×

تاریخچه موسیقی بلوز

موسیقی بلوز یکی از سبک‌هایی که در دنیا طرفداران بسیاری دارد و در هر نقطه از دنیا، بسیاری از افراد به کنسرت‌های آرتیست‌های سبک بلوز می‌روند. در این مقاله سازکالا ، نگاهی جامع به تاریخچه این سبک محبوب می‌اندازیم و ریشه‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ریشه ها و تولد بلوز

بلوز یکی از سبک‌های موسیقی است که با اینکه مهد پیدایش آن، ایالت‌های جنوبی کشور آمریکا بوده، اما جالب است بدانید که موسیقی آفریقایی تاثیر بسیاری بر روی پیدایش این سبک داشته است.

هنگامی که در آمریکا، از آفریقایی‌ها و سیاه پوستان به عنوان برده استفاده می‌شد، بسیاری از افرادی که از آفریقا به آمریکا می‌رفتند موسیقی‌های محلی خود را نیز به یاد داشتند و هنگامی که در آمریکا مشغول به کار کردن می‌شده اند، موسیقی‌های محلی خود را زمزمه می‌کردند.

اولین آهنگ‌ها و موسیقی‌هایی که این افراد با خود می‌خواندند شامل موسیقی‌های مذهبی بود که در آن‌ها از وکال هارمونی‌های متعدد استفاده می‌شد.

موسیقی بلوز
BB King

بسیاری از برده‌هایی که در قرن ۱۹ میلادی در آمریکا بودند، هنگام کار کردن آهنگ‌های خود را می‌خواندند تا گذر زمان را احساس نکنند. این موسیقی پس از مدتی کوتاهی، به کلیسا‌ها نیز وارد شد و ترکیب آن با ریتم‌های موسیقی آفریقایی، به نوعی ریشه اصلی پیدایش سبک بلوز به شمار می‌رود.

بسیاری از آهنگ‌هایی که سیاه پوستان می‌خواندند، به طور دسته جمعی اجرا می‌شد. به این شکل که یکی از سیاه پوستان، یک جمله را خوانده و جمله بعد آن را دیگر افراد به صورت دسته جمعی می‌خواندند.

نکته جالب تر اینجاست که این موسیقی‌ها کاملا بر پایه ریتم خوانده می‌شدند. پس از گذشت مدتی، ترکیب این نوع موسیقی با موسیقی ای که در اروپا شهرت داشت باعث پیدایش و ساخت سبک‌های جدیدی در موسیقی شد.

پس از گذشت سال‌ها، این سبک موسیقی تلفیقی را “بلوز” نامیدند. موسیقی بلوز در ابتدا به نام Country Blues شناخته می‌شد و در آن تنها یک نفر به همراه پیانو و یا گیتار به نواختن و خوانندگی می‌پرداخت. در بعضی از موارد، در این گونه آهنگ‌ها از ساز دهنی و یا درامز نیز استفاده می‌شد.

وجود ریشه هایی در موسیقی آفریقایی، باعث شده است تا حتی تا به امروز نیز بسیاری از نوازندگان و خواننده‌های سبک بلوز، افراد سیاه پوست باشند.

از افرادی که در دوران Country Blues به خوانندگی و نوازندگی مشغول بوده اند می‌توانیم به Lead Belly، Blind Lemon Jefferson و Robert Johnson اشاره کنیم.

بلوز ابتدایی

اولین نسخه رسمی از موسیقی بلوز در دهه ۱۹۲۰ میلادی ضبط شد و سبک آن به Delta Blues شهرت یافت. دلیل این نام گذاری، این بود که بسیاری از برده‌هایی که در شهرت Delta ایالت Mississippi آمریکا، در شرایط بسیار سختی به سر می‌بردند و بسیاری از این افراد با استفاده از موسیقی هایی که در زمان خود حفظ بودند، سعی در بهتر نگه داشتن روحیه خود داشتند.

متن آهنگ‌های قدیمی و کلمات سخت آن با کلمات تازه آن زمان جایگزین شده و بود و بسیاری از شعرهای قدیمی به شعر‌های جدید تغییر پیدا کردند. برای ساخت موسیقی دلتا بلوز از ساز‌هایی نظیر گیتار و ساز دهنی استفاده می‌شد و وکال‌هایی که برای این سبک خوانده به راحتی در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.

دلتا موسیقی ای بود با وکال‌های بسیار قدرتمند، ریتم‌های بسیار خاص و دوست داشتنی که در کنار آن از تکنیک Slide Guitar نیز استفاده می‌شد و طرفداران بسیاری پیدا کرده بود.

موسیقی بلوز به ملودی‌های غم انگیز خود شهرت دارد و اصطلاح Having the Blues در زبان انگلیسی به معنای دلگیر بودن است. این اصطلاح به طور مستقیم از سبک موسیقی بلوز ساخته شده است.

آغاز بلوز مدرن

اواخر قرن ۱۹ میلادی، آمریکا به یک کشور رعیتی تبدیل شده بود. پس از اتمام جنگ داخلی و تمام شدن برده داری در این کشور، بسیاری از برده‌هایی که تا قبل از آن تنها در مزارع پنبه به خواندن این سبک مشغول بودند، شروع به اجرا و خواندن دلتا بلوز در مکان‌های مختلف کردند.

بسیاری از سیاه پوستانی که روزی در ایالت‌های جنوبی آمریکا به کار مشغول بودند، به ایالت‌های شمالی این کشور همانند شیکاگو و دیتریود مهاجرت کردند.

ایالت‌هایی که موسیقی بلوز طرفداران بسیاری پیدا کرد و تا کنون نیز بسیاری از طرفداران و نوازنده‌های این سبک اهل این ایالت‌ها هستند.

پس از آن، استایل‌های مختلفی از موسیقی بلوز ساخته شده که هر کدام از آن توسط عده ای گسترش یافت. از جمله استایل‌هایی که شهرت بسیاری پیدا کرد، Urban Blues یا City Blues و یا بلوز شهری بود. این نوع موسیقی در بسیاری از کلوب‌ها مورد استفاده قرار گرفت و بسیاری از نوازندگان بلوز این استایل از موسیقی را در بسیاری از اجرا‌های خود استفاده کرده اند.

یکی از نوازندگان و خواننده‌های بلوز که تاثیر بسیاری در بلوز امروزی داشت، T-Bone Walker بود. او برای آهنگ‌های خود از گیتار های الکتریک استفاده می‌کرد و تکنیک‌هایی که در آهنگ‌های خود داشت، تکنیک‌هایی بود که بعد‌ها در موسیقی راک از آن استفاده شد.

T-Bone از اولین افرادی بود که از گیتار‌های الکتریک با صدای دیستورت شده در آهنگ‌ها و اجرا‌های خود استفاده می‌کرد و در آهنگ‌های خود از سولو‌های بسیار طولانی نیز استفاده می‌کرد.

او یکی از نوازندگان تاثیر گذاری بود که نوازندگان بزرگ این سبک، همانند BB King و Buddy Guy از او به عنوان الگوی اصلی خود نام برده اند.

بلوز مدرن
T-Bone Walker

در دهه ۱۹۶۰ میلادی، بلوز نه تنها در اکثر ایالت‌های آمریکا به یک سبک مستقل و بسیار پر طرفدار تبدیل شده بود، بلکه در کشور‌های اروپایی همانند بریتانیا و دیگر کشور‌های اروپای غربی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرد و بسیاری از افراد همانند Eric Clapton و Stan Webb شروع به فعالیت در این سبک کردند.

موسیقی بلوز در همه جوامع تاثیر بزرگی داشت و به عنوان یکی از محبوب ترین سبک‌های موسیقی تاریخ شناخته می‌شود. در کنار این موضوع، این سبک دلیل اصلی پیدایش سبک‌های پر طرفدار دیگر همانند موسیقی راک و موسیقی متال نیز می‌باشد.

برچسب ها :     
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *