×

بهترین روش ها برای یادگیری ساز ویولن

نکاتی برای تمرین و یادگیری سریع ویولن

فرقی نمی‌کند که شما یک نوازنده ویولن مبتدی باشید و یا یک نوازنده حرفه ای، در هر دو حالت، راه‌هایی برای پیشرفت در نوازندگی وجود دارد، اما نکته ای که شاید آن را بسیار شنیده باشید این است که برای پیشرفت در یک کار خاص، باید بسیار تمرین کنید. در این مقاله قصد داریم تا بهترین روش ها برای یادگیری ساز ویولن را به شما نشان دهیم که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید سریعا در نوازندگی ویولن پیشرفت داشته باشید. با ما همراه باشید.

ابتدا برای خود یک روتین در نظر بگیرید

اگر برای تمرین و نوازندگی خود یک روتین منظم در نظر بگیرید، پیشرفت بسیار فوق العاده ای را مشاهده می‌کنید. حال نکاتی را برای شما آماده کرده ایم که می‌تواند در ساخت این روتین به شما کمک کند.

مطالب پیشنهادی: راهنمای جامع خرید ساز ویولن

بهترین روش ها برای یادگیری ساز ویولن

۱- هر روز در یک ساعت خاص تمرین کنید. اگر در طول روز، در یک ساعت مشخص به تمرین بپردازید، این موضوع باعث می‌شود تا کمتر از زیر بار تمرین فرار کنید.

۲- از یک اپلیکیشن برای کنترل و ضبط تمرین‌های خود استفاده کنید تا متوجه ایرادات و یا کاستی‌های خود شوید. می‌توانید برای این کار از نرم افزارهای Music Journal یا Practice Center استفاده کنید.

۳- برای این که گوش خود را به صدای کوک شده عادت دهید، بهتر است قبل از شروع هر تمرین، ویولن خود را کوک کنید. نرم افزارهای زیادی برای کوک کردن سازها وجود دارند اما پیشنهاد ما نرم افزارهای Cleartune و Tuner Lite می‌باشد.

۴- تمامی برگه‌های نت خود را در یک جا قرار دهید و از آن‌ها نگه داری کنید. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید در هر تمرین، آن‌ها را به راحتی پیدا کنید.

۵- همیشه در کنار برگه نت‌های خود مداد به همراه داشته باشید تا بتوانید نکاتی را که به ذهنتان می‌رسد بر روی آن‌ها یادداشت کنید.

۶- از یک پایه نت هنگام تمرین استفاده کنید. این موضوع نه تنها باعث می‌شود تا راحت‌تر به نوازندگی بپردازید، بلکه به نحوه ایستادن شما نیز کمک شایانی می‌کند و باعث می‌شود تا بتوانید نواختن همراه با خواندن نت را به مرور بیاموزید.

اگر زمانی برای تمرین ندارید، بهتر است با استفاده از نکاتی که گفته شد یک روتین ۱۵ دقیقه ای برای خود ایجاد کرده و با استفاده از آن به تمرین بپردازید.

نکات کلیدی در تمرین ویولن

نکاتی که در ادامه برای شما آماده کرده ایم به شما کمک می‌کند که بتوانید از زمان تمرین خود بیشترین استفاده را ببرید.

بهترین روش ها برای یادگیری ساز ویولن

۱- قبل از هر تمرین گرم کنید. این موضوع باعث می‌شود تا دستان شما آماده تمرین شود و باعث می‌شود که تمرین‌های بهتری را تجربه کنید.

۲- از مترونوم استفاده کنید. این نکته باعث می‌شود تا بتوانید در تمپوهای مختلف به تمیزترین شکل ممکن به نوازندگی بپردازید. مترونوم بهترین دوست شما هنگام تمرین کردن می‌باشد.

۳- تمرین‌های خود را ضبط کنید. لازم نیست که ضبط‌هایی که انجام داده اید را برای کسی ارسال کنید. اما این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید نقاط ضعف خود را متوجه شوید و سعی کنید آن‌ها را در تمرینات بعدی برطرف کنید.

۴- با دقت از Rosin استفاده کنید. استفاده زیاد از Rosin هنگام تمرین باعث می‌شود تا صدای نا خوشایندی از ساز دریافت کنید، در حالی که استفاده کم از آن باعث می‌شود تا نوازندگی برایتان دشوارتر شود.

۵- با دوستان خود به نوازندگی بپردازید. انجام کارها با دوستان بسیار لذت بخش است و تمرین ویولن نیز مستثنی نیست. پس از این که تمرین‌ها و روتین خود را انجام داده اید، می‌توانید با یکی از دوستان خود به نواختن و یا کاور کردن یکی از آهنگ‌های مورد علاقتان بپردازید. حتی می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و به انجام Duo یا دو نوازی بپردازید. تمرین کردن با دیگر نوازنده‌ها تاثیر فوق العاده ای بر روی پیشرفت شما دارد.

۶- با جمعی از نوازندگان دیگر به نوازندگی بپردازید. این موضوع کمی با نکته قبلی متفاوت است زیرا در این صورت می‌توانید به نوازندگی با سازهای دیگر نیز بپردازید. این شرایط باعث می‌شود تا بتوانید گام‌ها، تمپوها و دیگر نکاتی را که تمرین کرده اید را به کار بگیرید تا بتوانید یک تنظیم فوق العاده را تولید کنید.

نحوه انجام تمرین ها

قبل از اینکه برای تمرین خود برنامه ریزی کنید حتما دقت کنید تا اقدامات اولیه را به درستی انجام داده اید مانند گرفتن ساز و آرشه در دست و انگشت گذاری بر روی دسته! این موارد شاید سطحی به نظر بیایند اما در کیفیت و بازدهی تمرین شما بسیار تاثیر گذارند. علاوه بر این اگر از ابتدا به اصلاح آن‌ها نپردازید بعدها دچار عادت به این ایرادات خود می‌شوید و این موضوع را سخت‌تر خواهد کرد. در تصویر زیر می‌توانید استانداردهای گرفتن ساز و انگشت گذاری را مشاهده نمایید.

نحوه انجام تمرین ها
نحوه انجام تمرین ها (بهترین روش)

تمرین کردن ویولن یک اصطلاح کلی است در صورتی که می‌توان آن را به تمرین‌های کوچک تر تقسیم کرد و سپس با اجرای هر کدام از آن‌ها به نتیجه بسیار فوق العاده ای دست پیدا کرد.

۱- شروع به نواختن گام‌ها کنید تا به این ترتیب بتوانید رگلاژ ساز خود را تنظیم کنید.

۲- برای گرم کردن دستی که با آن آرشه را می‌گیرید، هر نت در گامی که می‌نوازید را ابتدا با ارزش ریتمیک سیاه بنوازید. سپس می‌توانید همان نت‌ها را با ارزش ریتمیک چنگ و دولا چنگ بنوازید تا دست راستتان گرم شود.

۳- برای تمرین آرشه کشیدن بر روی ویولن، بهتر است تا ابتدا یک سیم را با آرشه بنوازید. سپس این کار را با دو سیم به صورت همزمان انجام دهید. (تکنیک Double Stop)

۴- اگر در اجرای تکنیکی به مشکلی برخوردید بهترین راه، بازگشت به کتاب‌های آموزش مبتدی ویولن است. در این صورت می‌توانید آن تکنیک را به صورت کامل یاد بگیرید تا مشکلتان بر طرف شود.

راه هایی برای جذاب کردن تمرین ویولن

یکی دیگر از بهترین روش ها برای یادگیری ساز ویولن که می‌توانید انجام دهید تا به این وسیله، لذت بیشتری از نوازندگی ببرید، این است که بازی‌هایی را به روند تمرین خود اضافه کنید. در این صورت تمرین‌ها بسیار لذت بخش تر خواهند بود و همچنین می‌توانید با انجام این بازی‌ها، خود را سرگرم کنید.

آموزش-ساز-ویولن

۱- می‌توانید برای تنوع، انواع تمرین‌های خود را بر روی کاغذ بنویسید و هر روز چند تا از این کاغذها را به صورت تصادفی از داخل ظرفی خارج کنید. به این صورت می‌توانید در روزهای مختلف تمرین‌های مختلفی را داشته باشید.

۲- یکی از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که برگه نت‌های خود را بر روی قسمت چپ استند خود قرار دهید. پس از آن، هرگاه که توانستید یک قطعه را بدون اشکال بنوازید آن را به قسمت راست استند منتقل کنید. سپس اگر اشتباهی داشتید، همه برگه‌های راست را به قسمت چپ منتقل سپس دوباره آن‌ها را بنوازید. هدف از این بازی این است که بتوانید حداقل سه قطعه را بدون هیچ اشتباهی بنوازید.

۳- کتاب Music Magic’s Violin Activity Book شامل بازی‌های جذابی است که می‌توانید از آن هنگام تمرین بهره بگیرید.

۴- کتاب Games – Workbook for Strings شامل بازی‌هایی است که هدف آن‌ها تمرین سازهای زهی می‌باشد.

در کلاس های آنلاین شرکت کنید

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به سراغ سایت‌های مختلف بروید و با استفاده از ویدئوهای آموزشی، به تمرین و بهبود نوازندگی خود بپردازید. در ادامه به معرفی برخی از این سایت‌ها می‌پردازیم.

کلاس-آنلاین-ویولن

۱- fillderman.com، در این وبسایت می‌توانید تمرین‌هایی تحت عنوان Violin Fingering را انجام دهید تا انگشت گذاری خود را بهبود ببخشید.

۲- شبکه‌های اجتماعی ای همانند Facebook، Instagram، YouTube و Vimeo شبکه‌هایی هستند که نه تنها می‌توانید با استنفاده از آن‌ها به تماشای ویدئوهای آموزشی بپردازید، بلکه می‌توانید ویدئوهای خود را نیز بر روی آن‌ها آپلود کنید.

۳- برای شروع دیدن ویدئو‌های ویولن در یوتیوب، می‌توانید ویدئو Bryson Andres Playing “Secrets” و یا Hillary Hahn Playing a Bach Sarabande را تماشا کنید.

۴- Violinonline.com، این وبسایت مطالب بسیار فوق العاده ای را برای نوازندگان مبتدی و حرفه ای دارد که می‌توانید با استفاده از این مطالب، به نوازنده ی بهتری تبدیل شوید.

Sheet Music برای ویولن

خوشبختانه در عصر کنونی، می‌توانید به راحتی به پیدا کردن Sheet Music هایی برای ساز ویولن بپردازید و آهنگ‌های مورد علاقه خود را از طریق آن‌ها بنوازید. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید دسترسی به تنظیم‌های بهترین نوازنده‌ها را داشته باشید. در ادامه سایت‌هایی را برای شما معرفی می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید این Sheet Music ها را تهیه کنید و از آن‌ها برای بهتر شدن نوازندگی خود استفاده کنید.

۱- سایت‌های ۸notes.com ،violinsheetmusic.org و violinonline.com.

۲- از سایت violinonline.com می‌توانید علاوه بر Sheet Music ها، نکاتی درباره نواختن گام‌ها بدست بیاورید، که کمک بزرگی به نوازندگی شما می‌کند.

۳- برای پیدا کردن Sheet Music آهنگ‌های پاپ، می‌توانید به McCourt’s Violin Studio سر بزنید.

۴- IMLSP نیز دارای تعداد زیادی از Sheet Music هایی در سبک کلاسیک است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و قطعه‌های کلاسیک را بنوازید.

سخن آخر

در مقاله ی بهترین روش ها برای یادگیری ساز ویولن مار راجع به نکات کلیدی در تمرین ویالون و نحوه انجام تمرین و راه‌هایی برای جذب تمرین کردن ویالون و شرکت کردن در کلاس ها و sheet music برای ویالون صحبت کردیم. درصورت نیاز به اطلاعات بیشترین می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “بهترین روش ها برای یادگیری ساز ویولن
  • مرداد ۱۸, ۱۴۰۰ at ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    سلام . به نظرم در مورد نکته اول ( تمرین در ساعات خاصی از روز ) لازم نیست که همیشه هم اینطور باشه

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =