×

نحوه پردازش سیگنال گیتار برای دستیابی به صدایی حرفه ای

شاید از دید بسیاری از نوازندگان گیتار، تغییرات تنظیمات آمپلی فایر و یا تغییر دادن موقعیت میکروفونی که بر روی کابینت گیتار در نظر گرفته شده، بیشترین تاثیر را بر روی صدای گیتار می‌گذارد، اما شاید برایتان جالب باشد تا بدانید با پردازش بر روی سیگنال ورودی به آمپلی فایر می‌توانید صدایی به مراتب حرفه ای تر را به دست آورید.

آموزش گیتار مبتدی تا حرفه ای در قسمت دوره های آموزشی سازکالا

در ادامه این مقاله قصد داریم تا نگاهی جامع به پردازش سیگنال گیتار و انواع پردازش‌هایی که می‌توانید بر روی سیگنال ورودی گیتار خود انجام دهید تا صدایی حرفه ای تر را به دست آورید، داشته باشیم.

سیگنال ورودی چیست؟

سیگنال ورودی گیتار در واقع سیگنالی است که به آن سیگنال DI نیز گفته می‌شود. کلمه DI که در واقع مخفف Direct Input می‌باشد، در واقع ساده ترین صدایی است که پیکاپ‌های شما دریافت می‌کنند و از طریق خروجی گیتار، به آمپلی فایر می‌فرستند. برای آن که ایده کاملی از نحوه صدا دادن این سیگنال داشته باشید، کافی است تا گیتار خود را به یک سیستم PA متصل کنید و یا با اتصال آن به یک کارت صدا و یا یک میکسر حرفه ای و استفاده نکردن از پلاگین‎‌های مختلف، صدای DI گیتار خود را بشنوید.

این سیگنال، همان سیگنالی است که در دنیای واقعی وارد آمپلی فایر شما می‌شود و می‌توانید با انجام پردازش‌‌های مختلف بر روی این سیگنال، نحوه عکس العمل نشان دادن آمپلی فایر خود را تغییر دهید. اما انجام این پردازش‌ها به چند روش امکان پذیر است.

استفاده از پدال‌ها برای پردازش سیگنال ورودی گیتار

استفاده از پدال‌ها برای پردازش سیگنال ورودی گیتار

یکی از عمده ترین روش‌هایی که می‌توانید بر روی سیگنال ورودی گیتار خود تغییراتی اعمال کنید، استفاده از افکت پدال‌های مختلفی است که قبل از آمپلی فایر در راه سیگنال خود قرار می‌دهید. در نظر داشته باشید که اگر آمپلی فایر شما قابلیت FX Send and Return داشته باشد، پدالی که در این قسمت به آن متصل می‌کنید تاثیر خود را پس از صدای آمپلی فایر بر روی سیگنال می‌گذارد و تغییری در صدای آمپلی فایر ما نخواهد داشت.

اما شما می‌توانید گیتار خود را ابتدا به پدال‌های مختلف همانند کمپرسور، اکولایزر، بوستر پدال و یا حتی اوردرایو متصل کنید و ماهیت سیگنال DI خود را تغییر دهید.

استفاده از پلاگین‌ها

اگر نمی‌خواهید از افکت‌ پدال‌ها استفاده کنید و می‌خواهید با استفاده از پلاگین‌های مختلفی که در نرم افزار میزبان خود دارید، به تغییر صدای گیتار خود بپردازید، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید! اما پیش از آن باید استراتژی خود را برای دریافت صدای نهایی بدانید.

شما می‌توانید سیگنال ورودی گیتار خود را با استفاده از تکنیک‌های مختلف ری امپ کردن، با استفاده از آمپلی فایرهای مختلفی که در اختیار دارید صداسازی کنید و از آن‌ها در آهنگ‌ها و پروژه‌های خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از شبیه سازهای آمپلی فایر که به شکل پلاگین وجود دارد برای دست یابی به صدای مورد نظر خود دست کنید.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که پلاگین‌هایی که برای پردازش سیگنال ورودی به آن‌ها نیاز دارید را باید پیش از پلاگین شبیه ساز و یا سیگنال ری امپ خود قرار دهید تا به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنید.

حال که با دو روش اصلی پردازش سیگنال ورودی گیتار آشنا شدیم، وقت آن است که با محبوب ترین و کاربردی ترین پردازش‌ها نیز آشنا شویم و از آن‌ها در پروژه‌های خود استفاده کنیم.

در نظر داشته باشید که این پردازش‌ها را می‌توانید هم با استفاده از پدال‌های مختلف انجام دهید و هم می‌توانید از پلاگین‌های مختلف برای دست یابی به آن‌ها استفاده کنید.

۱. استفاده از کمپرسور

استفاده از کمپرسور

کمپرسور در واقع ابزاری است که به ما این امکان را می‌دهد تا بازه دینامیکی یک سیگنال را تغییر دهیم و به طور عمده، آن را کاهش دهیم. در سیگنال گیتار اما ما می‌توانیم استفاده‌های مختلفی از کمپرسور داشته باشیم.

برای مثال می‌توانیم صدایی یک دست تر و سیگنالی یکنواخت تر را قبل از وارد شدن سیگنال به آمپلی فایر در اختیار داشته باشیم که این نکته، برای صداسازی کلین و یا لاین‌های لید بسیار موثر خواهد بود. از طرفی، اگر نوازنده ما نمی‌تواند محکم پیک بزند و ما نیاز به انرژی بیشتری در پیکینگ او داریم، می‌توانیم از کمپرسور استفاده کنیم تا صدای پیک زدن را واضح تر در اختیار داشته باشیم.

۲. استفاده از اکولایزر

اکولایزرها به طور عمده هنگامی استفاده می‌شوند که می‌خواهیم فرکانس‌های مختلف یک سیگنال را کم و یا آن‌ها را افزایش دهیم. استفاده از این ابزار بر روی سیگنال ورودی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ما کند. برای مثال، اگر سیم‌های ما کمی کهنه شده باشند، می‌توانیم با استفاده از اکولایزر مقداری فرکانس‌های تربل را افزایش دهیم و صدایی شفاف تر را در اختیار داشته باشیم. همچنین گاهی اوقات، سیگنال ما به گونه ای است که در برخی نواحی فرکانسی، بسیار گوش خراش می‌باشد.

به جای آن که بخواهیم در مرحله میکس این مشکل را برطرف کنیم، می‌توانیم به راحتی با استفاده از یک اکولایزر بر روی سیگنال ورودی خود و کم کردن فرکانس‌هایی که در آن منطقه وجود دارند، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنیم.

۳. استفاده از ابزارهای Transient

 استفاده از ابزارهای Transient

ابزارهای Transient یا Transient Designerها، ابزارهایی استودیویی هستند که این امکان را به شما می‌دهند تا Transientهای خود را تشدید کنید و یا ساستین آن‌ها را بیشتر کنید. استفاده از این ابزار بر روی سیگنال‌های گیتار برای به دست آوردن صدایی خشن تر و یا ساستین بیشتر از آمپلی فایرهای مختلف، یکی از تکنیک‌های طلایی در استودیوها می‌باشد که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند.

اگر در یک استودیوی گران قیمت مشغول به ضبط آلبوم خود هستید، احتمالا می‌توانید از این ابزار به شکل آنالوگ استفاده کنید. در غیر این صورت، پلاگین‌های متعددی ساخته شده است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به نتایجی مشابه دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانیم : آموزش کوک کردن گیتار و معرفی رایج ترین تیونینگ ها (Tuning) در بخش آموزش سازکالا

سخن پایانی

دستیابی به صدایی حرفه ای برای گیتار خود، کاری بسیار جذاب است که همیشه با تغییر در پارامترهای آمپلی فایر به نتیجه نمی‌رسد. با استفاده از تکنیک‌ها و نکته‌هایی که در مقاله ی پردازش سیگنال گیتار گفته شد، می‌توانید ایده‌ها و راه حل‌های بیشتری را در پیدا کردن صدای مورد نظر خود در اختیار داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “نحوه پردازش سیگنال گیتار برای دستیابی به صدایی حرفه ای
  • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۴:۵۵ ب٫ظ

    بازهم از این مطالب کاربردی بنویسید. ممنون از شما

    پاسخ
    • خرداد ۲۹, ۱۴۰۲ at ۹:۱۸ ق٫ظ

      🙏🌸

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *