×

آموزش کوک کردن ویولن همراه با ویدئو آموزشی

خرید یک ویولن جدید به خصوص برای نوازندگان مبتدی بسیار هیجان انگیز است؛ اما پیش از آن که آرشه خود را بردارید و شروع به نواختن کنید، باید ساز خود را کوک کنید تا سیم‌ها به دقیق‌ترین شکل، نت‌ها را برای شما تولید کنند. حال شاید با خود بگویید چگونه می‌توانیم ویولن خود را به درستی کوک کنیم؟ در این مقاله همراه شما خواهیم بود تا به اصولی‌ترین شکل ممکن نحوه کوک کردن ساز ویولن را به شما آموزش دهیم.

نت‌های سیم‌های ویولن

پیش از آن که در مورد نحوه کوک کردن ویولن صحبت کنیم، بهتر است با نت‌های هر کدام از سیم‌های ویولن آشنا شویم تا بدانیم هر کدام از این سیم‌ها باید به چه نتی کوک شوند. ۴ سیم ویولن به ترتیب از سیم نازک به سیم ضخیم باید به نت‌های D5، A4، E4 و G3 کوک شوند. عددی که در کنار این نت‌ها قرار داده شده نشان دهنده اکتاو آن‌ها می‌باشد.

پس از آن که تئوری موسیقی را به خوبی یاد گرفتید و با مفهوم فواصل آشنا شدید، متوجه می‌شوید که در یک ویولن، فاصله میان هر دو سیم برابر با ۵ فاصله است و با استفاده از این موضوع می‌توانید ملودی‌های بسیار خلاقانه ای را با استفاده از این ساز بسازید.

نت‌های سیم‌های ویولن

روش های کوک کردن ویولن

پس از آن که با نت‌های هر کدام از سیم‌های ویولن آشنا شدید، وقت آن است تا کوک کردن این ساز را درک کرده و آن را متوجه شوید. در ادامه دو روش برای کوک کردن ویولن را به شما توضیح می‌دهیم:

۱- کوک کردن ویولن از قسمت سر کوک ها

همانند بسیاری از سازهای دنیا مانند گیتار، در انتهای ویولن شما ۴ عدد سر کوک یا تیونر در نظر گرفته شده که با چرخاندن پیچ آن‌ها می‌توانید ساز خود را کوک کنید. اما با چرخاندن پیچ این سر کوک‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که شما سر کوک هر کدام از سیم‌های خود را می‌چرخانید، در واقع مقدار کشش سیم خود را افزایش و یا کاهش می‌دهید. هنگامی که سیم‌های نو خریداری می‌کنید و آن را بر روی ساز خود قرار می‌دهید، سیم قرار گرفته شده بر روی ساز شما، هیچ کششی نداشته و بنابراین هیچ نتی را به صدا در نمی‌آورد.

زمانی که از سر کوک خود استفاده می‌کنید، می‌توانید مقدار کشش سیم‌های مختلف را بیشتر کرده و آن‌ها را وارد منطقه ای از کشش کنید که بتوانید نت مورد نظر خود را از آن‌ها به دست آورید. این کار را باید برای هر ۴ عدد سیم ساز خود انجام دهید و برای دستیابی به نت مورد نظر، باید نت‌هایی که در قسمت قبلی به شما نشان داده شد را مد نظر قرار دهید.

از این روش برای زمانی استفاده می‌شود که ویولن شما بیش از حد از کوک خارج شده است و نیاز اساسی به کوک کردن دارد.

نکته:

در صورتی که بیش از حد سر کوک‌ها را به سمت سفت شدن سیم‌ها بچرخانید احتمال پاره شدن سیم ویولن وجود دارد، دقت کنید که برای کوک کردن ویولن بهتر است ابتدا مقداری سیم‌ها را با استفاده از سر کوک‌ها شل کنید و سپس به آرامی اقدام به کوک کردن ویولن خود کنید تا احتمال پاره شدن سیم ویولن کاهش یابد.

در ادامه مقاله چگونه ویولن خود را کوک کنیم؟ آموزش کوک کردن ویولن با سازکالا همراه باشید.

۲- کوک کردن ویولن از قسمت تاندور

دیگر نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که در قسمت خرک ساز خود نیز ۴ عدد تاندور در نظر گرفته شده که با استفاده از آن‌ها نیز می‌توانید تغییرات بسیار کوچک و ریزی را در کوک خود ایجاد کنید. برای مثال، هنگامی که شما برای اولین بار سیم ساز خود را تغییر می‌دهید، باید این کار را با استفاده از سر کوک‌های ساز خود انجام دهید.

حال هنگامی که سیم شما وارد منطقه نت مورد نظر شد، به سراغ تاندورها و پیچ‌های خرک خود می‌روید و با استفاده از آن‌ها می‌توانید به طور دقیق و به شکل سنت، به صدایی کوک شده دست پیدا کنید. پس در صورتی که ساز خود نیاز به یک کوک ساده دارد باید از این قسمت ساز خود را کوک کنید.

این قسمت در ۹۰ درصد ویولن‌ها قرار دارد. درصورتی که در ویولن شما وجود نداشت، پیشنهاد ما این است که آن را حتما تهیه کنید.

تاندور در پایین ویولن قرار دارد

ابزارهای مختلف برای کوک کردن ساز ویولن

در ادامه ابزارهایی که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی و با خیال آسوده ویولن خود را کوک کنید و از درست کوک شدن ویولن خود مطمئن باشید را معرفی می‌کنیم:

۱- با استفاده از تیونر الکتریکی

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای کوک کردن ساز خود راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ اما یکی از راحت‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین راه‌ها استفاده از یک تیونر الکتریکی برای کوک کردن ویولن می‌باشد.

برخی از شرکت‌ها، این تیونرها را به شکل اختصاصی برای ویولن طراحی می‌کنند که می‌توانید به راحتی با استفاده از آن‌ها ساز خود را کوک کنید. در نظر داشته باشید که این تیونرها به شکل کروماتیک ساخته شده‌اند به این معنا که تمامی نت‌ها را به شما نشان می‌دهند و شما را در کوک کردن دقیق‌تر سازتان راهنمایی می‌کنند.

اما در نظر داشته باشید برای کوک ویالون خود و استفاده از آن نیازی به خرید تیونرهای گران قیمت ندارید ما به شما روش‌هایی را آموزش می‌دهیم که به شکلی کاملا رایگان نیز بتوانید ساز خود را کوک کنید.

تیونر برای کوک کردن ویولن

۲- با استفاده از تیونرهای کلیپسی

شما می‌توانید از تیونرهای Clip On استفاده کرده و کلیپس آن را به سر کوک خود متصل کنید. همچنین شما می‌توانید از تیونرهایی استفاده کنید که قابلیت اتصال کابل دارند و به این ترتیب، کابل‌های کلیپس دار را به آن‌ها متصل کرده و کلیپس را به بدنه ویولن خود متصل کنید تا نت‌های مختلفی که توسط ویولن باز تولید می‌شود توسط این میکروفون جذب شده و بتوانید به دقیق‌ترین شکل ممکن کوک کنید.

آموزش کوک کردن ویولن

۳- با استفاده از اپلیکیشن های تیونر

اما برای آن که هزینه ای را برای خرید تیونر پرداخت نکنید، می‌توانید از نرم افزارهای و اپلیکیشن‌های تیونر که برای گوشی‌های موبایل هوشمند در نظر گرفته شده استفاده کنید و به این ترتیب ساز خود را کوک کنید. این اپلیکشن‌ها در مقایسه با تیونرهای گران قیمت الکترونیکی دقت پایین‌تری دارند اما با این حال می‌توانید با استفاده از آن‌ها صدایی نسبتا دقیق را به دست آورید.

آموزش کوک کردن ویولن

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع خرید ساز ویولن

سخن پایانی

با این که کوک کردن ویولن در ابتدا ممکن است مقداری سخت بنظر بیاید، اما با مقداری تمرین می‌توانید سرعت خود را در این زمینه بیشتر کنید. در این مقاله به شکل کامل نحوه کوک کردن ساز ویولن را به شما آموزش دادیم و تمامی اطلاعاتی که را که پیش از کوک کردن ساز خود به آن‌ها نیاز داشتید را در اختیار شما قرار دادیم.

با استفاده از این اطلاعات و همچنین روش‌هایی که برای کوک کردن این ساز، گفته شد، می‌توانید ساز خود را کوک کرده و از نوازندگی و تمرین با آن نهایت لذت را ببرید. همچنین می‌توانید قیمت ویولن را در انواع مختلف از بخش مربوطه در فروشگاه سازکالا مشاهده نمایید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “آموزش کوک کردن ویولن همراه با ویدئو آموزشی
  • مهر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۱۰:۵۲ ق٫ظ

    مقاله خوبی بود ولی کاش ویدیو آموزشی هم میذاشتین تا کامل تر بشه

    پاسخ
    • مهر ۲۷, ۱۴۰۱ at ۴:۴۴ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      چشم حتما
      ممنون بابت نظر خوبتون

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *