×

چگونه صدای ویولن خود را تقویت کنیم؟

بسیاری از نوازندگانی که تازه ساز ویولن را تهیه می‌کنند، به تمرین این ساز در خانه و یا اتاق خود می‌پردازند. اما برای نوازندگان حرفه ای، استفاده از تکنیک‌هایی که بتوانند صدای بلندی را از این ساز به دست بیاورند، یکی از کار‌های بسیار کلیدی می‌باشد. در این مقاله در مرد تقویت صدای ویولن صحبت خواهیم نمود.

ویولن سازی است که ماهیت آن، آکوستیکی است. و این موضوع باعث می‌شود تا هنگامی که از آن برای نوازندگی در گروه‌های کوچک استفاده می‌کنید، به مشکل جدی ای برخورد نکنید زیرا صدای این ساز به اندازه کافی بلند می‌باشد.

اما تنها کافی است تا در گروه‌های راک، متال و یا بلوز بخواهید ویولن بنوازید، و در این جاست که متوجه می‌شوید برای این که صدای ساز شما به بهترین شکل ممکن به گوش شنونده ها برسد، نیاز است تا از تکنیک‌هایی استفاده کنید که بتوانید به این وسیله، صدای ساز خود را آمپلی فای کنید.

تقویت صدای ویولن

آمپلی فای کردن در لغت به معنای تشدید صدا می‌باشد. برای سال‌ها نوازندگان گیتار های الکتریک با استفاده از آمپلی فایر‌های مختلف، این امکان را داشته اند تا صدای ساز خود را به خوبی تشدید کنند. اما آیا همچین امکانی برای ساز ویولن نیز وجود دارد؟ در ادامه این مقاله سازکالا به این سوال پاسخ می‌دهیم.

شاید از خود بپرسید که چرا نمی‌توان از آمپلی فایر‌های مختلف برای ویولن‌ها استفاده کرد؟ پاسخ این سوال این است که برای این که بتوانید از آمپلی فایر‌های معمولی بازار برای تشدید صدای خود استفاده کنید، ساز شما باید از وسیله ای به نام پیکاپ برخوردار باشد.

پیکاپ‌ها در واقع ارتعاش سیم‌های ساز شما را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند و با فرستادن این سیگنال به آمپلی فایر‌ها، می‌توانید صدایی بسیار بلند دست پیدا کنید. حالا وقت تقویت صدای ویولن شما رسیده است.

راه دیگر، استفاده از میکروفون می‌باشد که در بسیاری از استودیو‌ها و یا اجرا‌های زنده از آن استفاده می‌شود. اما نکته منفی ای که در مورد میکروفون‌ها وجود دارد این است که اگر هنگام استفاده از آن شروع به کشیدن آرشه خود به شکل محکم کنید، فیدبک بسیار بلندی در میکروفون اتفاق می‌افتد که به هیچ عنوان قابل کنترل نیست.

اما بیایید در مورد تمامی تکنیک‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن به ضبط و یا تشدید صدای ویولن خود بپردازید صحبت کنیم.

استفاده از میکروفون ها

میکروفون-کاندنسر

شما می‌توانید از میکروفون‌های مختلفی استفاده کنید تا به این ترتیب، صدای ساز خود را به خوبی به گوش شنوندگان برسانید. بهترین گزینه برای اجرا‌های زنده، استفاده از میکروفون‌هایی است که می‌توانید به بدنه ساز خود متصل کرده و به این ترتیب، صدای ساز خود را تشدید کنید. برخی از میکروفون‌هایی که به این شکل به بازار عرضه شده اند، دارای طراحی Gooseneck می‌باشند که به این وسیله می‌توانید محل قرارگیری کپسول این میکروفون‌ها را نیز تنظیم کنید.

اما اگر در محیطی هستید که کنترل کردن میکروفون‌ها آسان تر است، همانند استودیو‌های حرفه ای ضبط، بهترین گزینه برای ضبط ساز شما استفاده از میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک و یا میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ می‌باشد.

یکی دیگر از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید، استفاده از میکروفون‌هایی است که برای ساز‌های دیگر طراحی شده‌اند. برای مثال بسیاری از مهندسان صدا برای ضبط ویولن‌های خود از میکروفون‌هایی استفاده کرده‌اند که به طور اختصاصی برای ساز‌های بادی طراحی شده است.

همچنین شما می‌توانید از میکروفون‌های وایرلس برای تقویت صدای ویولن خود استفاده کنید.

نصب کردن پیکاپ های پیزو

نصب کردن پیکاپ های پیزو

بسیاری از ویولنیست‌های مشهور برای این که بتوانند صدای بلندتری داشته باشند، ساز‌های خود را به پیکاپ‌های پیزو مجهز می‌کنند. این پیکاپ‌ها برای سال‌ها در گیتار‌های آکوستیک مورد استفاده قرار می‌گرفته است و نحوه کارکرد آن‌ها به این شکل است که زیر بریج ساز متصل می‌شوند و به این ترتیب، ارتعاش سیم‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. پیکاپ‌های پیزو بسیاری به طور اختصاصی برای ویولن‌ها ساخته شده است که نصب آن‌ها و استفاده از آن‌ها به مراتب راحت تر استفاده از میکروفون‌های مختلف است.

مقاله پیشنهادی: پیکاپ پیزو چیست؟

با استفاده از آمپلی فایر ها، صدای مورد نظر خود را به دست آورید

تقویت صدای ویولن

پس از آن که راه ضبط صدای ویولن خود را انتخاب کردید و صدای آکوستیک ساز خود را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کردید، وقت آن است تا با انتخاب یک آمپلی فایر با کیفیت، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

اگر تنها می‌خواهید بر روی استیج به نوازندگی بپردازید، می‌توانید بدون نیاز به استفاده از آمپلی فایر و تنها با استفاده از سیستم PA ای که استیج در اختیار شما قرار می‌دهد، به نوازندگی بپردازید. اما بسیاری از افراد به دنبال خرید آمپلی فایر‌هایی هستند که نه تنها بتوانند با استفاده از آن به تمرین و یا اجرا بپردازند، بلکه بتوانند کنترل کاملی بر روی صدای ساز خود داشته باشند.

در این شرایط می‌توانید آمپلی فایر‌های مختلفی که در بازار وجود دارند را تست کرده و محصولی که با آن به صدای مورد نظر خود می‌رسید را خریداری کنید. بسیاری از این آمپلی فایر‌ها امکانات فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهند بنابراین می‌توانید با آن‌ها کنترل بیشتری بر روی صدای خروجی خود داشته باشید.

تکمیل کردن صدای خود با استفاده از افکت ها

تقویت صدای ویولن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که استفاده از سیگنال‌های الکتریکی در اختیار شما قرار می‌دهد، این است که می‌توانید با استفاده از افکت‌ها و پدال‌های مختلف، صدا‌های منحصر به فرد و خاصی را به دست بیاورید و در آهنگ‌های خود استفاده کنید. شما به طور کلی می‌توانید از تمامی پدال‌های ممکن استفاده کنید.

چه پدال‌هایی برای اکولایز کردن صدای خروجی آمپلی فایر، چه استفاده از پدال‌هایی همانند ریورب و دیلی و چه استفاده از پدال‌هایی همانند Wah Pedal برای به دست آوردن صدا‌های خاص و بی مانند. استفاده از پدال افکت های ریورب و دیلی در کنار یکدیگر صدایی رویایی تولید میکند که بسیار مناسب ملودی نوازی است. هر شنونده ای با صدای ویالون به همراه افکت شگفت زده خواهد شد.

در این مقاله در مورد تقویت صدای ویولن صحبت کردیم و سوالات خود را بپرسید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *