×

برای یادگیری پیانو چقدر زمان لازم است؟

یادگیری پیانو چقدر زمان لازم است

یکی از سوالاتی که از بسیاری از مدرسین پیانو پرسیده می‌شود، این است که برای یادگیری پیانو چقدر زمان لازم است. با این که این پرسش، یکی از کلی‌ترین پرسش‌های ممکن است، اما در این مقاله قصد داریم تا با به کارگیری یک متد مطمئن، شما را در دست یابی به جواب این پرسش همراهی کنیم. با سازکالا در ادامه این مقاله همراه باشید.

یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که پیانو را همانند یک بازی دسته بندی کنیم و سطح‌های مختلف برای یادگیری آن در نظر بگیریم. اگر پایین‌ترین سطح را افرادی بدانیم که تاکنون هیچ سازی را کار نکرده اند و به شکل مبتدی می‌خواهند به نوازندگی پیانو بپردازند، در نظر بگیریم؛ سطح ۱۰ را می‌توانیم افرادی بدانیم که در نوازندگی بی نظیر هستند و سخت ترین قطعه های پیانو را نیز به راحتی می‌نوازند. در این مقاله، این سطح‌ها را به شکل کامل باز می‌کنیم و هر کدام را توضیح می‌دهیم. تمرین‌هایی که برای هر سطح نیاز است را به شما نشان می‌دهیم و سپس، قطعاتی معرفی می‌کنیم که تنها با چند هفته تمرین به راحتی می‌توانید آن‌ها را بنوازید.

لیست قیمت پیانو را در فروشگاه معتبر سازکالا دنبال کنید

تمرین‌هایی برای افرادی که تاکنون پیانو نزده اند

نواختن پیانو با یک دست

اگر در این سطح قرار دارید، پیش از آن که بخواهید یک تکنیک جدید را بیاموزید، باید چند ملودی ساده بلد باشید. همچنین، شما ابتدا باید تنها از یک دست خود و تنها در یک موقعیت شروع به نوازندگی کنید تا به ترتیب بتوانید به نت‌هایی که برای پیانو در نظر گرفته شده است عادت کنید. برای مثال، می‌توانید قطعاتی مانند Amazing Grace و یا Lean On Me را بر روی ساز خود تمرین کنید تا کم کم با نحوه نواختن کلاویه‌ها آشنا شوید.

اگر به زیباترین قطعات پیانو علاقه دارید و می‌خواهید بدانید این قطعات اثر چه اشخاصی هستند کلیک کنید.

لول Prep A

در این مرحله، شما می‌توانید از آکوردهای دو نت در نوازندگی خود استفاده کنید و یا ملودی‌های پیچیده‌تری را بنوازید. همچنین، بسیاری از نوازندگان در این مرحله می‌توانند از هر دو دست خود استفاده کنند و شروع به نواختن قطعات محبوب‌تر کنند. برای آن که بتوانید تمرین‌های خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، پیشنهاد ما به شما اجرای قطعاتی همانند The Wild Horses و یا Linus & Lucy می‌باشد.

شروع نوازندگی با دو دست

لول Prep B

در این مرحله، این پیشنهاد به نوازندگان می‌شود که از قطعات و یا تمارینی استفاده کنند که نوازنده را مجاب به استفاده از هر دو دست خود می‌کند. همچنین، در این مرحله کمی تئوری موسیقی به دانسته‌های شما اضافه می‌شود که می‌تواند در ادامه راه برای شما بسیار مفید باشد. شما می‌توانید توالی آکوردهای مختلف را درک کرده و یا با استفاده از هر دو دست خود به نواختن آن‌ها بپردازید. همچنین، بسیاری از نوازندگانی که در این سطح قرار دارند، می‌توانند قطعاتی پیچیده‌تر همانند Jingle Bells و یا The Imperial March را بنوازند.

لول ۱A

یکی از موضوعاتی که در این سطح باید به آن توجه داشته باشید، داینامیک نوازندگی و همچنین ابراز احساسات از طریق نواختن ساز می‌باشد. شما همچنین در این مرحله می‌توانید قطعاتی را بنوازید که از تمپوی بیشتری برخوردار هستند و یا توالی آکوردهای پیچیده‌تری دارند. در این مرحله، شما می‌توانید یکی از محبوب‌ترین قطعات موسیقی کلاسیک یعنی Vivace را بنوازید. همچنین یکی دیگر از قطعاتی که از دید نوازندگان بسیار جذاب است و طرفداران بسیاری نیز دارد، قطعه Fight Song از Rachel Platten است که در میان طرفداران موسیقی پاپ، یکی از محبوب‌ترین قطعات دنیا به شمار می‌رود.

لول ۲: یادگیری گام‌ها و آکوردها

در این لول، یکی از عمده تمرین‌های شما باید نواختن گام‌های مختلف در اکتاو‌های مشخص شده باشد. در نظر داشته باشید که یکی از تکنیک‌هایی که در این سطح به شما آموزش داد می‌شود، تکنیک Skip کردن است که در آن باید با باز کردن انگشتان خود بتوانید چند کلاویه را رد کرده و کلاویه ای دورتر را بنوازید. این تکنیک نه تنها باعث می‌شود تا ملودی‌های زیباتری را بنوازید، بلکه در نواختن آکوردهای پیچیده نیز به شما کمک می‌کند. از جمله قطعاتی که باید در این سطح بنوازید می‌توانیم به Andante از یوهان کریستین باخ و یا Hedwig’s Theme اشاره کنیم.

لول ۳

در این مرحله، شما باید به هماهنگی دست چپ و راست خود دقت کنید و سعی کنید تا آن را به شکل جداگانه و درست بر روی ساز قرار داده و از آن‌ها استفاده کنید. این سطح همچنین به گونه ای است که دست شما را برای نواختن قطعات بسیار پیچیده‌تر باز می‌گذارد. برای مثال، شما به راحتی می‌توانید قطعه Minuet in G و یا بسیاری از قطعات پیچیده همانند قطعه Duel of the Fates از فیلم جنگ ستارگان را بنوازید.

لول ۴: یادگیری آرپژها و تغییر موقعیت دست‌ها

در این مرحله شما می‌توانید از قطعاتی استفاده کنید که شامل آرپژهای مختلف می‌شود و یا می‌توانید با تغییر موقعیت دست خود به شکل دقیق، ملودی‌های سخت را بنوازید. شما همچنین می‌توانید از یک اکتاو وارد یک اکتاو دیگر شوید و به این ترتیب، کنترل بیشتری بر روی نت‌های موجود در پیانو داشته باشید. از جمله قطعات محبوبی که در این سطح می‌توانید بنوازید می‌توانیم به قطعه Fur Elise از بتهوون و یا قطعه He’s a Pirate از فیلم دزدان دریایی کارائیب اشاره کنیم.

در ادامه مقاله یادگیری پیانو چقدر زمان لازم است با ما همراه باشید.

لول ۵

در این سطح شما تنها بر روی بهبود و تمرین تکنیک‌های یاد گرفته شده تمرکز می‌کنید و سعی می‌کنید تا به بهترین شکل ممکن، تمامی دانسته‌های خود را راحت‌تر استفاده کنید. از طرفی، سرعت شما در نوازندگی پیانو به مراتب بهتر شده و می‌توانید قطعات بسیار پیچیده و یا محبوبی را بنوازید. از جمله این قطعات، می‌توانید Solfeggietto از باخ و یا نسخه کامل قطعه Linus and Lucy اشاره کنیم. تنها کافی است تا این قطعات را در کنار دوستان خود بنوازید تا آن‌ها از پیشرفت شما در نوازندگی حیرت کنند.

لول ۶

یادگیری پیانو چقدر زمان لازم است

یکی از اتفاقات جالبی که عموما در این سطح برای نوازندگان می‌افتد، این است که بسیاری از آن‌ها شروع به ساخت قطعات خود می‌کنند و آهنگسازی خود را تقویت می‌کنند. زیرا در این سطح، یکی از عمده اتفاقاتی که می‌افتد این است که انگشتان شما کاملا نت‌های پیانو را به خاطر سپرده و می‌توانید بسیاری از قطعات مشهور، به خصوص آهنگ‌هایی که برای فیلم‌ها و سریال‌ها ساخته شده است را با ساز خود بنوازید. از جمله این قطعات می‌توانید به قطعه Mission Impossible و یا نسخه کامل قطعه Fur Elise اشاره کنیم.

لول ۷

در این مرحله، گام‌ها و کلیدهای بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر برای شما آسان می‌شود و می‌توانید با استفاده از دست‌های خود، هارمونی‌های مختلفی برای قطعات بسازید. از دیگر دستاوردهایی که باید در این سطح در نظر داشته باشید، این است که می‌توانید چندین قطعه از مشهورترین قطعه‌های سبک کلاسیک را به راحتی تمرین کنید. از جمله این قطعه‌ها می‌توانیم به قسمت اول قطعه Moonlight Sonata اشاره کنیم.

لول ۸

در این مرحله، شما می‌توانید با سرعت بسیار بالا به تغییر آکوردها بپردازید و آکوردهای مختلفی را در یک قطعه پیچیده بنوازید، بدون آن که آکورد نواخته شده مشکلی از بابت نت داشته باشید. یکی دیگر از ویژگی‌های نوازندگان در این سطح، نواختن تک نوازی‌های مشهور است که از جمله قطعاتی که شامل این تک نوازی‌ها می‌شود، می‌توانیم به All of Me اشاره کنیم.

لول ۹ و لول ۱۰

این لول که آخرین سطح در نوازندگی پیانو به شمار می‌رود، بالاترین سطحی است که می‌توانید در نوازندگی این ساز به آن دست پیدا کنید. در این سطح، شما می‌توانید قطعاتی همانند Maple Leaf Rag و یا Claire De Lune را بنوازید و به ساخت قطعات خود بپردازید.

همچنین بسیاری از افراد در این سطح، شروع به نوازندگی در سبک‌های مختلف می‌کنند و به نوازنده ای همه کاره تبدیل می‌شوند. از جمله سبک‌هایی که می‌توانید با استفاده از ساز خود بنوازید می‌توانیم به سبک کلاسیک و یا پاپ اشاره کنیم.

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که همانند بسیاری از سازها، یادگیری پیانو یک فرایند طولانی است و برای سال‌ها باید آن را پیگیرانه دنبال کنید. اگر لیست سطح‌های مختلفی که در مقاله یادگیری پیانو چقدر زمان لازم است به آن اشاره شد را در نظر داشته باشید، هر کدام از این سطح‌ها برای ماه‌ها و یا شاید یک سال زمان می‌برد.

آموزش پیانو مبتدی تا متوسط در بخش دوره های آموزشی سازکالا

سخن پایانی

بنابراین برای آن که بتوانید به یادگیری پیانو بپردازید و حرفه‌ای‌ترین نوازنده شوید و سخت ترین نت ها و آهنگ های پیانو را بنوازید، حدود ۱۰ سال طول میکشد. ممکن است در ابتدا این مسیر، مسیری طولانی و سخت به نظر برسد، اما هنگامی که پس از ۵ سال به پشت سر نگاه می‌کنید، از زمان و انرژی ای که صرف یادگیری این ساز کرده اید خوشحال و خشنود خواهید بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *