×

راهنمای انتخاب استیک درامز

راهنمای خرید استیک درامز

پیدا نمودن استیک درامی که به بهترین شکل به شما در نوازندگی کمک کند گاهی می‌تواند بسیار سخت باشد. بسیاری از نوازندگان بیشتر زمان خود را روی پیدا کردن سیمبال و درام ست مناسب می‌گذارند. اما پیدا کردن بهترین استیک نیز اهمیت فراوانی دارد. چرا که استفاده از استیک مناسب در زمینه نوازندگی شما می‌تواند کمک بسیاری کند. در ادامه می‌خواهیم در انتخاب بهترین استیک درامز شما را راهنمایی کنیم.

معنی اعداد و حروف روی استیک

به طور کلی دسته بندی استیک درام بر اساس یک عدد و یک حرف انجام می‌گردد. در واقع عدد نمایانگر وزن و ضخامت، و حرف نشان دهنده سایز/شکل استیک است. که با توجه به ترکیب این دو، می‌توان به کاربرد استیک پی برد. بیشترین مواجهه شما، با اعداد ۲، ۵ و ۷ است. هر چه عدد به سمت کمتری پیش می‌رود، ضخامت و وزن استیک افزایش می‌یابد. و به مراتب هر قدر عدد بیشتر می‌گردد، وزن و ضخامت کمتر می‌شود. برای مثال ۲B نشان دهنده بیشترین ضخامت موجود است. در حالی که ۷A کمترین ضخامت ممکن را دارد.

همچنین ۵A در درجه متوسط قرار دارد. اعداد پایین‌تر برای سبک‌هایی مانند راک، متال و… مناسب می‌باشد. اعداد بالاتر برای سبک‌های لایت‌تر مانند جز مناسب‌تر است. حروف روی استیک نمایانگر بهترین و معمول‌ترین سبک یا ژانری است که استیک در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که بسته به سلیقه خود می‌توانید از هر استیکی که می‌خواهید استفاده کنید. حرف A در واقع برای سبک “Orchestral” استفاده می‌شود. حرف B نمایانگر “Band” است. حرف D نمایانگر “Dance” و حرف S برای “Street” استفاده می‌شود.

معنی اعداد و حروف روی استیک

لیستی از معمول ترین استیک ها

  • ۵A: وزن سبک، ضخامت متوسط، مناسب برای اکثر ژانرها
  • ۵B: وزن سنگین، ضخامت متوسط، مناسب برای اکثر ژانرها
  • ۷A: وزن سبک، باریک، مناسب برای جز
  • ۷B: وزن متوسط، ضخامت متوسط رو به پایین
  • ۲B: وزن سنگین، ضخامت بسیار بالا، مناسب برای راک/متال
  • ۸D: طول بیشتر، مناسب برای جز
  • ۳A: ضخامت بیشتر از ۵A و طول بلندتر
  • ۱A: بیشترین طول

در ادامه مقاله راهنمای انتخاب استیک درامز با سازکالا همراه باشید.

ساختار و دیزاین درام استیک

نوع تیپ

متریال و شکل استیک تاثیر مهمی بر صدای ایجاد شده دارد. تیپ‌های چوبی یکی از معمول‌ترین تیپ‌های مورد استفاده می‌باشند و بخاطر صدای طبیعی و عمیقی که ایجاد می‌کنند محبوب گشته اند. تاثیر دیگری که دارند ویبره‌های ریزی است که هنگام برخورد با سیمبال‌ها ایجاد می‌کنند. تیپ‌های نایلونی نیز محبوبیت زیادی دارند. این نوع تیپ‌ها صدایی شفاف‌تر داشته و از لحاظ ماندگاری، طول عمر بیشتری دارند.

دیزاین و شکل تیپ هم به خودی خود اهمیت دارد. مدل‌های Teardrop به خاطر طراحی خاص خود، برای اکثر استایل و سبک‌ها مناسب می‌باشند. تون سیمبالی که این تیپ‌ها ایجاد می‌نمایند، عمیق و پرحجم است. تیپ‌های مدل Barrel برای پاپ و راک مناسب است. تیپ‌های بزرگ و گرد به خاطر صدای پرحجم‌ترشان برای سبک‌های متال و هارد راک عملکرد بهتری دارند. تیپ‌های گرد و کوچک به خاطر صدای شفاف و واضحشان برای سبک‌هایی مانند فانک، جز و R&B مناسب می‌باشند. همچنین تیپ‌های Ball برای سبک‌های پیچیده‌تر مناسب است.

انواع استیک درامز از نظر تیپ

متریال

برای تولید استیک درام از چوب‌های مختلفی استفاده می‌شود. چوب Hickory در میان دیگر متریال‌ها بیش از همه استفاده می‌شود. این چوب کیفیت بسیار مناسبی نیز دارد و ثبات قابل توجهی را ارائه می‌دهد. چوب Maple نیز تجربه جالبی را در نوازندگی ایجاد می‌نماید. Maple لایت‌تر و منعطف‌تر می‌باشد. از این جهت این متریال برای حرکات سریع و ریتم‌های پیچیده بهتر است. چوب Oak طول عمر بیشتری دارد. بنابراین برای سبک‌هایی مانند هارد راک و متال مناسب‌تر می‌باشد. Birch هم یکی از متریال‌های محبوبی است که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طول

این ویژگی تاثیر بسیاری بر حس استیک دارد. به طور معمول طول استیک درام ۱۶ اینچ می‌باشد. اما بسیاری از درامرها طول‌های کوچک‌تر یا بلندتر را نیز دوست دارند. مثلا اگر استیک کوتاه‌تر باشد، کنترل بیشتری خواهید داشت.

ضخامت

ضخامت استیک نیز تاثیر ویژه ای بر صدای نهایی خواهد داشت. ضخامت کمتر، مانند ۵A، بالانس و سرعت بیشتری را در اختیار شما خواهد گذاشت. همچنین ضخامت بیشتر، مانند ۲B یا ۵B، برای شما مناسب‌تر خواهند بود، البته اگر دوست دارید صدای بلندتری داشته باشید و محکم‌تر ضربه بزنید. ضخامت‌های بیشتر در نهایت قدرت و صدای بیشتری را در اختیارتان خواهند گذاشت. همچنین طول عمر بیشتری دارند و نیازی به تعویض زیاد استیک نخواهید داشت. ضخامت ۷A بسیار لایت بوده و برای درامرهای جز مناسب است.

فینیش

این بخش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دیزاین استیک درام است. فینیش در واقع بر حسی که استیک بر دستان شما می‌گذارد اثر زیادی دارد. اگر با استیکتان هنگام نواختن درام راحت نباشید، نمی‌توانید بهترین اجرای خود را به نمایش بگذارید. از این جهت فینیش فاکتور بسیار مهمی است. هنگامی که لایت‌تر باشد، حسی طبیعی‌تر به شما می‌دهد. بعضی استیک‌ها فینیش صیقلی‌تری دارند. توجه کنید که این مسئله تا حدی به سلیقه شخصی خودتان نیز بستگی دارد.

سخن پایانی

برای اینکه به بهترین نتیجه ممکن دست یابید، باید به فاکتورهای مختلفی که در مقاله راهنمای انتخاب استیک درامز به عرضتان رساندیم دقت نمایید. المان‌هایی مانند وزن، حس، سایز، شکل، مواردی هستند که دقت به آن‌ها می‌تواند نتیجه مورد نظرتان را به ارمغان بیاورد. در پایان لیستی را آورده ایم که به پیشنهاد ما می‌تواند برایتان مناسب باشد.

  • مبتدی: ۵A
  • مخصوص تمرین: استیک لایت (البته اگر برای تمرین از استیک سنگین استفاده می‌کنید، ۲B می‌تواند گزینه مناسبی باشد)
  • برای اجرای زنده: استیک سنگین
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *