×

چگونه در نواختن پیانو راک حرفه ای شویم؟

هنگامی که به تاریخ موسیقی نگاهی می‌اندازیم، تاثیر پیانو در راک ان رول را بسیار پر رنگ می‌بینیم. البته هنگامی که مردم ژانر راک را تصور می‌کنند، پیانو اولین سازی که به ذهن می‌رسد نیست. البته این را نیز در نظر داشته باشید که بعضی از بندهای راک ممکن است اصلا نوازنده پیانو نداشته باشند. البته پیانو کاربردهای بیشتری از بتهوون و باخ دارد و می‌تواند با قابلیت‌های ملودیکی که دارد در انواع سبک و ژانر به ویژه راک استفاده شود. کیبوردهای الکترونیک و سینت سایزرها حتی می‌توانند ویژگی‌های جدیدتری را به موزیک بیافزایند. از آنجایی که پیانو قابلیت‌های زیادی دارد، ممکن است در ابتدای استفاده از آن کمی سردرگم شوید. در این مقاله سعی نمودیم تا تکنیک‌هایی را به شما ارائه دهیم که در افزایش مهارت و تجربه نواختن پیانو راک کمک آفرین باشند.

دست راست

هنگام نواختن پیانو راک بخش اعظمی از تکنیک‌های شما باید در هر دو دست مشابه باشند. بدین معنی که تکنیک دست راست شما همانند دست چپ باید اجرا شود. به طور کلی شما از هر دو دست به صورت همزمان استفاده می‌کنید. البته هر دست نقش خود را برای اجرا دارد و علی رغم هماهنگی و شباهتی که هر دو دست با یکدیگر دارند؛ از جهاتی نیز کاملا مستقل و دارای تکنیک‌های مخصوص به خود می‌باشند. به خاطر ساختار پیانو، دست راست به طور کلی قرار است صداهای زیرتر را بنوازد و صدای تربل آکورد و ملودی را ایجاد نماید.

در مقابل، دست چپ معمولا نقش اکومپانیمان را دارد و به عنوان بخش پشتیبان عمل می‌کند. تکنیک صحیح و اصولی یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت انگشتان است. این امر مخصوصا در دست راست نیازمند حساسیت بیشتر می‌باشد. چرا که بخش اعظمی از کار نوازندگی مانند اکورد، آرپژ و ملودی توسط دست راست انجام می‌شود. در موزیک Fool in the Rain از Led Zeppelin تغییرات آکورد زیادی در دست راست انجام می‌شود.

نکات نواختن پیانو راک

ریتم دست چپ

بسیاری از قطعات راک مشهور از یک الگوی ریتمیک دست چپ به نام Boogie Woogie استفاده می‌کنند. ریشه‌های Boogie Woogie در واقع به موسیقی آفریقایی-آمریکایی برمی‌گردد. آموختن این تکنیک نه تنها در شناختن ریشه‌های موسیقی راک تاثیر می‌گذارد، بلکه تکنیکی مناسب برای به اصطلاح “زنده کردن” موزیکی که در حال نواختن آن هستید می‌باشد. الگوی Boogie Woogie در دست چپ به صورت مکرر از Walking بیس لاین استفاده می‌کند.

بیس لاین Walking آکورد را می‌نوازد و همزمان از نت های دیگر گام استفاده می‌کند تا به آکورد بعدی برسد. در عین حال نیز با نواختن ریتم تلاش می‌کند تا احساس حرکت رو به جلو (Walk) را تداعی نماید. این ریتم به طرز جالبی در موزیک Tutti Frutti از Little Richard استفاده شده است.

توالی آکوردها

یک موزیک می‌تواند توالی آکوردهای متفاوتی برای هر بخش داشته باشد. درحالی که بعضی از موزیک‌ها یک توالی آکورد را در تمام طول موزیک تکرار می‌کنند. هر موزیکی دارای یک توالی آکورد (Chord Progression) می‌باشد. معمولا وظیفه پیانو این است که توالی آکورد را به طرز شفاف و زیبایی بنوازد. در ابتدا آموختن آکوردهای پیانو ممکن است سخت به نظر بیاید. اما پر استفاده‌ترین آکوردها به طور معمول از سه نت به نام تریاد ساخته شده‌اند.

موزیک Let It Be از Beatles یک موزیک قدرتمند است که از توالی آکورد ساده‌ای بهره مند می‌باشد و این توالی را مدام تکرار می‌کند. هنگامی که به تریادها در حالت پایگی مسلط شدید، باید شروع به نواختن معکوس آکوردها نمایید. به خاطر ساختار پیانو، این ساز پتانسیل بالایی برای ایجاد هارمونیک‌های قوی دارد که نواختن آن‌ها را در دیگر سازها سخت است.

نواختن پیانو راک

در ادامه مقاله چگونه در نواختن پیانو راک حرفه ای شویم با سازکالا همراه باشید.

Classic Rock Fill

در موسیقی به پاساژهای کوچک که بین بخش‌ها و جملات مختلف ملودی نواخته می‌شوند Fill می‌گویند. Fillهای پیانو راهی مناسب برای درگیر نگه داشتن شنونده در استراحت‌های بین وکال یا ملودی است. یک Fill خوب هنگامی که ساختار موزیک ساده یا تکرار شونده است نیز بسیار به دل می‌نشیند. معمولا هنگامی که دست راست درحال نواختن Fill می‌باشد دست چپ یک الگوی ثابت را نگه می‌دارد. قطعه Bennie and the Jets از Elton John از این تکنیک استفاده می‌کند.

Grace Notes

استفاده از Grace Note نیز یکی دیگر از تکنیک‌های ساده‌ای است که معمولا در سولوهای کیبورد استفاده می‌شود. این تکنیک مخصوصا در بلوز و سبک‌هایی این چنینی استفاده می‌شود. یک Grace Note نتی است که مانند تزئین کردن ملودی است. این نت‌ها به سرعت نواخته می‌شوند تا حس اسلاید را تداعی نمایند. بخش سولو موزیک What’d I Say از Ray Charles از Grace Note استفاده می‌کند.

گلیساندو

گلیساندو در موزیک یک اسلاید بالارونده یا پایین رونده بین دو نت است. به طور معمول در کیبورد، بین این دو نت فاصله زیادی وجود دارد. خیلی اوقات گلیساندو تماما بر روی کلاویه‌های سفید حرکت می‌کند. گلیساندو معمولا در موزیک‌هایی با سرعت بالا استفاده می‌شود و در واقع تبدیل به امضایی از موسیقی Rock ‘n’ Roll شده است. یک گلیساندو صحیح و به جا می‌تواند انرژی و توجه مخاطب را به موزیک حفظ نماید. موزیک کاور Rock and Roll Music  از Chuck Berry توسط Beatles اجرا شد. این موزیک مثالی از استفاده گلیساندو در یک آهنگ راک است. همچنین اینترو موزیک Come on Eileen از Dexy Midnight Runners نیز از گلیساندو استفاده می‌کند.

Rock Piano Grips

Grip پیانو در واقع نت‌هایی اند که برای جذاب‌تر کردن آکوردهای ساده و معمول استفاده می‌شود. معمولا Grip ها راهی برای استفاده از آکوردهای هفتم است. آکوردهای چهارتایی که یک نت درجه هفتم دارند باعث ایجاد هارمونی قوی‌تری می‌شوند. برای فهم این Grip ها نیازمند دانستن تئوری پایه درباره فواصل موسیقایی هستید. البته در طول زمان و نواختن آکوردهای گوناگون نیز با این آکوردها آشنایی پیدا می‌کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *