×

۵ اشتباه رایج که نوازندگان مبتدی هنگام نواختن پیانو انجام می دهند.

نواختن پیانو

ساز پیانو یکی از سازهای محبوب در میان موزیسین‌های دنیا به شمار می‌رود و یادگیری آن نیازمند تمرینات بسیار زیاد است. اما با دانستن اشتباهاتی که بسیاری از افراد هنگام یادگیری این ساز مرتکب می‌شوند، می‌توانید به سرعت پیشرفت کنید و به سطح مورد نظر خود دست پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم به ۵ اشتباه رایج نوازندگی پیانو بپردازیم که بسیاری از نوازندگان مبتدی هنگام یادگیری پیانو انجام می‌دهند.

با دقت به این اشتباهات و انجام ندادن آن‌‌ها، می‌توانید به نوازنده ای بهتر تبدیل شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

۱- دقت در نواختن درست نت‌ها

یکی از ۵ اشتباه رایج در نوازندگی پیانو، این است که تنها درست نواختن نت‌ها در نوازندگی پیانو مهم نیست بلکه شما به عنوان یک پیانیست باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید. از این نکات می‌توانیم به تقویت گوش‌های خود برای درست شنیدن نت‌ها، تقویت نت خوانی برای اجرای درست قطعات در کوتاه ترین زمان ممکن و در نهایت اجرای درست این قطعات با توجه به قرارگیری بدن و انگشتان اشاره کرد.

اما بسیاری از نوازندگانی که به تازگی شروع به نواختن این ساز می‌کنند، درست نواختن نت‌ها را اولویت اول خود می‌گذارند و این موضوع ممکن است در دراز مدت آسیب‌های مختلفی را به شما وارد کند.

از مهم ترین نکاتی که در نوازندگی پیانو باید به آن توجه کنید، بدن و انگشتان شما می‌باشد. سعی کنید به گونه ای پشت ساز بنشینید و که دست‌ها، انگشت‌ها و مچ‌های شما بدون هیچ فشاری حرکت کنند.

۲- برگه نت نوشته شده با شماره انگشت

استفاده زیاد از برگه نت‌هایی که با استفاده از شماره انگشت نوشته شده اند / استفاده بیش از حد از عکس‌های کیبوردها و پیشنهاد میکنیم که آموزش نت خوانی پیانو را مطالعه فرمایید.

همانطور که پیش تر گفتیم، یکی از اهداف شما به عنوان یک نوازنده پیانو حرفه ای مهارت خواندن برگه نت است. استفاده از برگه نت‌هایی که شماره انگشتان را برای هر نت نوشته است و یا استفاده از عکس‌های مختلفی که برای کیبوردها وجود دارد، باعث می‌شود تا نتوانید قابلیت مهم نت خوانی را در خود قوی کنید.

ممکن است هنگامی که تازه ساز خود را شروع کرده اید، نیاز به نگاه کردن به عکس‌های مختلف خواهید داشت تا بتوانید نت‌های مختلف را بشناسید و با دقت بسیار بالا آن‌ها را بر روی ساز خود بنوازید. اما پس از مدتی، سعی کنید تا قطعات مختلف را تنها با استفاده از برگه نت و پنج خط حامل بنوازید تا این مهارت را نیز تقویت کنید.

پیانو

۳- نگاه کردن زیاد به کلاویه‌ها هنگام نوازندگی

اگر به نحوه نوازندگی بسیاری از پیانیست‌های حرفه ای نگاه کنید، متوجه این نکته می‌شوید که آن‌ها تنها در موقعیت‌های محدود به پیانو و کلاویه‌ های آن نگاه می‌کنند و در بسیاری از مواقع، نگاه آن را به روبرو و به برگه نتی است که بر روی پایه پیانو آن‌ها قرار داده شده است. بهتر است به عنوان یک نوازنده مبتدی پیانو این موضوع را در نظر داشته باشید و از آن استفاده کنید تا بر روی نت‌های مختلفی که بر روی ساز خود دارید مسلط تر باشید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت این مهارت، این است که قطعه ای را که می‌خواهید بنوازید را همزمان گوش دهید تا مطمئن شوید بدون نیاز به نگاه‌ کردن به کلاویه‌های مختلف می‌توانید نت‌های درست را بنوازید و قطعه را کامل کنید. همچنین یکی دیگر از راه‌های موثر استفاده از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی نظیر Skoove است که این امکان را به شما می‌دهند تا هنگام نواختن هر قطعه، نت‌های درست آن را نیز بنوازید و هر نت اشتباه را به خوبی به شما نشان می‌دهند.

۴- هنگامی که یک قطعه تمام شد، دیگر آن را نمی نوازند

یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از اساتید پیانو، اصرار بر نواختن قطعات مختلف دارند، این است که با استفاده از این قطعات نه تنها می‌توانید بر بسیاری از تکنیک‌های مختلف چیره شوید، بلکه می‌توانید استفاده درست از گام‌ها و یا آرپژهای مختلف را نیز به خوبی مشاهده کنید و از آن‌ها در آهنگ‌های خود استفاده کنید.

اما اشتباهی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند این است که پس از آن که قطعه ای به را به طور کامل نواختند، دیگر آن را تمرین نمی‌کنند و یا ایده‌های جدید را به آن اضافه نمی‌کنند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید گام‌های مختلف را بهتر یاد بگیرید، این است که به قطعاتی که یاد می‌گیرید، نت‌های مختلفی را اضافه کنید و با امتحان کردن درجات مختلف، نتیجه‌های مختلفی را به دست آورید. همچنین می‌توانید با تغییر دادن داینامیک هر کدام از نت‌ها نیز داینامیک نوازندگی خود را بهتر کنید.

آموزش پیانو

۵- منتظر بهترین زمان و بهترین حالت برای تمرین هستند

این موضوع نه تنها در نوازنده‌های پیانو دیده می‌شود، بلکه در بسیاری از نوازنده‌هایی که دیگر مشاهده می‌شود. بسیاری از افراد منتظر زمانی هستند تا بتوانند با انرژی به تمرین بپردازند. اما این کار، کار بسیاری اشتباهی است زیرا پیشرفت در نوازندگی، نیازمند تمرینات متوالی و روزانه است تا بتوانید حافظه عضلانی خود را تقویت کنید و قطعات مختلف را به خوبی بنوازید.

اگر منتظر زمانی بمانید که انرژی کافی برای تمرین داشته باشید، این زمان مجددا به تعویق می‌افتد و نمی‌توانید تمرینات خوبی داشته باشید.

زمان تمرین

پیشنهاد ما به شما این است که روزانه، زمانی را مشخصا برای تمرین کردن ساز خود اختصاص دهید. این زمان ممکن است نیم ساعت و یا یک ساعت در هر روز باشد اما روزانه بودن آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید سریعتر به نتیجه مورد نظر خود برسید. نوازندگی و تمرین کردن آن باید همانند مسواک زدن شما به کاری روزانه تبدیل شود.

از طرفی نیز، افرادی که روزانه به تمرین ساز می‌پردازند، از نتایج خود و همچنین تمرین‌های خود لذت می‌برند.

در این مقاله سعی کردیم ۵ اشتباه رایج در نوازندگی پیانو را شرح دهیم.امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

مطلب پیشنهادی: برای یادگیری پیانو چقدر زمان لازم است؟

سخن پایانی سازکالا

با استفاده از نکاتی که در این مقاله وجود دارد و با پیشگیری از انجام این اشتباهات، می‌توانید به نوازنده ای بسیار حرفه ای تر تبدیل شوید. در نظر داشته باشید دانستن این اشتباهات قدم اول است، اما مهم ترین قدم، استفاده از آن‌ها برای پیشرفت شما می‌باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *