×

چطور از سکوئنسر برای ساخت موزیک استفاده کنیم؟

سکوئنسر چیست؟

سکوئنسر ها امکان برنامه ریزی ترکیبی از نت ، ریتم ، آرتیکولیشن و افکت‌ها را فراهم می‌کنند که می‌توانید این موارد را به DAW یا سینت‌های فیزیکی منتقل کنید. با استفاده از برنامه ریزی الگو، ملودی و لوپ ها دیگر نیازی به تست با میکس ، داینامیک و ساز های دیگر نخواهید داشت. این موضوع باعث شده تا سکوئنسر‌ها راهی برای افزایش تنظیمات مختلف در اجرای لایو و دسترسی به صداهای جدید باشند.

سکوئنسر‌ها دارای فرم‌های مختلفی هستند. سکوئنسر‌های سخت افزاری اغلب دارای مجموعه ای از دکمه‌ها و ناب‌های مختلف و نور بک گراند می‌باشند و در گروه های ۴ ، ۸ و ۱۶ عرضه می شوند. استفاده از سکوئنسر امکان بررسی الگوهایی که می نوازید را آسان تر می کنند. سکوئنسر‌های نرم افزاری اغلب به طور مشابه با سکوئنسر‌های سخت افزاری هستند، اما از نظر پارامتر‌ها و نمایشگر انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد.

سکوئنسر

نحوه کار با آن ها

یک سکوئنسر به طور معمول امکان تعیین مواردی نظیر طول الگو را فراهم می‌کند. این مورد می‌تواند یک الگوی ۱۶ مرحله ای معمول باشد. یا می‌توانید یک الگوی ۵ مرحله ای نامنظم را انتخاب کرده که در کنار ریتم درام ۴/۴ تکرار شود _ این مورد می‌تواند برای ساخت پلی ریتم های جذاب مورد استفاده قرار گیرد، یک تکنیک که اغلب توسط آرتیست‌هایی مانند Nine Inch Nails استفاده می شود.

علاوه بر این، می‌توانید زیر و بم نت‌ها را تعیین کنید. اگر می‌خواهید سکوئنسر یک ملودی، بیس لاین پخش کند یا بخش مشخصی را تکرار کند، باید نت‌هایی که می‌نوازید را انتخاب کنید. این امر با استفاده از ناب، یکسری از دکمه‌ها یا حتی گاهی با یک صفحه کیبورد ساده مانند Arturia KeyStep قابل انجام است. گاهی می توانید موارد بیشتری نظیر طول نت، سرعت، افکت‌ها و بسیاری موارد دیگر را نیز انتخاب کنید.  

اتصال سکوئنسر به سینت

معمولا چندین راه برای اتصال سکوئنسر‌ها به سینت وجود دارد. اگر یک سکوئنسر نرم افزاری دارید که اینکار راحت است اما اگر سکوئنسر شما سخت افزاری است راه های رایج اتصال به سینت به شرح زیر است:

میدی _  شما اغلب اتصال ۵ پین میدی را روی سینت و سکوئنسر‌ها مشاهده می کنید. یک کابل میدی ساده این اتصال را برای شما ممکن می کند.

CV _ معمولا به شکل یک جک ۳.۵ میلی متری وجود دارد که معمولا بیش از ۱ اتصال CV برای نواختن همراه پیچ ، گیت و ماژولیشن در اختیار دارید. به ویِژه برای تنظیمات ماژولار و Eurorack این نوع اتصال مفید خواهد بود.

USB _ طبیعتا اتصال اصلی برای سکوئنسر به کامپیوتر این نوع اتصال است. امکان ارسال اطلاعات به نرم افزار‌های میزبان یا همان DAW از این طریق به راحتی ممکن است. گاهی می‌توانید اطلاعاتی مانند پیچ و تمپو را برای سینک شدن را نیز انتقال دهید.

اتصال سینت به سکوننسر

آیا همه سکوئنسر ها با مدل های سخت افزاری سازگار هستند؟

در بیشتر موارد این سازگاری وجود دارد. اکثر آن‌ها دارای اتصالات اصلی هستند، این امر امکان اتصال برند‌های مختلف سکوئنسر به یکدیگر را ممکن می‌کند. ممکن است از صدای یک سینت لذت ببرید، اما ترجیح دهید از یک سکوئنسر دیگر استفاده کنید. تا زمانیکه روی هر کدام از این محصولات پورت میدی و CV وجود داشته باشد، مشکلی برای اتصال نخواهید داشت.

نحوه همگام سازی آن با سایر سخت افزار ها

اینجاست که سیگنال های clock وارد قضیه می‌شوند. clock یک پالس ریتمیک ثابت است که می‌تواند به هر سینت یا در اجزای تنظیمات شما وارد شود. این پالس یک ریتم ساده و تکراری است که سینک بودن تنظیمات شما در تمپو را تضمین می‌کند.

اگر از طریق USB  به DAW متصل می‌شوید، DAW اطلاعات مربوط به تمپو را منتقل می‌کند. اگر می‌خواهید بدون استفاده از کامپیوتر دو سخت افزار را به هم متصل کنید، معمولا یک اتصال clock برای همگام سازی بی دردسر در اختیار خواهید داشت. اتصالات clock معمولا مانند CV جک های ۳.۵ میلی متری هستند. خروجی clock سکوئنسر را به clock روی سینت متصل کنید. سیگنال های Clock نیز می‌توانند زنجیره ای باشند، بنابراین می‌توانید چندین سخت افزار را با یکدیگر همگام سازی کنید.

سکوئنسر

تفاوت بین سکوئنسر و arpeggiator

تفاوت بین این دو ظریف اما مهم است. arpeggiator گروهی از نت های وارد شده ( از کیبورد یا سایر منابع میدی ) را دریافت کرده و این نت ها را در الگوی ریتمیک تکراری تقسیم می کند. برخی از arpeggiator ها این امکان را برای شما فراهم می کنند که شکل الگوهای صعودی و نزولی یا دیگر موارد، همچنین محدوده اکتاو، تنوع طول نت ها و … را انتخاب کنید. یک سکوئنسر این امکان را فراهم می کند که همه موارد گفته شده را بدون نیاز به هرگونه نت ورودی نت اکسترنال مشخص کنید.

موارد استفاده از سکوئنسر

کاربرد‌های مختلفی برای سکوئنسر‌ها وجود دارد. این موضوع کاملا به سبک موسیقی ای که کار می‌کنید بستگی دارد. بعنوان مثال:

الگوهای درام _ ریتم‌هایی عمیق برنامه ریزی کنید که به سرعت تغییر می‌کنند. برای آزمایش صداهای ریتمیک مختلف، اطلاعات را به انواع سخت افزار‌ها منتقل کنید.

بیس لاین‌ها _ استفاده از سکوئنسر برای پخش بیس لاین‌ها شما را از بررسی آن‌ها با سایر بخش‌های میکس خلاص می‌کند.

ملودی‌ها _ ملودی خود را به یک الگوی تکراری تبدیل کنید. برخی ممکن است این استدلال را داشته باشند که یک ملودی تنها زمانی به وجود می‌آید که با بکینگ مناسبی ترکیب شود.

امیدوارم از این مقاله کاربردی لذت برده باشید و برای خرید می‌توانید از مشاوران سازکالا استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *