×

چگونه از ویولن / ویولا / ویولنسل و لوازم جانبی خود مراقبت کنیم؟

نوازندگان حرفه‌ای در انواع سازها، این موضوع را به خوبی می‌دانند که برای این که بتوانند برای مدت طولانی از سازهای حرفه‌ای خود استفاده کنند، باید به خوبی از آن محافظت کنند. اما این نکته برای سازهای زهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین ترتیب، یکی از نکات بسیار مهمی که نوازندگان مبتدی باید در نظر داشته باشند، این است که به خوبی از ساز خود مراقبت کنند و طول عمر آن را تا حد امکان بیشتر کنند تا بتوانند برای سال‌ها از صدای ساز خود لذت ببرند و با نگهداری ویولن بروی نوازندگی خود نیز تاثیر خواهید گذاشت.

تاثیر نگهداری در یادگیری ساز

از طرفی، این که به درستی بتوانید از ساز خود مراقبت کنید، در یادگیری شما نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت. برای مثال، پیش از آن که مشکلی برای ساز شما پیش بیاید، می‌توانید مشکل را برطرف کنید و به این ترتیب، هیچ مشکلی در ساز شما نمی‌تواند در نحوه نوازندگی شما تاثیر منفی بگذارد.

اگر ساز شما در شرایط نامناسبی نگهداری و مراقبت شود باعث می‌شود تا از حالت استاندارد خود خارج شود و نیاز به رگلاژ داشته باشد. این بدترین اتفاق نیست! گاهی اوغات نگهداری نامناسب باعث می‌شود تا ساز شما دیگر قابل نواختن نباشد. به طور کلی بهترین ویژگی یک ساز خوب راحتی نواختن با آن و خوش دستی آن است. اگر یک ساز بسیار خوش صدا باشد اما به خوبی تنظیم نباشد کارایی زیادی نخواهد داشت به همین دلیل نگهداری از سلامت ساز اهمیت بسیار بالایی دارد.

ویولن خود را در کیس قرار دهید

همچنین اگر ساز شما ایرادی داشته باشد و صدای مورد نظر شما را تولید نکند، انگیزه و علاقه شما نسبت به تمرین نیز کاهش می‌یابد. در این مقاله قصد داریم را روش‌های مختلفی را به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید از ویولن خود به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید. با سازکالا در ادامه همراه باشید.

نگهداری از ویولن

یکی از قوانینی که از همان ابتدا باید از آن پیروی کنید، این است که پس از تمرین ساز خود را در امن‌ترین جای ممکن، که کیس آن محسوب می‌شود، قرار دهید. ویولن سازی است که از بدنه چوبی بهره می‌برد و دما و همچنین رطوبت اتاق بر روی صدا و سلامت آن تاثیر مستقیم دارد. هوای شرجی و یا هوای بسیار خشک، می‌توانند ساز شما را به طور کامل نابود کنند، بنابراین همواره سعی کنید تا ساز خود را پس از هر بار نواختن، درون کیس آن قرار دهید.

قوانین نگهداری ویولن

  • کیس‌هایی که برای ویولن طراحی شده‌اند، از صدمه دیدن ساز جلوگیری می‌کنند. بنابراین همواره ساز و آرشه خود را درون کیس قرار دهید.
  • هیچ گاه ساز خود را در محیطی بسیار سرد یا بسیار گرم قرار ندهید.
  • سعی کنید برای محل نوازندگی خود یک سیستم تهویه مناسب نصب کنید تا دما و مقدار رطوبت را کنترل کنید.
  • هنگام قرار دادن ساز درون کیس، از اصابت نکردن وسایل مختلف به آن اطمینان حاصل کنید. بسیاری از کیس‌ها از پارچه ای برای قسمت‌های زیری و رویه ساز بهره می‌برند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • موی آرشه خود را هنگام قرار دادن در داخل کیس کمی شل کنید تا فشار اضافی بر روی آرشه وارد نشود.

تمیز کردن ویولن

تمیز کردن ویولن

رنگی که برای رویه ویولن‌ها در نظر گرفته می‌شود، رنگ بسیار حساسی است که مستقیما بر روی چوب بدنه ساز قرار داده می‌شود. این رنگ علاوه بر این که برای ویولن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای ساخت گیتارها و همچنین دیگر سازهای آکوستیک نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته ای که وجود دارد این است که این رنگ به گرد و خاک و همچنین جرم‌هایی که به دلیل نوازندگی مکرر ایجاد می‌شود بسیار حساس است و این موضوع می‌توانید به طور مستقیم بر روی صدای ساز شما تاثیر بگذارد. پیشنهاد ما به شما این است که پس از آن که ساز خود را نواختید، حتما با یک دستمال نرم بدنه ساز را تمیز کنید. مقاله ی تحت عنوان تمرین برای قوی کردن انگشت چهارم در ویولن را مطالعه فرمایید.

در ادامه مقاله روش نگهداری از ویولن ویولا و ویولنسل با ما همراه باشید.

قوانین تمیز کردن ویولن

  • پس از هر بار نواختن ساز، با یک دستمال نرم رویه بدنه ساز و سیم‌های خود را تمیز کنید.
  • از این دستمال برای تمیز کردن دیگر قسمت‌های بدنه ساز استفاده نکنید زیرا با این کار، جرم پاک شده توسط دستمال را به دیگر نقاط ساز خود منتقل می‌کنید.
  • با احتیاط کامل، می‌توانید از الکل خالص برای تمیز کردن بدنه یا سیم استفاده کنید. الکل می‌تواند به بدنه و رنگ ساز آسیب برساند بنابراین از کمترین مقدار ممکن استفاده کنید.
  • هیچ گاه از تمیز کننده‌های چوب برای ساز خود استفاده نکنید زیرا باعث از بین رفتن آکوستیک ساز و ضعیف شدن چسب‌های بدنه می‌شود.

کوک کردن ویولن

کوک کردن ویولن برای نگهداری از ویولن

یکی از نکات مربوط به سازهایی که از سیم بهره می‌برند، این است که همواره با صدای نت لا آشنا باشید که به طور عمومی بسیار از افراد آن را با فرکانس ۴۴۰ هرتز می‌شناسند. هنگامی که از تیونرهای مختلف استفاده می‌کنید، سعی کنید تا ابتدا نت لا را کوک کرده و سپس دیگر نت‌ها همانند سل، ر و می را کوک کنید. در نظر داشته باشید که علاوه برای تیونرهای دیجیتالی یا اپلیکیشن‌هایی که برای گوشی‌های موبایل تولید شده است، با کمی تمرین گوش می‌توانید سیم‌های خود را خوبی کوک کنید. بهترین روش برای یادگیری ویولن را می‌دانید؟

  • لغزیدن سرکوک‌ها عادی است. اگر هنگام کوک کردن سرکوک شما لغزید نگران نباشید.
  • اگر سرکوک‌های شما سفت شده اند می‌توانید از روغن مخصوص برای نرم کردن آن‌ها استفاده کنید.

تعویض سیم ها

تعویض سیم

فرقی نمی‌کند که چقدر مراقب ساز خود باشید، باید در نظر داشته باشید که پس از مدتی باید سیم‌های ساز و یا موی آرشه خود را عوض کنید. زیرا سیم ها و آرشه بعد از مدتی کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند.

سیم ساز

در مورد سیم ساز، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که طول عمر آن را تعیین می‌کنند. از این موارد می‌توانید به محیطی که در آن به نوازندگی می‌پردازید، مقدار عرق دستان شما، مقدار تمرین شما و دیگر موارد مختلف اشاره کرد.

اما به طور کلی، برای ساز ویولن و ویولا پیشنهاد ما تعویض سیم هر ۳ تا ۶ ماه و برای ساز ویولنسل پیشنهاد ما تعویض سیم هر شش ماه تا یکسال است. این مدت زمانی اما برای افرادی است که به طور مداوم به نوازندگی می‌پردازند.

آرشه

در مورد آرشه اما، به طور کلی هر چند ماه یکبار باید موی آرشه خود را تعویض کنید. این موضوع برای بسیاری از نوازندگان بین ۶ ماه تا یکسال اتفاق می‌افتد. اما اگر نکات زیر را در آرشه خود دیدید، موی آن را زودتر از موعد عوض کنید.

  • موهای بسیاری از روی آرشه کنده شده باشند.
  • موها تیره و کثیف شده باشند.

همچنین، از شستن آرشه و به خصوص موی آن خودداری کنید زیرا این کار تنها به آرشه شما آسیب می‌زند و تاثیر مثبتی نخواهد داشت. امیدواریم مقاله روش نگهداری از ویولن و ویولا و ویولنسل برای شما عزیزان مفید بوده باشد. پیشنهاد می‌کنیم که راهنمای خرید ساز ویولن را مطالعه فرمایید تا به راحتی خرید خود را انجام دهید. همینطور در صورتی که قصد خرید ویولن سل را دارید برای مشاهده قیمت ویولن سل می توانید روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “چگونه از ویولن / ویولا / ویولنسل و لوازم جانبی خود مراقبت کنیم؟
  • خرداد ۲۷, ۱۴۰۲ at ۴:۲۲ ب٫ظ

    ممنون واقعا، کاش کوک کردن ویولن هم یاد میدادید

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 18 =