×

پیکاپ پیزو چیست؟

نکات اولیه درباره پیکاپ پیزو

در سال‌های گذشته، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گیتار، مدل‌های مختلفی را به بازار عرضه کرده‌اند که دارای پیکاپ های پیزو می‌باشند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از نوازندگان در مورد این پیکاپ‌ها کنجکاو شوند و در مورد آن‌ها بیشتر بدانند. در این مقاله قصد داریم تا تمامی اطلاعایت که در مورد پیکاپ های پیزو وجود دارد را با شما به اشتراک بگذاریم و شما را با این پیکاپ‌های خاص بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با سازکالا همراه شوید.

ما نمی‌خواهیم با بررسی قوانین مختلف فیزیک و یا تکنولوژی‌های پیچیده ای که برای ساخت این پیکاپ‌ها استفاده می‌شود، با آن‌ها بیشتر آشنا شویم بلکه می‌خواهیم نکاتی را در مورد این پیکاپ‌ها به شما بگوییم که دانستن و فهمیدن آن‌ها برای نوازندگان گیتار راحت باشد.

نکات اولیه درباره پیکاپ پیزو

تفاوت این پیکاپ با پیکاپ معمولی

بسیاری از پیکاپ‌هایی که به طور اختصاصی برای گیتار های الکتریک تولید می‌شود، پیکاپ‌های مغناطیسی هستند. فرقی نمی‌کند که این پیکاپ‌ها، پیکاپ‌های اکتیو، همانند پیکاپ‌های شرکت ای ام جی باشند و یا پیکاپ‌های پسیو همانند پیکاپ‌های شرکت سیمور دانکن. برای تولید آن‌ها از یک سیم پیچ دور یک قاب مخصوص استفاده می‌شود که هدف از استفاده از این سیم پیچ‌ها، تولید میدان مغناطیسی زیر سیم‌های گیتار است.

همچنین از مگنت‌های مختلف نیز در پیکاپ‌ها استفاده می‌شود تا جذب ارتعاش سیم‌ها در آن‌ها بیشتر شود. هنگامی که شما به سیم گیتار خود ضربه می‌زنید و سیم به ارتعاش در می‌آید، این ارتعاش توسط میدان مغناطیسی ای که از مجموع سیم پیچ‌ها و مگنت‌های مختلف تولید شده جذب می‌شود و در واقع، ارتعاش سیم گیتار شما تبدیل به یک سیگنال الکتریکی می‌شود.

در نهایت، این سیگنال الکتریک از طریق خروجی گیتار شما به آمپلی فایر‌ها و افکت‌های مختلف فرستاده می‌شود و صدای مشهور گیتار الکتریک تولید می‌شود. در واقع این نوع کارکرد بسیار شبیه به کارکرد میکروفون ها می‌باشد که صدا را از فضای آکوستیک به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند و با استفاده از پردازنده‌های مختلف، می‌توانید صدای مورد نظر خود را با استفاده از این سیگنال تولید کنید.

اما طراحی و نحوه کارکرد پیکاپ‌های پیزو با چیزی که تاکنون در مورد پیکاپ‌ها می‌دانستیم بسیار متفاوت است. اولین تفاوت آن‌ها در این است که شما نمی‌توانید پیکاپ‌های پیزو را به وضوح بر روی بدنه گیتار خود مشاهده کنید.

برخلاف پیکاپ‌های مغناطیسی گیتار الکتریک که به وضوح می‌توانید آن‌ها را زیر سیم‌های خود بر روی بدنه گیتار مشاهده کنید، پیکاپ‌های پیزو زیر سدل‌های بریج گیتار شما نصب می‌شوند و به همین دلیل، قابل رویت نیستند. اما چرا از این پیکاپ‌ها درون بریج گیتار‌ها استفاده می‌شود؟

پاسخ این سوال بسیار آسان است، زیرا این پیکاپ‌ها به جای جذب ارتعاش سیم‌ها به وسیله میدان معناطیسی، به طور مستقیم با ارتعاش سیم‌های گیتار در بریج و یا بدنه گیتار، صدا را ضبط و تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌کنند. به همین دلیل است که برای سال‌ها، از این پیکاپ‌ها در گیتار‌های آکوستیک و یا گیتار‌های کلاسیک استفاده می‌شده است.

اما حال پس از گذشت چند سال، بسیاری از تولید کنندگان گیتار‌های الکتریک نیز از این پیکاپ‌های در محصولات خود استفاده می‌کنند تا در کنار صدای زیبا و آشنای گیتار الکتریک، صدای منحصر به فردی نیز برای نوازندگان این ساز به ارمغان بیاورند.

پیکاپ پیزو به چه شکلی عمل می کند؟

پیش‌تر در مورد نحوه کارکرد پیکاپ‌های مغناطیسی توضیحاتی را دادیم. حال بیایید در مورد نحوه کارکرد پیکاپ های پیزو بیشتر صحبت کنیم. این پیکاپ‌ها با توجه به میزان فشاری که سیم‌ها در ارتعاش خود به بریج گیتار وارد می‌کنند، صدا را تبدیل به سیگنال‌های آکوستیکی می‌کنند.

برای این که این فشار به دقیق‌ترین شکل ممکن توسط این پیکاپ‌ها شنیده شود، طراحان این پیکاپ‌ها از یک تکه کریستال کمپرس شده استفاده می‌کنند. هنگامی که یک گیتار با پیکاپ پیزو را در دست خود می‌گیرید، متوجه این نکته می‌شوید که برای این گیتار‌ها از دو عدد خروجی استفاده شده است.

یکی از این خروجی‌ها، خروجی اصلی گیتار شماست و دیگری، خروجی پیکاپ پیزو این گیتار می‌باشد. همچنین ناب‌ها و سوییچ‌هایی در برخی از این گیتار‌ها قرار داده شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی کنترل صدای این پیکاپ‌ها را در اختیار داشته باشید و صدای مورد نظر خود را از آن‌ها دریافت کنید.

پیکاپ های پیزو بر روی گیتار های الکتریک چه صدایی را تولید می کنند؟

پیکاپ پیزو

اگر اطلاعاتی که بالاتر در اختیار شما قرار داده‌ایم، کافی نبوده، ایرادی ندارد زیرا بسیاری از نوازندگان کنجکاوند که این پیکاپ‌هایی که اصالتا برای گیتارهای آکوستیک و کلاسیک تولید شده، چه صدایی بر روی گیتار الکتریک دارند؟ در یک کلام، صدایی که شما با استفاده از این پیکاپ‌ها به دست می‌آورید، صدایی است که شباهت بسیار زیادی به صدای گیتار‌های آکوستیک دارد. اما آیا دقیقا صدای گیتار‌های آکوستیک؟ پاسخ منفیست.

همانطور که گفتیم، کارکرد این پیکاپ‌ها به این شکل است که ارتعاش سیم گیتار در بریج و همچنین ارتعاش چوب بدنه توسط آن جذب می‌شود. بنابراین در گیتار‌هایی که از این پیکاپ بهره می‌برند، چوب بدنه نیز تاثیر مستقیمی در صدای این پیکاپ دارد.

به راحت‌ترین شکل ممکن، صدایی که از این پیکاپ‌ها دریافت می‌کنید، همان صدایی است که اگر گیتار را به آمپلی فایر متصل نکنید، دریافت می‌کنید. اما حال با این پیکاپ می‌توانید کنترل بیشتری بر روی آن صدا داشته باشید، آن را بسیار بلندتر بشنوید و با استفاده از کنترل‌های مختلف، به آن شکل دهید.

صدا سازی با این پیکاپ ها

حال که با ساختار پیکاپ‌های پیزو به شکل کامل آشنا شدید، نوبت به صداسازی با این نوع پیکاپ‌هاست. به شکل کلی، پیکاپ‌های پیزو از نظر صداسازی با دیگر پیکاپ‌های موجود در بازار تفاوت خاصی ندارند و در ابتدایی‌ترین حالت خود، می‌توانید با استفاده از آمپلی فایرها و سیستم‌های PA، صدای مورد نظر خود را به دست آورید و به راحتی به اجرا، تمرین و یا ضبط بپردازید. شما همچنین می‌توانید با اتصال کابل TS از پیکاپ خود به میکسر و یا کارت صدا، به راحتی صدای گیتار خود را در نرم افزار میزبان ضبط کنید و از پلاگین‌های مختلفی برای صداسازی استفاده کنید.

یکی از نکات جالبی که در مورد گیتارهایی که از این نوع پیکاپ‌ها بهره می‌برند، این است که می‌توانید با استفاده از پدال بوردها و افکت‌ پدال‌های مختلف، صدایی حرفه‌ای و با کیفیت را در اختیار داشته باشید. اگر به دنبال ساخت یک پدالبورد حرفه‌ای برای گیتار پیزو دار خود هستید، بهتر است با ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین پدال‌ها شروع به کار کنید. پیشنهاد ما به شما این است که با استفاده از یک پدال اکولایزر حداقل سه بانده، صدای نهایی ساز خود را تغییر دهید و به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از پدال‌های کمپرسور، داینامیک نوازندگی خود را بیش از پیش کنترل کنید و صدای دقیق‌تر را در اختیار داشته باشید.از دیگر افکت‌هایی که صدایی بسیار دلنشین را برای شما به ارمغان می‌آورند می‌توانیم به ریورب‌ها، کورس‌ها و دیلی‌ها اشاره کنیم که می‌توانید صدایی رویایی را از گیتار خود به دست آورید. در نظر داشته باشید که استفاده از این افکت‌ها در اجراهای زنده بسیار کاربردی خواهد بود اما اگر می‌خواهید تنها برای ضبط از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید از پلاگین‌های مختلف برای ساخت چنین صداهایی استفاده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *