×

نحوه اکولایز کردن گیتارها در میکس

اموزش نحوه اکولایز کردن گیتارها در میکس

اکولایزرها، یکی از مهم‌ترین ابزاری است که در میکس پروژه‌های خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با استفاده از اکولایزرها، می‌توانید صدای هر المانی را شکل دهید و به این ترتیب، یک میکس با کیفیت، شفاف و فوق العاده را در اختیار داشته باشید. از طرفی اما، ساز گیتار، در انواع مختلف آن، یک ساز فول رنج است. به این معنا که این ساز، بازه فرکانسی بسیار گسترده ای دارد و به راحتی می‌تواند دیگر اجزای میکس شما را بپوشاند. به همین دلیل است که باید از اکولایزرها بهترین استفاده را ببرید تا بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. در این مطلب قصد داریم تا نحوه اکولایز کردن گیتارها در میکس و راه‌های مختلفی که می‌توانید بهترین صدای ممکن را از گیتارهای خود در میکس در اختیار داشته باشید را به شما آموزش دهیم.

در ادامه این مقاله نحوه اکولایز کردن گیتارها در میکس با سازکالا همراه باشید.

فرکانس‌های مختلف گیتار خود را بشناسید

یکی از راه‌هایی که متوجه می‌شوید که گیتار شما باید چه فرکانس‌هایی را در میکس در اختیار داشته باشد، این است که با استفاده از یک آنالایزر فرکانس‌های گیتار خود را در پروژه میکس خود چک کنید. در نظر داشته باشید که میکروفون و پری امپی که برای ضبط خود استفاده می‌کنید، بر روی صدای نهایی ساز شما تاثیر دارد و با تغییر موقعیت میکروفون، می‌توانید فرکانس‌های مختلف را افزایش یا کاهش دهید.

به شکل کلی اما، باید در نظر داشته باشید که در گیتارهای مختلف، نیازی به فرکانس‌های پایین ۴۰ هرتز، ۶۰ هرتز، ۸۰ هرتز و یا ۱۰۰ هرتز نخواهید داشت و عموما، باید با استفاده از فیلتر High Pass Filter، این فرکانس‌ها را حذف کنید. پس از حذف کردن این فرکانس‌ها، متوجه می‌شوید که صدایی واضح‌تر و دقیق‌تری را می‌توانید در اختیار داشته باشید و فرکانس‌های بیس گیتارهای شما، با کیک و بیس تداخلی نداشته باشد.

مشاهده لیست قیمت گیتار در فروشگاه اینترنتی سازکالا

پس از آن که فرکانس‌های بیس اضافی را از بین بردید، وقت آن است که به سراغ فرکانس‌های تربل مزاحم بروید. در انواع گیتارها، به خصوص گیتارهای الکتریک، فرکانس‌های تربل بسیار زیادی وجود دارد که بسیار گوش خراش هستند و وجود آن‌ها تاثیری در میکس‌های شما نخواهد داشت. بنابراین به راحتی می‌توانید با استفاده از یک فیلتر Low Pass Filter، می‌توانید این فرکانس‌های مزاحم را از بین ببرید. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، نیاز است تا با توجه به میکروفونی که برای ضبط از آن استفاده می‌کنید، فرکانس‌های مختلفی را افزایش دهید و یا برخی دیگر را کاهش دهید.

برای مثال، میکروفون SM57، یکی از محبوب‌ترین میکروفون‌های دنیاست که بیشتر برای ضبط گیتارهای الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته ای که باید در مورد این میکروفون در نظر داشته باشید این است که در فرکانس‌های ۴ هزار هرتز، یک رزونانس بسیار نامطلوب وجود دارد که با یک اکولایزر گرافیکی همانند Fabfilter Pro Q-3، می‌توانید به راحتی این فرکانس‌های مزاحم را از بین ببرید.

علاوه بر صدای گیتار، به دیگر اجزای میکس نیز توجه کنید

در نظر داشته باشید که هنگامی که دارید یک پروژه را میکس کنید، باید به سازهای دیگر نیز توجه زیادی داشته باشید. ساز گیتار به دلیل آن که سازی است که فرکانس‌های مختلفی دارد، باید بیشتر از دیگر المان‌ها آن را تغییر دهید تا بتوانید میکسی با کیفیت و حرفه‌ای را در اختیار داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین محدوده فرکانس‌هایی که باید در زمینه میکس کردن گیتارها به آن توجه کنید، محدوده فرکانسی میدرنج است. به شکلی کلی، گیتارها بیشتر در این محدوده فرکانسی وجود دارند و می‌توانید با افزایش و یا کاهش‌های متفاوت در این قسمت، صدایی دقیق‌تر و واضح‌تری را در اختیار داشته باشید، بدون آن که گیتارها با وکال تداخل داشته باشند.

از دیگر تکنیک‌های میکس برای بهتر شنیده شدن گیتارها استفاده کنید

با این که می‌توانید با استفاده از اکولایزرهای مختلف، صدای بسیار زیبا و فوق العاده ای را از گیتار خود به دست آورید، اما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های دیگری که برای ضبط و میکس وجود دارد، بهترین صدای ممکن را از گیتارهای خود به دست آورید. برای مثال، یکی از تکنیک‌های رایجی که در هنگام ضبط گیتارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که لاین‌های گیتار دو بار ضبط می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید صدایی دقیق‌تر را در اختیار داشته باشد و با Pan کردن المان‌ها به چپ و راست، یک فاصله صدایی میان وکال و گیتارهای خود ایجاد کنید.

محبوب ترین اکولایزرها برای میکس کردن گیتار

Fabfilter Pro Q-3

با این که می‌توانید از هر اکولایزری در نرم افزار میزبان خود برای اکولایز کردن گیتارها در میکس استفاده کنید، اما بسیاری از مهندسین میکس پلاگین‌ها و یا اکولایزرهای سخت افزاری ای دارند که بر روی گیتارها صدایی فوق العاده دارند. اگر می‌خواهید از پلاگین‌هایی بدون رنگ صدا استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما پلاگین فوق العاده Fabfilter Pro Q-3 می‌باشد که یکی از قدرتمندترین پلاگین‌های اکولایزر دنیا به شمار می‌رود.

اما اگر به دنبال پلاگین‌هایی هستید که شبیه ساز اکولایزرهای سخت افزاری هستند، می‌توانید از اکولایزرهای API و یا SSL استفاده کنید که برای سال‌ها، به عنوان اکولایزرهایی محبوب برای گیتارها مورد استفاده قرار گرفته اند.

مطلب پیشنهادی : آموزش نحوه کار با تنظیمات اکولایزر

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با نحوه اکولایز کردن گیتارها در میکس آشنا کنیم. همچنین در کنار اکولایز کردن گیتار، تکنیک‌های دیگری را نیز ذکر کردیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صدایی حرفه‌ای‌تر در اختیار داشته باشید. از طرفی با استفاده از اکولایزرهای پیشنهادی می‌توانید صدایی بسیار شفاف، واضح و حرفه‌ای را در میکس‌های خود در اختیار داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *