×

تاریخچه برند Aria

شرکت ژاپنی Aria تاریخچه افتخار آمیزی را به خود اختصاص داده است و هنرمندان بزرگی نظیر Cliff Burton ،George Lynch، و Yngwie Malmsteen از محصولات این برند استفاده کرده اند. هر چند که اسم برند آریا مانند کمپانی‌های Gibson و Fender بر سر زبان‌ها نیوفتاد، اما مهندسین این شرکت همواره با به کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته در تولید گیتار، موفق به تولید و عرضه محصولات بسیار با کیفیتی شده اند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه برند Aria، و سرگذشت این شرکت بپردازیم. با سازکالا همراه باشید.

تاریخچه برند Aria

این شرکت در سال ۱۹۵۶ در شهر Nagoya ژاپن تاسیس شد و از همان ابتدای فعالیت خود، جدیت و دقت در تولید را سر لوحه کار خود قرار داد. در سال ۱۹۵۶ میلادی، زمانی که یک نوازنده با استعداد گیتار کلاسیک به نام Shiro Arai، در تلاش برای پیدا کردن فروشگاه‌ها و نمایندگی‌هایی در کشور خود برای تهیه سیم گیتار بود، به علت کمیاب بودن فروشگاه‌های مربوط به صنعت ساز و تجهیزات موسیقی، به فکر وارد کردن سیم‌های گیتار کلاسیک از شرکت Augustine، یک تولید کننده سیم گیتار در شهر نیویورک آمریکا افتاد.

با افزایش تقاضای نوازندگان، شیرو برند Arai & Co.inc را تاسیس کرد تا با سایر کمپانی‌های در حال توسعه همکاری کند و پس از مدت کوتاهی و با رواج یافتن موسیقی سبک Rock در کشور ژاپن، شیرو وارد کردن گیتار به این کشور را آغاز کرد. در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، شرکت Arai تصمیم گرفت تا محصولات برند خود را تولید کند. این شرکت ابتدا به تولید گیتارهای آکوستیک و هالو بادی پرداخت و در سال ۱۹۶۳ گیتار الکتریک‌های Solid Body خود را تحت عنوان برند Aria (که آناگرامی از نام خانوادگی Arai است) تولید و به بازار عرضه کرد و در مدت زمان کوتاهی، محصولات این شرکت به سایر کشورهای جهان از جمله آمریکا صادر شد.

با افزایش تقاضا، کمپانی Aria با کمپانی صنایع چوب Matsumoku برای تامین چوب مورد نیاز برای تولید محصولات خود شروع به همکاری کرد. در سال ۱۹۶۸ میلادی، کمپانی Aria از یکی از محصولات خود که بعدها به یکی از مدل‌های محبوب و پرفروش این شرکت تبدیل شد، یعنی گیتار الکتریک Aria 1532T Solidbody با طراحی بدنه زاویه دار که از گیتارهای مدل Jazzmaster و Jaguar شرکت Fender الهام گرفته بود رو نمایی کرد. با موفقیت این مدل و استقبال نوازندگان از این گیتار، شرکت Aria محصولات جدیدتری از جمله مدل‌های ۱۷۰۲T ،R-320 و گیتار Aria Diamond 1412 که یک گیتار الکتریک ۱۲ سیم هالو بادی با شیپ بدنه مشابه ویالون را تولید کرد.

Aria 1532T Solidbody

در ادامه مقاله تاریخچه برند Aria با ما همراه باشید.

در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی، این شرکت شروع به تولید گیتارهایی مشابه گیتارهای Les Paul کرد. این کار شرکت Aria، برخی دیگر از تولید کنندگان ژاپنی را به تولید محصولات مشابه ترغیب کرد. در نهایت، ده‌ها تولید کننده ژاپنی، مسیر شرکت Aria را پیش گرفته و به تولید و صادر کردن گیتارهای ارزان قیمت و در عین حال با کیفیت و خوش ساخت روی آوردند.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، کمپانی Aria تصمیم گرفت تا محصولاتی با ظاهر و ویژگی‌های منحصر به فرد تولید کند. این کمپانی در سال ۱۹۷۶، تولید گیتارهای سری پرچمدار خود یعنی Aria Pro II را آغاز کرد. اولین مدل تولید شده از سری Aria Pro II، مدل PE-1500، با بدنه ای مشابه با گیتارهای Les Pal، بدنه Mahogany و پیکاپ‌های Di Marzio Super Distortion، در سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ به بازار عرضه شد. این مدل به خوبی نمایانگر تعهد شرکت Aria به تولید محصولات با کیفیت و رده بالا بوده و با استقبال بسیار خوبی از سمت هنرمندان و نوازندگان رو به رو شد. پس از آن، مدل‌های PE-800 ،PE-600، PE-500 و  PE-400 در سال‌های بعدی توسط این شرکت تولید و عرضه شدند. هر یک از مدل‌های جدید تولید شده از این سری، دارای کیفیت بهبود یافته ای نسبت به مدل‌های قبل از نظر فنی و ظاهری بود.

Aria Pro II PE-1500

گیتارهای سری Aria pro II PE ظرف مدت زمان کوتاهی پس از عرضه شدن به بازار، توسط هنرمندان مطرحی نظیر Neal Schon، Andy Summers، Gerry Cott بر روی صحنه اجرا مورد استفاده قرار گرفتند. Henrik Flyman، گیتاریست گروه متال اسکاندیناوی Evil Masquerade، سالهاست که  به گیتار الکتریک‌های سری Aria Pro II PE متعهد مانده است.

پس از عرضه گیتار الکتریک‌های سری Aria Pro II PE، شرکت Aria با فاصله کوتاهی این بار در اوایل ده ۱۹۷۰ میلادی از گیتار بیس الکتریک‌های سری Aria Pro II SB (Super Bass) خود رونمایی کرد. مدل پرچمدار این سری، یعنی گیتار بیس SB-1000 به سرعت تبدیل به ساز محبوب بسیاری از نوازندگان مطرح دنیا از جمله Cliff Burton ،John Taylor تبدیل شد. در طول دهه ۱۹۸۰ میلادی، Michael Anthony ،Jack Bruce و Rudy Sarzo، در هنگام اجرا اغلب با گیتار بیس‌های سری Aria Pro II SB به روی صحنه می‌رفتند. نوازنده گیتار بیس کنونی گروه متالیکا، Robert rujillo نیز برای اجرای برخی از قطعات از گیتارهای سری SB استفاده می‌کند.

پس از آن در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی، کمپانی Aria محصولات جدیدتری را نیز تولید کرده و در اختیار نوازندگان قرار داد. از جمله این سری‌ها می‌توان به گیتارهای Signature هنرمندان بزرگ، گیتار بیس‌های سری SWB، گیتارهای استایل استرتوکستر مدل FL، و سری Retro Style Series اشاره کرد. در سال ۲۰۲۰، شرکت Aria یک سری کاملا جدید به نام JET Series را تولید و به بازار عرضه کرد.

محصولات این سری شامل گیتار الکتریک، گیتار بیس الکتریک و گیتار Baritone میشوند که از ظاهری جذاب و بدنه Single-Cutaway برخوردار هستند. اخیرا، این شرکت از سری Hot Rod Collection خود رو نمایی کرده که یادآور گیتارهای استرتوکستر سری FL در دهه ۱۹۹۰ میلادی هستند.

سخن پایانی

اکنون و پس از گذشت بیش از ۶۰ سال از فعالیت برند Aria، این شرکت همچنان تعهد و اشتیاق خود به تولید گیتارهای با کیفیت را حفظ کرده است. محصولات تولید شده توسط این شرکت،  با ارائه کیفیت بالا و در عین حال قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه، ذوق نوازندگی را در بسیاری از هنرمندان سراسر جهان حفظ کرده اند. در این مقاله تاریخچه برند Aria که یکی از برندهای با کیفیت در تولید گیتار است را بررسی کردیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *