید نیاز به کلیفون دارند تا بتوانید به راحتی با آن‌ها به تمرین بپردازید و اگر تاکنون کلیفون نخورده باشند، باید با دقت بیشتری این کار انجام شود. اما اگر آرشه شما کلیفون خورده باشد، می توانید بارها با آن به تمرین بپردازید، پیش از آن که نیاز به کلیفون زدن دوباره به آن وجود داشته باشد.

آرشه‌هایی که موی آن‌ها پیش تر رزین خورده باشد، نهایتا با چهار پنج بار کشیده شدن، حس نرمی را به شما ارائه می دهند. اما اگر آرشه شما تاکنون کلیفون نخورده باشد، باید از پایین ترین نقطه مو، تا بالاترین نقطه آن نزدیک به چهل یا پنجاه بار کشیده شود تا بتوانید همان حس مناسب را دریافت کنید.

۳- سطح براق کلیفون جدید خود را بتراشید

هنگامی که کلیفون جدید تهیه می کنید، سطح روی آن بسیار نرم و براق است. اما این موضوع همچنین به این معناست که رزین زیری آن، دیر تر به موی آرشه شما می چسبد. به همین دلیل، یکی از راهکارها این است که با استفاده از یک چاقوی پلاستیکی، به آرامی سطح رویه آن را بتراشید. (این کار را به آرامی انجام دهید، به هیچ عنوان فشار زیادی بر روی کلیفون نیاورید.) پس از انجام این کار، سطح کلیفون مقداری کدر می شود و براق بودن خود را از دست می دهد.

هنگامی که سطح به این نقطه رسید، می توانید به راحتی به آرشه خود کلیفون بزنید.

تراشیدن سطح براق کلیفون

۴- نه خیلی کم، نه خیلی زیاد

یکی از اولین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان به موی آرشه خود دست نزنید. زیرا چربی دست شما به داخل موی آرشه نفوذ می کند و این موضوع باعث می شود تا چسبندگی کلیفون ضعیف تر عمل کند.

اما این که هر چند وقت یکبار باید به آرشه خود کلیفون بزنید نیز یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. به طور کلی، هر نوازنده باید پس از ۴ الی ۶ ساعت نواختن با ساز خود، به آرشه خود کلیفون بزند. به عبارت دیگر، اگر هفته ای دو بار این کار را انجام دهید، می توانید صدای بسیار خوبی را در اختیار داشته باشید.

مطلب پیشنهادی : نحوه تولید صدا در ویولن

۵- چه مقدار کلیفون زدن برای آرشه کافی است؟

برای آن که بهتر این موضوع را درک کنید، مقدار کلیفون را به چهار قسمت تقسیم کرده ایم.

هیچ کلیفونی به آرشه زده نشده باشد: اگر هیچ کلیفونی به آرشه زده نشده باشد، متوجه می شوید که برای نواختن باید آرشه را بر روی سیم‌ها فشار دهید.

مقدار کلیفون کم: اگر مقدار کلیفون کم باشد، صدای نسبتا مناسبی دریافت می کنید اما آرشه گاهی بر روی سیم گیر می کند و کاملا روان نیست.

کلیفون مناسب: اگر به اندازه مناسب به آرشه خود کلیفون بزنید (عموما چهار تا پنج بار کشیدن آرشه بر روی کلیفون) آرشه به روانی بر روی سیم‌‎ها حرکت می کند و صدایی گرم و زیبا دریافت می کنید.

کلیفون بیش از حد: اگر بیش از اندازه به آرشه خود کلیفون زده باشید، حس می کنید که آرشه شما مقدار چسبناک شده است و بر روی سیم‌های مختلف گیر می کند. همچنین حرکت دادن آرشه مقداری مشکل می شود و صدایی که از ساز خود دریافت می کنید، صدایی بسیار تیز و گوش خراش می باشد.

کلیفون زدن به آرشه باید جزوی از روتین تمرینی شما برای ساز ویولن باشد و با تمرین، می توانید به درستی آن را اجرا کنید و با ساز خود را به بهترین شکل ممکن تمرین کنید.

سخن پایانی

در این مقاله ما شرایط کلیفون زدن به آرشه ویولن را بررسی کردیم.برای اطلاع بیشتر مقاله چگونه ازسازهای زهی و لوازم جانبی خود مراقبت کنیم؟ را مطالعه کنید.

روش مراقبت از ساز های زهی

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “روش صحیح کلیفون زدن به آرشه ویولن
  • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۴:۴۶ ب٫ظ

    مقاله خوبی بود اما توضیح ندادید که اصلا کلیفون چی هست؟

    پاسخ
    • مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ at ۳:۵۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      کلیفون یه مادس که روی ارشه زده میشه تا اصطکاک رو زیاد کنه و باعث تولید صدا بشه

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهار =