×

نکات مهم در رابطه با نواختن پیانو برای افراد مبتدی

پیانو، بیشتر از هر ساز دیگری نیاز به دخالت انگشتان دارد. برای نواختن یک قطعه زیبا، هر دو دست باید با یکدیگر کار کنند. بیشتر پیانوها دارای طول و عرض استاندارد برای کلاویه‌ها می‌باشند، بنابراین اگر دستان شما کوچک باشد، نواختن پیانو با کلاویه های سنگین استاندارد ممکن است دشوار باشد. در ادامه به نکات مهم برای نواختن پیانو می‌پردازیم.

هنرجویان موسیقی، برای غلبه بر چنین مشکلاتی می‌توانند از کیبورد‌های دیجیتال یا پیاژرو برای تمرین استفاده کرده و بعد از مقداری تمرین، شروع به نواختن با پیانو دیجیتال و آکوستیک کنند.

بزرگ‌ترین چالشی که هنرجویان با آن روبرو هستند، نواختن صحیح آکورد‌ها و اجرای پاساژ‌های اکتاو است.

نکات مهم برای نواختن پیانو

در این مقاله آموزش پیانو نکات مهم برای نواختن پیانو به خصوص برای افراد مبتدی را ارائه کرده‌ایم:

  • روی کشش انگشتان خود کار کنید.
  • نت هارو کامل‌تر بشناسید.
  • آشنایی کامل با نیم پرده در پیانو.
  • آشنایی کامل با مقادیر هر نت.
  • استفاده از کیبوردهایی با کلاویه‌های راحت‌تر برای شروع.
  • استایل نواختن بهتری انتخاب کنید.
  • تقویت انگشتان دست

کشش انگشتان

فرقی نمی‌کند دست‌های کوچک یا بزرگی داشته باشید، مهم این است که روی کشش انگشتان خود کار کنید. کشیدن انگشتان، باعث جریان خون روان‌تر شده و به مرور زمان توانایی هنرجو در نواختن را بهبود می‌بخشد. می‌توانید با انگشت شست شروع کنید و آنرا به آرامی به طرف عقب بکشید تا کاملا کشیده شود.

سپس انگشت اشاره و بقیه انگشتان را به همین حالت تمرین دهید. بعد از این کار معمولا انگشت شست و انگشت اشاره را با استفاده از دست دیگر به طرف بالا می‌کشیم و این کار را برای تمامی انگشتان انجام می‌دهیم.

کشش انگشتان

نت هارو کاملتر بشناسید

اگر برای اولین بار به کلاویه‌ها نگاه کنید، ممکن است فکر کنید که نت‌های زیادی برای یادگیری وجود دارد. نت‌های این صفحه کلاویه در ۶ گروه ۱۲ نتی گروه بندی می‌شوند. هر گروه شامل ۷ کلاویه سفید و ۵ کلاویه مشکی می‌باشد.

اگر موسیقی یک زبان است، سیستم نشانه گذاری متنی برای اول کار می‌تواند استفاده شود و از نماد‌هایی برای علامت گذاری نت‌ها بر روی کلاویه‌ها استفاده کنیم.

نکات مهم برای نواختن نت های پیانو

آشنایی کامل با نیم پرده در پیانو

نت‌های پیانو، به نیم پرده‌ها تقسیم می‌شوند. نت C وسط را در نظر داشته باشید، فاصله این نت تا کلاویه مشکی بعدی سمت راست به عنوان نیم پرده در نظر گرفته می‌شود.

فاصله از این کلاویه مشکی تا کلاویه D نیز یک نیم پرده است. بنابراین کلاویه مشکی همواره فاصله نیم پرده تا کلاویه سفید بعدی را خواهد داشت.

در مرحله بعد، به کلاویه‌های E و F نگاه کنید، فاصله بین آن‌ها نیز نیم پرده است. ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسد، زیرا هیچ کلاویه مشکی بین این دو کلاویه وجود ندارد.

پس به طور کلی این موضوع را به خاطر داشته باشید که از یک کلاویه تا کلاویه بعدی ( چه سفید چه مشکی ) یک نیم پرده می‌باشد.

آشنایی کامل با نیم پرده در پیانو

آشنایی کامل با مقادیر هر نت

اکنون زمان آشنایی با مفاهیم ضرب است. برای ساخت موزیک، به جای پخش نت‌ها به ترتیب تصادفی، به نوعی نقشه نیاز دارید که به شما نشان می‌دهد که کدام نت باید در چه زمان و در چه مدت زمان پخش شود. خواندن صفحات موسیقی، شبیه به خواندن یک نقشه کوهنوردی است.

در نقشه کوهنوردی،مقصد و مسیری که باید طی کنید، جایی که می‌توانید استراحت کنید و مدت زمان این موارد نشان دهنده زمان نسبی رسیدن شما به مقصد است. در موسیقی هم از یک سیستم نمادگذاری برای این کار استفاده می‌شود.

استفاده از کیبورد هایی با کلاویه های راحتتر برای شروع

پیانو‌ها، در اندازه استاندارد ساخته می‌شوند. برخی از مدل‌ها دارای کلاویه‌های باریک‌تر و برخی دیگر دارای کلاویه‌های پهن‌تری به نسبت سایرین هستند.

حتی برخی ساز‌ها، مخصوص کودکان طراحی می‌شود. برای یادگیری اولیه به ویژه در سنین پایین، کیبورد‌های آموزشی دیجیتال، توصیه می‌شوند که دست هنرجو را اذیت نکنند تا مفاهیم کلی و قطعه نوازی را با این ساز‌ها فرا بگیرند.

در رده سنین بالاتر، استفاده از پیانوهای دیجیتال پرتابل و کنسول دار توصیه می‌شود که نه تنها امکان نواختن پیانو، بلکه آهنگسازی و استفاده از آپشن‌های مختلف بیشتری را نیز فراهم می‌کنند.

کیبورد هایی با کلاویه های راحت تر

استایل نواختن بهتری انتخاب کنید

بسته به جثه و اندازه دست‌ها استایل نشستن هر کس پشت پیانو متفاوت خواهد بود. برخی نیاز به تنظیم صندلی به سمت جلوتر و برخی نیاز به عقب راندن صندلی برای احساس راحت و دسترسی بهتر بر روی کلاویه‌های پیانو دارند.

همچنین برای کودکان، از صندلی تنظیم شونده استفاده می‌شود تا دسترسی بهتری به کلاویه‌ها داشته باشند. یکی از مهم‌ترین موارد حالت انگشت گذاری، زاویه آرنج و مچ دست و حالت کلی نشستن است که خستگی، درد در ناحیه مچ یا انگشتان را در طی جلسات تمرین به دنبال نداشته باشد.

استایل نواختن جزئی از نکات مهم برای نواختن پیانو

تقویت انگشتان دست

انگشتان قوی‌تر، توانایی نواختن سریع با دقت بهتر را بهبود می‌بخشد. برای تقویت دست‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی از گریپ و توپ برای تقویت دست‌های خود استفاده می‌‌کنند.

یکی از راه‌های مفید برای تقویت انگشتان دست نواختن پاساژ‌های مشخص و رپراتوار‌های بیشتر است. برای هنرجویانی که دست‌های کوچکی دارند، توصیه می‌کنیم با انگشت شست، کشش‌های متناوب انجام دهند.

به عنوان مثال:

  1. ابتدا یک آکورد ساده مانند C ماژور را پیدا کنند.
  2. آکورد ( C,E,G ) را بنوازند.
  3. سپس با انگشت کوچک از نت G به A  آکورد ( C,E,A ) را بنوازند.
  4. انگشت کوچک خود را کشیده تا به نت‌های بیشتر و آکورد (C,E,B ) را بنوازند.
  5. این الگو را تا جایی ادامه دهند که انگشت کوچک دیگر قادر به نواختن نت بیشتری نباشد.

انگشت گذاری صحیح

بیشتر گام‌ها، تمرینات و نت‌هایی که برای پیانو نوشته می‌شوند دارای دستور العمل‌هایی برای نواختن با انگشتان دست هستند. انگشتان هر دو دست چپ و راست بر اساس تصویر زیر انگشت گذاری می‌شوند. نواختن صحیح یکی از عناصر ضروری در تکنیک‌های مربوط به پیانو می‌باشد. در ابتدا ممکن است نواختن با انگشت گذاری و کشش‌های صحیح امری دشوار بنظر برسد، اما برای نواختن صحیح و تجربه بهتر باید حالت درست را فرا بگیرید.

انگشت گذاری صحیح

تمرینات مقدماتی

در این تمرین راهی برای معرفی ریتم، نام نت‌ها، انگشت گذاری مناسب و نحوه صحیح قرار گیری دست‌ها ارائه شده است. بیایید با دست راست شروع کنیم. انگشت شست ( شماره ۱ ) را بر روی نت C وسط قرار دهید. دست خود را در حالت آزاد و کف دست را رو به پایین قرار دهید. وقتی آماده شدید، نت‌های C, D, E, F و G را همراه با انگشت‌های ۱, ۲, ۳, ۴ و ۵ بنوازید.

سپس بدون مکث دنباله نت‌ها را ادامه دهید. نام نت‌ها را هنگام نواختن تکرار کنید تا در ذهنتان ماندگار شوند. سپس انگشت شست خود را به سمت نت D حرکت دهید و همان دنباله را تکرار کنید تا دست شما به نت C یک اکتاو بالاتر برسد. سپس دست چپ را اضافه کرده و همین تمرین را با دست چپ نیز انجام دهید.

تمرینات مقدماتی

آهنگ‌های مختلف را به این ترتیب یاد بگیرید:

در اینجا به نکات مهم که باید در حین نواختن پیانو به آن‌ها توجه کنید صحبت کردیم اما نکته مهمی که باید در مورد آن‌ها در نظر داشته باشید، این است که با ترتیب درست بتوانید قطعات مختلف را یاد بگیرید.

اولین کاری که باید هنگام یاد گیری یک قطعه انجام دهید، این است که نت‌های آن را به خوبی بشناسید و بتوانید این نت‌ها را در شرایط مختلف استفاده کنید. پس از یادگیری نت‌ها به سراغ انگشت گذاری درست در قطعه بروید. سپس ریتم‌ها را بشناسید و سعی کنید طبق ریتم بندی درست قطعه خود را پیش ببرید. پس از آن که توانستید این سه عامل را در قطعه‌های خود به خوبی یاد بگیرید، وقت آن است که بتوانید به سراغ انتقال حس در نوازندگی و سرعت بروید.

نوازندگی درست را به سرعت ترجیح دهید.

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که بسیاری از نوازندگان مبتدی در هنگام نوازندگی دارند این است که می‌خواهند یک قطعه را با سرعت اصلی خود بنوازند و در بسیاری از موارد، این موضوع با نوازندگی بی دقت برابر می‌باشد. در نظر داشته باشید که دقیق و تمیز نواختن یک قطعه نسبت به سرعت آن ارجحیت دارد. می‌توانید پس از یادگیری کامل یک قطعه، با استفاده از مترونوم سرعت نوازندگی خود را به مرور بیشتر کنید. برای این کار نیز عجله نکنید، سعی کنید با اضافه کردن ۵ BPM به سرعت نوازندگی خود و اطمینان از نوازندگی درست، به سراغ سرعت‌های بالاتر در نوازندگی بروید.

سخن آخر

در این مقاله راجع به نکات مهم برای نواختن پیانو صحبت کردیم. در صورت ایجاد سوال می‌توانید از مشاورین ما در کامنت، کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش یادگیری پیانو

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “نکات مهم در رابطه با نواختن پیانو برای افراد مبتدی
  • تیر ۲۳, ۱۴۰۱ at ۱۰:۲۶ ق٫ظ

    سلام، چقدر طول میکشه که من پیانو زدن یاد بگیرم؟

    پاسخ
    • تیر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۲:۵۷ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      باید کلاس تئوری و بعد قطعه نوازی شروع کنید ولی خب میتونه بین ۶ ماه تا یکسال برای یادگیری باشه و بعد تمرین و تکنیک و …

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *