×

نحوه نواختن Walking Bass Line

نکته جالبی که درباره Walking Bass Line وجود دارد، ریتم ثابت و روان و Low Tone می‌باشد. هنرمندان بسیاری هستند که در ژانرهای مختلف مانند راک، جز، بلوز و … به نواختن Walking Bass Line می‌پردازند.

Walking Bass Line چیست؟

Walking Bass Line یک فرم ساده نواختن بیس است که در ژانرهای مختلف استفاده می‌شود. به طور معمول بیس در حال نواختن یک ریتم چهار نتی ثابت است که از دو بار نواختن یک نت پرهیز می‌نماید. کلید یک بیس لاین عالی، روان بودن، ملودیک بودن و ارائه هارمونی قدرتمند می‌باشد.

قبل از اینکه Walking Bass Line خودمان را بسازیم، باید یک سری قواعد بنیادین را بدانیم. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

  • نواختن تریاد
  • Phrasing
  • Walk Ups و Walk Downs

مثال زیر بر اساس موزیک “Walking Blues” ارائه شده است.

Walk Ups و Walk Downs

این ابزاری عالی برای حرکتی روان و مناسب از آکوردی که در حال نواختن هستید به آکورد بعدی می‌باشد. این حرکات می‌توانند کروماتیک یا دیاتونیک باشند و یا می‌توانند یک یا چندین نت نیز باشند. این روش به نام Passing Tone و Approach Notes نیز شناخته شده است.

میزان دوم دارای سکوئنس G و Gb می‌باشد که هدف آن حرکتی روان و دلنشین به نت تونیک F7 یا همان نت F می‌باشد. نت Gb حرکتی کروماتیک است.

نواختن Walking Bass Line

میزان چهارم یک Walk Up از G ،Ab و A برای فرود روی نت تونیک Bb7 یا همان Bb می‌باشد. همچنین Ab یک حرکت کروماتیک است.

نحوه نواختن Walking Bass Line (walk up)

میزان یازدهم و دوازدهم شامل نت‌های دیاتونیک و کروماتیک در یک Walk Up برای بازگشت به فرم ابتدایی و نت تونیک (F) است. به استثنای D ،D# و E که Lower Pitch اند، بقیه نت‌ها یک Walk Up می‌باشند.

میزان یازدهم و دوازدهم شامل نت‌های دیاتونیک و کروماتیک در یک Walk Up

میزان هفتم و هشتم یک Walk Down دیاتونیک از D به F است.

walk down

تریاد

کلید یک بیس لاین با هارمونی قدرتمند در واقع نواختن تریاد آکوردی است که روی آن هستید. اگر آکورد C Major می‌باشد، نواختن نت‌های C ،E و G راهی عالی برای ایجاد پایه‌‌ای قوی برای سولوئیست است. بر این اساس می‌توانید یک لاین حرفه‌ای را با راه‌های متفاوتی مانند Passing Tone ایجاد کنید. حواس‌تان باشد که قوی ترین نت همان تونیک اکورد است. اما شروع با سوم، پنجم یا هفتم نیز جذاب می‌تواند باشد.

میزان اول تریاد F7 دارد: F A C

(F A C) نحوه نواختن Walking Bass Line

میزان پنجم تریاد Bb7 دارد: Bb D F

(Bb D F) نحوه نواختن Walking Bass Line

میزان نهم و دهم الگوی تونیک، پنجم و سوم را دارد: C7 و Bb7

میزان نهم و دهم الگوی تونیک، پنجم و سوم را دارد : C7 و Bb7

در ادامه مقاله نحوه نواختن Walking Bass Line با ما همراه باشید.

Phrasing

Phrasing، بیس لاین شما را زنده می‌کند. هر میزان را مانند یک کلمه یا جمله در زبان در نظر بگیرید. Phrasing هنر ترکیب جملات و ایده‌ها برای خلق یک داستان جذاب است! در موزیک، می‌توانیم یک Phrase با دو میزان بنوازیم که به آن موتیف می‌گویند. معمولا موتیف تکرار شونده می‌باشد. معمولا موتیف ۸ ضرب یا دو میزان طول می‌کشد. این امر در واقع پایه و زیربنای ساختمانی است که در ادامه موزیک ایجاد می‌گردد. ما با استفاده از Phrasing وضعیت‌هایی را در موزیک ایجاد می‌کنیم که باعث جذابیت بیشتر آن گردند.

میزان پنجم و ششم یک Phrase دو میزانه اند که حرکت بالا رونده و پایین رونده با استفاده از نت‌های یکسان را پیش می‌گیرد. این یک مثال کلاسیک از موتیف Walking Bass در بلوز می‌باشد.

میزان پنجم و ششم یک Phrase

نواختن Walking Bass Line به چه صورت است؟

حال که ابزارهای لازم را داریم، بهتر است تا آن‌ها را روی یک سیکل آکورد جز/بلوز اجرا نماییم. این یک قطعه دوازده میزان بلوز در F می‌باشد. هنگام ساخت لاین، سعی کنید آن را مانند یک پازل تصور کنید که هر نت در آن هدفی دارد.

میزان اول

میزان اول در اکورد F7 است. بیایید تا با نت تونیک (F) شروع کنیم و تریاد را به ترتیب (F, A, C) بنوازیم. اخرین نت میزان اول باید ما را به میزان دوم هدایت کند. میزان دوم با Bb شروع می‌شود. بهتر است یک Walk Down کروماتیک از  C به Bb داشته باشیم. این کار به وسیله Cb یا همان B انجام می‌گردد. Cb یک Passing Tone است.

میزان دوم

میزان دوم روی اکورد Bb7 است. لاین ما با تونیک (Bb) شروع می‌شود. از آنجایی که Phrase از دو نت آخر میزان، حرکت پایین رونده دارد، بهتر است ادامه روند را نیز پایین رونده نگه داریم؛ اما این بار به صورت دیاتونیک (Bb, A, G). برای آخرین نت‌های میزان دوم، نیازمند یک نت قدرتمند برای حرکت به اکورد بعدی (F7) هستیم. میزان سوم را با نت تونیک (F) شروع می‌کنیم. نت قدرتمند ما در اینجا C می‌باشد؛ چرا که پنجم اکورد F است. پنجم همیشه حس بازگشت به تونیک را القا می‌کند، که همان نت تونیک میزان سوم است.

نحوه نواختن Walking Bass Line (1)

میزان سوم

میزان سوم با نت تونیک F شروع می‌شود. ما تا دو میزان در اکورد F7 هستیم. اکنون زمانی فوق العاده برای  ایجاد یک Phrase دو میزانه است. این یک موتیف بلوز کلاسیک Walking Bass می‌باشد. تریاد را بنوازید: F, A, C, . سپس ششم اکورد (D) را بنوازید. میزان چهارم با هفتم (Eb) شروع می‌شود. این نت همان Dominant اکورد F7 است.

میزان چهارم

میزان چهارم حرکت پایین رونده نت‌های میزان قبل است: Eb, D, C, A. نت آخر، A،  مقدمات اکورد بعد را به زیبایی آماده می‌کند چرا که فقط نیم پرده تا اکورد بعد فاصله دارد.

نحوه نواختن Walking Bass Line (2)

میزان پنجم

میزان پنجم اکورد Bb7 است. ما باید یک Phrase پایین رونده ایجاد نماییم. با استفاده از تونیک شروع می‌کنیم. سپس روند را با استفاده از E و Eb ادامه می‌دهیم. E و Eb در واقع Passing Tone هایی هستند که باعث حرکتی روان به نت D می‌شوند. D سوم اکورد Bb7 است. به یاد داشته باشید، نیازی نیست همیشه با  تونیک شروع نمایید؛ سوم، پنجم و هفتم نیز گزینه‌هایی مناسب هستند.

میزان ششم

میزان ششم یک حرکت پایین رونده دیاتونیک به سمت A است: D, C, Bb, A. A سوم اکورد بعدی (F7) است. در نتیجه به شکلی روان ما را به سمت F7 هدایت می‌نماید.

نحوه نواختن Walking Bass Line (3)

میزان هفتم و هشتم

میزان هفتم و هشتم هر دو F7 اند. همانند قبل این موقعیت فرصتی مناسب برای Phrase دو میزانه است. همان ایده میزان سوم و چهارم را تکرار نمایید. این باعث اثبات بیشتر موتیف اولیه می‌شود. چهار میزان آخر نیز تغییرات آکورد زیادی دارد. این ما را ملزم می‌کند تا هارمونی‌های قوی‌تری را ایجاد کنیم.

نحوه نواختن Walking Bass Line (4)

میزان نهم

میزان نهم اکورد C7 است. همانند قبل با تونیک C شروع کنید، سپس باقی تریاد را بنوازید: E و G. میزان بعد اکورد Bb7 می‌باشد. نتی را انتخاب نمایید تا به شکلی روان ما را از G به Bb ببرد. در اینجا نت مورد نیاز ما A می‌باشد تا به Bb برویم.

نحوه نواختن Walking Bass Line (5)

میزان دهم

میزان دهم اکورد Bb7 می‌باشد. با تونیک شروع کنید از آنجایی که حرکت ما از میزان قبل بالا رونده است، بهتر است همان Phrase قبل را ادامه دهیم تا به اکورد بعد (F7) برسیم: Bb, C, D, E. اگرچه E در Bb7 نیست؛ اما قدرت بالا دارد تا ما را به سمت تونیک آکورد بعد (F) هدایت نماید. E یک Approach Note است.

 Bb, C, D, E

میزان یازدهم و دوازدهم

این دو میزان به عنوان یک Turnaround نیز شناخته شده اند. Turnaround روشی مناسب برای پایان دادن به اکثر قطعات جز یا بلوزی است که از یک فرم تکرار شونده برخوردار اند. Walking Blues از یکی از ساده‌ترین واریاسیون‌های Turnaround استفاده می‌کند: یک سیکل Five One (C7, F7)؛ البته با کمی پیچیدگی بیشتر. اکوردها اول، ششم، دوم و پنجم اند: F7, Dm, G7, C7.

از آنجایی که اکوردها به سرعت تعویض می‌شوند، باید نت تونیک را با یک نت قوی برای حرکت به نت تونیک اکورد بعد بنوازید. میزان یازدهم با تونیک اکورد F شروع می‌شود که با C# ادامه می‌یابد. C# نیم پرده پایین‌تر از D می‌باشد. در اکورد Dm ما با تونیک D شروع می‌کنیم که با F# ادامه می‌یابد. مشابه قبل F# نیم پرده زیر G است. همین الگو در میزان دوازدهم ادامه می‌یابد. با تونیک G  شروع می‌کنیم، سپس Db را می‌نوازیم. Db نیم پرده زیر C می‌باشد. در نهایت در اکورد C7 تونیک C را بنوازید و آن را با نتی با نیم پرده فاصله از F ادامه دهید. آن نت E است. نت‌های Approach می‌توانند نیم پرده زیر یا بالاتر از نت هدف باشند. با ترکیب و تجربه می‌توانید بفهمید کدام نت برای شما بهتر است. یک تمرین خوب برای Turnaround، حفظ کردن لاین‌ها است. از آنجاییکه اکوردها به سرعت حرکت و تغییر می‌کنند، بهتر است تا از بداهه نوازی در اینگونه موقعیت‌ها دوری نمایید.

میزان یازدهم و دوازدهم (good line)

در پایان پیشنهاد می‌کنیم تا آثار موزیسین‌هایی همچون جان پتروچی، پل چمبرز، ران کارتر، ری براون و … را گوش دهید و از آنان الهام بگیرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *