×

چگونه نت های گیتار را یاد بگیریم؟

یادگیری نت های گیتار

بر خلاف ساز پیانو، که نت‌ها در اکتاوهای خاصی تکرار می‌شوند، ساز گیتار سازی است که برای این که بتوانید در گام‌های مختلف بنوازید و یا آکوردهای مختلف را در آهنگ‌های خود بیاورید، باید نت‌هایی که بر روی گیتار وجود دارد را کاملا بلد باشید. با کمی تمرین و زمان، به راحتی می‌توانید نت هایی که بر روی گیتار وجود دارد و محل آن‌ها را بر روی فرت بورد را یاد بگیرید و از آن‌ها در آهنگ‌های خود استفاده کنید. در ادامه این مقاله به اینکه چگونه نت های گیتار را یاد بگیریم می‌پردازیم.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این مقاله درباره نت‌هایی نوشته شده است که در کوک استاندارد گیتار قرار دارند. کوک استاندارد گیتار از سیم یک تا شش به ترتیب برابر است با نت‌های می، سی، سل، ر، لا و می.

اگر علاقه مند به خرید گیتار می‌باشید می‌توانید از فروشگاه اینترنتی و حضوری سازکالا استفاده کنید و علاوه بر قیمت گیتار اقدام به خرید نمایید.

یادگیری نت های گیتار
یادگیری نت های گیتار

۱- ابتدایی‌ترین نکته در مورد نت های گیتار را یاد بگیرید.

از مهم‌ترین نکاتی که درباره حفظ کردن و یادگیری نت ها در گیتار باید در نظر داشته باشید این است که نت‌های سیم‌های آزاد را حفظ کنید. همان‌طور که گفته شد، سیم‌های گیتار در کوک استاندارد به ترتیب از سیم ۱ تا ۶ شامل نت‌های می، سی، سل، ر، لا و می می‌باشد و این نت‌ها، نت‌هایی هستند که به صورت سیم باز نواخته می‌شوند.

ترتیب شمارش سیم‌ها نیز از پایین‌ترین سیم (سیم نازک) تا بالا ترین سیم (سیم ضخیم) می‌باشد. به عبارت دیگر، نازک‌ترین سیم گیتار ، سیم ۱ و ضخیم‌ترین سیم آن، سیم شش نامیده می‌شود. برای یادگیری راحت‌تر نت‌های سیم باز گیتار می‌توانید این جمله انگلیسی را حفظ کنید که حرف اول آن، نت‌های سیم باز گیتار می‌باشد.

[E] Eddie, [A] Ate, [D] Dynamite, [G] Good, [B] Bye, [E] Eddie

Eddie-Ate-Dynamite-Good-Bye-Eddie

۲- نت‌ها را به صورت لاتین و انگلیسی یاد بگیرید.

نت‌هایی که در موسیقی هستند، با این‌که صدای یکسانی دارند اما نام گذاری آن‌ها به گونه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در سیستم آموزشی ما نت‌ها غالبا به صورت دو، ر، می، فا، سل، لا و سی آموزش داده می‌شوند و هیچ ایرادی به این سیستم نام گذاری وارد نیست. اما پیشنهاد ما به شما این است که معادل نام گذاری زبان انگلیسی این نت‌ها را نیز یاد بگیرید زیرا می‌تواند در یادگیری نت های گیتار بسیار مفید و کارآمد باشد.

نکته‌ای که در مورد سیستم نام گذاری انگلیسی نت‌های موسیقی وجود دارد این است که آن‌ها حروف (آلفابت) انگلیسی هستند و نکته جالب‌تر این که آن‌ها به ترتیب نوشته شده‌اند. به گونه دیگر نام گذاری نت‌های انگلیسی شامل حروف A, B, C, D, E, F, G می‌باشد. نت دو معادل حرف C در زبان انگلیسی است. به عبارت دیگر نت های گیتار به ترتیب دارای این نام‌ها هستند:

  • دو = C
  • ر = D
  • می = E
  • فا = F
  • سل = G
  • لا = A
  • سی = B

۳- با نت‌های دیز و بمل آشنا شوید.

تئوری موسیقی غربی، شامل ۷ نت اصلی و ۵ نت فرعی می‌باشد. نت‌های اصلی همان نت‌های دو، ر، … می‌باشند و نت‌های فرعی که در تئوری موسیقی وجود دارند، با استفاده از کلمات دیز Sharp و یا بمل Flat نام گذاری می‌شوند.

به طور دیگر برای نام گذاری این نت‌ها دو راه دارید، یا با استفاده از کلمه بمل (Flat) این نت‌ها را نام گذاری کنید و یا با استفاده از کلمه دیز (Sharp). برای نام گذاری با استفاده از کلمه دیز نیاز است تا از نام نت قبلی استفاده کنید. برای مثال یک نیم پرده پس از نت فا، فا دیز نامیده می‌شود (نام نت قبلی + دیز).

برای نام گذاری انگلیسی آن نیز می‌توانید F Sharp یا نماد آن F# را استفاده کنید. برای نام گذاری با استفاده از بمل باید به نت بعد آن توجه کنید. برای مثال همین نت (فا دیز) را می‌توانید با نام “سل بمل” نیز نام گذاری کنید که معادل انگلیسی آن، G Flat یا نماد آن، Gb می‌باشد.

تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که نت‌های B# (Cb) و E# (Fb) وجود ندارند. به همین دلیل است که تئوری موسیقی غربی شامل ۷ نت اصلی و تنها شامل ۵ نت فرعی می‌باشد.

نت های دیز و بمل
نت های گیتار روی سیم

۴- پرده و نیم پرده‌ها را بشناسید.

گیتار سازی است که فرت‌های آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فاصله آن‌ها با فرت قبلی (یا بعدی) همواره نیم پرده باشد. در تئوری موسیقی، هر اکتاو (نت‌های یکسان با تنالیته متفاوت) شامل فاصله‌ای برابر با ۱۲ نیم پرده می‌باشد و در گیتار برای نواختن اکتاو، کافیست تا ۱۲ عدد فرت رو به جلو (یا عقب) بروید.

به عنوان مثال، فرت ۵ سیم شش، نت لا (A) می‌باشد. فرت شش سیم شش (یک فرت جلو تر) نیم پرده از نت لا بالاتر است که همان‌طور که پیش‌تر صحبت شد، نیم پرده نت لا، نت لا دیز می‌باشد (A => A#). دانستن نیم پرده‌ها و پرده‌ها می‌تواند باعث شود تا به راحتی نت‌های موسیقی و به خصوص فاصله هر نت در گیتار را یاد بگیرید.

پرده و نیم پرده در گیتار
پرده و نیم پرده ها را بشناسید

۵- نت‌های سیم ۶ را به خوبی یاد بگیرید.

یادگیری نت‌های سیم شش در گیتار یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید زیرا با استفاده از آن می‌توانید نت‌های سیم‌های دیگر را نیز یاد بگیرید. همچنین با توجه به این که نت‌های سیم شش و سیم ۱ برابر هستند، می‌توانید به آسانی دو سیم از گیتار خود را به راحتی یاد بگیرید.

پیشنهاد ما به شما این است که با یاد گیری نت‌های سیم باز، فرت ۳، فرت ۵، فرت ۷، فرت ۹ و فرت ۱۲ (اکتاو) شروع کنید زیرا به این ترتیب می‌توانید در کمتر از چند ثانیه نت‌های دیگر را نیز به یاد بیاورید.

نت های سیم شش گیتار
نت های سیم ۶ را به خوبی یاد بگیرید

در ادامه مقاله چگونه نت های گیتار را یاد بگیریم با ما همراه باشید.

۶- از اکتاوها برای یادگیری کامل دسته استفاده کنید.

همان گونه که گفته شد، اکتاوها فاصله‌ای برابر با ۱۲ نیم پرده و در گیتارها، فاصله‌ای برابر با ۱۲ فرت دارند. روش دیگری که برای محاسبه اکتاوها می‌توانید در نظر داشته باشید، فاصله دو سیم، دو فرت است. برای مثال، نت لا را در نظر بگیرید که فرت ۵ سیم شش می‌باشد. با استفاده از تکنیک دو سیم دو فرت، اکتاو نت لا را می‌توانیم در فرت ۷ سیم چهار بیابیم. (دو سیم پایین تر، دو فرت بالاتر).

با استفاده از این روش شما می‌توانید به آسانی نت‌ها و انواع اکتاوهای آن‌ها را در تمامی دسته گیتار حفظ کنید. اما در نظر داشته باشید که این روش درباره سیم ۲ صادق نمی‌باشد. ارتباط بین سیم ۴ و ۲ این گونه است که باید ۳ فرت جلو‌تر را انتخاب کنیم. برای مثال فرت ۳ سیم ۴ نت فا است و فرت ۶ سیم ۲ نیز نت فا می‌شود.

چگونه نت‌های گیتار را به کمک اکتاو یاد بگیریم
از اکتاو ها برای یادگیری کامل دسته استفاده کنید

فواصل را به خوبی به خاطر بسپارید

یک رویکرد عالی برای تسلط بی چون و چرا به فرت برد گیتار یادگیری فواصل است. اما فواصل یعنی چه؟ با توجه به متن‌های نوشته شده در قسمت بالاتر مقاله متوجه شدیم که بین نت‌ها فاصله‌هایی وجود دارد که به آن‌ها پرده و یا نیم پرده گفته می‌شود. مثلا بین نت C و D یک پرده فاصله وجود دارد.

در موسیقی غربی، فاصله یک پرده را فاصله بزرگ و فاصله نیم پرده را فاصله کوچک نام گذاری می‌کنند. فواصل یک معیار نسبی هستند به این صورت که در موقع بیان یک فاصله ما باید به نت مبدا اشاره کنیم. برای مثال نت C و D یک پرده فاصله دارند. و نت D یک پرده زیرتر است. در واقع نت D فاصله دوم بزرگ نت C است. این این شماره گذاری به چه صورت است؟

چگونه نت‌های گیتار را یاد بگیریم

۷- زمان مناسبی را برای تمرین اختصاص دهید.

پیشنهاد ما به شما این است که برای پیشرفت در یادگیری نت‌های فرت بورد گیتار، زمانی حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز را به تمرین کردن نواختن اکتاوها و پیدا کردن نت‌ها در سیم‌های گیتار اختصاص دهید. این موضوع باعث می‌شود تا در کمترین زمان ممکن نت‌های موجود در فرت بورد گیتار را یاد بگیرید و از آن‌ها در آهنگ‌های خود استفاده کنید.

حالا پس از اینکه فهمیدیم چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم و یاد بگیریم، اگر مایل به آموزش گیتار می‌باشید، می‌توانید از آموزش گیتار سازکالا به صورت رایگان استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *