×

آیا یادگیری پیانو با میدی کیبورد امکان پذیر است؟

یادگیری پیانو با میدی کیبورد

پیانو به عنوان یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیا، طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا به شکل حرفه ای، یادگیری این ساز را آغاز کنند. از طرفی، خرید انواع پیانو ممکن است برای بسیاری از افراد گران قیمت باشد و به همین دلیل است که یک سوال، ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است و این سوال این است: آیا یادگیری پیانو با میدی کیبورد ممکن است؟

در این مقاله قصد داریم تا جنبه‌های مختلف این پرسش را بررسی کنیم و آن را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اندازه میدی کیبورد

یکی از ابتدایی‌ترین نکاتی که هنگام خرید یک میدی کیبورد باید به آن توجه داشته باشید، اندازه محصولی است که می‌خواهید خریداری کنید. منظور از اندازه، ابعاد محصول نیست بلکه تعداد کلاویه‌هایی است که میدی کیبورد مورد نظر در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر دیگر مقاله‌هایی که در مورد ساز پیانو ایجاد کرده ایم را مطالعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که حتی به هنگام خرید یک پیانو دیجیتال، پیشنهاد ما خرید پیانو دیجیتالی بود که دارای ۸۸ کلاویه باشد تا به این ترتیب بتوانید به تمامی اکتاوهای مختلف ساز پیانو دسترسی داشته باشید. در بازار میدی کیبوردها اما موضوع کمی متفاوت است.

یادگیری پیانو با میدی کیبورد

بسیاری از شرکت‌ها میدی کیبوردهایی با اندازه‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند که این محصولات از ۲۵ کلاویه تا ۸۸ کلاویه طراحی و تولید شده اند. بسیاری از تنظیم کنندگان و افرادی که می‌خواهند با استفاده از میدی کیبوردهای خود، به نوشتن لاین‌های مختلف در پروژه‎‌های خود بپردازند، محصولاتی را خریداری می‌کنند که دارای ۲۵ تا ۴۹ کلاویه باشد.

این میدی کیبوردها اندازه کوچکی دارند و به راحتی بر روی میز استودیوی آن‌ها قرار می‌گیرد. اما اگر شما می‌خواهید با استفاده از میدی کیبورد خود به طور اختصاصی به نواختن پیانو و یادگیری آن بپردازید، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که دارای ۶۱ کلاویه یا ۸۸ کلاویه می‌باشند.

امکانات میدی کیبورد

همانند اندازه میدی کیبوردها، امکاناتی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود نیز بسیار متفاوت است و محصولات مختلفی در بازار وجود دارند که برای افراد مختلف طراحی شده اند. بسیاری از میدی کیبوردهای موجود در بازار به طور اختصاصی برای تنظیم کننده‌ها طراحی شده اند و برای آن‌ها امکانات مختلفی از جمله دکمه‌های مختلف، ناب‌ها و همچنین درام پدهای بی شمار در نظر گرفته شده تا به این ترتیب بتوانند ایده‌های خود را سریع تر ضبط کنند.

اما برای کسانی که می‌خواهند از میدی کیبورد خود تنها برای نواختن پیانو استفاده کنند، خرید چنین میدی کیبوردهایی منطقی نیست. از طرفی در نظر داشته باشید که چنین محصولاتی عموما از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

امکانات میدی کیبورد

وزن کلاویه‌ها

این موضوع یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام خرید میدی کیبورد مورد نظر خود باید به آن توجه کنید. اگر مکانیزم یک پیانوی آکوستیک را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید که در این ساز، چکش‌هایی به سیم‌های مختلف برخورد می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا صدای نت‌های مختلف را بتوانید از ساز خود به دست آورید.

این مکانیزم در پیانوهای دیجیتال و میدی کیبوردها وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا شرکت‌های تولید کننده این محصولات، از روش‌های دیگر برای نزدیک کردن حس نوازندگی این محصولات با پیانوهای آکوستیک استفاده کنند. به طور کلی، هنگامی که شما باید یک پیانوی گرند به نوازندگی می‌پردازید، کلاویه‌ها مقداری سنگین می‌باشند و برای آن که داینامیک مناسبی را در اختیار داشته باشید، با فشار مختلف باید به نواختن ساز خود بپردازید.

به طور کلی، سه نوع کلاویه برای پیانوهای دیجیتال و میدی کیبوردها در نظر گرفته می‌شود که با نام‌های Fully Weighted یا Hammer Action، Semi weighted و Synth Action شناخته می‌شوند.

کلاویه‌های Fully Weighted یا Hammer Action، از تکنولوژی بسیار پیشرفته ای برخوردار هستند که حسی کاملا مشابه به کلاویه‌های پیانوهای آکوستیک را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید میدی کیبوردی را تهیه کنید که نزدیک‌ترین حس را به نواختن یک پیانوی آکوستیک به شما منتقل کند، این نوع میدی کیبوردها بهترین گزینه برای شما خواهند بود.

از طرف دیگر، میدی کیبوردهای متعددی در بازار وجود دارند که از کلاویه‌های Semi Weighted برخوردار هستند. این کلاویه‌ها نیز همانند کلاویه‌های Fully Weighted وزن دارند و باعث می‌شوند تا بتوانید داینامیک مورد نظر خود را با آن‌ها به دست آورید. وزنی که برای این نوع کلاویه‌ها در نظر گرفته شده با وزن کلاویه‌های Fully Weighted یکی نیست و از آن کمتر است.

در نهایت، آخرین کلاویه‌هایی که برای میدی کیبوردها در نظر گرفته می‌شود، کلاویه‌های Synth Action هستند. این کلاویه‌ها، عمدتا برای سینت سایزرها مورد استفاده قرار می‌گیرند و وزن خاصی ندارند بلکه به راحتی می‌توانید از آن‌ها برای نوشتن انواع لاین‌ها برای پروژه خود استفاده کنید و صداهای مختلف را دریافت کنید. برای مشاهده قیمت میدی کیبورد توانید از قسمت محصولات میدی کنترلر بازدید نمایید.

تفاوت‌های پیانوهای دیجیتال و میدی کیبوردها

تفاوت‌های پیانوهای دیجیتال و میدی کیبوردها

در نهایت، یک مقایسه کلی میان پیانوهای دیجیتال و میدی کیبوردها برای شما در نظر گرفته ایم تا بتوانید ساز مورد نظر خود را به این ترتیب استفاده کنید. از مزایای پیانوهای دیجیتال می‌توانیم به:

  • قابلیت نوازندگی راحت تر و عدم نیاز به سیستم کامپیوتری
  • بهره مندی از اسپیکرهای داخلی
  • برخورداری از کلاویه‌های سنگین و Full Weighted

اشاره کنیم.

از معایب پیانوهای دیجیتال در مقایسه با میدی کیبوردها می‌توانیم به:

  • قیمت بیشتر نسبت به میدی کیبوردها
  • قابلیت حمل و نقل کمتر
  • عدم برخورداری از دکمه‌ها و فیدرها

اشاره کنیم.

مقاله پیشنهادی: نکاتی در رابطه با آموزش پیانو برای افراد مبتدی

سخن پایانی

اگر می‌خواهید ساز پیانو را به شکل حرفه ای آموزش ببینید، هیچ اشکالی در شروع یادگیری پیانو با میدی کیبورد وجود ندارد. اما در نظر داشته باشید که برای استفاده از میدی کیبورد باید از یک سیستم کامپیوتری و وی اس تی‌های مختلف استفاده کنید.

اما اگر فضای نصب پیانو برای شما مهم نبود و دسترسی به یک سیستم کامپیوتری ندارید، خرید یک پیانوی دیجیتال گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

هنگام خرید پیانو دیجیتال به تعداد کلاویه‌ها و همچنین وزن آن‌ها نیز توجه ویژه ای داشته باشید که این موارد می‌تواند شما را در یادگیری بهتر ساز کمک کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
6 thoughts on “آیا یادگیری پیانو با میدی کیبورد امکان پذیر است؟
  • شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ at ۳:۵۱ ب٫ظ

    سلام، میدی کیبورد با میدی کنترلر یکیه؟

    پاسخ
    • شهریور ۱۵, ۱۴۰۱ at ۱۲:۰۳ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      میدی کیبورد هم درواقع میدی کنترلر هست با این تفاوت که دارای کیبورد است

      پاسخ
  • آذر ۱۹, ۱۴۰۱ at ۱:۴۸ ب٫ظ

    سلام بنظرتون به عنوان شخصی که ۳۰ سالشه میتونم تازه نوازندگی پیانو رو شروع کنم و توش موفق بشم؟

    پاسخ
    • اسفند ۲۱, ۱۴۰۱ at ۱۰:۴۸ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      برای یادگیری هر سازی دیر نیست، فقط آموزش ها و تمرین ها رو با دقت پیگیری کنید و دست از تلاش برندارید

      پاسخ
  • اردیبهشت ۹, ۱۴۰۲ at ۱۱:۰۴ ق٫ظ

    درود به شما

    من اگر برای شروع آموزش پیانو صفر تا صد
    یک میدی بگیرم و نتونم پدال دوم ( Sostenuto pedal ) را پیدا کنم راه حل چیست
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    پاسخ
    • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۱:۵۸ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      مناسب نیست چون اکثر میدی کیبوردها اکشن سینت سایزری دارن، حتما لازمه میدی کیبورد ۸۸ کلاویه با اکشن نیمه سنگین خریداری شه
      پدال‌های مختلف هم کاربرد پیدا می کنن جلوتر، صفر تا “صد” نمیشه با میدی کیبورد یاد گرفت

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *