×

چهار تمرین برای قوی کردن انگشت چهارم در نوازندگی ویولن

چگونه انگشت چهارم را برای نوازندگی تقویت کنیم ؟

نوازندگی ویولن نیز همانند بسیاری از سازها نیازمند هماهنگی کامل هر دو دست شما می باشد. اما رسیدن به این هدف برای بسیاری از افراد کاری بسیار سخت است. برای این که بتوانید در نوازندگی این ساز پیشرفت کنید، باید از تمرین‌هایی استفاده کنید که هر دو دست شما را با یکدیگر هماهنگ کند، به خصوص انگشتانی که به طور عادی قدرت چندانی ندارند اما در نوازندگی باید از آن‌ها استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم تا راه‌هایی را به شما نشان دهیم که می توانید با استفاده از آن‌ها، انگشت چهارم خود را، که به طور طبیعی ضعیف ترین انگشت در میان انگشتان دست در نوازندگی می باشد را تقویت کنید. با سازکالا در ادامه همراه باشید

انگشتان ضعیف دست در نوازندگی

انگشت چهارم و یا انگشت کوچک، یکی از چالش‌هایی است که نوازندگان مختلف در بسیاری از ساز‌ها با آن مواجه می شوند. این انگشت به طور عادی هماهنگی زیادی با دیگر انگشتان شما ندارد و برای این که بتوانید یک نوازنده حرفه ای باشید، باید زمان زیادی را برای تمرین کردن روی این انگشت در نظر بگیرید. این موضوع برای همه ویولونیست‌ها صدق می کند، به خصوص نوازندگانی که دستان کوچکی دارند.

قبل از این که بخواهید تمرین‌هایی که در ادامه برای شما آماده کرده ایم را اجرا کنید، پیشنهاد می کنیم تا قبل از هربار نوازندگی با ساز خود، دستان خود را با استفاده از حرکات کششی و یا نواختن قطعه‌هایی که به خوبی آن‌ها را بلدید گرم کنید.

این کار باعث می شود تا عضلات شما به خوبی به تمرینات واکنش نشان دهند. همچنین با انجام این کار، فشار زیادی را از عضلات مختلف دست خود بر می دارید و راحت تر به نواختن قطعات و یا تمرین‌های خود می پردازید.

همچنین میان تمرینات خود زمانی را برای استراحت قرار دهید. این موضوع نیز از صدمه دیدن انگشتان شما جلوگیری می کند و تمرینات برای شما خسته کننده نمی شوند. مقاله بهترین روش یادگیری ویولن را مطالعه فرمایید.

تمرین‌ برای شروع نوازندگی

۱- تمرین در موقعیت‌های مختلف

یکی از راه‌هایی که برای تقویت انگشتان خود دارید، این است که نه تنها هنگام نوازندگی از آن‌ها استفاده کنید، بلکه هنگامی که در حال تمرین ساز نیستید نیز با استفاده از نرمش‌های خاص سعی کنید تا قدرت انگشت چهارم خود را بیشتر کنید. سعی کنید هنگامی که ویولن خود را در دست می گیرید، به زاویه ساعد خود دقت کنید. قرار گیری درست مچ شما بر روی دسته ساز باعث می شود تا فشار از روی انگشت کوچک شما برداشته شود. به این ترتیب می توانید راحت تر آن را بر روی دسته ویولن حرکت دهید.

۲- انگشت چهارم بر روی فرت بورد

روش دیگری که می توانید از آن استفاده کنید، این است که هنگامی که می خواهید فرم دست چپ را بر روی ویولن به دست آورید، ابتدا انگشت چهارم را بر روی فرت بورد ساز خود قرار دهید. دلیل این کار این است که انگشت چهارم شما، کوتاه ترین انگشت شماست بنابراین با قرارگیری این انگشت، دیگر انگشتان شما به خوبی در محل دقیق خود قرار می گیرند. نکته ای که وجود دارد این است که هنگامی که انگشت خود را بر روی فرت برد قرار می دهید، انگشت شما چه شکلی به خود می گیرد؟ آیا انگشت شما حالتی صاف دارد و یا حالتی خم به خود گرفته است؟ برای انگشت کوچک، شما نیاز دارید تا انگشت خود را مقداری خم کنید تا هم دقت در نوازندگی را افزایش دهید و هم بتوانید فشار را از روی این انگشت از بین ببرید.

ممکن است در برخی از قطعات به این نتیجه برسید که نمی توانید انگشت خود را خم کنید. با این که در این شرایط لازم نیست میزان خمیدگی انگشت شما به اندازه قطعات آسان تر باشد، اما تلاش کنید تا حد امکان از صاف کردن انگشت کوچک خود جلوگیری کنید. البته برخی از افرادی که دستان بسیار کوچکی دارند، ممکن است نتوانند از صاف شدن انگشت خود جلوگیری کنند.

۳- قرارگیری انگشت شست

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، محل قرار گیری انگشت شست شماست. محل قرار گیری این انگشت در نوازندگی، نکته ای بسیار مهم است زیرا می تواند نحوه قرار گیری دیگر انگشتان را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که قطعات مختلف را می نوازید، باید انگشت خود را در محلی بسیار راحت برای خود قرار دهید تا به راحتی بتوانید آن را حرکت دهید و در موقعیت‌های مختلف دسته به نوازندگی بپردازید.

از طرفی، لازم نیست تا انگشت شست شما همیشه در یک موقعیت قرار داشته باشد. بر اساس نت‌هایی که در قطعه مورد نظر خود دارید، می توانید موقعیت آن را تغییر دهید. بسیاری از نوازندگان حرفه ای دوست دارند تا انگشت شست خود را گاهی به سمت بالای دسته ببرند تا به این ترتیب راحت تر با انگشت چهارم خود نت‌های مختلف بنوازند.

برای تقویت صدای ویولن خود، روشی را مد نظر دارید؟ اگر نه که همراه مقاله روش تقویت صدای ویولن سازکالا باشید.

۴- از تمرین Tapping استفاده کنید

از دیگر تمرینات تاثیر گذار، می توانیم به Tapping اشاره کنیم. برای اجرای این تمرین نیازی به استفاده از آرشه خود ندارید بلکه باید با انگشت چهارم خود محکم و دقیق بر روی نت‌های مختلف فرت بورد ضربه بزنید. این کار را با استفاده از انگشت خود بر روی تمامی سیم‌ها انجام دهید. در طول این تمرین، در نظر داشته باشید که انگشت شما باید فرم منحنی خود را حفظ کند.

این تمرین یکی از تاثیرگذار ترین و بهترین تمرین‌ها برای تقویت انگشتان شماست. هنگام اجرای این تمرین نگران سرعت نباشید زیرا سرعت در این تمرین اهمیت چندانی ندارد. مهمترین نکته در این تمرین، حفظ انحنای انگشت و همچنین دقت در ضربه زدن به نت‌ها و محکم بودن آن‌ها می باشد. هنگامی که ساز خود را در اختیار ندارید نیز می توانید این تمرین را بر روی دست و یا پای خود نیز اجرا کنید.

سخن پایانی سازکالا

با این که تمرینات کمک شایانی به پیشرفت شما می کند و قدرت انگشت چهارم شما را افزایش می دهد، اما مانند هر تمرین دیگری در نوازندگی، باید به انگشت خود زمان دهید تا حافظه عضلانی قوی ای را تولید کند. بنابراین سعی کنید این تمرینات را مرتبا انجام دهید تا پیشرفت سریع تری را ببینید و از راهنمای خرید ویولن سازکالا نیز استفاده نمایید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “چهار تمرین برای قوی کردن انگشت چهارم در نوازندگی ویولن
  • خرداد ۲۷, ۱۴۰۲ at ۵:۳۰ ب٫ظ

    نکات خوب و کلیدی ای بود ممنون از شما

    پاسخ
    • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۱:۳۷ ب٫ظ

      🙏🙏

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *