×

۵ دلیل مهم برای یادگیری یک ساز

این موضوعی است که برای سال‌ها بر روی آن تحقیق و آزمایش شده است، این‌که آیا یادگیری موسیقی برای مغز انسان فایده ای دارد؟ مزایای یادگیری یک ساز برای ما چیست؟ همراه sazkala باشید تا به این سوال مهم که شاید در ذهن شما نیز باشد، پاسخ دهیم.

بیایید ابتدا به مغز به عنوان یک عضله نگاه کنیم، مهم‌ترین عضله در بدن شما. تصور کنید که هر روز یک ورزشکار برای تقویت عضلات خود به باشگاه می‌رود، بنابراین انسان باید مغز خود را تمرین داده و تقویت کنند.

بسیاری از افراد به روش‌های مختلف به تقویت ذهن خود می‌پردازند، برخی کتاب‌های چالش برانگیزی را می‌خوانند، برخی دیگر بازی‌های هوش انجام می‌دهند، حتی برخی زبان جدیدی یاد می‌گیرند. با این وجود، مغز باید تغذیه شود تا رشد کند.

یادگیری یک ساز موسیقی نه تنها مغز را تقویت و تغذیه می‌کند، بلکه بسیاری از جنبه‌های شناختی و جسمی بدن انسان را نیز بهبود می‌بخشد. در ادامه ۵ دلیل برای شما می‌آوریم که به شما نشان می‌دهد بهتر است یادگیری موسیقی را هر چه زودتر شروع کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین ساز برای شروع یادگیری بزرگسالان

۱- نواختن یک ساز موسیقی حافظه را بهبود می بخشد

نواختن موسیقی و حافظه

به طور گسترده مورد مطالعه و اثبات قرار گرفته است که یادگیری یک ساز موسیقی حافظه را بهبود می‌بخشد. یادگیری موسیقی نه تنها حافظه شناختی بلکه حافظه عملکردی شما را نیز بهتر خواهد کرد. یادگیری نواختن یک ساز موسیقی مستلزم استفاده از قسمت راست و چپ مغز است، بنابراین مغز شما بیشتر کار می‌کند و به مرور حافظه خود را تقویت می‌کند.

محققی به نام Maestro Eduardo Marturet  در این باره گفته: ” تحقیقات نشان داده است که شرکت در دوره آموزشی موسیقی در سنین پایین می‌تواند با به کار گرفتن بخش‌های مختلف مغز، به بهبود توانایی یادگیری و حافظه کودک یا فرد نوجوان کمک کند.” دانشمندان حتی از آموزش موسیقی به عنوان روش توان بخشی عصبی برای کمک به عملکرد بهتر مغز استفاده کرده‌اند.

۲- موسیقی به رفع استرس کمک می کند

موسیقی و رفع استرس

موسیقی تأثیر بی نظیری بر احساسات ما دارد؛ می‌تواند ما را خوشحال یا غمگین کند یا حتی احساس فعلی ما را بیشتر کند. مطالعات نشان داده است که موسیقی می‌تواند به شما در حفظ آرامش کمک کند، حتی ثابت شده است که ضربان قلب و فشار خون کاهش می‌یابد، که به نوبه خود هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌دهد، بنابراین ما را آرام می‌کند.

در حالی که فقط گوش دادن به موسیقی به شما کمک می‌کند، تحقیقات نشان داده است که یادگیری نواختن ساز به صورت روزانه احساس راحتی  به همراه دارد که به شما کمک می‌کند تا استرس را در خود از بین ببرید.

همچنین موسیقی به افراد در ارتباط با دیگران کمک می‌کند، که در نهایت این موضوع نیز منجر به کاهش استرس می‌شود، روانشناسی به نام Michael Jolkovski اظهار کرد: ” (موسیقی) می‌تواند نیاز اکثر افراد به رفع نگرانی در زندگی روزمره را برآورده کند، اما بر خلاف چیزهای دیگر که مردم معمولاً برای این منظور استفاده می کنند مانند خوردن زیاد، نوشیدن زیاد، یا تلویزیون نگاه کردن یا وبگردی بی هدف، باعث زنده ماندن احساسات و ارتباط بیشتر افراد با یکدیگر می‌شود.

” Jane Collingwood روانشناس دیگری است که این ادعا را تایید می‌کند، به گفته او : ” موسیقی می تواند استرس را از بین ببرد و اثر آرامش بخش فوق العاده ای بر ذهن و بدن ما دارد، به ویژه موسیقی‌های آرام. این نوع موسیقی می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکردهای فیزیولوژیکی ما، کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون و کاهش سطح هورمون‌های استرس داشته باشد. “

۳- موسیقی دقت شما را بالا میبرد

موسیقی و کاهش استرس

تحقیقات گسترده نشان داده است کسانی که موسیقی می‌آموزند معمولاً از هم سن های خود که سررشته ای در موسیقی ندارند باهوش‌ترند.

کودکانی که نواختن آلات موسیقی را یاد گرفتند در تحصیلات آکادمیک بهتر از کودکانی که این کار را نکرده‌اند عمل کردند. همان‌طور که گفته شد موسیقی در تقویت عملکرد مغز تاثیرگذار است واز آنجایی که هر دو طرف مغز درگیر هستند، نه تنها حافظه بلکه سایر مهارت‌ها را نیز توسعه می‌دهد.

در یک مقاله تحقیقاتی درباره تاثیر آموزش موسیقی در مهارت ذهنی و جسمی کودکان ، گزارش شده که : ” آموزش موسیقی افزایش چشمگیری در مهارت‌های ذهنی کودکان ایجاد می‌کند حتی با تمرین و یادگیری موسیقی کودکان قادر به یادگیری راحت تر و سریع تر ریاضیات و علوم هستند.

طبق تحقیقات نیز ثابت شده آموزش موسیقی از آموزش رایانه در ارتقا مهارت‌های مغز در سنین پایین تاثیر گذارتر است ” مطالعات بیشتری هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان وجود دارد که همبستگی بین آموزش موسیقی و موفقیت تحصیلی را نشان می‌دهد.

ناگفته نماند که برخی از باهوش‌‍ترین افراد تاریخ برای موسیقی اهمیت زیادی قائل بودند، حتی انیشتین اظهار داشت: ” زندگی بدون نواختن موسیقی برای من غیر قابل تصور است… من بیشترین لذت زندگی را در موسیقی دریافت می‌کنم. “

۴- موسیقی می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند

موسیقی و اعتماد به نفس

مانند هر کار جدید دیگری به محض این‌که با نحوه انجام دادن آن آشنا شوید، اعتماد به نفس شما هنگام یادگیری آن افزایش می‌یابد. این امر در مورد آلات موسیقی نیز صدق می‌کند.

هرچه در آموزش موسیقی پیشرفت بیشتری داشته باشید، هرچه دانش و درک بیشتری از ساز موسیقی داشته باشید، طبیعتاً به مهارت‌های خود اطمینان بیشتری پیدا می‌کنید. افرادی که به این مرحله می‌رسند متوجه می‌شوند که هرگاه بخواهند می‌توانند به تنهایی مهارت خود را ارتقا دهند و بهتر و بهتر شوند.

نواختن یک ساز در یک محیط عمومی به شما کمک می‌کند تا از ارائه کارهای خود در زمینه غیرآکادمیک و حتی در موقعیت‌های امتحان و ارزیابی‌ها، تسلط و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. شما می‌توانید از آموزش پیانو سازکالا به صورت رایگان استفاده کنید.

در کنار افزایش اعتماد به نفس، یادگیری یک ساز موسیقی به شما احساس موفقیت بزرگی می‌دهد. هیچ حسی مانند نواختن بی نقص یک آهنگ دشوار در موسیقی وجود ندارد. این احساس موفقیت می‌تواند زمینه‌ای برای کسب موفقیت‌های دیگر در زندگی شما را ایجاد کند!

۵- موسیقی سرگرم کننده است

سرگرمی با موسیقی

موسیقی هنری عمیق و تاثیرگذار است که باید با کمی سختی در آن پیشرفت کرد و با آرامش از آن لذت برد. حتی اگر استدلال‌های علمی در مورد مفید بودن آموزش موسیقی وجود داشته باشد، شما می‌توانید برای سرگرمی و ایجاد حس خوب ساز بنوازید.

مردم همیشه ترجیح می‌دهند زندگی خود را پر از سرگرمی‌هایی کنند که بتواند آن‌ها را از تکرار یکنواخت روزمرگی نجات دهد. سایر سرگرمی‌های رایج مانند تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی تقریبا فایده‌ای برای زندگی ما ندارند، اما موسیقی مغز ما را درگیر کرده و تقویت می‌کند، ما را خوشحال می‌کند و وقت ما را به خوبی پر می‌کند.

موسیقی تاثیر ویژه‌ای در ایجاد شادی، آرامش و رضایت می‌گذارد که به بالا بردن روحیه و لذت بخش ساختن زندگی برای همه افراد کمک می‌کند.

سخن آخر

اگر احساس می‌کنید برای شروع یادگیری موسیقی آماده هستید، کمی زمان بگذارید با دقت و اطلاعات کافی ساز خود را انتخات کنید و یادگیری آن را شروع کنید. فراموش نکنید در هر سن هستید فرقی ندارد، هیچ وقت برای شروع موسیقی دیر نیست!

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله ” مراحل یادگیری ساز در سنین بزرگسالی ” را برای خود و مقاله ” چگونه استعداد موسیقی کودک خود را کشف کنیم؟ ” را برای فرزندتان مطالعه نمایید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *